X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחקרם המקיף של פרופסור יחיאל שיינטוך וד"ר מרים טרין על חילופי האיגרות שבין סופרי היידיש מרדכי שטריגלער והאלפרין לייויק, משקף את בעיות הקיום של עם ישראל במאה החולפת
▪  ▪  ▪
פרופ' יחיאל שיינטוך [צילום: באדיבות בית לייויק]
כתביו הרבים של שטריגלער משקפים דרגה עליונה של מודעות וזהות עצמית ויהודית, רמה אינטלקטואלית והשכלה תורנית, התמודדות של יהודי מודרני עם בעיות הקיום של עם ישראל במאה העשרים, וכישרון ספרותי נדיר ביותר

את תחייתה של ספרות היידיש לאחר מלחמת העולם השנייה יש לייחס יותר מכל לתרומתו האדירה של ניצול השואה, מרדכי שטריגלער, ששמו מהלך לפניו, בצדק, כאחד מגדולי סופריה של ה"מאמאלושן" במאה העשרים.
מגילת-חייו של שטריגלער (1998-1918) צרורה בצרור החיים של עם ישראל במרוצת מאה השנים האחרונות. אין זאת כי אם כתביו הרבים משקפים דרגה עליונה של מודעות וזהות עצמית ויהודית, רמה אינטלקטואלית והשכלה תורנית, התמודדות של יהודי מודרני עם בעיות הקיום של עם ישראל במאה העשרים, וכישרון ספרותי נדיר ביותר.
ייחודו הגדול של שטריגלער ניכר בעובדה שהוא זכה בכתיבתו הענפה לחוות ולשקף שלוש תקופות מתולדות עם ישראל במאה העשרים, השונות בתכלית אחת מרעותה: יהדות פולין בין שתי מלחמות העולם, חיי היהודים תחת שלטון הנאצים בימי השואה בגטו ובאותם שנים-עשר מחנות שהוא עצמו שרד; וחייהם ובעיותיהם של היהודים באירופה, בארה"ב ובמדינת ישראל לאחר השואה.
דרך חיים
כך או אחרת שמור למרדכי שטריגלער מקום מרכזי בתחומים של חוכמת היידיש ושל מדעי היהדות במאה העשרים. בתור שכזה הוא מתבלט הן כסופר דו-לשוני, הכותב יידיש ועברית כאחד; הן כעיתונאי פעיל בעיתונות היידיש בפריז, בניו-יורק ובמדינת ישראל; הן כמחבר רומנים על יהדות פולין לפני מלחמת העולם השנייה ועל חיי היהודים תחת שלטון הנאצים; והן כמשורר, פובליציסט ועורך כתבי-עת ביידיש.
מאז ומתמיד הייתה הכתיבה אצל שטריגלער דרך-חיים ופעילות יצירתית שופעת, שלא נעצרה אפילו כשנאלץ להתייצב פנים אל פנים עם המוות במחנות הנאצים. ניסיון ראשון ומרתק ביותר לתהות על אישיותו, מהלך יצירתו וכתביו על השואה, נעשה בעצם ימים אלה, עם צאתו לאור של הספר "בין חורבן לתקומה", פרי-מחקרם של עורכיו, פרופסור יחיאל שיינטוך, פרופסור בדימוס בקתדרה ליידיש של האוניברסיטה העברית; וד"ר מרים טרין, חוקרת ומורה ליידיש, ששימשה עזר כנגדו במחקר המקיף הזה.
אסופה נכבדה
מחקרם המשותף של השניים, בהוצאת מפעל דב סדן, שליד הקתדרה ליידיש באוניברסיטה העברית, הוא אסופה נכבדה וראשונית של חילופי איגרות בין מרדכי שטריגלער לבין האלפרין לייויק, הנחשב אף הוא לאחד מסופרי היידיש המרכזיים, כשהמכתבים ביידיש מפוענחים מכתבי-יד. ההתכתבות בין שטריגלער ללייויק, שנעשתה בין השנים 1952-1945, משקפת תמונה היסטורית-תרבותית של עולם הספרות והעיתונות האידישאית מיד לאחר השחרור מעולם של הנאצים.
במרוצת שלוש-עשרה השנים האחרונות אספו, בין היתר, שני החוקרים את איגרותיו של מרדכי שטריגלער, שנכתבו לנמענים שונים, מאז 1939, כשהם שוקדים על הכנת כרך של חילופי האיגרות בין הסופר, ניצול מחנה בוכנוואלד, לבין המשורר ה. לייויק, אסיר הקאטורגה בסיביר. בחילופי איגרות אלה ביניהם, בשנים 1945-1939, באות לידי ביטוי בעיות מרכזיות בשיקום חייהם של מי שנמנו עם שארית הפליטה, ובשיקומה של תרבות היידיש באירופה, בארה"ב ובמדינת ישראל לאחר השואה.
שלוש תקופות
בכתיבתו זכה מרדכי שטריגלער לחוות ולשקף שלוש תקופות בתולדות עם ישראל במאה העשרים, השונות בתכלית אחת מרעותה: יהדות פולין בין שתי מלחמות העולם; חיי היהודים תחת שלטון הנאצים בימי השואה בגטו ובשנים-עשר מחנות, שבהם שרד בעצמו; וחייהם ובעיותיהם של היהודים באירופה, בארה"ב ובמדינת ישראל לאחר השואה. מסתבר שמאז ומתמיד הייתה הכתיבה בשביל שטריגלער דרך-חיים ופעילות יצירתית שופעת, שלא נעצרה אפילו פנים אל פנים עם המוות במחנות הנאצים.
מחקרם של פרופ' שיינטוך וד"ר מרים טרין ניזון ממקורות מגוונים ביותר: החל בעיתונות היידיש של התקופה, דרך מחקרים על אישים ותופעות המוזכרים באיגרות, בעיתונות העברית בארץ ישראל ובמדינת ישראל, איגרות סופרים, בני דורו של שטריגלער, יומנים, מחקרים היסטוריים של התקופה, תולדות ספרות היידיש וסופריה, ספרות השואה ותולדותיה, וכלה בכתבי שטריגלער עצמם, ביידיש ובעברית, ובסקירת תולדותיהם של אנשי שארית הפליטה. שני החוקרים מעידים בתוך כך כי ארכיונו הפרטי, רב ההיקף, של שטריגלער עצמו, שימש להם מקור לא-אכזב לבירור סוגיות רבות שעלו בהתכתבות שבינו לבין לייויק.
גיבוש זהות
את חשיבותו הרבה של המחקר יש להעריך על-פי שבע שנות ההתכתבות שבין שטריגלער ללייויק, ממאי 1945 ועד אוגוסט 1952, שהיו שנים גורליות בתולדות עם ישראל - שנים הכוללות את ראשית המלחמה הקרה בין המעצמות, את ההתפתחויות במדינה שבדרך והקמת מדינת ישראל, את יחסו של דוד בן-גוריון לשארית הפליטה ולתרבותה של יהדות מזרח-אירופה, את עלייתו ונפילתו של המרכז לספרות יידיש בקרב ניצולי השואה בפריז, את הפעילות התרבותית ביידיש ובעברית מטעם הזרמים הפוליטיים והאידיאולוגיים למיניהם בציבוריות היהודית בארץ ובתפוצות, ואת שלל הנושאים האחרים הקשורים להתפתחות ספרות ועיתונות היידיש והעברית בשנים הפורמטיביות של גיבוש הזהות היהודית לאחר מלחמת העולם השנייה.

תאריך:  02/06/2015   |   עודכן:  02/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
ה"גילוי" על ביקורה של ורה אייכמן אצל בעלה בכלא בישראל, רחוק מלהיות גילוי. גדעון האוזנר כתב את זה לפני 35 שנים. אז למה התקשורת מתרגשת? כי עיתונאים ישראלים לא יודו שהם לא יודעים ולכן גם לא יטרחו לבדוק
יצחק דנון
בתו של קורבן שואה מסלוניקי אומרת ש-330,000 שקל בערכים ריאליים שהיו בחשבון של אביה לא הוחזרו לה, למרות שהועברו לידי הבנק
יפעת גדות
פרופ' רוברט ויסטריך מהאוניברסיטה העברית היה חבר בוועדה היסטורית בין לאומית שחקרה את מעשיו של האפיפיור פיוס ה-12 בזמן מלחמת העולם השנייה, והפיק סרטי תעודה על האנטישמיות
דוד סנדובסקי
יחסי ישראל-פולין הם יחסים "מורכבים" בשל משקעי השואה. למרות זאת יש עובדות שרצוי שיהיו במודעות הישראלית בשל היות פולין ידידותית מאוד לישראל ובגלל מורשת ואינטרסים משותפים
ראובן לייב
הסכם השילומים בנה את מדינת ישראל והסכם הפיצויים העמיד על הרגליים את ניצוליה. אסור לשכוח שלעומת אוסטריה, בעלת-בריתה ברייך השלישי, הייתה זו גרמניה שלקחה אחריות מלאה על פשעיו של המשטר הנאצי. היא גם זו שהייתה היחידה שעמדה לצידה של ישראל בשעתה הקשה ביותר. ראוי להזכיר את הברית הנאמנה איתה מקונרד אדנאואר ועד לאנגלה מרקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il