X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רה"מ נתניהו יידרש להעמיד את יציבותה של ממשלתו העתידית אל מול הסיכונים הכרוכים בעמידה בהבטחות מתקופת מערכת הבחירות, שניתנו הן ע"י מפלגתו והן ע"י שותפים קואליציוניים אחרים
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה נתניהו במטה המפלגה בתל אביב לאחר הבחירות, 17 במרס 2015 [צילום: AP]

הממשלה החדשה בישראל לא הוקמה עדיין, אולם כלי התקשורת בישראל ובעולם כבר חוזים התנגשות בינה לבין הקהילה הבינלאומית, לרבות ארצות הברית. לנוכח האידיאולוגיה המשותפת לחברי הקואליציה העתידים וגישתם לסכסוך הישראלי-פלשתיני, תחזית זו אינה בלתי סבירה.
שלושת הנושאים המרכזיים הבאים ישלטו בסדר היום הבינלאומי של ישראל בשנים הקרובות, ובוודאות עד לעזיבתו של הנשיא אובמה את הבית הלבן בחודש ינואר 2017: הסכסוך הישראלי-פלשתיני, תוכנית הגרעין של אירן, ואי-יציבות נמשכת במזרח התיכון, על השלכותיה לביטחונה של מדינת ישראל.
הסכסוך הישראלי-פלשתיני
על אף שראש הממשלה נתניהו נסוג מן ההצהרה, שבה נראה היה כי הוא חוזר בו מהתחייבותו לפתרון שתי המדינות, אין זה סביר כלל, כי הממשלה הבאה תפגין נכונות לנהל משא-ומתן על פתרון כולל לסכסוך. אחרי שנודעו תוצאות הבחירות בישראל נתן הנשיא אובמה ביטוי להעדפתו הברורה לפתרון שתי המדינות כשהזכיר את הסוגיה בשיחת הטלפון שלו עם נתניהו, שבה הוא בירך אותו על בחירתו מחדש.
הנשיא אובמה הוסיף, כי "עלינו להעריך אלו חלופות אחרות עומדות על הפרק, כדי להבטיח, כי לא נראה את האזור נגרר למצב של כאוס". הצהרה זו העלתה השערות, שלפיהן ארצות הברית שוקלת להציע את אימוצה של החלטה חדשה במועצת הביטחון, שתעסוק בכל סוגיות המפתח בסכסוך הישראלי-פלשתיני, או, לחלופין, פרסום גרסה חדשה של תוכנית קלינטון משנת 2000, שתתבסס על מאמציו של מזכיר המדינה קרי בשנים 2014-2013 להגיע לפתרון. אלה הם רעיונות שכבר נדונו בממשל האמריקני לנוכח התמוטטות המשא-ומתן בהנהגתו של קרי והם שבים ועולים כעת.
בין אם אחד הרעיונות האלה יאומץ ובין אם לאו, הוא לא ישיג את התוצאה המקווה שכן הן ישראל והן הפלשתינים אינם מוכנים בעת הזו לשוב לשולחן המשא-ומתן, להסכים על המסגרת ההולמת בעבור שיחות אלה, ובוודאי ששני הצדדים אינם מוכנים, ואף אינם מסוגלים, להגיע להסכמה מרחיקת לכת בכל נושאי הליבה של הסכסוך.
על בסיס הנחה זו, של התנגשות צפויה בין ישראל לבין הקהילה הבינלאומית תוך כישלון להביא לשינוי במצב הקיים, היה על ארצות הברית לבחון יחד עם הממשלה החדשה בישראל תוכנית פעולה, שתכלול שלוש קטגוריות שונות של צעדים בילטרליים, ישראלים ופלשתינים כלהלן:
1. צעדים מיידיים, הכוללים את חידוש העברת כספי המיסים הפלשתינים, הנגבים על-ידי ישראל, המשך שיתוף הפעולה הביטחוני, הסכמה לשיקומה של רצועת עזה, הימנעות ישראלית מבנייה בהתנחלויות וכמובן מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים, לצד השהית הפעילות הפלשתינית החד-צדדית, הננקטת נגד ישראל במוסדות בינלאומיים;
2. קיום שיחות בילטרליות ישראליות-פלשתיניות על צעדים שיינקטו בטווחים הקצר והבינוני, כגון האצת הפעילות הכלכלית הפלשתינית בשטח;
3. ניהול דיונים במסלול נפרד על ניסוח נייר עמדה בין ארצות הברית - בשם הקוורטט, ישראל, והפלשתינים. תוכנית פעולה זו, אם תזכה להסכמתם של ישראל והפלשתינים, תוכל להיות מגובה על-ידי החלטה של מועצת הביטחון, שתקרא להקמת מדינה פלשתינית בהסכמה כחלק מפתרון שתי המדינות.
תוכנית הגרעין של אירן
ההתנגשות בין ישראל לבין ארצות הברית בנושא אירן פרצה עוד בטרם נודעו התוצאות הסופיות של הבחירות בישראל, וקיימת סבירות לכך, כי זו תפגום באופן משמעותי ביחסי שתי המדינות, שנבנו במהלך יותר מחמישים שנה. ראש הממשלה נתניהו הרגיז ביודעין, גם אם לא במתכוון, את הנשיא אובמה כאשר ביקר בגלוי במליאת הקונגרס את ההסכם שבגינו מנהלת ארצות הברית משא-ומתן עם אירן, והוא מתכוון ככל הנראה להמשיך לבטא את ביקורתו באשר להסכם המתגבש בין הצדדים.
על שתי הממשלות לנהל דיונים חשאיים, אם הן עדיין לא החלו בהם, כדי לדון בהתפתחויות אלה ואחרות, כדוגמת הפרות אירניות עתידיות. דיונים אלה לא יסתמו את הגולל על הביקורת הישראלית על הסכם עם אירן, אם יושג, אך הם יסייעו לשמר את שיתוף הפעולה וההבנות בין השתיים. היבטים מסוימים של ההבנות בין הממשל האמריקני לבין ממשלת ישראל עשויים לחייב חקיקה של הקונגרס, תהליך שיסייע להשיב על-כנו את הדפוס הנכון יותר, שלפיו ביטחונה של ישראל לטווח הארוך נתון לדאגתן של שתי המפלגות בבית המחוקקים האמריקני, כמו גם של הבית הלבן יחד עם הקונגרס.
אי-יציבות נמשכת במזה"ת
התפרקותו של המבנה המסורתי של המזרח התיכון מציבה אתגרים חשובים ליציבותה של ישראל בטווח הארוך ככל שהיא פוגעת ביציבותן של המדינות השכנות לה, ומאפשרת לשטחים נרחבים באזור להפוך למולדתן של תנועות איסלאמיות פונדמנטליסטיות, שמטרתן המוצהרת, היא להחליף את רעיון המדינה ברעיון החליפות, שחלף מן העולם. תנועה איסלאמית זו מהווה איום גם בעבור בני ברית אחרים של ארצות הברית באזור זה, וסכנה להרס הסדר הכלכלי העולמי, משום שהיא מסכנת את זרימת האנרגיה מאזור זה של העולם ואף עלולה לגרום לקריסתן של מדינות בעלות עתודות פיננסיות ענקיות.
זה המקום שבו שיתוף פעולה אסטרטגי בין ארצות הברית, בעיקר, כמו גם אירופה ושחקנים גלובליים אחרים, מחד-גיסא, לבין מדינת ישראל, מאידך-גיסא, הוא חשוב במיוחד. ברור הוא, כי בנסיבות השוררות בעת הזאת ישראל אינה יכולה, ואל לה, להיות חלק מן הקואליציה, המנסה לגרש את דאעש. עם זאת, במצב שבו היציבות באזורנו תהיה מאוימת, יהיה על ישראל להפגין מעורבות במאמץ זה. מצב העניינים המתואר כאן תומך בקיום דו-שיח אסטרטגי שוטף, עצמאי ואולי אף מנותק לחלוטין מהסוגיה הישראלית-פלשתינית ומזו האירנית.
על ראש הממשלה נתניהו יהיה להעמיד את יציבותה של ממשלתו העתידית אל מול הסיכונים הכרוכים בעמידה בהבטחות מתקופת מערכת הבחירות, שניתנו הן על-ידי מפלגתו והן על-ידי שותפים קואליציוניים אחרים. מומלץ, כי כאשר הקואליציה תנסח את סדר יומה הבינלאומי העתידי של הממשלה, תיכלל בו תוכנית שבה ראש הממשלה יבקש לפגוש את המנהיגות המדינית של שחקני המפתח בזירה הבינלאומית במטרה לקיים דיון כן על הציפיות, המגבלות והאפשרויות, כאשר תחנתו הראשונה תהיה הפעם העיר וושינגטון, אך לא בהכרח בית הקונגרס.
תחנה חשובה, הנזנחת לעיתים קרובות מדי, תצטרך להיות בריסל, עיר הבירה של האיחוד האירופי ושל ברית נאטו. לא זו בלבד שהאיחוד האירופי מהווה שותף הסחר הבכיר של ישראל, אלא שהוא מייצג חזית של מדינות, הגדולה מן הסיכום של חבריה. רוחות רעות בנושאים כמו חרמות, סנקציות ואנטישמיות טהורה, מנשבות מכיוונו של מה שאמור להיות העורף התרבותי והכלכלי של ישראל. אירופה מצויה בעת הזאת בחיפוש אחר פתרונות לכמה סוגיות ליבה של זהות, מהות ושל דפוס חדש ביחסיה עם שכניה, ועל ישראל להיות חלק מתהליך זה. תחנה חשובה נוספת נמצאת כמובן בשתי ערי הבירה השכנות - רבת-עמון וקהיר.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 677 (24.3.15)
ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.
תאריך:  25/03/2015   |   עודכן:  25/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אהוד יערי / Ehud Yaari  אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  איסמעיל הנייה  אלי כהן / Eli Cohen  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בנדטה ברטי / Benedetta Berti  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי סיבוני / Gabi Siboni  גדעון לוי / Gideon Levi  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד שר / Gilead Sher  דוד אזולאי / David Azulai  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד סימן טוב / David Siman-Tov  דמיטרי מדבדב  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  האיחוד האירופי / Europian Union  חאלד משעל  חאלד משעל / Khaled  Mashal  חיים כץ / Haim Katz  חסן רוחאני  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יורם שוייצר / Yoram Schweitzer  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפתח שפיר / Yiftah Shapir  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  מוחמד דף  מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook  מחמוד אחמדינג'אד  מיקי לוי / Mickey  Levy  ממשלת ישראל / Israel Government  משה כחלון / Moshe Kahlon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עודד גרנות  עלי חמנאי  צבי יחזקאלי  צבי מגן / Zvi Magen  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קובי מיכאל / Kobi Michael  ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah  שלמה ברום / Shlomo Brom  שמעון שטיין / Shimon Stein  שרה פיינברג / Sarah Fainberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממשלה חדשה: ההימנעות מן הצפוי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נמאס כבר לקרוא כאן את
ירושלמי גאה  |  28/03/15 08:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עו"ד חיים שטנגר
סוד גלוי הוא, כי קיים עימות הגובל באיבה הדדית בין נתניהו לאובמה. הדבר נכון אף באשר ליחסו האישי של אובמה לנתניהו. די בכך שנכיר, כי יחסי ארה"ב-ישראל שנהוג לתארם כיחסי ידידות - אינם עוד יחסי ידידות כבעבר
עמי דור-און
לטיעון האמריקני בדבר ריגול ישראלי יש על מה לסמוך. במסגרת הסכם הבנות חסר תקדים בין NSA לבין יחידה 8200, ניתנה לישראל גישה חופשית לכל המידע הגולמי
עידן יוסף
"וול סטריט ז'ורנל" מצטט גורמים בממשל אובמה, הטוענים כי במשך יותר משנה ריגלה ישראל אחר המו"מ במטרה לקבל מידע שיעזור לה לבנות את הטיעונים נגד העסקה
יואל גוז'נסקי, אודי דקל
אפשר שהסדר שישאיר את אירן כ"מדינת סף גרעינית", הוא ה"רע במיעוטו" עבור ארה"ב, אך הוא צפוי להיות רע מאוד עבור ישראל. משום כך, חתימתו תעצים את הפערים הקיימים בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני אשר להתמודדות עם אירן ואת המחלוקות ביניהם. עם זאת, ישראל תוכל ליהנות מיתרונות מסוימים של עצירת אירן לפני הסף. בנוסף, יקטן החשש של הציבור בישראל מפני חיים "בצל הפצצה"
מחלקה ראשונה
הוסיף כי זוהי השעה לקבל החלטות קשות על-מנת להגיע להסכם    חמנאי: ארה"ב משתמשת בלחץ כלכלי כדי להסית את העם
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אתגר למשקי הנפט במפרץ  /  יואל גוז'נסקי, ניצן פלדמן
ישראל, חמאס וחיזבאללה במסלול התנגשות  /  אורית פרלוב
גשר מעל הים התיכון  /  יפתח שפיר, יואל גוז'נסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il