X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרתעה היא מכשיר חינוכי גם אם היא לא ממומשת הרעיון של "בן סורר לא היה ולא עתיד להיות", מעקר לכאורה את כוחן של אלמנטי האזהרה וההרתעה שבפרשה הבלתי-חינוכית הזו
▪  ▪  ▪
שומע בקול אביו ואמו [צילום: פלאש 90]
יש ערך להרתעה חינוכית וחקיקתית גם אם איננה נאכפת.

"בן סורר ומורה איננו שומע בקול אביו ובקול אמו" (כא,יח)
"בן סורר ומורה נהרג על שם סופו, הגיעה תורה לסוף דעתו סוף שמכלה ממון אביו ומבקש לימודו ואינו מוצא ועומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות.
אמרה תורה ימות זכאי ואל ימות חייב" (רש"י מחז"ל)
"[רבי יהודה אומר] בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות. ולמה נכתב? דרוש וקבל שכר.
אמר רבי יונתן: אני ראיתיו, וישבתי על קברו" (סנהדרין עא,א).
המדור מוקדש לרבע מאוכלוסי ישראל, מעל 2 מיליון נפש, אשר חזרו השבוע לספסל הלימודים; לגני הילדים, לבתי הספר היסודיים, לחטיבות הביניים ולמוסדות הלימוד התיכונים. חלקם בהתלהבות ובמרץ, חלקם תוך השלמה עם גורלם וחלקם (כמה?) באי-רצון מופגן או מוסתר.
די במפתיע מקדישה התורה פרשה שלמה, בפרשתנו, לאכיפת החינוך, ובדרך של ענישה קשה ביותר. פרשת 'בן סורר ומורה' לדעתי היא מן הקשות שבמקרא ובהלכה. בארבעה פסוקים חדים ונוקבים נגזר עונש מוות על קטין המבעט במחנכיו. לפי ההלכה מדובר ב"בן י"ג שנה ויום אחד... וכל ימיו של בן סורר ומורה אינן אלא שלושה חדשים" (רמב"ם ממרים ז,ה-ו). אכן, הכל מכירים את דברי חז"ל שצוטטו לעיל "בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות, ולמה נכתב? דרוש וקבל שכר". ובכן גם אנו רוצים לקבל שכר על הדרישה. אעלה אפוא כמה תובנות הנדרשות מפרשה זו, ולקח בהן לכלל ענייני חינוך ומעבר להם.
"חינוך ביתי"
האב והאם הם ה'שחקנים הראשיים' של הפרשה; הם המחנכים ("איננו שומע בקול אביו ובקול אמו"), הם המייסרים-המתייסרים, הם התופשים, הם המוציאים, הם המעידים והם התובעים לפני זקני העיר. ממוצא דבר שמענו כי האחריות החינוכית מוטלת בראש וראשונה על ההורים. החינוך הציבורי הממוסד משחרר את ההורים מאחריות, ולעתים רבות אנו עדים לתופעה שבית ההורים, והתנהגותם, משמשים גורם אנטי-חינוכי בעליל. והתפוח נופל לא רחוק...
כאן המקום למקד פנס למציאות שלא הכל מודעים לה; בישראל קיימים מאות בודדות של ילדים שאינם לומדים בחינוך הציבורי מסיבות של השקפת עולם חינוכית. הם מקבלים 'חינוך ביתי' (ראו ערך בויקיפדיה) אשר קיבל לגיטימציה מנהלית ומשפטית לפני כ-5 שנים, בעקבות מאבקי הורים ועתירה לבג"ץ. לפי נוהל של משרד החינוך ההורים צריכים לנמק את בקשתם ולהוכיח את יכלתם החלופית. משרד החינוך אמור לאשר את תוכנית הלימודים הפרטית ולפקח על לומדי ומלמדי הבית. הבדידות החברתית שנגזרת על הילד היא בעייתם של ההורים, המאמינים כנראה שללא חברה לא יהיה סורר ומורה.
אני ספקן גדול ביחס לתוצאות ה"חינוך הביתי", שטרם נאספו בישראל. עמדת הפתיחה שלי היא שלילית; חינוך זה מיועד לאליטה כלכלית בלבד, ודי בכך להורידה מן הפרק. אני גם רואה במגמה זו תוצר נוסף של האינדוידואליות הפושה בקרב המחנה, תוך דחיקת רגלי ה'ציבוריות' וה'כלל'. ומן הסתם השיטה מתובלת ביותר מקורטוב של סנוביות לא-חינוכית...
הרתעה בלתי ממומשת
דבר גדול נוסף למדנו מפרשה זו; הרתעה היא מכשיר חינוכי גם אם היא לא ממומשת. הרעיון של "בן סורר לא היה ולא עתיד להיות", כמצוטט בפתיח, מעקר לכאורה את כוחן של אלמנטי האזהרה וההרתעה שבפרשה הבלתי-חינוכית הזו. גם התוספת המצוטטת מפי רבי יונתן "אני ראיתיו וישבתי על קברו", אין בכוחה לשמש הרתעה של ממש, שהרי הכל מודים כי האפשרות נדירה ביותר ושואפת לאפס. קביעה זו נובעת מדרישות פורמליות בלתי אפשריות של שויון מוחלט בין האב והאם: "אם לא הייתה אמו שוה לאביו בקול ובמראה ובקומה אינו נעשה בן סורר ומורה. דאמר קרא: איננו שומע בקולנו [מכאן שהם זהים בקולם, ואם הקול שוה] מראה וקומה נמי בעינן שוין". (סנהדרין עא,א).
הוי אומר, יש ערך לחוקים הכוללים סנקציות חריפות, ולצווי חינוך והתנהלות המגבילים ומאיימים, גם אם אינם נאכפים. הערך הוא בעיקר הרתעתי, אך כנראה בעיקר משמש מצפן וקריאת כיוון חינוכית.
(נכתב במוצ"ש שופטים)

תאריך:  04/09/2014   |   עודכן:  04/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
נראה כי הגיעה השעה שהנהגת ישראל תתחיל לחשוב ולפעול מחוץ לקופסה, תעשה חשבון אמתי ונכון, תצמצם את תביעותיה להגדלת תקציב הביטחון ואולי סוף-סוף תבין כי המענה הצבאי לאיומי העבר אינו הולם לאיומי ההווה. דרושה חשיבה אחרת, חסכונית יותר והולמת יותר למציאות המשתנה מיום ליום
יעל ויילר ישראל
שלמון הניח יסודות בחקר ארגוני הדגל של הציונות הדתית ואחר פנה אל "האחרים" שממול, הן הציונות הסוציאליסטית והן היהדות החרדית, ויצר היסטוריוגרפיה כוללת של מנעד התופעות, בחיבוריו על היחסים בין 'דת וציונות' ועל היחסים בין היישוב הישן לבין היישוב החדש
עמוס אריכא
מזה כמעט ארבעים שנה הופכת ישראל בהדרגה ובעקביות מרתיעה ממדינה החותרת לדמוקרטיה אמיתית וארץ מקלט למדינה המייצגת גזע של פיראטים שחוק אחד להם ואחר לאחרים
עמי דור-און
לקרטר יש דעות ברורות בכל מה שנוגע לסכסוך רב השנים בין יהודים לערבים במזרח התיכון, אך כלל לא ברור אם המלצתו ללכת בדרכי אללה מתבססת על ידע אישי או על אמונה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - חתולים שמנים, התאדות, מחבלים, לא למדו, הבלתי-ראויים וטלפון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il