X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכדאיות והמוסריות שבהכאת עצירים נחקרים רבים מדווחים על מכות ברוטליות שספגו במהלך המעצר ולאחר שהיו כפותים ולא היוו סכנה לכוח הלוחם. מכות אלו ודאי וּודאי אינן תורמות למאמץ המלחמתי למניעת טרור
▪  ▪  ▪
יוסף. אינו שה תמים [צילום: AP]
דווקא ההתעללות של אנשי חמאס בעצירים הערביים היא שהביאה את בנו של מנהיג חמאס ביו"ש לשתף פעולה עם כוחות הביטחון בישראל.

מסעב חסן יוסף, בנו של השיי'ח חסן יוסף - מנהיג חמאס ביהודה ושומרון וטרוריסט ידוע - מתאר בספרו "בן החמאס" (מודן 2012) גם את קורותיו בעת מעצרו בידי כוחות הביטחון הישראלים.
יוסף, ראוי להזכיר, אינו שה תמים כלל ועיקר. הוא נעצר לאחר שרכש נשק במטרה להרוג ישראלים. במילים אחרות, הוא מחבל ורוצח בכוח, אשר נתפס אך ורק בעקבות תושייתם של הצבא ושירות הביטחון הכללי. אולם סיפור מעצרו המסופר בגוף ראשון, מעלה מספר תהיות מוסריות באשר לכלים שבהם משתמשים שירותי הביטחון על-מנת להילחם בטרור הרצחני.
יוסף מתאר כמעט לינץ' שעשו בו מספר חיילים. לדבריו, הם בעטו בכל גופו, "בצלעות, בגב ובגולגולת". אין המדובר באירוע חד-פעמי. לאחר שהגיע לתא המעצר, היכה אותו אחד החיילים בראשו בקת הרובה. המכות לא חדלו מרגע תפיסתו ועד הגיעו לבית המעצר. בהמשך מספר יוסף על תרגילי חקירה נוספים ובהם מניעת שינה, השמעת מוזיקה חזקה בתאו ללא הפסקה וקבלת תזונה דלה ובלתי מספקת.
ישראל אינה מחויבת כמובן להעניק למרצחים הפועלים נגדה טיפול מפנק כפרס על פעילותם החבלנית. לכן, נראה כי מניעת שינה, השמעת מוזיקה חזקה בתא האסיר והחזקת המחבל בתנאי מאסר קשים הינן מחויבות המציאות. אך עולה השאלה היכן עובר הגבול. האומנם ראוי שעציר המוחזק בידי ישראל יעבור מסכת ייסורים, הכוללת הכאה ממושכת? התשובה לכך היא שלילית.
פונקצייה של אקלים חברתי
נחקרים רבים מדווחים על מכות ברוטליות שספגו במהלך המעצר ולאחר שהיו כפותים ולא היוו סכנה לכוח הלוחם. מכות אלו ודאי וּודאי אינן תורמות למאמץ המלחמתי למניעת טרור. האלימות שהופעלה כלפי יוסף לא הניבה מידע על התקפות מתוכננות נגד ישראל, אלא רק הגבירה את שנאתו כלפי העם היהודי. המכות והאלימות גם לא הניעו את יוסף לחצות את הקווים, לעבוד למען ישראל בסיכול פיגועי-טרור ובסופו של דבר אף להמיר את דתו. הייתה זו דווקא אכזריותם חסרת הרחמים של אסירי חמאס כלפי אסירים שנחשבו בעיניהם "נחותים", שהביאו אותו לעשות את המהפך.
יש לציין כי גם סייד קוטב ואחמד יאסין, מנהיגי "האחים המוסלמים" במצרים ובפלשתין, שספגו מכות רבות במהלך מעצרם בידי כוחות הביטחון המצריים, החריפו כתוצאה מכך את נכונותם להשתמש באלימות. לפי פרופ' יצחק וייסמן, החל קוטוב את דרכו כמבקר ספרות בעל השקפה ליברלית, אך הרדיפות שסבל מצד השלטון המצרי הן שהביאו אותו לאמץ את הגישה האיסלאמית הרדיקלית.
אין בדברים אלה כדי להביע חוסר הערכה לכוחות הביטחון המקדישים את חייהם, ולעיתים אף מקריבים אותם על-מנת להגן עלינו. הם עושים את מלאכתם בחשאי ולעיתים קרובות ללא הוקרה פומבית על תרומתם לבטחון המדינה.
אך אין לערב בין הערכה ובין מתן הסכמה ציבורית לשימוש בכוח, שאינו מוגבל למטרות של הגנה עצמית, או לחילוץ מידע מציל חיים. הפעלה קבועה של אלימות והתעללות לא רק שאינה מועילה, אלא שהיא עלולה להביא לטשטוש הגבולות בין המותר והאסור, ויש לפעול למען גינוי פרקטיקה זו ככלי גורף להתמודדות עם מחבלים.
הפסקת השימוש במכות כתרגיל חקירה אינה רק עניין לבתי המשפט ולוועדות חקירה לענות בו. היא גם פונקציה של האקלים החברתי בישראל, כלומר באי-מתן לגיטימציה לנוהג הפסול. זה תלוי בנו.

לאתר מגזין מראה
המחבר הוא בעל תואר שני במדע המדינה.
תאריך:  10/03/2012   |   עודכן:  10/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אחמד יאסין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היכן עובר הגבול?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ההגיון שלנו נשרף באושוויץ
דמעות התנין  |  11/03/12 15:37
2
אתה בורר מהעובדות מה שנוח לך
אני חושב ש  |  11/03/12 20:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
רוני פיטרסון משלב באלבומיו בין מוסיקת בלוז עדינה למוסיקת רוק קצבית ומופרעת, דבר אשר מפרה את יצירתו המוסיקלית
איתמר לוין
בג"ץ לא הורה לממשלה למנות את משה אשר למנהל רשות המיסים, וקרוב לוודאי שהוא לא יתערב בהחלטתה אם תדחה את המלצת ועדת האיתור. אבל לפי פרסומים בסוף השבוע, האימפריאליסט יהודה וינשטיין ממשיך להכתיב לממשלה לא רק את סדר יומה, אלא גם אם ההחלטות שתקבל
פרד כהן-קידר
כל ניסיון לטייח כשלונות רק מסבך את הטייח והמערכת. עתה שר התחבורה מנסה לסרבל את המערכת, לפצלה לשלוש רשויות ולא להטיל את האחריות על הנהלה מקצועית אחת
פנחס לבקוביץ
השמאל, המנותק לחלוטין מן המסורת, הלאומיות והמשפחתיות שלנו, נותר וחי את חייו ללא משמעות, ללא תוכן פנימי עמוק, ללא משהו שיאחד את מחשבתו, תחושותיו ומעשיו לכלל משהו השוכן עמוק בכל יישותו. כך, כדי לכסות על הריק הקיומי שלו, הוא יצר והתחיל לעבוד את דת השלום
אהוד פרלסמן
בשעה שהזרקור מופנה לקרב בין לבני למופז, מוצנעת העובדה שעל-פי קמיל פוקס, בחודשיים האחרונים עברו 10 מנדטים מגוש השמאל-ערבים לגוש הימין-דתיים, הזוכה לרוב חסר-תקדים של 74 מנדטים
רשימות נוספות
האביב שהכזיב   /  צבי גבאי
משרד הביטחון המצרי בתל אביב  /  מוטי היינריך
טיעון "האויב הרציונלי"   /  איציק סיבוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il