X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סייעות בגני ילדים הן גננות לכל דבר והן חלק מהצוות החינוכי- פדגוגי בגן נוכח חשיבות החינוך בגיל הרך חשוב להעלות את רמת ואיכות הסייעות. רבות מהן בעלות השכלה נמוכה
▪  ▪  ▪
גן ילדים [צילום: פלאש 90]

רבים אולי אינם יודעים, כי סייעת בגן ילדים היא לא רק אחראית לניקיון, לסדר בגן ולהשקיית וגירוף החצר, אלא במידה רבה היא גננת לכל דבר. היא מהוה חלק מהצוות החינוכי- פדגוגי מקצועי של הגן ומשתתפת פעילה בפעילות החינוכית והחברתית בגן. יש אף מקרים כאשר הגננת נעדרת מהגן ואין גננת מחליפה שהסייעת היא הגננת היחידה בגן עד לבא גננת מחליפה.
על כן חשוב שסייעות גני הילדים תהיינה ברמת איכות טובה בעלות רמת איכות והשכלה נאותה לא פחות מגננות. עליהן להכיר ולדעת את המאפיינים ההתפתחותיים של ילדי הגן, את צורכיהם הייחודיים ואת מכלול המרכיבים של העבודה החינוכית בגן הילדים.
בפועל המצב בשטח רחוק מלהשביע רצון. חלק מהסייעות בגני הילדים ברחבי המדינה הן ברמת איכות והשכלה נמוכה יחסית. יש אף כמה בניהן שבקושי סיימו 12 שנות לימוד. רבות מהסייעות בגני הילדים הן ללא תעודת בגרות. שמישהו יסביר לי, מדוע מכל פקידת בנק מתחילה נדרשת תעודת בגרות ומסייעת גני ילדים שעוסקת בחינוך ילדים לא נדרשת תעודת בגרות.
ממחקרים מדעיים עולה כי בגיל הרך מתעצבת אישיותו של הילד והיום יודעים שהמשמעות וההשלכות של חינוך בגיל הרך לעתיד אפילו קריטי יותר מאשר חינוך בגילאים אחרים. ילד שמתחנך בגן ילדים עם גננות איכותיות בעלות השכלה רחבה, ידע חינוכי, תרבותי ופדגוגי זוכה למטען ולעושר חינוכי, ערכי ותרבותי רב יותר שעשוי לתרום לו רבות בעתיד. ועל כן יש חשיבות לעלות את רמת הסייעות שרבות מהן מתפקדות כגננות לכל דבר והן מהוות דמויות מרכזיות בגן הילדים.
מאחר שהסייעות בגני הילדים הן עובדות הרשויות המקומיות שכידוע ממנות ומשבצות לא פעם את עובדיהם על-פי קשרים וקירבה לראש העיר ולמקורביו ופחות על כישורים והתאמה, יש במערכת אף סייעות ברמה נמוכה מאוד ובעלות אישיות שלילית ואף אלימה שאינן מתאימות לטפל בילדים ולעסוק בחינוכם ואף עלולות לגרום להם טראומות ונזקים נפשיים. נכון שמשרד החינוך הוא המאשר הסופי בסופו של דבר את העסקת הסייעות או פסילתן, אבל יש מקרים רבים שמשרד החינוך מתכופף בפני הרשויות המקומיות או חסר סמכויות כנגדם ומאשר העסקת סייעות לא מתאימות בגנים אולי בלי מודע.
דרישות הקבלה כיום כדי להתקבל לעבודה כסייעת בגני ילדים מינימליות למדי. תנאי הקבלה הן כדלקמן: הסייעות נדרשות ל-12 שנות לימוד, אין חובה לתעודת בגרות ודי בקורס סייעות קצר ואין הכרח שזה יעשה במוסד אקדמי או מכללה מוכרת בעלת שם.
בדיקות ומבחני האישיות הנערכות לסייעות לפני קבלתן לעבודה גם הם לפי ידיעתי בדרך כלל מינימליות ולא מעמיקות .אם נוסיף לכך את השכר הנמוך יחסית שמשתכרות ותנאי עבודה עושקים נבין למה כוח אדם איכותי וברמה גבוה לא מגיע לתחום הסייעות בגני הילדים והדבר פוגע ברמה של גני ילדים רבים ובמיוחד בגני ילדים בישובים "חלשים" כמו ערי פיתוח, ישובים במגזר בני המיעוטים וכדומה שדווקא שם יש חשיבות רבה לגננות איכותיות.
כיום מועסקים אלפי סייעות בגנים העירוניים ובחינוך המיוחד. כאמור שכרם נמוך ותנאי עבודתם עושקים אף בהשוואה לגננות רגילות שגם שכרם שלהם כידוע אינו גבוה במיוחד. הגנים נמצאים תחת אחריות ישירה של משרד החינוך, אולם הסייעות מועסקות על-ידי הרשויות המקומיות והן האחראיות להעסקתן הישירה ושיבוצן של הסייעות בגני הילדים. מעמדן המקצועי עדין לא מוסדר יש גם כיום בלבול ושוני בהגדרת תפקידן ותנאי העסקתם בין רשות מקומית אחת לשנייה .האם הן בגדר עובדות חינוך או עובדות מנהלתיות כמה שעות שבועיות עליהן לעבוד לא אכנס כאן לסוגיה מורכבת זו.
באופן כללי ניתן לומר כי קיים יחס מזלזל כלפי סייעות בגני ילדים מצד הרשויות שרואות בהן סוג של עובדות אחזקה וניקיון בלבד מהדרג הנמוך והדבר מתבטא בשכרם ותנאי העסקתם.
הגיע הזמן שהמערכות השלטוניות יפנימו שסייעות בגני הילדים הן לא רק עובדות ניקיון בגן ולא רק אחראיות לסדר בו, אלא הן גם, כפי שפירטתי בתחילת הכתבה- גננות לכל דבר גם אם קוראים להן סייעות. רוצות הרשויות המקומיות והמדינה לחסוך בהוצאות שכר, אדרבה, שיחסכו בשכרם הגבוה של פקידיהם ועובדיהם הבכירים אבל אל להן לחסוך בנושא חינוך איכותי לילדים ובמיוחד לילדי הגיל הרך שכאמור יש לו חשיבות רבה.
יש לנקוט שורה של צעדים לשפר את רמת הסייעות בגני הילדים על-ידי העלאת שכרן ושיפר תנאי עבודתן והשוואתן לאלה של הגננות, ובמקביל יש להעלות רמת הדרישות ותנאי הקבלה הנדרשות כדי להתקבל כסייעת בגני ילדים. על המבקשות להתקבל לסייעות בגני הילדים יהיה צורך לעבור מבחני אישיות מעמיקים וקורס סייעת במוסד אקדמי והדבר החשוב ביותר שיש לעשות הוא להפקיע את מינוי ושיבוץ סייעות מידי קיני הצרעות והשחיתות הנקראות רשויות מקומיות ולהעבירם לאחריות למשרד החינוך.

תאריך:  07/09/2014   |   עודכן:  07/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
מתוך הנחיות פרקליט המדינה, נראית החלטת היועץ המשפטי לממשלה, תמוהה, אם לא - בכל הכבוד הראוי - בלתי נכונה, בעליל. בנוסף קשה להשתחרר מהרושם שהיועץ המשפטי לממשלה "גרר רגלים", בכל הקשור למתן עדיפות לחקירה, בפרשת ביבי טורס ולמתן החלטה בה, בזמן אמת - בשים לב לכך, שמדובר בשתי טיסות של נתניהו, שהתקיימו באוגוסט וספטמבר 2006, ללונדון ולניו-יורק
איתן קלינסקי
נראה שתוכניתו של נתינהו היא קנטונים, ובין הקנטונים המנותקים אחד מהשני יישארו גושי התיישבות בשליטתה של מדינת ישראל
אפרים הלפרין
סיכלנו כבר רמטכ"ל (גלנט), סיכלנו שר משפטים (ריבלין), סיכלנו כבר נגיד בנק או שניים, רק מזכיר ממשלה עוד לא סיכלנו, ועכשיו יש לנו הזדמנות, אז יאללה בואו נסכל, אפילו אם במקרה הזה מדובר בתהליך תמוה ומוזר של סקילה ממש, סקילה שאין דרך חזרה ממנה, בעוד, שלפחות מה שפורסם על החשדות נגדו - אין בהם כלום, לדעתי
יוסי אחימאיר
"מהפך בבית הפלמ"ח!" - נשמעה קריאתו-זעקתו של מנחה הערב יואב רגב, ספק בצחוק, ספק ברצינות, וקריאה זו הייתה בבחינת הקדמה להזמין אל הבימה את חבר האצ"ל לשעבר וחוקר האצ"ל כיום, פרופ' יהודה לפידות. אכן, אם לא מהפך - לפחות נכונות לשמוע את דבר "הצד השני", הנרדף, הנחטף, המעונה, במאבק שכמעט התפתח לכדי מלחמת אחים
עליס בליטנטל
היאקו מיאזאקי ידוע לכל חובבי סרטי האנימציה, בזכות סרטיו "המסע המופלא" ו"הטירה הנעה" זוכי האוסקר ופסטיבל ונציה ועוד    כשהדר וירדן שמעו על הסרט, מייד התלהבו לראותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il