X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איך אפשר לומר שאלוהים הוא מלא רחמים כאשר נלקח בן צעיר מהוריו, בעל צעיר מרעייתו, אב צעיר מילדיו?
▪  ▪  ▪
אל"מ וינטר. לא חייל בצבא השם [צילום: דו"צ]

לפני כמה שבועות קמה מהומה תקשורתית על שמפקד חטיבת גבעתי אל"ם עופר וינטר כתב בדף הקרבי למפקדי החטיבה כי "ההיסטוריה בחרה בנו להיות בחוד החנית של הלחימה באויב הטרוריסטי העזתי, אשר מחרף מנאץ ומגדף, אלוקי מערכות ישראל". התהייה הייתה: מה פתאום הוא מערב כאן את אלוהים. גם לי זה נשמע קצת מוזר, אבל לא עד כדי הפיכת העניין ל"מהומת אלוהים".
אל"ם וינטר כפי שראינו בצילומים מן השטח, לא אמר זאת בבית הכנסת או בישיבה, שם משרתים את אלוהים. הוא לא היה שם. הוא היה בזירה עם הלוחמים, בקרבות מבית לבית בעזה, בעת נפילת פגזי נ"ט של החמאס, בגילוי מנהרות. הוא היה שם ברגל, וברכב, ביני מפולות, ומול צלפים, חבוש הקסדה, כולו משָדֵר ביטחון. גם אם בלבו הוא חשב שזה "בסיעתה דשמיא", את מבטחו הוא נתן בלוחמיו. הם חשו את הביטחון של מפקדם, והחילונים שבהם לא ראו בכך מעשה האל או רחמיו. כבוד ויקר ללוחם נועז ולאמונה שלו.
כמי שגדל בבית חרדי, ולמד בחדר, לא זו בלבד שהאמנתי באלוהים, אלא ידעתי שהוא מלווה אותי בכול אשר אפנה. כמו באותו שיר יהודי על אלוהים: "דוּ דוּ... אתה אתי במזרח, במערב בצפון ובדרום" ובכול מקום וזה כולל את ביתי שלי. הוא היה נדיב כלפי כשגדלתי בחממה של בית יהודי אמיד. וכאשר שרנו במוצאי שבת את "המבדיל בין קודש לחול", את הקטע "את זרענו וכספינו ירבה כחול וככוכבים בלילה" - הבאתי כראייה את משפחתנו הענפה שהחיים האירו לה פנים, בעזרת השם.
גם כיבדתי אותו וגם יראתי מפניו. ואני זוכר כי בראשית מלחמת העולם השנייה, כאשר היינו בגטו וקשה היה להשיג איזה בשר, בקר וגם עוף, אמי שאלה את אביה, סבי, יו"ר הקהילה, אדם ירא שמיים, ממנהיגי אגודת ישראל בפולין, אם היא תוכל להשיג נקניק לא כשר לילדיה, מה דעתו על כך. הוא קבע חד-משמעית שזה פיקוח נפש, ובייחוד לילדים. אחרי שאכלתי מן הנקניק הפולני שהוא ערב לחכי, הייתי נתון במתח נוראי למשך יממה בחרדה מה אלוהים יעשה לי על שאכלתי בשר טרף. כלום לא קרה. הגעתי למסקנה שאלוהים מלא רחמים. הוא מבין את המצב הקשה.
כעבור זמן מה, כאשר עצרו את סבי ואחר כך גילחו את זקנו היפה והחלו הרדיפות ומעשי ההרג, הרעב והמצוקה - הייתי משוכנע שהנה אנו נמצאים בשעה הרת גורל, אחרית הימים, מלחמת גוג ומגוג, אשר בעקבותיה יבוא משיח צדקנו. הוא לא בא. בחג השבועות, חג מתן תורה, בשנת 1942 נערכה התלייה הפומבית השנייה בגטו. הראשונה הייתה בפורים לפני כן. אלא שבתלייה זאת נכלל ידיד נעורים של אבי, מבאי הבית שלנו והאהוב על כולנו, שלמה ז'ליכובסקי. הזכרתי באחד הרשומות שמשורר השואה יצחק קצנלסון חיבר פואמה לזכרו. לפני שהדקו את הלולאה על צווארו הוא שר "שמע ישראל". ישראל שמע. אלוהים לא שמע, ועשרה יהודים, חסידים, תלמידי חכמים ויראיי שמיים - נתלו. אז קרה השבר הגדול ביני, נער בן 12 ומעלה, לבין אלוהים. מכיוון שלא היה לי ספק שהוא קיים, הגעתי למסקנה, שהוא עומד מנגד בשעה שעמו הנבחר, קדושים וטהורים כתכלת הרקיע, מושמדים. החלטתי שאין בו רחמים וניתקתי קשר אתו.
אמירה תמוהה
במהלך מבצע "צוק איתן" לא היה יום שלא קברנו את יקירינו, בעיקר את חיילינו אשר נשלחו להילחם בעזה. כמי שחווה שכול מתקופת השואה, אישית, ואחר כך במערכות ישראל, החל במלחמת העצמאות, אני חש בו בכול פעם מחדש. אין פרידה אכזרית יותר מאשר פרידה של הורה מילדיו. שום הזדהות ולוויות המוניות לא ימעיטו כהוא זה את השכול, חורבן הנפש של האם, האב, האח, האחות, הבן והבת והסבא והסבתה.
הטקסים היהודיים מלווים בתפילות, בין אם זאת לידה, בר מצווה, נישואין, או פטירה. גם אנשים לא דתיים רגילים למסורת זאת שהיא אורתודוקסית. משום כך בהלוויות הנופלים, לצד מטחי הכבוד ודברי ההורים או הקרובים, שמענו את התפילה של כלי הקודש, בסלסול הנעימה המקובל, "אל מלא רחמים" שמקורה בראשית המאה ה-17. וזה החלק הראשון של התפילה לחללי צה"ל:
אֵל מָלֵא רַחֲמִים, שׁוכֵן בַּמְּרומִים
הַמְצֵא מְנוּחָה נְכונָה, עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה,
בְּמַעֲלות קְדושִׁים, טְהורִים וְגִיבּורִים, כְּזוהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים,
לְנִשְׁמות חַיָּלֵי צְבָא הֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל וְלוֹחָמֵי הָמַחְתָרוֹת שֶׁנָּפְלוּ בְּמִלְחֲמות יִשְׂרָאֵל,
וְכל הַלּוחֲמִים בְּמַעַרְכות הָעָם שֶׁחֵרְפוּ נַפְשָׁם לָמוּת עַל קְדֻושַּׁת הַשֵּׁם
נצבט לי הלב. איך אפשר לומר שאלוהים הוא מלא רחמים כאשר נלקח בן צעיר מהוריו, בעל צעיר מרעייתו, אב צעיר מילדיו. לכן אחת מן השתיים: מי שלא מאמין בו, שיערך טקס משלו שלא יכלול את התפילה הזאת לפתח הקבר הטרי. צה"ל שעורך את הטקסים לא יכול לכפות על מי שנלקח ממנו יקירו, ובשרות העם, להאמין שאלוהים גרם לכך. ואם כן, מדוע אלוהים לא גרם לכך שיוגפו האויבים אנשי החמאס בלא שחיילנו יקריבו את חייהם. אם הוא אכן הכול יכול.
יתרה מזאת. הם לא נפלו על קידוש השם. הרי את השם מקדשים תלמידי ישיבה שלא מתגייסים, ש"תורתם אמנותם", ובכך הם טוענים שהם שומרים על עם ישראל. הם "צבא השם". חיילים בחזית וזירות הלחימה, נופלים לא על קידוש השם אלא על-פי צוו - פקודה של צבא ההגנה לישראל, בהגנה על המולדת. הם לא מקדשים שום דבר. זה הכול חולין. מוות אינו דבר קדוש. מוות של חייל הוא קץ לחיים, לשאיפות לכמיהות, לחלומות של אדם צעיר.
במצב רגיל ובחברה רגילה בהחלט ניתן היה לומר: "זאת מסורת. הניחו לה". וגם אני מדי פעם יכול לומר "תודה לאל" כאמירת הרגל. אבל המצב שלנו לא רגיל והחברה שלנו לא בריאה. אצלנו יש ספסרות בין הפוליטיקה לדת, כשכול אחת מעורבת בתחומה של השנייה ופולחנים דתיים ולאומניים מתחילים להתקבע, חייבים באיזה מקום לעצור ולחשוב מחדש על נרטיבים אחרים, גם של המסורת.
רק אתמול התפרסם כי במהלך מבצע "צוק איתן" הופיעו מטיפים דתיים בזירה הצבאית ודרשו דרשות בפני החיילים, לימדו אותם להניח תפילין, שכן ככה נוהגים ב"צבאות השם". ודובר צה"ל צוטט כמי שמסביר כי זאת רשות ולא חובה. פתאום צבא ההגנה לישראל מגלה שיש אצלו רשות רבים גדולה יותר מאשר חורים בגבינה שוויצרית, בעיקר בכול הקשור בנורמות הצבאיות הממלכתיות. זאת שערורייה בהכשר דב"ץ - דובר צה"ל, שבמקרה כזה הוא דובר איזה ישות אורטודוקסית, חב"דית. אלה זעזועים נורמטיביים שאותם יש לבלום, ואם יש צורך - אז בחקיקה. צה"ל הוא של המדינה, ולא להפך.
אנשים דתיים זכותם כמובן לציין "אל מלא רחמים", או כול תפילה אחרת בעת הלוויות או במעמדים אחרים. זה חל גם על מסורתיים. מסורת היא מסורת. לדוגמה עם רבים מחובשי כיפה נמנים פושעים, רוצחים ואנסים. אבל הם למדו מבית אבא שחובשים כיפה - תמיד, גם בשעה שהם מבצעים את העבירות המזוויעות ביותר. אבל מי שלא שומר מסורת או שומר אותה באירועים מיוחדים, במעמדים מיוחדים ובנסיבות מיוחדות,יבחר לעצמו את התפילה שהוא רואה אותה כראויה. בטקסי נישואין קיימים כבר מסָכות כאלה. שכן הכתובה, שפעם הייתה מסמך חוקי נאור שנותן איזה מעמד לאישה בשלטון של הגבר, היא כיום ארכאית, מגוחכת, מקוממת. ואם המשפחה רוצה שאלוהים יוזכר כמלא רחמים, כבוד המשפחה במקרה כזה מחייב. אבל ספק אם משפחה לא דתית או לא מאמינה, רואה באלוהים "אל מלא רחמים", בין אם הוא שוכן בקרבנו ובין אם הוא שוכן במרומים, אם לקחו ממנה את היקר לה ביותר.
בטרמינולוגיה צבאית, ניתן להגדיר זאת ש"אלוף הרחמים נעדר".

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  08/08/2014   |   עודכן:  08/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלוף רחמים נעדר
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
גולני, גבעתי, שריון והנדסה קרב
הנדסה קרבית  |  8/08/14 17:51
2
אין מוות לקדושים,,הם לא מתים,
יעקב יעקב  |  8/08/14 22:21
3
קשה לכתוב שטחי יותר משכתבת
אלימלך רנגלר  |  9/08/14 07:29
4
האל הרחמן נטל את הילד
יהודי בלב  |  9/08/14 14:58
5
תוקפים יהודים על אמונת ה'
גדעון יבין  |  9/08/14 22:31
6
עניין של נקודת מבט
פנסיונר  |  9/08/14 22:57
7
אל תדון את חברך עד שתגיע למקומ
לא הגעתי ואיני דן  |  10/08/14 00:39
8
צבי גיל או גיל צבי...ריח דבריך
צבע הכסף  |  10/08/14 00:44
9
בחירת כותרת הראויה לתוכן
יוסף עליכם  |  11/08/14 09:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עידן יוסף
הממשלה תאשר את הצעת ראש הממשלה והשרים אריאל ושלום לחיזוק ההתיישבות בעוטף עזה ושדרות
עופר וולפסון
אזעקת 'צבע אדום' ראשונה נשמעה בשעה 04:00 ▪ ב-08:00 החלו מטחי טילים לעבר עוטף עזה ואשקלון ובערב שבת הגיעו לבירת הנגב    2 בתים בשדרות נפגעו ישירות    לחץ על הצדדים להפסקת אש    הצעה חדשה לפרוזדור ימי עלתה במו"מ
עידן יוסף
בחמאס לא תובעים היענות לדרישה להסרת המצור, ומסתפקים בהסכמה עקרונית לפתיחת נמל ימי    מאשימים את ישראל בסחבת ומאיימים בחידוש הלחימה
עידן יוסף
אמר לנשיא הוועד הבינלאומי של הצלב האדום: "אם הזכות של ישראל להגן על עצמה מול טרור שכזה לא תהיה ברורה, זה יהיה סימן מבשר רעות לכל מדינה דמוקרטית ומוסרית"
עידן יוסף
השר לענייני מודיעין אומר כי אם יחדש החמאס את מתקפת הרקטות על ערי ישראל, לישראל לא תהיה ברירה אלא להשתלט זמנית על עזה על-מנת להכריע את החמאס ולפרז את הרצועה
רשימות נוספות
לפיד: לא נעלה מיסים בעקבות צוק איתן  /  עופר וולפסון
ער"ן: למעלה מ-25,000 פניות  /  מחלקה ראשונה
הנחת סטודנטים ברב-קו תוארך עד 31.8  /  עידן יוסף
ממד הלחימה בסביבה רוויית אוכ' אזרחית  /  רפאל בוכניק
לא שמענו את הצבא  /  אביתר בן-צדף
כל הארץ חזית   /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il