X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ישראל מוטרדת מהאפשרות כי כוחות חיזבאללה ואירן יכבשו את מחוז דרעא. אם כך יקרה, האיום הנשקף לה מצד 'הציר' ייעשה מוחשי ובעל פוטנציאל נפיצות גבוה יותר מאשר במצב הנוכחי, שבו אין מנצח מובהק בקרב
▪  ▪  ▪
איום אזורי [צילום: AP/Khalil Hamra]

הקרבות המתחוללים מאז ראשית פברואר 2015 במחוז דרעא בדרום סוריה בין צבא סוריה, כוחות קודס האירנים וחיזבאללה, לבין כוחות שונים של קבוצות וארגוני מורדים, נושאים משמעות אזורית ניכרת עבור השחקנים המעורבים ואף עבור אלה שאינם מעורבים בהם. קרבות אלה ניטשים כחלק ממאבק על שליטה במשולש דמשק-קוניטרה-דרעא, שמהווה שטח חיוני, בין שמדובר בביצור משטרו של בשאר אל-אסד ובין שמדובר במיטוטו. הצדדים הנלחמים מייחסים חשיבות רבה לתוצאות המערכה, שכונתה בסוריה "אם כל הקרבות", ומתכוננים ללחימה ארוכה וקשה בטרם תושג הכרעה (אם בכלל). העיר דרעא עצמה שוכנת בדרום המחוז, הידוע גם כ'חורן' או 'הגולן הסורי', ועל אף שרוב הקרבות נערכים בשטח הכפרי צפונית אליה, חשיבותה רבה משום שנהוג לציינה כמקום שבו החלה המלחמה בסוריה במרס 2011. לכן, הכרעה במערכה תבשר אולי גם כי המבוי הסתום במלחמה עתיד להסתיים והמנצח בה הוא זה שיזכה לכוח וליוקרה, שהם הכרחיים במאבק על סוריה.
'הציר': בראייה של 'הציר' שמובילה טהרן וכולל גם את משטר אסד וחיזבאללה, הקרב על דרעא נועד לקדם כמה הישגים. בהקשר הרחב והכולל, מדובר בחלק מהאסטרטגיה האירנית הנוכחית, שבמסגרתה כוחותיה 'יוצאים לאור' ויוצרים מציאות בה יש לרפובליקה האיסלאמית נציגויות צבאיות גלויות בנקודות רבות במזרח התיכון, כפי שקורה בעירק, בתימן ובלבנון. כחלק ממדיניות זו תועד ופורסם ביקורו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בגזרת דרעא, אשר בא להתרשם מקרוב מפעילות כוחותיו ולהבהיר את החיוניות שאירן מייחסת לקרב המתחולל באזור.
ברמה הקונקרטית, גורמי 'הציר' מבינים, כי אם המורדים במשטר ימשיכו לאחוז ברוב שטחיו של מחוז דרעא, אזי סכנה אמיתית תהיה צפויה לדמשק, השוכנת כמה עשרות קילומטרים צפונית משם. זאת ועוד, אזור זה מהווה משענת של החזית הסורית הישירה מול ישראל. חיסול פעילי חיזבאללה ואנשי קודס סמוך לקוניטרה בינואר 2015, שיוחס לישראל, ותגובת הירי של חיזבאללה נגד ישראל באזור ע'ג'ר, הציפו מעל לפני השטח את התהליך המתמשך שמקיים חיזבאללה בגיבוי אירן ליצירת תשתית מבצעית ברמת הגולן. 'הציר' מנסה להשתלט על השטח בסמוך לגבול עם ישראל, שכולל גם את מחוז קוניטרה (שהוא קטן יותר ממחוז דרעא ונמצא מערבית לו) ואשר עד לתחילת מתקפת 'הציר' בפברואר שנה זו היה נתון ברובו לשליטת המורדים, על פלגיהם השונים. לכן, ייצוב חזית בשליטת 'הציר' ממחוז דרעא יסייע לעיצוב משוואה חדשה מול ישראל, שתאחד למעשה את השטח הזה, דרך החרמון הסורי עם דרום לבנון, ותיצור עומק אסטרטגי לחיזבאללה.
המורדים במשטר: בראיית המורדים, הקרב על דרעא הוא מלחמת קיום. ברחבי סוריה, ויותר נכון לומר: ביחידות הגאוגרפיות שנוצרו על חורבותיה של המדינה, התקבע איזון, ללא הכרעה באופק, בינם לבין המשטר. הקושי של הקבוצות הרבות הפועלות נגד המשטר להתאחד לכדי מהלך מתואם ועוצמתי להפלת אסד, הוא בין הגורמים המרכזיים לכך שנשיא סוריה מצליח, בסיוע בעלי בריתו, לשמור עד כה על כסאו ועל מרכזי שלטונו. על-רקע זה, החזית הדרומית, שדרעא במרכזה, היא מסמלי ההצלחה של המורדים.
הפלגים השונים - הבולטים שבהם מזוהים עם 'צבא סוריה החופשי' וחלקם הקטן יותר עם ג'בהת אל-נוסרה - השכילו לשתף פעולה ולכבוש מידי הצבא המתפורר את מרבית מחוזות דרעא וקוניטרה, ובתוכם סמלי שלטון ושטחי מפתח כמו תל אל-חרה ומעבר הגבול בקוניטרה. מידת הצלחתם של המורדים לעמוד אל מול המהלך הצבאי המסיבי של 'הציר' במחוז דרעא תאמר הרבה לגבי חסינותם ולגבי העתיד לבוא. אם יצליחו להדוף את המתקפה, כפי שעשו עד כה, יתחזקו התנגדותם לאסד ויכולתם לשמר את שיתוף הפעולה ביניהם למען המטרה המשותפת. לעומת זאת, תבוסה תנחית מכה אנושה על השפעתם בדרום המדינה.
ארגון 'המדינה האיסלאמית', יריבם של רוב הארגונים בחזית הדרומית, טרם השיג דריסת רגל משמעותית באזור, אך כבר קנה לו תמיכה בקרב אוכלוסייה אזרחית וגורמים אחרים בגזרה. עליהם נמנה 'לואא' שהדאא' אל-ירמוכ' הסלפי, שפועל בדרום הגולן הסורי ונשבע ל'מדינה האיסלאמית' אמונים ואשר פעילותו הצבאית במחנה הפליטים הפלשתיני אל-ירמוכ בדמשק המחישה את כוונותיו ויכולותיו. אם המורדים יפסידו בקרב על דרעא, ייתכן שתגדל בהדרגה השפעת 'המדינה האיסלאמית' באזור זה.
תוצאות רבות-משמעות
תוצאותיו של הקרב על דרעא תהיינה רבות-משמעות לא רק לגבי השליטה בחזית הדרומית על אדמת סוריה, אלא במידה רבה גם לגבי חזיתות אחרות ואף עבור שחקנים שאינם נוטלים חלק ישיר בקרבות. ביניהם ירדן וישראל, העוקבות אחר המתרחש בגזרה בדריכות.
העיר דרעא שוכנת במרחק קילומטרים ספורים מגבול סוריה וירדן. רוב אוכלוסייתה סונית ותושביה הם בעלי זיקה היסטורית לצד הדרומי של הגבול. עד כה, המתרחש במחוז דרעא עשה את ירדן נקודת מעבר הכרחית להמוני פליטים סוריים (מוערך כי מדובר ביותר ממיליון איש) בדרך לשטחה. שיתוף הפעולה של הירדנים עם צבא סוריה החופשי, בעיקר בהיבט המודיעיני, איפשר לממלכה להכיל את זליגת הטרור הפוטנציאלית של ארגוני הג'יהאד-הסלפי מסוריה. אולם כשבשטח ירדן מבעבעים מתחים פנימיים, המאיימים על יציבותה, ובפרט לאחר הוצאתו להורג של הטייס הירדני בידי 'המדינה האיסלאמית', התעצמה נחישותו של בית המלוכה ההאשמי למנוע מהלחימה בסוריה להתפשט דרומה ומה'ציר' - לכבוש את שטח הגזרה. התפתחות בכיוון זה תאיים על אינטרסים ירדניים, הן מתוקף נוכחות אירנית עוינת על הגבול והן עקב הסכנה הגלומה בהשפעה של 'המדינה האיסלאמית' בקרב המורדים המובסים.
איום מוחשי ונפיץ לישראל
אף ישראל מוטרדת מהאפשרות כי כוחות חיזבאללה ואירן יכבשו את מחוז דרעא. אם כך יקרה, האיום הנשקף לה מצד 'הציר' ייעשה מוחשי ובעל פוטנציאל נפיצות גבוה יותר מאשר במצב הנוכחי, שבו אין מנצח מובהק בקרב. ניצחון של 'הציר', אשר יעניק שקט למשטר אסד ויבסס את הנדבך הדרומי במרכזיה המסחריים והדמוגרפיים של 'סוריה הקטנה' (חלב-לאד'קיה-חמאה-חומץ-דמשק-דרעא), יעמיק את התלות של אסד באירן ובחיזבאללה ויחמיר את החשש הישראלי, כמו גם את זה הירדני, מנוכחותם של כוחות אלה בקרבת הגבול ברמת הגולן הסורית.
ניתן לראות בתקיפות נגד מצבורים והעברות של אמצעי לחימה מתקדמים, שבוצעו בעת האחרונה באזור דמשק ויוחסו לצה"ל, ביטוי לחשש הישראלי מהתחמשות חיזבאללה והתעצמות כוחו הצבאי. בה בעת, ניצחונם של גורמים המזוהים עם 'הציר' יחליש את כוחם של המורדים במשטר הסורי הנלחמים כעת בגזרה, וכך יקל על 'המדינה האיסלאמית' את ההיטמעות במרחב הדרומי של סוריה, שעד כה לא זכה בו להצלחות רבות.
לעומת זאת, ניצחון של המורדים בקרבות במחוז דרעא, כמו גם אי-הכרעה, יותיר את משוואת הכוחות באזור כפי שהיא כיום. מצב זה, הרצוי יותר עבור ישראל וירדן, ייצור בעיה עבור 'הציר': צפונה משם, בגבול סוריה-לבנון, מתפתח קרב בין כוחות האיסלאם הסלפי בהובלת 'המדינה האיסלאמית' וג'בהת אל-נוסרה לבין חיזבאללה. הפסד של חיזבאללה בחזית הדרומית של קו הגבול, קרי מחוז דרעא, לא זו בלבד שיעמיד את דמשק בסכנה, אלא אף יאיים על הארגון הלבנוני בביתו. בלבנון תתפתח מציאות שונה בתכלית מזו הקיימת בה כיום, שכן חיזבאללה ייאלץ אז להילחם על מעמדו. מאידך-גיסא, בטווח הארוך תיאלץ ישראל להתמודד עם כוחותיהם המחוזקים של פלגי המורדים הסוריים ברמת הגולן.
כיווני ההתפתחות האפשריים במחוז דרעא, על משמעויותיהם לעתידה של סוריה בכלל - ניצחון 'הציר', ניצחון המורדים, או אי-הכרעה - לא יהיו נוחים לישראל. עם זאת, ניתן לשער, כי השלכותיו הבעייתיות של ניצחון 'הציר' תהיינה מיידיות יותר מאשר האתגר שייצור לישראל ניצחון של כוחות המורדים.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 693 (3.5.15)
תאריך:  05/05/2015   |   עודכן:  05/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבו מוחמד אל-ג'ולאני  אהוד יערי / Ehud Yaari  אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel  אוסאמה בן-לאדן  אוסאמה חמדאן  אחמד בן חליפה אל-ת'אני / Hamad  Bin Khalifa Al Thani  אחמד יאסין  אחמד מוחמד שפיק זכי  איברהים מחלב / Ibrahim Mahleb  בורהאן ע'ליון  בנדטה ברטי / Benedetta Berti  בשאר אסד  גבי סיבוני / Gabi Siboni  גדעון לוי / Gideon Levi  גלעד שר / Gilead Sher  דוד סימן טוב / David Siman-Tov  היית'ם  אל-מלאח  חאלד משעל  חסן נסראללה  חסן רוחאני  יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky  יורם שוייצר / Yoram Schweitzer  יפתח שפיר / Yiftah Shapir  מוחמד ניזאל  מוסא אבו-מרזוק  מחמוד א-זהאר  סמדר פרי / Smadar Peri  עארף דלילה  עבדול רזאק  עיד  עודד גרנות  עימאד אל-עילמי  עלי חמנאי  עמאר עבדול חמיד  צבי יחזקאלי  צבי מגן / Zvi Magen  קובי מיכאל / Kobi Michael  רון לאודר  ריאד א-טורק  ריאד אל-אסעד  ריאד סיף  רנטיסי עבד אל-עזיז  שלמה ברום / Shlomo Brom  שמעון שטיין / Shimon Stein  שרה פיינברג / Sarah Fainberg  תמאם סלאם / Tamam Salam
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדרך להפרת שיווי המשקל בסוריה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה פעמים אפשר להגיד
אהרון שחר  |  6/05/15 12:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
מנשה שאול
עלייתו של ארגון דאעש היא תופעה חידתית שטרם פוענחה, למרות מאות המחקרים והספרים שדנים בה - איך הפך אזרח ירדני אלמוני בשם אחמד אלח'לילה המכונה אבו מוסעב אלזרקאווי למייסדו של ארגון טרור שהצליח תוך זמן קצר לשלוט ב-35 אלף קמ"ר מאדמותיהן של עירק וסוריה
יוסי הטוני
קבוצה של חברי הארגון, שנקראת GhostSec, פצחה בקמפיין סייבר נגד המדינה האיסלאמית, בשם #OpISIS#    הקמפיין גבה קורבנות בקרב דאעש: 233 אתרים שהותקפו, 85 אתרים שנהרסו ו-25 אלף חשבונות טוויטר שחדלו לפעול
מירב ארד
החייל נלקח בשבי במהלך מתקפת טרור של הארגון על צבא במצרים בצפון סיני בשבוע שעבר    במתקפה נהרגו עוד 15 חיילים ושני אזרחים
עופר וולפסון
סוכנות אונרא במסר חריף במיוחד: "סכנה חמורה לתושבי מחנה הפליטים"    דאעש השתלט על 90% מחלקיו של המחנה, הסמוך למוקדי הכח של הממשל בדמשק
עופר וולפסון
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
דאעש  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
היוזמה הערבית בראי המציאות האזורית המשתנה  /  יואל גוז'נסקי, קובי מיכאל
אזור מפורז מנשק להשמדה - שיקולים לוועידה  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
הזדמנות לשיפור העמדה האמריקנית  /  אבנר גולוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il