X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני לא חילוני, אני לא חרדי, אני לא לאומי. אני סתם דתי. היו זמנים שהכיפה שלי הייתה שחורה כי מישהי אמרה לי שאני "לא כמו השחורים" היו זמנים שהכיפה הייתה צבעונית כי רב אחד אמר לי "לכיפה שלהם יש יותר חורים מאשר כיפה"
▪  ▪  ▪
מאירים פנים [צילום: פלאש 90]

"לא מדובר בסיפור מיוחד על משפחה יוצאת דופן. למדתי בבתי ספר דתיים, ומיום שאני זוכר את עצמי פקדתי בתי כנסת. בתי הכנסת של ילדותי היו מקומות שבהם לאחד המתפללים היה זקן ולעיתים גם כובע. אותו אדם היה הרב. בבתי כנסת רבים שהכרתי לא היה רב כלל.
לרוב החברים שלי הייתה אימא גלוית ראש ואבא שלא לבש ציצית.
בבתים שבהם גדלנו נכנסה השבת בערך בזמן, פלוס מינוס, אך יצאה בדיוק עם הופעת הכוכב השלישי...
לקראת סוף שנות השבעים, בערך בתקופה שבה סיימתי את בית הספר היסודי, התחיל משהו לרחוש. החבר'ה הטובים מבני עקיבא התחילו ללכת לישיבות תיכוניות. פתאום, בבוקר בהיר אחד תיכונים דתיים רגילים נחשבו לשיקוץ כמעט.
אם הלכת לתיכון, כאילו הכרזת מראש שאין לך כוונה להישאר דתי.... המילה דתי נשחקה ונעשתה סתמית מדי. עממית... הדבר החדש היה "תורני". פתאום צצו להם "מגמות תורניות", "גרעינים תורניים", "יישובים תורניים", ו"אורח חיים תורני" ועימם במסגרת התחביב החדש שאומץ בחום על-ידי המגזר ועדות הקבלה הזכורות לטוב...
אז גם הופיעו פתאום המון זקנים, שביסים, ופרצופים חמורי סבר..."
שאלות של דתי אל דתיים
שעה או שעתיים לפני יציאת השבת. בבית מלון רגיל בארץ.
אלו השעות שבבתי מלון ברחבי הארץ מתאגדים המשפחות הדתיות על ילדיהן, ומתיישבים בלובי המלון. לעיתים זה המיחם שמקבץ אותם סביבו, ולעיתים זו המחשבה שהילדים ימצאו את עצמם שם בלובי. אלו שאינם דתיים, משלימים קניות בשעה הזו, או שהם בכלל בדרכם הביתה מספיקים לנסוע טרם החשיכה.
בסמוך אליי נמצאת קבוצה גדולה של חובשי כיפה מאחת המוסדות החינוכיים הדתיים בארץ.
יושבים שם גם כאלו שהם סתם דתיים - כמוני. ללא שייכות וללא מגזר. הם לא מטעם ישיבה, לא אולפנא ולא מוסד חינוכי. התהום בינינו ה"לא מאוגדים" לאורחי הישיבה, היא כמעט ולא נראית.
הרבה מספרים, על השתלבות הסטודנטים בעיר באר שבע. על התרומה הרבה שלהם למקום. אבל אם יש להם בנק, דואר, קולנוע ומקומות בילוי ובכלל את כל השירותים האפשריים בתוך האוניברסיטה, עד כמה הם באמת נטמעים בעיר באר שבע, וכמה הם באמת תורמים לעיר עצמה?
ובאותה מידה, במקומות רבים בארץ, נבנו גרעינים תורניים, ובאו להפריח את השממה. הם מקסימים, אידיאליסטים אמיתיים עם נשמה יתרה. אבל עד כמה חברי הגרעינים השתלבו בעיר עצמה? עד כמה הם מאפשרים לעצמם לקבל אנשים דתיים כמותם, אבל שלא באו מהמסגרות שלהם?
נראה כמוך
כמו הנוער שלנו, כמו החברה כולה, עד כמה חברי הגרעינים הללו מאירים פנים כלפי השונה מהם רק במעט? לעיתים, קל להם לקבל את האחר, כמישהו שהוא ללא כיפה כלל, מאשר לגלות ש"אחר", זה גם כזה שנראה כמוך אבל לא למד איתך ביחד, לא שירת איתך באותה מחלקה וגם לא מתלבש כמוך. עד כמה אתה מוכן שמישהו כזה יהיה החבר שלך? שהילדים שלו יסתובבו עם הבן שלך?
אני לא חילוני אני לא חרדי אני לא לאומי. אני סתם דתי. היו זמנים שהכיפה שלי הייתה שחורה כי מישהי אמרה לי שאני "לא כמו השחורים". היו זמנים שהכיפה הייתה צבעונית כי רב אחד אמר לי "לכיפה שלהם יש יותר חורים מאשר כיפה".
ויש רב אחר שהחליט שהאויב הגדול של היהדות היום הם הכיפות הסרוגות.
אני תמיד נזכר שבשירותי הצבאי ברבנות הצבאית, לא היה לי כמעט שיח מול המגזר שהיה הכי צריך את השירותים שלי - המגזר של ישיבות ההסדר. זה לא הסתדר להם שמישהו שהוא "לא דתי משלהם" יטפל בעניינים שלהם, או חלילה יאמר להם איך הדברים שהם הכי מבינים בהם, צריכים להיעשות.
אותם חיילים העדיפו לעבוד תמיד מעליי. יש בעיה? מתקשרים לרב הישיבה וזה מתקשר לרב הצבאי הראשי שמתקשר לרב הפיקוד שבסוף מגיע אליי. לא ככה אמור להיות שיח בין אנשים. לא ככה מתנהלים בצבא.
חוסר הרצון להכיר בהיררכיה, בסדר, בכך שיש לכל אחר תפקיד זולג אחר כך למקומות אחרים בצבא שבהם השיח מתנהל מעל למ"פ הדתי ומעל לסמל המחלקה שהוא גם "סתם דתי".
אני נזכר בפגישות הלא מעטות שהיו לי כאשר חיפשתי את החצי השני שלי. השאלות היו כמעט אותן שאלות: באיזה ישיבת הסדר למדת? (אני סתם דתי- בלי ישיבה) האם היית קרבי? (לא - מצורף דוח רפואי) האם היית קצין? (לא, מצורפת תעודת שחרור) יש לך ציצית? (בודקים לי בציציות). ואז נגמרה הפגישה.
אל תתקשר אליך אנחנו נתקשר אלינו.
אני רואה אנשים שגדלו איתי בשכונה. שיחקנו כדורגל יחד ולמדנו בבית ספר ממלכתי דתי. בבוקר למדנו תושב"ע חמש יחידות ואז תנ"ך עם מפרשים ובהפסקות דקלמנו את חגיגה בסנוקר. אני נתקל בהם ברחוב והם עוברים מולי משל הייתי אוויר. מבטיהם חמורי סבר כפי שכתב ג'קי לוי, והם בטוחים שהם שולחן ערוך מהלך.
הפילוג בין דתיים לחילוניים הוא גדול. לא פחות ממנו גדול הפילוג בין דתיים לדתיים. בפוליטיקה ובחיים בכלל. רב גדול אמר כבר, שלפני שאתה מתקן אחרים אתה צריך קודם כל לתקן את עצמך. בשקט, בלי חיצוניות.
כי האדם יראה לעיניים ו-ה' יראה ללבב.

תאריך:  18/01/2015   |   עודכן:  18/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשהתחלנו לגזור חומרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה נכון! ל"ת
עצוב  |  20/01/15 18:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
כנראה שבישראל היום מאמינים שהמטרה מקדשת את כול האמצעים כדי להפוך משאלת-לב לניצחון אלקטורלי
עמי דור-און
למרבה הצער אין כיום בישראל מי שיכול להיות בטוח שאם נתניהו יעמוד בראש ממשלת "גן ילדים" חדשה לא תתרחש תקלה נוספת
ישראל רוזנבלט
ארה"ב הגיבה בחריפות על החלטת התובעת של ביהמ"ש הפלילי בהאג להזדרז ולפתוח בחקירה מקדמית אם אכן בוצעו פשעי מלחמה בפלשתין. הארץ המאוכזב כמובן מעמדת וושינגטון - הצניע אותה, ואילו יוסי ביילין - החושש שהצעד הפלשתיני ירגיז את ארה"ב יתר על המידה - קרא לישראל שלא לחשוש ממנו
איתן קלינסקי
אני מתקשה להאמין, שההתפטרות הפתאומית נבעה מתחושת מיצוי עצמית שצצה לה לפתע; הגם שהחיים מזמנים שלל מקרים שצצים להם לפתע
רביבה בן-זאב
הצמד המופלא הקדים לנו את חג הפורים והשניים מיהרו להתחפש לאחשוורוש ולוושתי המלכה    ועדיין תקפות השאלות והתמיהות המטרידות על הקשר העלום שעמד מאחורי הקלעים של התוכנית הזאת בתקווה (נשיאותית בבית הלבן) להפלת נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il