X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ספק שכיום זהו תפקיד פקידותי חסר תוכן ואם בכלל צריך אותו לייצוגיות סמלית, הרי שמספיק פקיד אחד לדבר. הדבר יחסוך פקידים ופקידות מיותרים ואילו היהדות תמשיך להתקיים גם בלעדי אחד מה"רבנים" הללו, ואפילו בלי שניהם גם יחד
▪  ▪  ▪
הרב דוד לאו, הרב יצחק יוסף. מספיק אחד [צילום: פלאש 90]

לאור "זעקתם" של שני ה"רבנים הראשיים" כנגד החקיקה בדבר קביעת "רב ראשי" אחד בלבד, הרי שעלי לציין כי היללות הללו מוגזמות, ועוד תחת האשמה שזהו "חוק אנטי דתי". אילו באמת המערכת הרבנית הייתה קשורה לדת והלכה הרי שלא היו לנו שני "רבנים ראשיים" בלבד אלא היו מכהנים הרבה יותר רבנים לכל העדות אבל בלי התואר "ראשי". הקביעה של "שני רבנים ראשיים" הינה קביעה פוליטית שמקורותיה לאחר בוא המנדט הבריטי ובשנת 1921 היא קרמה עור וגידים תחת השם "משרד הרבנות".
עד מלחמת העולם הראשונה (1914) שימש הראשון לציון" הספרדי כהרב הראשי הממשי בפני השלטון הטורקי ואילו לאשכנזים היה רב משלהם - הרב שמואל סלנט (כיהן בתפקיד למעלה מחמישים שנה!...), שקיבל את מנהיגותם היצוגית של ה"ראשון לציונים" בשל וותק התפקיד של מאות שנים רבות. גם בקרב האשכנזים והספרדים היו קיימים רבני עדות שהיו פוסקים לעדותיהם כפי מנהגיהם השורשיים . באותן שנים היה הישוב היהודי בארץ ישראל ברוב רובו דתי, ועל-פי ההשקפה התורתית וההלכה הרי שאין משנים מנהגי אבות אלא בבוא משיח צדקנו. אבל עבור ייצוגיות ציבורית היה מספיק רב אחד בלבד שייצג את כל הישוב היהודי והוא השתייך לזרם הגדול דאז, בני ה"ישוב הישן" הספרדי ויהודי א"י מחיו שם מאז ומעולם. בסוף המאה ה-19 היו ניסיונות של חלק מהאשכנזים החרדים לבחור "רב ראשי" משלהם לצורך ייצוגי בלבד. הצורך התעורר בעיקר משום שרבני האשכנזים בדרך כלל דיברו אידיש בלבד ולפעמים התעוררו בעיות ייצוג בשפה זרה בפני הקונסוליות הזרות שלהן. את הרעיון ביטל המהרי"ל דיסקין משום שתי טענות: 1) המינוי יפגע בכבודו של ה"ראשון לציון", שיהווה חילול השם בפני הנכרים. 2) רב לא מתמנה משום ידיעת השפות שלו.
אבל משנת 1918 הכל השתנה. סיום המלחמה העולמית הראשונה ובוא הבריטים הביא עימו - על כידוני הבריטים, את ההשתלטות התנועה הציונית האנטי דתית, ועוד בימים שהייתה מיעוט בארץ ישראל. אם עד 1918 היו נבחרים הרבנים על-פי מפתח של בתי כנסת ושל אלה שהיו שומרי התורה והמצוות הרי שלאחר 1918 השתנו הכללים. התנועה הציונית הביאה עימה את הרב של יפו - הרב אברהם יצחק הככהן קוק, והנחיתה אותו על כל הישוב היהודי בארץ הקודש בניסיון לבטל את הרבנות האותנטית ובמקומה לשתול "רבנות מטעם" שתוריד את רמת הדת כדי שהישוב הציוני והשמאל יהפכו לעיקר העיקרים. במסגרת זו ניסו הללו לבטל גם את תפקיד ה"ראשון לציון". המהומה שקמה אח"כ גרמה לפקיד היהודי - הבריטי, בנטובי'ץ שמו, לכפות פשרה על ההנהגה הציונית לפני שהספרדים והחרדים האשכנזים היו עושים יד אחת נגד הרב קוק ומפעיליו. בנטובי'ץ אומנם התפשר ולא ביטל את תפקיד ה"ראשון לציון" אך מנגד הוא פשוט עיקר את תוכנו. במתכונת החדשה הרי שה"ראשון לציון" לא יבחר עוד ע"י ציבור היראים ושומרי התורה והמצוות אלא ע"י הממסד הציוני, ובעיקר הוא הפסיק תפקיד ה"ראשון לציון" להיות ה"רב הראשי" היחיד אלא השתווה ל"רב האשכנזי" מטעם הציונים, התפקיד החדש שתפרו הציונים לרב קוק ולממשיכיו. מאז ועד היום הפכו שני ה"רבנים הראשיים" לתפקידי פקידות בלבד ודי דומים לתפקיד ה"נשיא" שנתפר ללא תוכן כ"פרס ניחומים" לחיים ויצמן ולממשיכו, יצחק בן צבי.
עד שנת 1993 עוד כיהנו רבנים יודעי ספר בתפקידים הללו אבל משנת 1993 - עם היבחרם של הרב ישראל מאיר לאו ואליהו בקשי דורון, נעלמה גם אגדת ה"תורה" מהתפקיד הפקידותח, עד כדי כך שהשניים נחשדו בעניינים שדת ויהדות רחוקים מהם. לא לחינם אפילו ה"רב הראשי" לשעבר, הרב שלמה גורן המנוח, טען לאחר בחירתם של השניים כי יש לפרק את ה"רבנות הראשית" מעצם אי-היות הרבנים החדשים תלמידי חכמים. ההמשך - עד היום, הוא ירידה תלולה במדרון הזה. עניין היות ה"רב הראשי" כתובת לשאלות הלכתיות ירד מדור לדור כאשר החילוניים אינם זקוקים לרבנים הללו ואילו לחרדים (אשכנזים וספרדים כאחד) יש רבנים אמיתיים לענייני הלכה והשקפה תורתית. משנת 1993 התרחקו גם אנשי הכיפות הסרוגות מה"רבנים" הללו ונצמדו לרבניהם בלבד.
אין ספק שכיום זהו תפקיד פקידותי חסר תוכן ואם בכלל צריך אותו לייצוגיות סמלית, הרי שמספיק פקיד אחד לדבר. הדבר יחסוך פקידים ופקידות מיותרים ואילו היהדות תמשיך להתקיים גם בלעדי אחד מה"רבנים" הללו, ואפילו בלי שניהם גם יחד. ישיבות, סמינרים, תלמודי תורה, כשרויות וכו' ימשיכו להתקיים גם בלי הפקיד שינשור. דרך אגב, כך הם הדברים בכל מדינות העולם ורב ייצוגי אחד מספיק לכל מדינה ומדינה. בארה"ב ובמדינות נוספות אין בכלל "רב ראשי" וברוך ה' הכל מתנהל למישרין. מנגד, היהדות שם פורחת מעצם עצמאותה והפרדתה מהמדינה.
מומלץ לשרת הנשפטים ולעוזרה המסור - ח"כ אלעזר שטרן, לקחת את מודל החוק הזה ולהעבירו לכל הישובים בארץ כי גם שם מספיק רב אחד בלבד (וכך זה היה וגם קיים כיום בחו"ל (ואף בארץ ישראל שלפני המנדט הבריטי). העברת החוק גם לישובי המדינה חשובה גם משום שיותר ויותר מינויים פוליטיים רדודים מקפיצים "רבנים ראשיים" בעיירות ובערים, הרחוקים מתורה ומדרך ארץ גם יחד במסגרת אינפלציית המשרות הפקידותיות הפנויות הללו. ולכן לא נורא יהיה אם גם בישובי הארץ לא יכהנו יותר שני רבנים - שהקשר בינם לבין הציבור ולבין שאלות הלכה ויהדות, מקרי בהחלט.

תאריך:  26/06/2014   |   עודכן:  26/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פקיד רבני אחד בלבד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לבטל את הרבנות הראשית ל"ת
קובי.  |  26/06/14 13:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
פרשת חוקת מתארת את שנת הארבעים למסעם של בני ישראל במדבר. עם סיום תקופת הנדודים במדבר, כשעם ישראל מצוי בשערי ארץ ישראל המובטחת, עוברת על עם ישראל תקופת משבר אמוני המסכן את כניסתם המיידית לארץ ישראל. אך למרות הסערות והמשברים של הרגע האחרון, מתעלים ישראל לאמונה ולביטחון בה', ע"י הנהגתם הנכונה של משה אהרן ומרים
שמעון זיו
אולי מישהו יסביר את הסתירה: מחד באמצעים מכאיבים ממשיכים בכוח את חיי הסובלים ממחלות חשוכות מרפא ומאידך לא רוצים להפעיל אמצעים הרבה יותר הומנים על-מנת להציל את חייהם של שובתי הרעב
אפרים הלפרין
מפלגת יש עתיד יוצאת מאוד חיוורת ממשבר החטיפה הנוכחי, יש להם איזה קרן אור באפילה עם ההרחקה של ח"כ זועבי מהוועדה, ובאמת מה להם ולמשברים לאומיים, הרי הם יש להם אג'נדה חברתית, מה להם ולמדינאות?, פיזרו שטרות ענק ועתה מתקרב רגע הפירעון, תוך זמן קצר נדע אם יש כיסוי או שמא מדובר בפשיטת רגל טוטאלית.
ראובן לייב
בעונת הנסיעות אל מעבר לים רצוי להקדים רפואה למכה ולתפור כיס פנימי במכנסיים; לא לבלוט יותר מדי, לא לשאת דרכון ברחוב ולהמעיט בנשיאת כסף ותכשיטים, ואם בכל זאת נפלת קורבן לכייס, בלא ששוטר מצוי לידך - אל תתנגד לו, כי אחרת זה עלול לעלות לך ביוקר
עו"ד ורו"ח רמי אריה
כאשר בני זוג רוצים לפצל ביניהם את השבח לצורכי מס שנוצר בעת מכירת נדל"ן, עליהם לעשות זאת כבר בעת הגשת השומה העצמית. אם יתעוררו מאוחר יותר, סביר להניח שיהיה זה מאוחר מדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il