X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
המבצע הצבאי של הקואליציה הערבית בתימן מדשדש וכמה חברות בה מחפשות מוצא מדיני מהמשבר. סעודיה הביסה את אירן בזירת האו"ם, אך הניצחון הדיפלומטי לא ישנה את המצב בשטח
▪  ▪  ▪
[צילום: האני מוחמד, AP]

דבריו של נשיא מצרים א-סיסי ב-17 באפריל בעת סיור במכללה הצבאית המצרית משקפים את ההכרה שהחלה לחלחל בקרב כמה מדינות חשובות החברות בקואליציה הערבית הסונית נגד התפשטותה של אירן בתימן, כי אין מנוס מפתרון מדיני למשבר בתימן.
הנשיא א-סיסי אמר כי "מצרים שלחה כוחות אוויריים וימיים בלבד כדי להשתתף במבצע "סופת הנחישות" אך היא שוקדת להגיע לפתרון מדיני בתימן".
הפרשנים בעולם הערבי המנתחים את המצב בתימן מתארים אותה במילים "תימן היא בית קברות לכל מי שפולש אליה".
זו הסיבה העיקרית שצמרת הצבא המצרית מתנגדת לפלישה קרקעית לתימן שתגבה מחיר כבד מכל צבא שישתתף בה כפי שגבתה מהצבא המצרי בשנות ה-60.
חסרונות המתקפה הקרקעית
חברות הקואליציה הסונית אינן מתלהבות, בלשון המעטה, ממתקפה קרקעית בתימן המכילה בחובה סכנות וחסרונות רבים. מתקפה שכזו עלולה להסב לכוחות הפולשים אליה אבדות כבדות, מדובר במלחמה בשטח הררי קשה שבו יש יתרון רב למורדים החות'ים המכירים היטב את תוואי השטח ומנוסים במלחמה בשטח קשה לתנועה.
שום מבצע צבאי קרקעי לא יכול להביא לתוצאה שבה המורדים החות'ים יתפרקו מנשקם. לא ניתן לנתק את הקשר ההדוק, שהינו על בסיס עדתי (שיעי), בין המורדים החות'ים לבין אירן.
החלשת הכוח הצבאי של המורדים החות'ים עלולה לחזק את כוחו של ארגון אל-קאיעדה בתימן שהינו השלוחה החזקה של הארגון במזרח התיכון ולאיים על המשטר החוקי במדינה.
מלחמה קרקעית ממושכת בתימן ללא הכרעה עלולה לערער את היציבות בסעודיה שתימן נחשבת ל"חצר האחורית" שלה.
ניצחון דיפלומטי של סעודיה
מבצע "סופת הנחישות" נכנס כבר לשבוע הרביעי והמתקפה האווירית של כוחות הקואליציה הערבית על מעוזי המורדים החות'ים בתימן נכשלה בכך שלא הצליחה לאלצם לחזור לשולחן המשא-ומתן, במהלך המתקפה הזו נהרגו אזרחים רבים חפים מפשע.
המצב ההומניטרי בתימן גרוע. מזכ"ל האו"ם באן קי מון קרא להפסקת אש מידית לצורך העברת סיוע הומניטרי ליותר מ-25 מיליון תימנים הסובלים מבעיות קשות באספקת חשמל, מים ודלק. סעודיה הודיעה ב-18 באפריל כי תעביר לתימן סכום של 274 מיליון דולר לסיוע הומניטרי.
עם זאת יש לציין שתי התפתחויות חשובות שהושגו כתוצאה מהמבצע:
  • הסכמה בין מצרים לסעודיה על הקמת ועדה צבאית משותפת לצורך תמרון צבאי אסטרטגי גדול בסעודיה בהשתתפות כוחות של מדינות המפרץ. התמרון הצבאי המשותף נועד לאותת לאירן ולמורדים החות'ים כי סעודיה מוכנה למתקפה קרקעית אולם ניתן לראות בו גם פיצוי שנתנה מצרים לסעודיה על הססנותה בכל הקשור לפעולה קרקעית בתימן.
  • ההחלטה במועצת הביטחון נגד המורדים החות'ים בתימן האוסרת עליהם להצטייד בנשק. אירן סיפקה בשלוש השנים האחרונות כמויות אדירות של נשק למורדים. על-פי דוח של האו"ם יש בתימן יותר מ-50 מיליון כלי נשק, בממוצע 2.8 כלי נשק לאדם.
למעשה, מועצת הביטחון דחתה את ההצעה להפסיק את המתקפות האוויריות של כוחות הקואליציה ונתנה לגיטימציה למבצע "סופת הנחישות". ההחלטה במועצת הביטחון היא ניצחון דיפלומטי של סעודיה ומדינות המפרץ למרות שתהיה לה השפעה מזערית לגבי הנעשה בשטח. ההחלטה לא עצרה את המתקפות האוויריות על המורדים החות'ים, דבר שאילו קרה, היה עוזר להם להתאושש ולהתארגן מחדש.
התקשורת הערבית מתעלמת מהפגיעה באזרחים
על-פי נתוני האו"ם, עד כה נהרגו בתימן כ-1,000 אזרחים חפים מפשע וכ-3,000 אזרחים נפצעו כתוצאה מהמתקפה האווירית של הקואליציה. כ-150 אלף אזרחים נעקרו מבתיהם.
אמצעי התקשורת הערביים מסקרים בהרחבה את המלחמה בתימן אך נמנעים מלהראות תמונות של האזרחים התימנים שנהרגו או נפצעו בהפצצות. לעומת זאת הם מראים תמונות של אזרחים הרוגים בקרבות בסוריה ובעירק על-ידי כוחות הצבא הסורי או ארגון "המדינה האיסלאמית".
האם הפתרון הדיפלומטי בדרך?
אירן ניסתה, טרם הדיונים במועצת הביטחון, להרוויח זמן והציעה הפסקת אש בתימן וחזרה לשולחן המשא-ומתן, שר החוץ האירני ג'וואד זריף טען גם שהמורדים החות'ים מוכנים להשתלב בממשלה בתימן אך מאמצי אירן נכשלו וסעודיה היא המנצחת במאבק בזירת האו"ם. רוב המדינות אינן מאמינות שאירן היא מתווך ניטרלי בכל הקשור לתימן.
העיתון "א-שרק אלאווסט" המזוהה עם סעודיה טען בידיעה שפרסם ב-18 באפריל כי אירן העבירה לוחמים של ארגון חיזבאללה הלבנוני להילחם בתימן לצדם של המורדים החות'ים לפני תחילת המבצע הצבאי "סופת הנחישות" נוכח הקשיים של לוחמי "משמרות המהפכה" האירנים בלחימה בתימן. לוחמי החיזבאללה הגיעו מסוריה ועירק ואת מקומם שם נשלחו למלא שכירי חרב אפגניים.
טורקיה מציעה כעת לכנס ועידת שלום לפתרון המשבר בתימן, גם פקיסטן תומכת בפתרון דיפלומטי למשבר. במהלך השבוע האחרון העבירה אלג'יריה מסרים בין ריאד לטהרן כדי למנוע התלקחות צבאית שתביא למלחמה אזורית נרחבת. המסרים עסקו בתחום הצבאי כדי למנוע חיכוך בין טיסות חיל-האוויר הסעודי לחיל-האוויר האירני במפרץ ועימות ימי אפשרי בין ספינות של חיל-הים הסעודי לספינות חיל-הים האירני באזור מצרי באב אלמנדב.
השורה התחתונה היא כי נכון לעכשיו אין החלטה אירנית להוביל את המורדים החות'ים להפסקת אש ולשיבה לשולחן המשא-ומתן.

תאריך:  19/04/2015   |   עודכן:  20/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין מנוס מפתרון מדיני בתימן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פתרון מדיני
אהרון שחר  |  20/04/15 08:27
2
אין
שמ  |  20/04/15 08:31
3
מסתובבת שמועה עקשנית...
אדיר 1  |  22/04/15 14:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מנשה שאול
עלייתו של ארגון דאעש היא תופעה חידתית שטרם פוענחה, למרות מאות המחקרים והספרים שדנים בה - איך הפך אזרח ירדני אלמוני בשם אחמד אלח'לילה המכונה אבו מוסעב אלזרקאווי למייסדו של ארגון טרור שהצליח תוך זמן קצר לשלוט ב-35 אלף קמ"ר מאדמותיהן של עירק וסוריה
יוני בן-מנחם
שלושה ארגוני טרור משתפים פעולה ביניהם במטרה להפיל את שלטונו של הנשיא המצרי א-סיסי. נשיא מצרים מאמץ את שיטות המלחמה של הנשיא גמאל עבד אלנאצר בטרור של האחים המוסלמים
עידן יוסף
סגן אלוף בדימוס אלי דקל מגלה ששטח הקריה הגרעינית המצרית ליד קהיר גדל פי ארבעה מאז הוקם ב-1961, והפיתוח נמשך    "מדאיג שמפקדים בכירים באמ"ן מופתעים מכך כשהסבתי את תשומת לבם"
יוני בן-מנחם
סעודיה מתקשה להכריע את המערכה נגד המורדים החות'ים בתימן באמצעות התקפות אוויריות. כמה מדינות חשובות בקואליציה הסונית מסתייגות מפעולה קרקעית בתימן
מנשה שאול
מדי יום מתגלים ברחובות עירק גופותיהם של סונים שנרצחו, על-פי נתוני המשטרה, בגלל שמותיהם. שלושת אלפים בני אדם הנושאים את השם עומר, החליף השני אחרי הנביא, הגישו בקשות למשרד הפנים להחלפת שמותיהם על-מנת שיוכלו להמשיך לחיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il