X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט קובע, כי גם אם אדם קנה בתום לב חפץ שהתברר שהוברח ארצה בלא תשלום מכס - ניתן יהיה לחלט אותו מידיו. אך האם פסיקה זו אינה נוגדת את קביעות בית המשפט העליון?
▪  ▪  ▪
ייתכן שניתן לקבל הכשר בדיעבד

בשנת 2010 תפסה המשטרה אופנוע שטח מדגם סוזוקי RMZ. המשטרה מסרה לבעל האופנוע, כי הוא נתפס מאחר שהוברח לארץ ללא תשלום מיסים ויובא ללא קבלת אישורים של משרד התחבורה, וזאת בהתאם לסעיפים 204 (1) ו-(2) לפקודת המכס, וכי מדובר בדגם אסור בייבוא.
בעל האופנוע פנה לבית המשפט וביקש את השבת האופנוע וטען, כי רכש את אותו בישראל מצד ג' ששילם עליו מכס כדין. בעל האופנוע טען, כי המסמכים על-אודות הרכישה ותשלומי המכס שהיו בחזקתו נמסרו למשטרה שלא שמרה מהם העתק. בעל האופנוע הודה שהיה אסור לייבא ארצה אופנוע מדגם זה בזמן שנתפס, אך כיום הדבר מותר, ולכן לא מוצדק שהמכס ימשיך ותחזיק באופנוע.
המכס טען שיש לדחות את התביעה, מכיוון שהאופנוע נכנס בשערי המדינה מבלי ששולמו בגינו מיסים ומבלי שהתקבלו האישורים הנדרשים ממשרד התחבורה, בהתאם לפרט 87.11 בתוספת השנייה לצו ייבוא חופשי. לאור זאת מדובר בטובין שהוברחו או יובאו בהפרת איסור שנתפסו כדין ויש להחרימם.
פסק הדין
בית המשפט פסק, כי בעל האופנוע נכשל בהוכחת הטענה לפיה המכס על האופנוע שולם כדין על-ידי צד ג'. הוא יכול היה להביא לעדות את הבעלים הקודמים, אך לא עשה זאת - עובדה העומדת בעוכריו. כמו-כן התקבלה טענת רשות המכס, לפיה במערכת הממוחשבת אין כל תיעוד למספר השילדה של האופנוע בעת כניסתו לארץ או בעת תשלום המכס בגינו, דבר המחזק את הטענה שהאופנוע הוברח ולא הוצהר.
בית המשפט דחה את טענת בעל האופנוע, לפיה אין לו יד בייבוא האופנוע לישראל וכי רכש את האופנוע בתום לב מצד ג'. בית המשפט קבע על סמך פסיקה קודמת, כי אם בוצעה בטובין עבירה - ניתן לחלטם, ללא קשר לשאלה מיהו הבעלים הנוכחי שלהם.
בית המשפט התייחס לטענת בעל האופנוע לפיה כיום ניתן להכשיר בדיעבד ייבוא אופנוע מסוג זה. טענה זו נתמכה בהודעת דואר אלקטרוני שנשלחה על-ידי מנהל תחום ייבוא ורישוי ברשות לנהיגה ספורטיבית במשרד התרבות והספורט. בית המשפט לא נדרש לדון בשאלת שינוי הדין, אך מבין השורות עולה, כי אם בעל האופנוע היה מוכן לשלם את המיסים, ייתכן שהטענה הייתה מועילה לו. בעל האופנוע חויב בהוצאות משפט של 15,000 שקל.
כמה הערות
מאחר שבתביעה נגד רשות המכס נטל ההוכחה מוטל על התובע ולא על רשות המכס, קיימת חשיבות עליונה לשמור את כל המסמכים הכרוכים בייבוא הטובין לישראל, כגון רשימון ייבוא, קבלות בגין תשלומי המיסים, הנפקת רישיונות בהתאם לסוג הטובין המיובאים וכו'.
במקרה הנוכחי, בעל האופנוע טען שצד ג' ייבא את האופנוע ואילו הוא רכש את האופנוע בתום לב בישראל. במקרה כזה, על-מנת שטענה מסוג זה תצליח, היה על בעל האופנוע להביא מסמכים מן היבואן שיאשרו אותה.
כאמור, אחת הקביעות של בית המשפט היא, כי מכוח פקודת המכס, רשאית המדינה לחלט טובין שבהם נעברה העבירה, גם אם החילוט מתבצע בפועל לא מידי מבצע העבירה אלא מצד ג'.
בעניין חילוט טובין מצד ג' קיימות פסיקות קודמות. בית המשפט העליון קבע בתיק מונוגיל (ע"א 666/88), כי כשמדובר בצד ג' שרכש טובין בתום לב, רשות המכס אינה רשאית לחלט את הטובין גם אם נעברה בהם עבירה בשלב קודם בשרשרת.
בפסק דין נוסף שניתן בבית המשפט העליון, בתיק Sheridon (ע"א 545/96), הוסברה ההבחנה שבין סמכות החילוט מכוח פקודת המכס - שהיא באופייה סמכות זמנית לפני אקט ההחרמה - לבין סמכות החילוט מכוח פקודת הייבוא והייצוא, שהיא באופייה סמכות סופית. בשל כך נאמר בפסק דין זה, כי כאשר מדובר בסמכות בעלת אופי סופי, יש להטיל יותר מגבלות על המכס, כך שיהיה אסור לחלט טובין מידי צד ג' תם לב, גם אם נעברה בהם עבירה בשלב קודם.
לדעתנו, ייתכן שבית משפט השלום בתיק הנדון, היה צריך להפעיל את הרציונל שנקבע בפסק הדין העליון בנושא מונוגיל, כך שאם בעל האופנוע היה מוכיח שרכש את האופנוע בתום לב בישראל, לא הייתה קמה למכס סמכות לחלט את האופנוע.

ת"א 1789-05-11, בן-סימון נ' מדינת ישראל/רשות המכס, פסק דין מיום 28.5.14.
הסקירה לעיל היא בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי.
עו"ד גיל נדל הוא ראש תחום ייבוא, ייצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים במשרד גולדפרב-זליגמן
תאריך:  28/08/2014   |   עודכן:  28/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה  תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוזוקי מפונצ'ר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פסק דין עתיק וחסר ענ ל"ת
אליהו שדות  |  28/08/14 22:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גלבוע
מי שטוען שהפסדנו, או השגנו תיקו, ולא הכרענו את החמאס, אינו שונה מהודעת החמאס כי דף הורה להסיר את המצור משדה התעופה בן-גוריון, ייתכן (לא ודאי) דרך בתולה    בכל מקרה אין לטועני ההפסד והתיקו שום אחריות לאימהות במדינה    החמאס איבד את ידיו ורגליו, וישראל חרף כל הנזקים, היא עם ידיים ורגלים
ישראל רוזן
ה'בייבי' החקיקתי הנחשק ביותר שלו הוא 'חוק הגיור'    למרות המערכה בדרום האלוף דבק במשימה ואינו מרפה מהאצת החקיקה בנושא שנוי במחלוקת זה, לאחר אישור הצעתו בקריאה ראשונה בוועדת החוקה
עמי דור-און
מתוך ראיה צינית של המציאות כפי שהיא באה לידי ביטוי בדיווחי התקשורת הסביר פעם המהפכן הרוסי ולדימיר איליץ' לנין את תפיסת עולמו: "חופש העיתונות פירושו החופש לרכוש אחזקה בעיתונים, לקנות כתבים בכסף, לשחד, ולזייף "'דעת-קהל'"
רפי פרידמן
הישגי המערכה המוגדרים "קבלת הפסקת אש ללא תנאים" (הגם שיסוד ההגדרה בשקר) הם כל תהילתו של הצבא החזק באזור, שאיבד 70 מלוחמיו עבור מטרות משניות, בעוד האויב פותח ומסיים בסולו צלול ומהדהד מאילת ועד חיפה
פסח רויטמן
בעקבות "מלחמת לבנון השנייה" זכינו, עד עתה, בשמונה שנות שקט מוחלט בצפון המדינה    אני מעריך שזה יהיה המצב גם בדרום    בדיעבד לא היינו צריכים לרסן את עצמנו, אלה לגרום להרס גדול והרבה יותר הרוגים וכך היינו מסיימים את המערכה מוקדם יותר ובפחות הרוגים ונזק לנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il