X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסכמי גירושין עצמיים שנועדו לחסוך כסף, מפילים זוגות גרושים לתהום כלכלית; במקום חיסכון, הם מוצאים עצמם עם הסכמים חסרים או לא ברורים - מה שמאלץ אותם לשכור שירותי עורכי דין בעשרות אלפי שקלים למה כדאי להימנע מהסכם גירושין ביתי
▪  ▪  ▪
למה ליפול לתהום אם אפשר להימנע מכך ע"י התייעצות בעו"ד? [צילום אילוסטרציה: AP]
אקסטרה מחיר כבד
המחיר הכבד בהסכם גירושין ביתי איננו רק בהוצאה הכספית הגבוהה הנדרשת מהצדדים לשכר טירחה לעורך דין לשם תיקון או השלמת ההסכם; המחיר הכבד הנוסף הוא הצורך להתעסק שוב פעם בפרידה ביניהם והצורך לנהל הליכים משפטיים ארוכים ומתישים, מהם ביקשו להימנע

יותר ויותר זוגות שרוצים להתגרש מנסחים בכוחות עצמם הסכם גירושין עצמי או "ביתי". ההסכמים הללו, שמנוסחים על-ידי הזוגות עצמם, מתגלים לאחר זמן מה כהסכמים חסרים או לא ברורים. לעיתים קרובות מגלים הצדדים כי בהסכם שערכו חסרות הוראות חשובות או שמגלים שכל אחד מהם מפרש אחרת את סעיפי ההסכם.
הזוגות האלו מבקשים לחסוך בתשלום של כמה אלפי שקלים לעורך דין שיערוך עבורם את ההסכם. במקום חיסכון הם מגלים במהרה כי ההסכם הביתי שלהם גורר אותם למאבק משפטי ארוך שעלותו יכולה להגיע למאות אלפי שקלים לשני הצדדים, שנאלצים לשכור שירותי עורך דין לתיקון הטעויות והחוסרים בהסכם.
הוראה אחת חסרה
באחד המקרים שהגיע לבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון, הוגשה תביעת מזונות על-ידי אישה שחתמה על הסכם גירושין ביתי עם בעלה לשעבר. ההסכם אושר אומנם על-ידי בית הדין הרבני, אך לאחר זמן קצר הופתעה לגלות כי בהסכם הייתה חסרה הוראה בנוגע לנשיאה בהוצאות רפואיות של הילדים במשותף על-ידי שני ההורים. בנוסף, גילתה האישה כי בהסכם לא נקבעו הוראות לגבי תשלום מזונות מגיל 18 ועד גיל 21 של הילדים המשותפים.
פניות רבות של האישה לבעל לשעבר כדי להגיע להבנות, לא צלחו. האב סירב לשאת בהוצאות אלו בטענה כי הם לא הסכימו על כך ולכן הוא אינו חייב. בלית ברירה נאלצה האישה לשכור שירותי עורך דין שיגיש עבורה תביעה למזונות הילדים המשותפים, בה דרשה לחייב את האב בתשלום מחצית הוצאות חינוך והוצאות רפואיות, וכן חיוב האב בתשלום מזונות מגיל 18 ועד 21. למעשה, במקום כמה אלפי שקלים שהצדדים ביקשו לחסוך על עורך דין שיכין עבורם את ההסכם, נאלצה האישה להוציא עשרות אלפי שקלים בגין ייצוג בתביעת המזונות, ובעלה לשעבר נאלץ לשלם אף הוא כמה עשרות אלפי שקלים כדי להתגונן מפני התביעה שהוגשה נגדו.
אם בני הזוג היו נעזרים מלכתחילה בעורך דין לשם ניסוח ההסכם, יש סיכוי גבוה מאוד כי לא היה צורך בתביעה זו, ועורך דין היה מסב את תשומת לבם כבר בהתחלה כי הפסיקה קובעת בדרך כלל תשלום של מזונות מגיל 18 ובמהלך שירות צבאי בגובה שליש מההסכם שקבעו. בנוסף, הזוג היה יודע שקיים חיוב של שני ההורים לשאת בהוצאות הבריאות והחינוך.
הסדרי ראייה משובשים
במקרה אחר שהגיע לבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן, חתמו זוג אחר על הסכם גירושין ביתי, אותו ערכו בעצמם ללא כל סיוע מעורך דין או מגשר. ההסכם אושר לאחר שבית המשפט וידא שהצדדים חתמו עליו מרצון חופשי ומבינים את משמעותו.
רק אז, כשהחלו הצדדים ליישם את ההסכם והגיעו לחג הפסח, גילה האב כי גרושתו מסרבת לתת לו את הילדים למחצית החג, בטענה כי הם לא קבעו חלוקה לגבי החגים וכי הילדים שנמצאים במשמורתה צריכים להיות איתה בכל החג!
למעשה, טענה האישה לשעבר, כי האב רשאי לקבל את הילדים רק על-פי ההסדרים שנקבעו באמצע השבוע. גם כאן, במקום חיסכון כספי, מצאו עצמם הצדדים מוציאים עשרות אלפי שקלים כל אחד מהם עבור שכר עורך דין.
האב, שנאלץ להגיש תביעה לבית המשפט לקביעת הסדרי ראייה עם ילדיו בחגים ובחופשות, נאלץ לשלם למעלה מ-30,000 שקל, וגרושתו נאלצה גם היא לשלם סכומים דומים כדי להתגונן מפני התביעה. אין ספק שגם במקרה זה עריכת הסכם הגירושין בליווי עורך דין או מגשר הייתה מכסה את כל האפשרויות הקיימות בחלוקת זמני השהות של הילדים עם שני ההורים, או לפחות בודקת עם שני ההורים מה רצונם בכל האפשרויות הקיימות.
בכלליות ולא בפירוט
במקרה נוסף של זוג אחר שערך הסכם גירושין ביתי, קבעו הצדדים כי כל אחד זכאי למחצית הזכויות של בן הזוג השני במקום העבודה ובביטוחים. ההוראה של הצדדים בהסכם הביתי הייתה הוראה כללית ולא מפורטת. הצדדים לא פירטו בהסכם הביתי שערכו ממתי עד מתי מגיעות לכל אחד מהם זכויות אצל השני. הצדדים שכחו לרשום גם מתי התחתנו ומהו מועד הקרע ביניהם. לאחר שההסכם אושר על-ידי בית הדין הרבני וסמוך ליציאתה לפנסיה של האישה, גילה הבעל כי קופת הגמל מסרבת להעביר לידיו מחצית הכספים שנצברו בה, ולמעשה קופת הגמל בכלל לא מכירה בו כמי שזכאי לקבל מידע על היקף הזכויות שנצברו. קופות הגמל וקרנות הפנסיה דרשו כי יציג בפניהן הסכם שקיבל תוקף של פסק דין ושיכלול פרטים הכרחיים לפי החוק, כגון משך התקופה המשותפת, מועד הנישואים והפירוד ופירוט לגבי שיעור החלוקה ביניהם.
במקרה הזה, למזלם של הצדדים, התקשורת ביניהם הייתה עדיין טובה, כך שהם פנו יחד לעורך דין שיערוך עבורם נספח להסכם הגירושין. גם את הנספח נאלצו בני הזוג לשעבר לאשר, וגילו כי כוונתם הראשונית לחסוך כסף התבררה כסיכון לא כדאי, משום שנאלצו בכל מקרה להוציא כספים לעורך דין שיערוך את הנספח, ואם לא היו מגיעים להסכמות, היו נדרשים להוציא הרבה יותר כסף.
להיעזר בעו"ד מומחה
אלו הם רק חלק ממקרים שבהם זוגות שרצו להתגרש ולערוך בעצמם את הסכם הגירושין, שילמו לבסוף מחיר כבד. כדאי לדעת כי המחיר הכבד בהסכם גירושין ביתי איננו רק בהוצאה הכספית הגבוהה הנדרשת מהצדדים לשכר טירחה לעורך דין לשם תיקון או השלמת ההסכם; המחיר הכבד הנוסף הוא הצורך להתעסק שוב פעם בפרידה ביניהם והצורך לנהל הליכים משפטיים ארוכים ומתישים, מהם ביקשו להימנע.
אומנם חובה על בני זוג שחתמו על הסכם גירושין להביאו לאישור בפני הערכאה המשפטית (בית משפט או בית הדין הרבני), אולם לא תמיד בית המשפט נכנס לעומק הוראות ההסכם. בית המשפט בוחן בדרך כלל את רצונכם החופשי לחתום על ההסכם, ולא בוחן אם שכחתם להוסיף משהו להסכם או אם יש הוראות לא ברורות בהסכם שערכתם.
יש כמובן לעודד בני זוג שרוצים להתגרש להגיע להסכמות ביניהם, אך אין לשכוח כי לאחר שגיבשו את עקרונות ההסכמות, עליהם להיעזר בעורך דין מומחה בתחום הגירושין. עורך הדין יסייע להם לנסח את ההסכמות בצורה נכונה, כך שההסכם ישרת אותם לאורך שנים במינימום מחלוקות. הניסיון לחסוך בעלות ייצוג וליווי של עורך דין לצורך עריכת ההסכם, עלול לעלות לכם הרבה יותר ואף להוביל אתכם למאבקים משפטיים, שניסיתם להימנע מהם מלכתחילה.
לכן, אם אתם שוקלים להתגרש, ומעוניינים לערוך בעצמכם את הסכם הגירושין שלכם, כדאי שתעצרו ותשקלו בכל זאת להיעזר בעורך דין העוסק בדיני משפחה או במגשר שעוסק בתחום.
החלטתם בכ"ז על הסכם ביתי?
להלן מספר המלצות למי שבכל זאת שוקלים לערוך הסכם גירושין ביתי: אם כבר גיבשתם הסכמות ביניכם וערכתם הסכם עקרונות, הביאו את הסכם העקרונות אל עורך הדין שבחרתם, כדי שיערוך עבורכם את הסכם הגירושין. עורך הדין שבחרתם ידאג לניסוח משפטי נכון ומדויק של כל הנושאים הקשורים בפרידה ובגירושין. עורך הדין מכיר את הנושאים שחובה לכלול בהסכם וידאג להתריע בפניכם אם שכחתם להגיע להסכמות בנושאים מסוימים, ויתריע גם בנושאים שעליכם לשים בהם דגש כדי למנוע מאבקים משפטיים בעתיד.
בכל מקרה שבו כבר ערכתם הסכם גירושין ביתי שכזה וגיליתם שחסרות בו הוראות חשובות, או שיש בו הוראות שאינן ברורות ואתם מתווכחים עליהן ללא הרף, אל תאמרו נואש. תחילה נסו לשוחח עם הצד השני כדי לגבש הסכמות גם בנושאים החסרים או בהוראות שאינן ברורות. לאחר שהגעתם להסכמות, דאגו שאת ההוראות החדשות או המשלימות, ינסח עבורכם עורך דין או מגשר בדיני משפחה.
בדיוק כפי שלא תנסחו בעצמכם הסכם מכר לדירתכם לאור מורכבותו, כדאי שגם בהסכם הגירושין שלכם, שהינו הסכם מורכב מאוד, תיעזרו באיש מקצוע ותימנעו מניסוח הסכם גירושין עצמי. זכרו שהניסיון "לצאת בזול" עלול לעלות לכם ביוקר.
בכל מקרה שאתם לא בטוחים לגבי ההסכם שבידיכם ותוהים אם ההסכם מלא ומעגן את כל הזכויות שלכם, מומלץ שתקבלו ייעוץ מעורך דין העוסק בדיני משפחה.

הכותבת היא בעלת משרד העוסק בדיני משפחה, גירושין, ירושות וצוואות.
תאריך:  19/01/2015   |   עודכן:  19/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם גירושין עצמי מפיל לתהום כלכלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא יאומן
אהרון שחר  |  19/01/15 16:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
נראה כי חל שיבוש מסוים בהבנתם של הרבנים את המציאות שבמסגרתה מתקיימת ופועלת המדינה היהודית-דמוקרטית שבה אנו חיים
דביר מור
ממה נובעת השנאה לציונות בדרגות שונות של אוכלוסיית השמאל הרדיקלי בישראל? האם הספקנות, האדישות או ההכחשה של הציבור הדומם והשפוי תורמות לתופעה? האם הקיצוניות הימנית היא זו שמחריפה את השיח? האם קיימת אנטישמיות יהודית ישראלית במסווה של הלקאה עצמית? האם הציונות בכלל עדיין רלוונטית?
אילן ריס
על-פי ההיגיון של מומחינו, ככל שהחיזבאללה ייחלש כך ייחלשו יכולתו ונכונותו להילחם בנו. אבל אולי להפך? דווקא כאשר החרב הסונית תונח על צווארו, ואולי עוד הרבה לפני כן, יתקוף את ישראל תוך ניסיון לאחד את העולם המוסלמי נגדנו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    תרומתו האדירה, בכוח הידיים והרגליים, עלה באש, משהו תמוה ולהתפעל
דרור אידר
מהי ציונות?    סתיו שפיר שהתנגדה להשמעת "התקווה", מרב מיכאלי שהתנגדה לשלוח ילדים לצבא, פרופ' יונה ש"אינו מתחבר למילה ציונות"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il