X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קניה: הבצורת קוטלת את המקנה [צילום: בריאן אינגנה, AP]
העשירים זיהמו, העניים משלמים את המחיר
שאלת הפיצוי על נזקי אפקט החממה תעלה במלוא חריפותה בוועידת שארם א-שייח, וניו-יורק טיימס מתקשה לראות דרך בה המדינות העשירות והמתפתחות מגיעות להסכמה

שטפונות עזים הרגו בקיץ האחרון 1,700 פקיסטנים והותירו שליש משטחי המדינה מוצפים. כפר שלם בפיג'י נאלץ להתפנות בשל עליית מפלס מי הים. בקניה גווע מקנה בבצורת ומקורות המחיה נהרסו. אלו כמה מן התוצאות הקשות אותן סובלות מדינות מתפתחות בשל שינויי האקלים, למרות שחלקן במשבר הוא זעיר. הן דורשות פיצוי מן המדינות האשמות: מדינות עשירות יותר ששרפו נפט, גז ופחם במשך עשרות שנים ויצרו את הזיהום המחמם בצורה כה מסוכנת את כדור-הארץ.
ניו-יורק טיימס מזכיר, כי העיקרון המוסרי של פיצוי על נזק לאחר מצוי כבר בתנ"ך והוא אבן יסוד החוצה מקומות ותקופות. אולם, מבחינה משפטית ומעשית קשה מאוד לאכוף אותו כאשר מדובר בשינויי האקלים. מדינות עשירות וגופים כמו ארה"ב והאיחוד האירופי מתנגדים לפיצוי ישיר למדינות העניות, מחשש שהדבר יטיל עליהם אחריות בלתי מוגבלת.
העימות יהיה גלוי בוועידת האקלים המתקיימת בשארם א-שייח: המארחת מצרים ופקיסטן, המובילות 77 מדינות מתפתחות, הצליחו לשים אותה לראשונה על סדר היום הרשמי. הממונה מטעם האו"ם של שינויי האקלים, סימון סטיל, אומר שזהו מהלך חיובי העשוי להוביל לפשרה בסיומה של הוועידה.
בוועידת גלזגו אשתקד התחייבו המדינות העשירות להעניק 40 מיליארד דולר בשנה עד 2025 כדי לסייע למדינות העניות להתאים את עצמן לשינויי האקלים, כמו למשל למנוע שטפונות. אבל האו"ם מעריך, כי מדובר בפחות מחמישית מהסכום הדרוש. הדבר הוביל לקריאות להעניק מימון נפרד לפיצוי על הנזקים הנגרמים מאסונות אקלים שהמדינות אינן יכולות להגן על עצמן מפניהם.
לנוכח הלחץ הגובר הסכים השגריר האמריקני לענייני אקלים, שר החוץ לשעבר ג'ון קרי, לדון בפיצוי שכזה – הסכמה שמנעה מאבק עז על סדר היום של ועידת שארם א-שייח. אבל, מדגיש הטיימס, זה רחוק מאוד מאשר מימון בפועל. ארה"ב כבר מפגרת במימוש התחייבויותיה הנוכחיות לסייע למדינות עניות לעבור לאנרגיה נקייה יותר או להתגונן מפני הסכנות הקיימות. בשנה שעברה ביקשו הדמוקרטים מהסנאט להקציב למטרה זו 3.1 מיליארד דולר, אך הצליחו לקבל מיליארד דולר בלבד. עם השליטה הרפובליקנית הצפויה לפחות בבית הנבחרים, הסיכויים למימון נוסף נראים קלושים. ואילו האירופים חוששים שאם יסכימו לממן את הפיצוי, כל הנטל יפול עליהם אם הנשיא האמריקני הבא יסוג מהתחייבויותיה של ארצו.

1.5 טריליון דולר עד 2050
פקיסטן: שליש משטח המדינה הוצף [צילום: פריד חאן, AP]

בכמה כסף מדובר? האו"ם אינו מגדיר רשמית מהם הפסדים ונזקים בשל האקלים, אך ניתן לכלול בהם את ההרס שנגרם בשל תופעות אקלימיות קיצוניות הנובעות מן ההתחממות. בשנת 2019 גרם ההוריקן "דוריאן" נזקים של 3.4 מיליארד באיי בהאמה, רבע מן התוצר המקומי. הם גם עשויים לכלול נזקים המתגבשים לאורך זמן ואשר קשה לכמת אותם, כמו למשל אובדן פרנסתם של כורי מלח בבנגלדש בשל גשמים עזים, או הצפת בתי קברות עתיקים במיקרונזיה במי האוקיינוס.
מאחר שההגדרות רחבות, קשה לחשב במדויק את נזקי העבר והעתיד. מחקר המצוטט רבות מעריך שעד 2030 יסבלו המדינות המתפתחות נזקי אקלים בהיקף של 580-290 מיליארד דולר, גם אם יפעלו להתאים את עצמן. עד שנת 2050 הסכום עלול להאמיר ל-1.5 טריליון דולר.
בעבר הציעו מדינות עשירות לכסות את הנזקים באמצעות סיוע הומניטרי או ביטוח, אך המדינות המתפתחות אומרות שאין די בכך. מחצית מבקשותיו של האו"ם לסיוע הומניטרי הושבו ריקם, ואף חברת ביטוח לא תבטח בתים העומדים להישטף בקרוב במי הים. התוצאה היא שהמדינות העניות נאלצות ליטול הלוואות כדי לשקם את ההרס. בלא סיוע ייעודי, הן ישקעו בחובות שלא יוכלו לפרוע.
כאשר סכומים כה גדולים מוטלים על הכף, אין ספק שהדיונים בנושא בשארם א-שייח יהיו מתוחים. מאחורי הקלעים אומרת ארה"ב, כי היא חוששת שקרן חדשה תוגדר בצורה רחבה מדי. חלק מן המדינות העשירות טוענות, כי סין – המזהמת הגדולה ביותר בעולם – ויצואניות של גז מאובן כמו סעודיה וקטאר, צריכות לתרום למטרה זו; עד כה לא הוטלה אחריות על האחרונות.
ייתכן שהאתגר הגדול ביותר הוא התחפרותם של הצדדים, מעיר הטיימס: המדינות המתפתחות רואות בפיצוי עניין של צדק, והמדינות העשירות – ביטוי של הודאה באשמה. קרי הכיר באחריותה של ארה"ב, אך גם טען שהמדינות המתפתחות ממשיכות לזהם מאז שנות ה-1980 למרות שהכל הכירו בהתחממות המסוכנת.
אם תהיה הסמכה עקרונית לפצות על הפסדים ונזקים, יתעוררו שאלות קשות נוספות: מי זכאי לפיצוי ובאיזה סכום? כיצד להבטיח שהפיצוי ישמש באופן בו ייהנו ממנו מי שזקוקים לו הכי הרבה? המדינות המתפתחות טוענות ששאלות כאלו אינן עילה לסחבת. קודם כל צריך להסכים על הזכות לפיצוי והחובה לפצות; את הפרטים אפשר לסכם בהמשך.

תאריך:  10/11/22   |   עודכן:  10/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העשירים זיהמו, העניים משלמים את המחיר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
החלק הראשון של מכירת אוסף האמנות של אחד ממייסדי מיקרוסופט שבר שיאים, וההמשך יבוא הערב    כל הכנסות העיזבון מופנות לצדקה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מצביע על חמש מסקנות מרכזיות מבחירות האמצע, אשר לא הובילו ל"גל אדום" - אך גם החלישו את הדמוקרטים
איתמר לוין
האם ארה"ב, בהנהגת הרפובליקנים, תלך בעקבות טורקיה והונגריה? וושינגטון פוסט אומר, שאפילו התחזיות האופטימיות הן למעשה קודרות מאוד
איתמר לוין
פלורידה וקליפורניה עשויות לספק רמזים לקראת 2024, מציין וושינגטון פוסט    מספר מירוצים לתפקיד המושל צמודים במיוחד, וייתכנו הפתעות ענק בניו-יורק ובאורגון
איתמר לוין
הדמוקרטים מדברים על כך שאובדן 20 מושבים נטו יהיה תוצאה טובה, מדווח וושינגטון פוסט    הרפובליקנים יכניסו לבית הנבחרים לא מעט פנים רעננות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il