X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במה רואה היום החברה הישראלית את עצמה כחברה שבה נתברכו כל משפחות האדמה? במה אנחנו מופת?
▪  ▪  ▪
איזו מן חברה אנחנו? [צילום: AP]

בימים אלה אנחנו עדויים בפרשת "לך לך", הפרשה השלישית בספר בראשית. פרשה שקשה להשאיר אותה מאחורינו ולמהר לרוץ לפרשה הרביעית שממתינה לנו - פרשת "וירא".
שתי הפרשות הראשונות, "בראשית" ו"נח", נושאיהן - המין האנושי כולו, האדם בתולדותיו ובכישלונותיו.
על-פי תפיסת המקרא עשרים דורות עברו מהאדם הראשון ועד בחירת מי שֶׁיֵּאָמֵר לו "לֶךְ-לְךָ". בדור בוני המגדל נפלגו בני האדם לעמים, ומ"אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ" אנו עדים למעבר אחרי עשרים דורות של בחירת אחד שמזרעו יוקם העם, ששומה עליו להיות חברת מופת, המובילה את האנושות ונתברכו בה כל משפחות האדמה, כלשון הכתוב "וְנִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְפְּחוֹת הָאֲדָמָה".
מאב אחד לכולם אנו עוברים לבחירת מי שמזרעו תוקם ממלכת כוהנים וגוי קדוש. היו שראו בבחירה הפליה, כי יש אב אחד לכולם. מאז ומתמיד הטרידה את רבותינו שאלת הצדקת הבחירה. רבי יהודה הלוי מקדיש ספר שלם - "הכוזרי" - בו הוא מתמודד עם הטענה, שמעלה מלך כוזר, כי אין הצדקה להעדיף עם אחד על פני עמים אחרים. יהודה הלוי מגייס את כל עוצמתו הרוחנית כדי לשכנע את מלך כוזר בצדקת הבחירה.
תשובה מעמיקה לשאלת בחירת אברם (עדיין לא אברהם) על פני אחרים יש בבראשית רבה ל"ט, על דרך דרישת הפסוק: "וְנֵלֵך אִישׁ אֶל אַרְצוֹ..." בירמיהו נ"א, ט'.
אני מודע לכך, שעוצמות הרוח היהודית כוונו לכך שנקבל על עצמנו כחברה את עול הבחירה של חברת מופת, בה יתברכו כל משפחות האדמה. לכן בשבת בה קוראים את הפסוק בפרשת "לך לך" - "וְנִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה", חובה עלינו כחברה לשאול את השאלה במה אנחנו מופת?
אני, שמקבל את הגישה שבחרתנו עם כל העמים ושולל את הגישה שבחרתנו מכל העמים, מחייב את עצמי להביא את השאלה לדיון במה רואה היום החברה הישראלית את עצמה כחברה, שבה נתברכו כל משפחות האדמה.
האם פסה מהחברה הישראלית מציאות חברתית נגדה מתריס הנביא ישעיה: "הוֹי מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם", וזאת מתוך תפיסה מעוותת כאילו "והושבתם לבדכם בקרב הארץ". או בשפת ימינו - ריכוז המשאבים של החברה בידי מעטים.
לא צריך לעיין במוספים הכלכליים של העיתונות כדי להבין מה קרה לחברה שלנו, שעל כלכלתה והונה השתלטו טייקונים, והון אנושי עובד יותר ויותר נכבל בידי חברות קבלן.
האם פסה מהחברה הישראלית המציאות החברתית נגדה מתריס עמוס: "עַל שְׁלוֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אָשִׁיבֵנוּ עַל מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם". הפסה מן הארץ חברה הבנויה על קוטביות חברתית, בה פרות הממון הן "הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים, הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים".
לא צריך לשם כך לעיין בדוח העוני, שמנפיקים לנו כל שנה, כדי להבין שבחברה הישראלית הונחו אדנים חזקים שיש להם את כל הגיבוי החוקי להפוך רבבות עובדי כפיים לעַבְדֵי חברות כוח אדם ללא זכויות סוציאליות. זכויות פנסיה לעת זקנה אינן מנת חלקם של עַבְדֵי אותן חברות, שאינן מוכנות להיענות לדרישה של לתגמל שכיר לפחות ב-30 שקלים לשעת עבודה.
האם ביכולתנו להישיר מבט לעבר החברה הישראלית ולומר שמיושם בה המופת של פרשת קדושים בספר ויקרא: "לא תלין פעולת שכיר" או "וכי יגור איתך גר בארצכם לא תונו אותו. כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך".
לא צריך לשם מתן תשובה לעיין במסקנות ועדת אור. מספיק להיכנס לבית ספר בטירה ולבית ספר בכפר סבא. להשוות בין תיקצוב משרד החינוך את הילד הערבי ובין הסכום המיועד לילד היהודי. עוצמת פער בלתי נסבלת ובלתי נסלחת במישור חיים, שיש אשר יטענו נגדי שהוא שולי ולא משמעותי.
האמירה "לך לך" למקום בו יונחו יסודות לחברה ממנה יתברכו כל משפחות האדמה מצפה לגאולתה. בינתיים החברה הזו למען עצמה זקוקה לתיקון.
פרשת "לך לך" חייבת להיות תמרור דרך כדי שנהיה חברה של "מאזני צדק, אבני צדק, איפת צדק והין צדק" ולא חברת "הולילנד", ולא חברת תספורות, המשחררת את ההון ממחויבויות כלפי ההון האנושי. היא חברה שאנחנו חייבים היום להיאבק על דמותה המוסרית והחברתית לפני שעיוותיה יכרסמו בקיומה.
חברה, שקברניטיה במדינת ישראל באלו הימים מגבים את הימין ההזוי והמשיחי, המוכן למען בית מקדש שלישי לסכן את קיומנו במלחמת גוג ומגוג, היא אינה חברה שבה מבקשים להתברך כל משפחות האדמה.

תאריך:  04/11/2014   |   עודכן:  04/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz  הלל צ'רני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות פרשת לך לך
תגובות  [ 34 ] מוצגות  [ 34 ]  כתוב תגובה 
1
סבא רבא שלך....
י.ש  |  4/11/14 12:32
 
- נשמה רעה י.ש מעוררת סלידה
ננגד הסתה.  |  9/11/14 12:50
2
חייבים להימנע ממלחמת דת.
חפץ חיים.  |  4/11/14 13:28
 
- תתכופף קצת יותר למטה
מגיב ותיק  |  4/11/14 16:35
 
- תתאמן
מגיב ותיק  |  4/11/14 16:41
3
ממשלה שמעמידה את חיינו בסכנה .
חפץ חיים   |  4/11/14 13:48
4
ועשה שלום בין העמים ל"ת
לך לך  |  4/11/14 15:06
5
ועשה שלום בין העמים ל"ת
לך לך  |  4/11/14 15:06
6
קשקוש
מגיב ותיק  |  4/11/14 16:28
 
- מגיב ותיק מתמחה בקשקושים
לא להשחית זמן  |  6/11/14 11:15
7
בעצם
מגיב ותיק  |  4/11/14 17:11
 
- הביריון והפרובוקטור העלוב,
חחחחחחחחחחחחחחחחח  |  4/11/14 18:45
 
- לאידיוט
מגיב ותיק  |  4/11/14 21:12
 
- אז אולי אתה תומך ליברמן.
ווטאבר  |  5/11/14 10:50
 
- בוני בית המקדש רוצים גוג ומגוג ל"ת
רוצה שלום  |  5/11/14 11:30
 
- בוני בית המקדש רוצים גוג ומגוג ל"ת
רוצה שלום  |  5/11/14 11:30
 
- תמשיך לעשות צחוק מעצמך
מגיב ותיק  |  5/11/14 14:31
 
- טפשי לתלות את תמונת בית המקדש
איצי   |  5/11/14 16:34
 
- מגיב ותיק מגיב עצמו לדעת
איצי..  |  5/11/14 16:53
8
קלינסקי שהדת רחוקה ממנו כרחוק
א.ק. המזוייף  |  5/11/14 06:11
 
- להקשיב גם למה שכותב איתן ל"ת
להקשיב  |  5/11/14 11:19
 
- כמו איתן קלינסקי, לא צריך דת.
מי שהתנ״ך בלבבו,   |  5/11/14 11:34
 
- כמו איתן קלינסקי, לא צריך דת.
מי שהתנ״ך בלבבו,   |  5/11/14 11:34
 
- כמו איתן קלינסקי, לא צריך דת.
מי שהתנ״ך בלבבו,   |  5/11/14 11:34
 
- כמו איתן קלינסקי, לא צריך דת.
מי שהתנ״ך בלבבו,   |  5/11/14 11:34
9
טרור הדריסה והאיומים הנאציים
מגיב ותיק  |  5/11/14 12:47
 
- למסית ולמדיח , מגיב ותיק
איצי   |  5/11/14 16:16
10
זה מה שכתב ברל כצנלסון שהיה
דרוש בדיקה דחופה  |  5/11/14 17:42
 
- לא אמר כן לימין המשיחי בישראל
ברל כצלנסון   |  6/11/14 10:24
11
אין לנו ילדים למלחמות מיותרות
בנהר הבית   |  6/11/14 09:54
12
איפה רבנים כמו הרב שך ועובדיה
איה הסמכות הרבנית  |  6/11/14 10:42
13
מסתייגת משיח משיחי של הימין
פרשת לך לך   |  6/11/14 11:05
14
חוסר הבנה ממש אנציקלופדיה
אטימות השמאלנים  |  6/11/14 11:54
15
אברהם למה נסית לעקוד?
פרשת וירא  |  9/11/14 12:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
מר ריבלין, אם תמתח ביקורת על תופעות מגונות בחברה הישראלית ועל תופעות שיש לעקור אותן מן השורש - בסופו של דבר תצלח מלאכתך בידך והציבור יצא נשכר מכך
ציפורה בראבי
זמן רב הביטו אישים מסוימים במחמוד עבאס כעל ההבטחה הגדולה של השלום. מחמוד עבאס - הפרטנר האולטימטיבי שלנו. שנים הביטו בהילה שהצמיד השמאל לראשו ולא ממש הקשיבו למילותיו. לא התייחסו לתגובותיו. יקיצה מאוחרת
דרור אידר
שר הפנים גדעון סער שהתפטר אתמול מהכנסת הראה שאפשר לעמוד מול הממסד השמאלי הוותיק שהתרגל לכך שרק תפיסת הדמוקרטיה המצומצמת שלו קובעת
אילן מזרחי
כל עלייה בהוצאות, כגון משכנתה נוספת (בדמות הצעת החוק) של 90% מערך הדירה, מערערת את היחסים הפיננסיים הרעועים ממילא של המשפחה, והופכת אותם לבלתי נסבלים
עו"ד צבי שוב, עו"ד דפנה סירוטה-הולנדר
בעלי מקרקעין יכולים לבחור בין מספר סוגים של עסקות, שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות - הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. לפניכם סקירת העסקות העיקריות המקובלות בתחום הנדל"ן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il