X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ראיתי פעם לב פועם, אמתי, מנותק מגוף, מנותק מאיברים כאלו או אחרים שיוצרים דמות. ללב הזה יש קיום עצמאי, ואני מרגישה אותו כיתום אמתי. אני צריכה לדאוג לו ועדיין לא יודעת איך מתוך ספרה של מאיה מנדלוביץ' - "פלאש - רגעים ספורים בנצח"
▪  ▪  ▪
פלאש - רגעים ספורים בנצח / מאיה מנדלוביץ'
מאיה מנדלוביץ'

"פלאש – רגעים ספורים בנצח" מאת מאיה מנדלוביץ', זוהי יצירה מקורית, אותנטית, פילוסופית-פסיכולוגית, פורצת גבולות וז'אנרים, חוצה-גילאים, תרבויות, זמן ומקום, שעומד מאחוריה סיפור חיים שקשה להאמין שאכן התרחש במציאות; רווי סיפורים בכיווני חיים שונים, טראומות, תלאות ונדודים, לצד אישיות עוצמתית ומעוררת השראה.
פרופסור שלמה גיורא שוהם כתב על יצירתה של מאיה: "יום אחד נשלחו אלי כמה פרקים מפרי עטה היוצא בזה לאור. תדהמה אחזה בי. זו הייתה כתיבה ראשונה של מאיה, אבל היא הייתה כה רעננה, כה בוגרת, כה עצורה, ועם זאת מלאה הדר ויופי צרוף. אין לי ספק שעם פרסום הספר שלה היא תזכה להכרה ולתהודה רבה".
זהו ספרה הראשון של מאיה מנדלוביץ'. מאיה היא סופרת בת 34, אולם כותבת מהיותה ילדה. מהיותה בת ארבע רקדה בלט והמשיכה לרקוד לסירוגין סגנונות שונים, המשיכה והעמיקה את עיסוקה ביוגה ובקרוב תקבל הסמכה כמורה. בנוסף היא למדה פסיכולוגיה ופילוסופיה, התמחתה בהפרעות קשב ומטפלת בילדים בעלי קשיים ונוער בסיכון. ספרה נכתב שנים ארוכות, לא במטרה להוציא ספר, אולם כשבמקרה מקורביה העבירו את כתביה לסופר אייל מגד, לפרופסור שלמה גיורא שוהם ולד"ר דיויד גרייבס, הם דחפו אותה להוציא את הכתבים לכדי ספר. הספר כתוב באופן שונה מאוד מהספרות העכשווית המוכרת, שהרי הוא אוסף של קטעים קצרים וסיפורים המשלבים רגש ומחשבה ומגלמים את החוויות והרגעים העמוקים שנובעים מתוך עומק הכאב והטירוף שניתן לחוות לאור סיפור חייה, סיפור שקשה להאמין שאכן התרחש במציאות.
בהיותה בת 13 אביה נרצח על-ידי שלושה אנשים על-רקע פלילי. מאיה נחשפה לרצח ומאז חייה התהפכו והפכו מסע של תלאות וחוויית חיים לא שגרתית, עמוסת סיפורים ודרך של יצירה, לצד מאבק טיפולי עיקש בכל דרך אפשרית. מאיה היא סיפור שהיה יכול להיגמר במקומות חשוכים מאוד, אולם היא הצליחה בדרך מאוד שונה ומיוחדת לגבור על מה שהחיים ייעדו לה. במהלך השנים נדדה במקומות רבים, חוותה מפלות נפשיות, יצרה, למדה באקדמיה, וגם נברה בחיי הלילה של תל אביב כשהייתה חלק מהם במהלך שנות העשרים שלה. כשזה היה צד אחד של חייה, בצד השני למדה וסיימה לימודיה בהצטיינות באקדמיה, והעמיקה ביצירה ובאמנות הגופנית והספרותית שלה.
הכתבים של מאיה קיבלו תמיכה וביקורות יוצאות דופן מאנשים מובילים בתחומם; פרופסור שלמה גיורא שוהם, חתן פרס ישראל לשעבר ופרס אמת, אשר הגדיר את יצירתה כמחוננות, ד"ר דיויד גרייבס, האמן וד"ר לפילוסופיה של האומנות, אשר מרצה על גאונות באומנות, הגדיר את כתיבתה כגאונית. הסופר איל מגד הביע את עומק הערכתו וכתב ש"סיפוריה יוצאי דופן ואין כמותם".

קטע מתוך "פלאש"

הלב השבור
ראיתי פעם לב פתוח לרווחה. ממש לב אמתי. לא הדימוי שלו, לא הלב שאנחנו מדמיינים, זה שנתנו לו הרבה מאוד השראה והוא נתן לנו הרבה מאוד משמעויות, לב כזה שהיה אדום וכזה שהיה כחול, והיה לב קשה כאבן ורע כמו חיה טורפת, והיה לב כזה שחיבל בדברים ותיחמן הרבה מאוד דברים גם. הרבה מאוד לבבות יצרנו, וגולת הכותרת הייתה 'הלב השבור, הלב השבור'. כן, כן, הוא עלה בכל המופעים על הבימה ולו הריעו ומחאו כפיים הרבה פעמים גם כן, כולם השתחוו לנוכח הלב השבור, זה שהיה פעם פועם. הלב השבור קיבל תשומת לב מרבית תמיד, כי לוקה הוא בחוסר ודאות ומודעות תמידית, לא נותר בו אלא כלום, ריק מוחלט. אולם, כדי להיות מדויקת אגיד שנותרו בו כמה רגשות אבל אף פעם לרגשות הרעים לא היו מתקרבים, אך לא בכך העניין, תמיד הוא קסם מרחוק ונצנץ לכל עובר ושב וכך היה מעניין מאוד, כי העצב מעניין בנופך הדרמטי שלו רק שאליו לא מתקרבים. עניין זה של העניין בלב השבור כמובן היה נחלתו של המין האנושי מאז ומתמיד, אך לא רק בגלל דברים אלו. כי הלב השבור הוא זה שממנו יכלו להיווצר כל סוגי הלבבות כולם, הוא האמנות האנושית במיטבה, ללא עזרים וללא צבעים, ללא מנגינות וחומרים, בלי תלבושות ובלי תווים. אמנות האדם בנפשו. הוא נוצר ומתרכב למשהו חדש בעודו מרכיב מחדש את חלקי לבו. אולם, אף פעם לא נדע מה יוליד יום ומה ייווצר מאותו לב אישי של אותו בן אנוש, כי פעם, פעם אותו לב במקצבים המיוחדים שלו, ואותו לב נשבר כנראה כמה פעמים לפחות. מספר הפעמים, קצב דפיקותיו המיוחד וזרימת דמו במרחב, הרי כל אלו נשברו ועכשיו הם מתרכבים, כמו אמבה שרוצה לעצמה חיים מסוגים אחרים. חוסר הוודאות חובר בן רגע עם מהותו של הלב השבור, בעוד רגע הוא יהיה שונה, איך נדע מיהו האדם שלמולנו יהיה, איך נדע במי פגשנו, האם בלב הזה או בלב הזה?
ראיתי פעם בשביל החום הבהיר שהילכתי עליו, לב פועם באמצע הדרך. שממה הייתה מסביב, שום זכר לגוף חי, רק צמחים מעטים וכמה קוצים כי חושבת אני שהייתי במדבר, השביל התעקל ממש קצת, היה קשה להרגיש זאת אפילו בהליכה, השביל מעט הפריח אבק, אבל לא הפריע למראה הדרך הצרה. השביל היה צר יחסית, מסביב שמים בהירים ירדו עד אלי והקיפו אותי, הראות הייתה רחבה, וקצת, ממש קצת, התערפלה כשחשבתי על דברים כאלו או אחרים. שממה אנושית מוחלטת, איני יודעת לאן נעלמו האנשים, אני הולכת במקצבים ברורים ולא חושבת על כך יותר מדי, לא ממש איכפת לי איפה כולם, איפה אחדים ואפילו לא אם נשאר אחד, אני הולכת וממשיכה כך להביט לצדדים, כמו שסיפרתי אני רואה כמה קוצים וקצת צמחים, האוויר יחסית חמים אבל לא גורם למועקה, השמים בהירים ועוטפים בי כל פינה. ואז אני רואה אל מול עיניי, ואדגיש ואומר שלא בהזיה, אני רואה לב פועם. אני רואה את גודלו חוסם ומתרווח על כל השביל כמעט, יש לו נפח וצבע מיוחד, הלב הזה פועם במקצבים מיוחדים בשבילו, הוא קצת שותת דם אבל אחראי מאוד לעצמו, כי לא ניתן לראות את הדם מטפטף. חלקים ממנו סגלגלים, חלקים שכמעט מתפוצצים בהם הוורידים, אבל יש אדום אמתי במלוא מובנו וצבעו, אדום כזה שיש בו את האדום שמסיט את כל תשומת הלב אליו, ואני, אני רואה גוש אדום חוסם לי את השביל, נח לו במרכז. אני מתקרבת אליו קצת, נעמדת, אני לא יודעת מה עושים ככה עם לב באמצע הדרך. כמו ילדה, ואדגיש ואומר שאני כבר די מבוגרת, אני נעמדת ובוהה, נעמדת ולא יודעת עדיין מה אני בוחרת. אני מתיישבת קצת לפניו בזוית אלכסונית על סלע לא גדול ולא קטן מדי, נוח לי, אני יושבת ומסתכלת על הלב, מסתכלת עליו. אני טוענת שאם איני יודעת מה לעשות עדיף שאחכה, אני אומרת עדיף לחוות את הזמן במקום למהר. אני אומרת לעצמי שגם ככה איש לא מחכה לי, הרי אין זכר ושום סימן לשום אדם, ואני בדרכי לאי שם ולא אדע באמת לאן אף פעם.
כך ראיתי פעם לב פועם, אמתי, מנותק מגוף, מנותק מאיברים כאלו או אחרים שיוצרים דמות. ללב הזה יש קיום עצמאי, ואני מרגישה אותו כיתום אמתי. אני צריכה לדאוג לו ועדיין לא יודעת איך. מה קורה לו ברגעים אלו לאותו לב?
אם רק הייתי יודעת אולי הייתה לי התשובה, אולי אז הייתי יודעת מה לעשות עם הלב הזה בדרכי העקלקלה, על השביל שמוביל אולי לגבעה, אולי לתהום, אולי לשאול האשליה. אני, איני רואה הכול.
הלב הזה לא מסתכל עלי, יש לו אינסוף עיניים בלתי נראות שפרושות על כל נקודה בו, הוא רואה לכל המרחב, בכל זווית ולכל כיוון, שדה הראייה שלו בשלוש מאות שישים מעלות, העיניים סביבו חגות אבל לא רואים אותן. חגות בדומיה, הוא הופך לא מודע וכך הוא עיוור וצלול ראייה באותה השנייה. מה לעשות איתו עכשיו. השמש לא מפסיקה לחמם את המרחב, אין ולוּ ענן אחד, ככה שבינתיים האקלים נשאר בעינו ונראה שאין לו שום כוונה לשנות את עצמו. לא עבר הרבה זמן מאז שהתיישבתי ככה, כי לא יכולתי להמשיך ככה, כשהלב הזה, הלב הזה על השביל הזה חוסם לי את הדרך והוא כולו שותת דם. אבל אזכיר ואומר שאין לכך זכר, כי אין שום סימן ושום כתם. לב מאוד מאופק חשבתי לעצמי. הלב הזה, הלוואי והיה הלב שלי.

"פלאש - רגעים ספורים בנצח"; מאת מאיה מנדלוביץ'; גוונים הוצאה לאור; 320 עמ'; מחיר: 65 שקלים; ניתן לרכוש ברשתות סטימצקי, בצומת ספרים וברשתות הספרים המובחרות, ובאתר ההוצאה לאור - גוונים.
תאריך:  06/07/2015   |   עודכן:  06/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פלאש - רגעים ספורים בנצח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בחורה מיוחדת עטופה באהבה
איציק v  |  7/07/15 11:13
2
מעניין
נדיה  |  7/07/15 19:52
3
מפעים בעוצמה ביופי וחכמה ורגש. ל"ת
רבקוש  |  7/07/15 22:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
סיפורם של אזרח רומאי ועבד יהודי תחת שלטון האימפריה הרומית, מאת אלי אבידר
זהר נוי
המסר שמאיה גלפנד מעבירה בספרה "איך להאכיל אלוף? - יומנה של בעלת מקצוע", הוא שההבדל היחיד בין המטבח לחיים הוא שאין בחיים מתכונים הרשומים בספר בישול
זהר נוי
הסיפור מתואר מנקודת מבטו של כלב מאומץ, שהאהבה העיקרית שלו והדבר שמניע אותו בחיים הוא אוכל    אוליבר מתגורר עם מיטל (שאימצה אותו) ודוג'ר, כלב נוסף שהצטרף למשפחה    בעקבות האהבה שלו לאוכל הולך אוליבר לאיבוד
שושנה ויג
בספר של שרה אהרונוביץ קרפנוס מוצאים את קווי יצירתה המוקדמים שהכרתי מן הספר שהוציאה בהוצאת פיוטית 'נשק שפתי וגע'    ספרה של המשוררת הוא ספר בן 131 עמודים, מעוטר באיורים של שרה שמאיירת בעפרון    אי-אפשר להתעלם מן הציורים, הם קשורים לשירים וכשמתבוננים בהם רואים דמויות וגם איברי גוף
עפר דרורי
עלילת הספר מתמקדת בסוכן מוסד בעבר המשמש בהווה מרצה לספרות באוניברסיטה (ואני משתדל לא להתבלבל בין גיבור הספר לסופר) שאינו בין המיועדים לקידום ולפרופסורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il