X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם לפי ההוגה יאיר התיאוריה של מלתוס לא הייתה צריכה להילקח ברצינות? התייחסות למדיניות של שר האוצר
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד [צילום: פלאש 90]

בימים האחרונים פרסם מורי אמיתי, לשעבר עובד אגף התקציבים, את תגובתו להגיגים שהביע יאיר לפיד בכנס אגף התקציבים. לפיד הביע כפירה מוחלטת בדעת הכלכלנים ובכך היה צריך לגרום להם להרגיש בנוח בחינת חצי נחמה וכל כך למה?
בנוגע למע"מ 0 יאיר לפיד שואל את השאילה הנצחית שלו, איפה היו הכלכלנים? כאשר עלו המחירים. מה רצה בדיוק? למצוא אותם על הפיגומים? למען הדיוק עלית המחירים החלה ב-2009 לאחר כעשור של סטגנציה בענף. לאחר כשנתיים דהיינו ב-2011 המגמה הייתה ברורה וצריך היה לפעול. לא היה צריך כלכלנים כדי להבין שצריך להגדיל את היצע הדירות. בחלק גדול מהזמן היה לפיד שר האוצר וחוץ מקידום תרופת האליל הקרויה מע"מ 0 לא עשה דבר.
בן ברננקי הקדיש את מרבית הקרירה האקדמאית שלו לחקר המשבר הגדול של 1929- 1936. מסקנתו הייתה שיש לנקוט מדיניות מרחיבה בעת משבר ולא כפי שנקטו באותה תקופה. הוא הגדיל ואמר שיש לשפוך כסף מהליקופטרים. רצה הגורל הטוב שבעת המשבר של 2008, ממנו טרם יצאנו, הוא ישב ליד הגה הבנק הפדראלי וידע בדיוק מה צריך לעשות. ללמדך שכלכלה היא מקצוע במדעי החברה שבתהליך המחקר מניחים הנחות ובודקים וחוקרים את התוצאות.
ליחס הביטול של יאיר לפיד ל"תיאוריה" תוך הצהרה שגם הוא יכול להציג תיאוריה ללא כל הבנה ולמידה יש להתייחס כאמירה הנובעת מתוך בורות.תומס רוברט מלתוס פרסם בסוף המאה ה-18 את מחקרו שצפה בעתיד מחסור במזון מאחר שהאוכלוסייה גדילה בקצב של טור גאומטרי בעוד הגידול בייצור המזון מתבצע בקצב של טור חשבוני.
במציאות עדיין זה לא קרה מאחר שבין השאר העולם נערך לקראת מצב זה. האם לפי ההוגה יאיר התיאוריה של מלתוס לא הייתה צריכה להילקח ברצינות?
לפיד קובל שרוב הכלכלנים היום מגיעים לעיסוקם מרקע של למודים גבוהים במתימטיקה. פרופסור דן פטנקין אמר באחד השעורים, שמעתי במו אוזניי, שהמחקר הכלכלי מקבל תנופה מזמינות צמודה בעידן המודרני של הנתונים לאירוע הכלכלי, דבר שמאפשר לנתח ולהגיב במהירות. קשה לדעת מה רמת הידע המתמטי של לפיד מאחר שלא סיים לימודים תיכוניים. אך ניתן להניח שהוא ברמה של פחות מ-3 יחידות ומתמטיקה כנראה היא הטראומה שלו. לכן בבואכם להסביר לו תהליכים כלכליים השתמשו במלל במקום נוסחאות. גמישות במקום נגזרת וגו'.
לפיד אומר שהפרטה אינה חזות הכל. אף אחד אינו חולק על דעתו. יש הרבה דוגמאות שהפרטה גרמה לנזק.
הוא קובל שהכלכלנים מתכננים מתוך הנחה של משבר מתקרב. ויאיר שואל מה יקרה אם לא יהיה משבר ואז נפספס שנה הוא מתכוון לפעול לפי הנחה זו וכאן טמונה הסכנה באקטיביות של אדם חסר מושג אלמנטרי. אך אם יהיה משבר עדיף יהיה שהתכוננו אליו. מה הבעיה לתכנן למצב משברי ולהתיר את הרסן בתוך שנת התקציב במידה ויתברר שאין משבר?
האמור לעיל מתיחס למספר פנינים מדבריו של השר. עליך להתנחם בכך ש"אף על-פי כן סוב תסוב" וחקיקה שתורה על שריפת ספרי הכלכלה אינה מעבר לפינה. אחרי הכל כלכלה היא אחד מ-6 המקצועות להם מחולק פרס נובל מדי שנה.

תאריך:  26/10/2014   |   עודכן:  26/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
דיון פילוסופי בשאלות מוסר הנוגעות לטבח המוני. הדיון התעורר במהלך תגובות למאמר הקודם
יאיר דקל
מעבר פשוט של צרכן סלולר מספקית תקשורת אחת לאחרת הסתבך כאשר רשימת אנשי הקשר שלו לא עברה בהצלחה לכרטיס ה'סים' החדש, וכרטיס ה'סים' הישן כבר אבד לנצח    יו-פון פסקה לו 200 שקלים פיצוי; בית המשפט פסק לו פי 10 ויותר...
איתן קלינסקי
הון מסמא של חברת ענק, בעלת יכולות כספיות רבות, במקום לגלות רגישות מיוחדת לעיר ערד ומצוקותיה הוא מתנער מכל אחריות. במקום להגדיל את מספר ההזמנות מחברת הקבלן, מפסיקים לשלוח לה הזמנות
נסים ישעיהו
לאחרונה, יותר ויותר משתרשת תופעה שלא הכרנו קודם, מתאמצים לעשות לעצמם שם במעשה כאשר מדובר ביהודים, תג מחיר כמשל, אבל מצד שני, כדי לעשות לעצמם שם טוב (בעיני הגויים והתשקורת) הם מקפידים שלא לעשות שום דבר נגד מחבלים הפורעים ביהודים
חגי הוברמן
הכישלון ההסברתי המהדהד של ישראל בעולם במשך 40 שנהנבע מכך שישראל דיברה על ביטחון, והפלשתינים דיברו על זכויות היסטוריות. כך השתכנע העולם שלערבים, בניגוד ליהודים, יש זכויות היסטוריות ביהודה ושומרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il