X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו במעלה הגל המתרומם של יציאה בשאלה: עזיבתם של משפחות צעירים על ילדיהן הקטנים וצעירים יחידים, ש"העולם הפתוח" מצוי לפניהם בהישג יד, לפחות מבחינה אינפורמטיבית, לפחות מבחינת זמינות המידע, הכלים הפשוטים,והתקווה לתת לילדיהם חיים אחרים
▪  ▪  ▪
מחשב בישיבה. חלון לעולם הגדול [צילום: פלאש 90]

בראיון מפורסם של סטיב ג'ובס המנוח, אמר האליל, הממציא, מייסד אפל ואחת הדמויות החשובות של התקופה -כי המצאת המחשב היא בעלת המשמעות הגדולה ביותר על חיי האנושות. ההשלכות על חיי הפרט והחברה האנושית בגלל המצאה זו ממנה נגזר האינטרנט, ומכשירי הסמארטפון לסוגיהם על כל הפיתוחים והשכלולים - הם בעלי השפעה על דור שנות האלפיים, על התפתחות ילדים ויחסי משפחה, על שוק העבודה והמצב הכלכלי והנפשי של הדור הנוכחי ואלה שבאים בעקבותיו.
הייחוד של ג'ובס שנפטר ב-2011 (בגיל חמישים ושש) הוא כשרון ההמצאה שלו, חוש הטיימינג שלו, כשרון המנהיגות ואישיותו. למרות היותו מן הגאונים שצופים את העתיד בתחומו, לא היה ביכולתו לצפות את רוב ההשלכות שיתרחשו בעקבות זמינות האינטרנט, דרך המכשירים החכמים שהם ברשותו של כל אחד. הוא בוודאי שלא צפה שבעשור השני של האלף השלישי תתפתח "חזרה בשאלה" בקרב חרדים בישראל וסטטיסטיקה ממשלתית תקבע, נכון לרגע זה, כי כל אחד מ-10 חרדים חוזר בשאלה. וכן, יש קשר לאינטרנט ולסמארטפון.
איפה הימים של אורי זהר?
תחקיר בן חמישה פרקים ששידר בערוץ עשר בשבוע האחרון של יוני 2014, העיתונאי, ישראל רוזנר כולל סיפורים וראיונות של בודדים ומשפחות, החוזרים בשאלה שעזבו את הקהילה החרדית ואת דרך החיים שלה והפכו לחילוניים. החילונים החדשים, כל אחד עולם ומלואו ברבדים שוני של אמונה באל, בניתוק מוחלט או חלקי ממשפחותיהם ובניתוק מוחלט מקהילותיהם - מזכירים את הטרנד הקודם של שנות ה-70 במאה הקודמת בו צעירים משכילים, מצליחים, מפורסמים בתחומי יצירה שונים, מלכי החילוניות, הפכו אט אט מצעירים ישראלים של דור חדש ומסעיר, לחרדים עם בגדים שחורים ציציות ופאות.
בני הדור ההוא חברו לקהילות בירושלים ועברו לאורח חיים בסגנון של עיירות בפולין וליטא במאה ה- 18 רחוק מן החיים שחיו תמיד כמרחק כדור הארץ מהירח. אורי זהר היה אחד ממובלי הטרנד ואם לא מוביל אז המפורסם שבהם. הוא הפך אז, משחקן במאי יוצר ובדרן לדוס מוחלט. לומד תורה בתחילה ומלמד תורה בהמשך, תועמלן לחזרה בתשובה, מטיף לחיים חרדיים, מקיים חיי משפחה כמו בכול משפחה חרדית עתיקה, הגדיל את המשפחה והוא היום סבא לנכדים רבים ואישיות דומיננטית במילייא שלו. במשך כמה עשרות שנים הכרנו, אנחנו החילונים, לא מעט משפחות של חילונים, בהם ילד אחד או יותר "עברו את הקווים", חזרו בתשובה, התחברו לכל מיני "ענפים " וכתות בעולם החרדי. ההורים החילוניים התמודדו בקושי, כל אחד בדרכו עם המהפך המשפחתי - כל משפחה וההתמודדות שלה .
חוזרים בשאלה
עכשיו מסתמן טרנד הפוך לטרנד שהתחיל בערך לפני חמישים שנה. אם הטרנד הקודם נגרם ממשבר נפשיים של צעירים וצעירות ישראלים, על-רקע הבלי העולם הזה, אכזבות אישיות, אכזבות לאומיות, שאיפות לרוחניות, מושג שקשה להגדירו אבל רבים מחפשים אותו, שואפים אליו גם בלי לדעת הרבה על משמעותו. מטרנד הרוחניות הגדול שבלט פה כמה עשורים, שאולי עוד לא הגיע הזמן לסכמו ולהסיק ממנו מסקנות - אנחנו במעלה הגל המתרומם של יציאה בשאלה: עזיבתם של משפחות צעירים על ילדיהן הקטנים וצעירים יחידים, ש"העולם הפתוח" מצוי לפניהם בהישג יד, לפחות מבחינה אינפורמטיבית, לפחות מבחינת זמינות המידע, הכלים הפשוטים, התקווה לתת לילדיהם חיים אחרים ולא את החיים הסגורים הקהילתיים בנוסח ישן ומרוחק, ידוע מראש, ללא מחשבה עצמאית.
בעולם החרדי על ענפיו השונים יש אנשים ש"העולם", זה שאנחנו מכירים ובו גדלנו מעניין אותם, מסעיר אותם והם מוכנים לוותר על הנוחיות של הקהילה, המשפחה, הנישואין בשידוך, ויתור על מיניות לשם שמיים, יצירת ילדים בסיטונות לשם שמיים ועוד דברים לשם שמיים
פסיקה חדשה בשס: לא ללימודי נשים
בשנת 2014, בחודש הזה מודיע המנהיג הרוחני "החדש" של שס, שלום כהן כי שס נגד השכלה אקדמאית לנשים. "זו לא דרכה של תורה", אומר הרב. באמת למה שנשים בשס ירכשו השכלה? זה יערער חלילה את מעמדם של הגברים. הבה נחזור לחיות במערות ולצאת לציד. הגברים בציד הנשים במערה עם הילדים.
בינתיים בעוד הוא וגם הרבנים הראשיים לישראל מוציאים חדשים לבקרים מיני הלכות מתאימות לאלף הראשון לספירה - האינדיבידואל במערכת החיים של החרדיות, התעורר. צמחו בקהילות החרדיות בני אדם עם חוש ביקורת, אנשים שמערערים על המוסכמות, נולדה סקרנות לקיום מסוג אחר, צורך במחשבה עצמאית, לימודים כלליים ולא רק לימודי תורה וגמרא, התפתחות אינטלקטואלית, לימודי מקצוע, צורך להתקיים בכוחות עצמך בזכות עצמך. שאיפה לזוגיות מתוך בחירה ועוד שלל תשוקות של יצורים חיים ובועטים שמאסו במסגרת.
אחד הרבנים, מורה חשוב בישיבה חשובה, שרואיין לתחקיר בטלוויזיה הגיב: "שטויות", כמה זמן זה יחזיק מעמד? הרי החוזרים בשאלה, ברגע שיתמודדו עם המציאות החילונית, ייקח להם חודש, חדשיים, חצי שנה עד שיתקפלו ויחזרו הביתה." אומרת אחת מהחוזרות בשאלה הנמצאת כבר כמה שנים בעולם החילוני: "אני מעריכה ואוהבת אנשים רבים בקהילה ממנה יצאתי. אבל, ראבק, תתחילו לחשוב, תפסיקו עם ההפחדות האלה. רק הפחדות, זה מה ששומעים בעולם החרדי. למה כל ההפחדות האלה? מה הם מרוויחים מזה"?
ההפחדות כמו שאנחנו מכירים מתחומים שונים בעולמנו, בהחלט משתלמות למפחיד. בהחלט יש מה להרוויח מזה. ובינתיים נמשיך להתבונן בתופעה, נעקוב אחרי עוצמתה, אחרי הגדילה שלה. כי בניגוד לדבריו של המורה בישיבה החשובה: אין דרך חזרה. מצוידים באייפון 5, אייפד או לפטופ, מחובר לאינטרנט, נחושים להכיר את העולם, יוצאים צעירים חדשים לעולם חדש.

תאריך:  26/06/2014   |   עודכן:  28/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלום כהן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל חרדי עשירי חוזר בשאלה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
והנה לנו.....
עמוס-חושב בקול  |  26/06/14 17:44
 
- הרמב"ם אחד החכמים בדורו
13ע  |  26/06/14 18:39
 
- תגובה לתגובה
עמוס-חושב בקול  |  26/06/14 20:01
 
- בין אור לבין חושך
עברי בן-יוסף  |  28/06/14 19:06
 
- עברי בן יוסף.
עמוס-חושב בקול  |  29/06/14 00:01
 
- עמוס - מי שמכיר
מי שמכיר יודע  |  18/05/15 22:36
2
מי שחכם חוזר בשאלה
ג'ודי מרמת גן  |  26/06/14 18:55
3
אבל זה ממש לא מה שקורה בפועל
זה מה שהיית רוצה   |  27/06/14 07:42
4
אין אלוהים, למרבה הצער
אהרון שחר  |  28/06/14 23:42
5
אם מישהו זקוק לשכנוע עמוק ואינ
אם מישהו זקוק לשכ  |  18/05/15 22:21
6
כל חילוני שלישי חוזר בתשובה
ימי  |  3/04/16 11:31
7
אוי כמה בורות !!!
משה  |  2/06/24 12:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרק בריל
ותודה מיוחדת לגרמן שהחליפה עגלה    בסוף יטוסו לסין, או להודו לעשות ניתוח מעקפים, אבל ברמת סיכון גבוהה
ד"ר חיים שטנגר
נמאס לי שעירי הופכת לקוליסיאום רומאי ענק, שכל הזמן חוגגים בו ולא נותנים בו דקה שקט לתושבי העיר. למה צריך לסגור רחובות בגלל שבוע הגאווה או בגלל מרתון, בסופי שבוע שבהם מבקשים תושבי העיר להתענג מחמודות העיר שלהם
רועי אורן
אין ספק בכלל שהאזרח חייב להיות יותר מעורב בנעשה במדינתו, ועם ההתפתחות הטכנולוגית יש לו כלים לגרום לכך שייעשה שינוי איפה שרק צריך
הרצל חקק
על ספר שיריה של אורה עשהאל, "הולדת תמוז", הוצאת ספרא 2013    ב"הולדת תמוז" אנו מוזמנים לחגיגת לידה, ואורה יודעת לקשור בין זמנים, בין מיתוסים עתיקים לבין חיים חדשים
הרב אליהו קאופמן
אין ספק שכיום זהו תפקיד פקידותי חסר תוכן ואם בכלל צריך אותו לייצוגיות סמלית, הרי שמספיק פקיד אחד לדבר. הדבר יחסוך פקידים ופקידות מיותרים ואילו היהדות תמשיך להתקיים גם בלעדי אחד מה"רבנים" הללו, ואפילו בלי שניהם גם יחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il