X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהפכה בתחום המשכנתאות: חייבים לא יפונו מביתם בגין חובות בלא שיובטח להם דיור חלופי
▪  ▪  ▪
הזכות לדיור - זכות חוקתית [צילום: AP]

בפסק דין מהפכני וייחודי, קבע לראשונה בית משפט השלום בתל אביב, כי על בנק הפועל-כנגד חייב למימוש משכנתה, יהיה חייב להבטיח לו ולבני ביתו דיור מגורים חלופי, אף אם החוק לא מחייב זאת מפורשות, וגם אם החייב לא ביקש זאת מפורשות.
כבוד השופט עודד מאור קובע את הדברים ומציין כי על-אף שהוראות חוק ההוצאה לפועל מחייבות דיור חלופי רק במקום שההלוואה נלקחה אחרי מאי 2009, הרי ההגנה בדבר בית המגורים קיימת לכל אדם ובכל עת:
"ביתו של אדם הוא מבצרו; ביתו של אדם הוא כבודו; ביתו של אדם הוא זהותו ואישיותו; ניטול את ביתו של אדם, ניטול ממנו את בטחונו, כבודו, זהותו ואישיותו. אדם ללא קורת גג מעל ראשו – אדם נטול כבוד הוא. חברה מתוקנת לא אמורה להשלים עם חסרי קורת גג, ועליה לפעול להגנתם, תוך שהיא מגנה על עצמה".
קביעותיו של השופט מאור היו בפסק דין במסגרת ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל, כאשר מדבריו ניתן ללמוד כי מאחר שהזכות לדיור היא זכות חוקתית, לא ניתן להתנות עליה, ובכל מקרה פרשנות בתי המשפט לתניית ויתור של חייבים תהא מצומצמת מאוד.
במילים אלה מסכם השופט מאור את דבריו לעניין הדיור החלוף: "אמור מעתה: כל חייב נושא בתרמילו את הזכות לדיור חלוף, בין אם כרת הסכם המשכנתה לפני תיקון 29 או אחריו. החייב אינו חייב להעלות טענה זו מיוזמתו. זו זכותו בדין. זוהי הזכות שנועדו לשמור על כבודו, וזו זכות שהחברה הקנתה לו לשמוע עליה כחברה נאורה, ואין להקל ראש בהבהרה על ויתורו עליה".
מדובר בפסק דין מהפכני ותקדימי, שאם היה בא לעולם לפני שנים אחדות, היה יכול למנוע מצבים בהם חייבים הושלכו מביתם חסרי כל. בית המשפט מוכיח שוב ושוב לעיני כל, כי פסקי הדין שיוצאים מתחת ידיו מאוזנים ומקצועיים, וכי נשקלים במסגרת הערעור על רשמי ההוצאה לפועל כל האיזונים הראויים והמקצועיים.
אין ספק כי המדובר במהפכה ובשינוי תפיסתי בהליכי מימוש המשכנתאות הננקטים היום בהליכי ההוצאה לפועל, וכי לא יתקיים יותר פינוי נכס בהליכי משכנתה בלא שיינתן דיור חלוף.
פסיקת השופט מאור חשובה ומובילה, ומצטרפת לפסקי דין אחרים ומובילים בתחום ההוצאה לפועל.
במסגרת פסק הדין חוזר השופט מאור על הוראות הדין על זכותו של חייב למכור את הבית בעצמו, וכך לחסוך בהוצאות רבות, אך מדגיש כי ככל שהליכי המימוש מתקדמים, והחייב מציע למכור את הנכס בעצמו, אז יהיה החייב חייב להניח את דעת הרשם כי המדובר בהצעה ראויה ורצינית המונחת לדיון, ועל הרשם לבחון את ההצעה למכר עצמי ואת התנאים לביצועה, תוך בחינה אם אין בשיהוי כדי לפגוע בזכויות הנושה, או אפילו בהליכי המימוש עצמם, שיכול והתקדמו לאור חלוף הזמן, ולבדוק אם אין בהצעת חייב אלא דחיית הקץ בלבד, תוך שאיזון ראוי יהיה בהגבלת המועד למכר עצמי – בשלב מאוחר - לפרק זמן קצר יותר.

רע"צ 47250-12-14 אמיתי נ' בנק מזרחי טפחות בע"מ
הכותב הוא יו"ר ועדת הוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין ומנהל את קליניקת הוצאה לפועל בקריה האקדמית אונו.
תאריך:  20/01/2015   |   עודכן:  20/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עודד מאור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיור חלופי מובטח
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
פסק דין מנותק מהמציאות
אהרון שחר  |  20/01/15 13:29
2
מכה אנושה לעו"ד צבי רוזנברג
חרבו תבוא בליבו  |  20/01/15 19:58
3
מגיבים
שמ  |  20/01/15 22:03
4
יישר כח
פפפפפפפפ  |  23/01/15 15:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
האיסלאם יש לו תאוות התפשטות לִנחול את ארצות העולם ולהפיץ את הדת המוסלמית לכל מקום. ככל שהם מתעצמים באירופה הם מטפחים בהדרגה תחושת בַּעלוּת, ובוקר אחד נתעורר אל התביעה האירידָנטית לבעלוּת על המדינות שהם יצרו בהן רוב דמוגרפי
ראובן דינור
ציבור הנהגים בארץ נתקל חדשים לבקרים בנהגים חצופים, שעוצרים את רכבם וחוסמים נתיבי תחבורה מרכזיים, אגב הפעלת אורות המצוקה לצרכים אישיים המנותקים לגמרי מסביבתם. יש למצוא פתרון חוקי והולם
יוני בן-מנחם
כל הסימנים מעידים על כך שחיזבאללה יגיב על חיסול ג'האד מורנייה והגנרל האירני ברמת הגולן. התגובה תהיה מוגבלת אך סכנת העימות הנרחב עם ישראל עדיין קיימת אם ינסה חיזבאללה להתבסס ברמת הגולן ומשם לתקוף את ישראל
איתן קלינסקי
בנבחרת החדשה של "ישראל ביתנו" לכנסת הוצגה שירה מיסטריאל כאחת המועמדות בקדמת הרשימה. אם תיכנס היא לכנסת, אמירת סירחון תחבוש את ספסלי הכנסת
אליהו קאופמן
הציפייה הצפעונית היא שהנשים הפורימיות ילחמו בתוך החברה החרדית כדי למוטט את עולם היהדות דרך שינוי האישה החרדית וכך תרד הילודה החרדית, ויחד עם כך יישבר מעמדם של הרבנים ושל חוקת התורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il