X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן וסודן שוב ביחד אסד יפול והלחימה תימשך חיזבאללה יצטרך לעשות חושבים חמאס מוכיח שהוא דיקטטור דאעש לא תלוי באל-בגדדי
▪  ▪  ▪
אירן יכולה לעזור [צילום: AP]

התחממות מחודשת

השבוע יוחסה לישראל תקיפה בסודן, שלפי פרסומים זרים הייתה נגד מפעל לייצור טילים ארוכי טווח. זוהי איננה הפעם הראשונה; תקיפות נוספות יוחסו לנו ב-2009 וב-2012. לפי דיווחי עבר, סודן משמשת כנקודה בציר העברות הנשק מאירן לרצועת עזה. למעשה, שיתוף הפעולה בין סודן לאירן הוא יחסית מפתיע, לאור העובדה שסודן היא סונית בעוד שאירן היא שיעית.
לפני שבעה חודשים דווח על משבר ביחסים בין סודן לאירן, כאשר סודן גירשה את נספח התרבות האירני בטענה להפצת אידיאולוגיה שיעית. התקיפה האחרונה מלמדת על התחממות היחסים בין סודן לאירן וחידוש ייצור הנשק לשם הברחה. השאלה המתבקשת היא, למה היחסים בין שתי המדינות התחממו שוב. מה סודן מרוויחה משיתוף פעולה עם אירן השיעית? נראה שהתשובה היא כסף. סודן היא מדינה ענייה מאוד שהסתמכה בעיקר על נפט, אך רוב המאגרים נמצאים בדרום סודן שקיבלה עצמאות ביולי 2011. חידוש שיתוף הפעולה בין שתי המדינות יביא לרווח לשני הצדדים: אירן תוכל לייצר נשק ולהבריח אותו לרצועה, וסודן תקבל כסף.
התקיפה שבוצעה בסודן, בין אם על-ידי ישראל ובין אם לאו, מלמדת שיש אנשים שעוקבים ויודעים מה באמת מתרחש במדינה ומה הקשר שלה עם אירן. לאור חידוש הקשר, המעקב אחרי הנעשה בסודן יימשך וניתן לצפות, כי במידת הצורך יותקפו שם מטרות נוספות.

לקראת הסוף?

מלחמת האזרחים בסוריה נמשכת, אך הפעם נראה שבשאר אסד עומד להפסיד. כוחותיו של אסד נחלו הפסדים בצפון ובדרום המדינה לגורמי אופוזיציה ולגורמים איסלאמיסטים, המשטר סומך יותר על סיוע חיצוני, כולל סיוע מחיזבאללה, והכוחות הכשירים של צבא סוריה שנותרו בדרום המדינה הועברו לשמירה על דמשק. רוסיה פתוחה יותר לרעיון של העברת המשטר לשם היציבות, וגם ההתקרבות האירנית לארה"ב יכולה לפתוח דלת לשיחות על עתיד סוריה.
השאלה היא מה יקרה אחרי אסד, כיצד סוריה תיראה. ככל הנראה הלחימה במדינה תימשך, פשוט עם שחקן אחד פחות. דאעש ינסה להרחיב את שטחי שליטתו, האופוזיציה תנסה לשמור על השקט בשטחה, והכורדים ינסו להקים אוטונומיה מסודרת בצפון המדינה. הדרך היחידה לסיים את הלחימה היא שליטה מוחלטת של הסורים בסוריה. למרות זאת צריך לזכור, שהערכות על נפילתו הקרובה של אסד נשמעות מאז תחילת הלחימה. לא ניתן לדעת בוודאות מתי אסד יפול, אך ניתן להיות בטוחים שהוא לא יפול בשקט.

לשמור על הבית

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, הביע ביטחון ביציבות המשטר בסוריה, ואמר שהארגון לא יסיג את כוחותיו מהמדינה משום שאין ברירה אלא להמשיך להילחם שם, שכן נפילתו של משטר אסד תביא גם לנפילת חיזבאללה.
חיזבאללה למעשה שקע כה עמוק בבוץ הסורי, עד שהוא לא יכול להפסיק לשלוח את לוחמיו למדינה. כפי שאומר נסראללה בגלוי, הלחימה של חיזבאללה בסוריה היא למעשה מלחמת הישרדות של הארגון. ראשיו מבינים שנפילתו של אסד לא רק תפרק את ציר אירן-סוריה-חיזבאללה, אלא גם תביא להתבססות ארגוני טרור אחרים על גבול לבנון שיאיימו עליו.
השאלה היא מה תהיה נקודת המפנה שתביא את חיזבאללה להוציא את לוחמיו מסוריה, במטרה לחזק את מערכי ההגנה שלו בלבנון. ככל הנראה הדבר יהיה תלוי בהתקדמות גורמי האופוזיציה וארגונים אחרים בסוריה. אם השליטה של אסד תצומצם עוד יותר שגבול סוריה-לבנון יהיה חשוף לחלוטין, חיזבאללה יעדיף לשמור על הבית שלו מאשר על הבית של אסד.

טרור מול טרור

השבוע שוב נלחמו ברצועת עזה, אך הפעם הלחימה היא פנימית בין ארגונים. חמאס פעל נגד ארגון "תומכי דאעש בירושלים", אשר איים לפגוע בפעילי חמאס אם הארגון לא ישחרר מספר פעילים, כולל שייח' סלפי מקומי. לכאורה ניתן לחשוב שקיומם של תומכי דאעש ברצועה יביא לשיתוף פעולה בינם לבין החמאס ולא ליריבות ביניהם. אבל הפעילות של החמאס נגד הארגון מזכירה שהחמאס לא סתם שולט ברצועת עזה, אלא הוא הדיקטטור שלה. וכמו כל דיקטטור, בחמאס מפחדים מכל גורם שיכול לערער על השליטה וההגמוניה שלהם. כעת החמאס עוזר לישראל בחיסול תומכי דאעש המקומיים, אך כל זה ישתנה בפעם הבאה שתהיה לחימה מול ישראל, וכולם ייזכרו מיהו האויב האמיתי.

הישרדות אידיאולוגית

בשבועיים האחרונים דנים בשאלה מה עלה בגורלו של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי. לפי דיווחים שונים, אל-בגדדי נפצע בתקיפה אווירית שבוצעה לפני מספר חודשים בצפון עירק. מקורות בעירק מסרו שבראש הארגון עומד כעת אבו עלא אל-עפרי, מורה לשעבר מצפון המדינה שהיה בעברו חבר באל-קאעידה.
מעבר לכך צריך לשאול, האם דאעש יכול לשרוד ללא מנהיגיו. ככל הנראה התשובה היא כן. דאעש הוא כבר מעבר לארגון טרור; הוא אידיאולוגיה, ולא ניתן לנצח אידיאולוגיה בעזרת קליעים וטילים. גם אם הנהגת הארגון מתה וגם אם הארגון כולו חוסל, האידיאולוגיה שלו תמשיך להתקיים, כמו שהאידיאולוגיה הנאצית עדיין קיימת 70 שנה לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. הלחימה נגד דאעש צריכה להתקיים בפן המוסרי-אידיאולוגי באותה עוצמה שבה היא קיימת בפן הצבאי. כל עוד האידיאולוגיה קיימת ולא שומטים את בסיס הוויתה, יהיו אנשים שימשיכו להאמין בה.

תאריך:  07/05/2015   |   עודכן:  07/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ציר אירן-סודן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אידאולוגיה מנצחים בחכמה
אהרון שחר  |  7/05/15 10:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
עומר עינב
ישראל מוטרדת מהאפשרות כי כוחות חיזבאללה ואירן יכבשו את מחוז דרעא. אם כך יקרה, האיום הנשקף לה מצד 'הציר' ייעשה מוחשי ובעל פוטנציאל נפיצות גבוה יותר מאשר במצב הנוכחי, שבו אין מנצח מובהק בקרב
מנשה שאול
עלייתו של ארגון דאעש היא תופעה חידתית שטרם פוענחה, למרות מאות המחקרים והספרים שדנים בה - איך הפך אזרח ירדני אלמוני בשם אחמד אלח'לילה המכונה אבו מוסעב אלזרקאווי למייסדו של ארגון טרור שהצליח תוך זמן קצר לשלוט ב-35 אלף קמ"ר מאדמותיהן של עירק וסוריה
יוסי הטוני
קבוצה של חברי הארגון, שנקראת GhostSec, פצחה בקמפיין סייבר נגד המדינה האיסלאמית, בשם #OpISIS#    הקמפיין גבה קורבנות בקרב דאעש: 233 אתרים שהותקפו, 85 אתרים שנהרסו ו-25 אלף חשבונות טוויטר שחדלו לפעול
מירב ארד
החייל נלקח בשבי במהלך מתקפת טרור של הארגון על צבא במצרים בצפון סיני בשבוע שעבר    במתקפה נהרגו עוד 15 חיילים ושני אזרחים
עופר וולפסון
סוכנות אונרא במסר חריף במיוחד: "סכנה חמורה לתושבי מחנה הפליטים"    דאעש השתלט על 90% מחלקיו של המחנה, הסמוך למוקדי הכח של הממשל בדמשק
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
"דאעש כנראה מבצע פשעי מלחמה בעירק"   /  אריאל י. לוין
פצוע אמריקני ראשון במלחמה בדאעש  /  אביתר בן-צדף
הכל נגדו: אובמה יחכה עם המלחמה בדאעש  /  אביתר בן-צדף
טיל עם מטרה  /  עופר וולפסון
המיליארדים זורמים למצרים  /  מנשה שאול
דאעש הציל את משטר אסד  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il