X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
דברי מבקר המדינה בכנס לשכת רואי החשבון באילת [כ"א בסיוון תשע"ה, 08.06.2015]
▪  ▪  ▪
לחדש את כללי האתיקה של השרים. שפירא [צילום: פלאש 90]

גברת איילת שקד - שרת המשפטים,
רו"ח משה אשר - ראש רשות המיסים,
רו"ח דודי גולדברג - נשיא לשכת רואי החשבון,
מכובדיי כולם,
אבקש לפתוח את דבריי בברכות לשרה שקד, על הצלחתה הראשונה - להביא לסיום את עיצומי הפרקליטים.
מנסיוני, הפרקליטים הינם שלוחי הציבור העומדים בפרץ ומגנים על האינטרסים הציבוריים. הם אינם עומדים באולמות בית המשפט על-מנת להעשיר את קופתם האישית, אלא הם עובדים לילות כימים על-מנת לשמור על ערכיה של המדינה, על שלום הציבור וגם על קופתה של המדינה. לעתים הם מתמודדים מול עורכי הדין הבכירים ביותר ובעלי דין בעלי אמצעים כמעט בלתי מוגבלים. על כל אלה יש להוקירם, אולם אין די בהוקרה, ולצדה, אני שב פעם אחר פעם ואומר, שיש לחזק ולהעצים את כל החוליות בשרשרת אכיפת החוק במדינת ישראל, והפרקליטים הינם חוליה משמעותית בשרשרת זו.
דווקא לאור העוצמה הרבה המצויה בידיהם, יש צורך באיזון בדמות ביקורת עצמאית על עבודת הפרקליטות, שהיקפה תבחן כפי שהודיעה שרת המשפטים, ולאור המאורעות בשבועות האחרונים.
ביקורת - כאשר היא נעשית בהתאם למתודולוגיה הנכונה, מתוך מטרה לסייע לגוף לאתר את הליקויים המצויים בו, ולתקנם, הינה אבן יסוד של שירות ציבורי נקי ויעיל. לעתים הביקורת נדרשת גם להצביע על ליקויים אישיים, וכפי שאמר קהלת: "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא". אין צורך לחשוש מביקורת זו, אולם יש לנקוט בזהירות הנדרשת על-מנת שלא נגיע חלילה למצב של "פרקליט מתגונן", תופעה המוכרת לנו היטב משדה הרפואה. ישנה חשיבות למצוא את הדרך הנכונה ליישם את הביקורת, כך שלא תפגע באפקטיביות של עבודת הפרקליט הבודד.
מבין הסוגיות הרבות העומדות לפתחך, גבירתי השרה, אבקש לציין סוגיה אחת נוספת, הנוגעת גם לתפקידי כמבקר המדינה. אודך אם תשלימי את התהליך בו החלה השרה הקודמת, חברת הכנסת ציפי לבני, של חידוש פניהם של כללי האתיקה של שרים וסגני שרים. כמבקר המדינה, הוטל עליי לבדוק את יישום הכללים על-ידי השרים וסגני השרים, אולם בכללים הקיימים לא נעשה שינוי משמעותי מזה עשרות שנים. בשנים אלו השתנו תפיסות עולם, השתנתה המערכת הפיננסית, ועוד שינויים רבים, אשר בכולם יש בכדי להשפיע על עיצובם של כללי האתיקה של השרים וסגני השרים. כמובן שאשמח אם הדברים יימשכו מהמקום בו הסתיימו, מתוך המגמה של חיזוק מעמדו של מבקר המדינה, והעברת מלוא הסמכויות לידי מבקר המדינה. הותרת המצב הקיים, בו הממשלה הינה גורם דומיננטי בכל הנוגע לכללי האתיקה של עצמה, כמוה כהפקדת החתול על שמירתו של החלב, וטוב שגישה זו עברה לה מהעולם.
אשמח אם כפפה זו תורם על ידך, וניתן יהיה להשלים את עדכונם וחידוש פניהם של הכללים הללו.
ומכאן, לרשות המיסים.
יישום העקרונות של חיזוק והעצמת כל החוליות בשרשרת אכיפת החוק במדינת ישראל, לצד קיומה של ביקורת עצמאית ואפקטיבית, צריך להיעשות גם בה.
רשות המיסים הינה חוליה חשובה ביותר לצורך אכיפת החוק. מרבית העבירות הכלולות בספר החוקים כוללות העברת כספים מיד ליד, בדרך לא כשרה או למטרה לא כשרה. אין צורך לחזור על הדוגמה הידועה של אל-קפונה, אשר בסופו של יום נתפס על עבירות המס.
העצמת רשות המיסים וחיזוקה תסייע במעקב אפקטיבי אחר כספים אלו וכתוצאה מכך תביא לביצור שלטון החוק; אולם, לא פחות חשוב מכך, למניעת העלמת מיסים, והגדלת הכנסות המדינה. למאבק לצמצום ההון השחור יש השפעות חברתיות ישירות, בהן הבטחת נשיאה שוויונית בנטל המיסים על-ידי אזרחי המדינה, צמצום הפערים והבטחת צדק חברתי.
במסגרת החלק הכלכלי בדוח השנתי לשנת 2014 (פורסם באוקטובר 2014), פורסמו פרקים חשובים ביותר בתחום עיסוקה של רשות המיסים, והממשקים שלה עם יתר מוסדות השלטון, תוך מתן דגש מיוחד על המאבק בהון השחור.
בין היתר ניתן למנות את הפרק בנושא "המאבק בהון השחור", הפרק בנושא "קו הצדק וגמול למודיעים", הפרקים בנושא "יחידות החקירה" ובנושא "מבצע משותף של רשות המיסים ומשטרת ישראל למאבק בפשיעה", וכן את הפרק בנושא "פטור מדיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים".
בדוחות אלו נמתחה ביקורת משמעותית, עם זאת, מורנו סעיף 15(ב) לחוק מבקר המדינה כי במסגרת דוח הביקורת יציין מבקר המדינה גם "שיפור או פעולות בולטות לטובה, הראויים לדעת המבקר להיכלל בדין וחשבון".
לפיכך, כבר בהקדמה לדוח הכלכלי ציינתי "כי ביוני 2014 עשתה רשות המיסים צעד חשוב כששלחה לכ-105,000 תושבים מכתבים ובהם דרישה לדיווח פרטים שונים על הכנסותיהם, במטרה להרחיב את מאגר הנתונים שלה במסגרת המאבק בהון השחור ובהעלמת הכנסות, וכחלק ממהלך רחב להגדלת מספר המדווחים לרשות. זאת לצד תיקוני חקיקה שהושלמו לאחרונה, שמטרתם הגברת היכולת של רשות המיסים לבצע פעולות אכיפה וגביית חובות מס."
במהלך החודשים האחרונים, אני בוחן את תיקון הליקויים ברשות המיסים, ואני סבור כי טוב היה לו כל רשות ציבורית הייתה לוקחת לתשומת ליבה את הליקויים עליהם מצביע מבקר המדינה, ומתקנת אותם, כפי שעושה זאת רשות המיסים.
כפי שעודכנתי, רשות המיסים שמה לה למטרה להרחיב את הרשת ולהגביר את יכולת הגבייה ואת האפקטיביות שלה, ובין יתר מבצעי הגבייה ניתן לציין את הליך הגילוי מרצון על חשבונות והכנסות שצמחו מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל. בחלק ניכר של המקרים, אדם שיידרש לשלם את המס בישראל גם ביחס להון שנצבר מחוץ לגבולותיה של ישראל, ישקול להשיב את ההון לישראל. כשההון נמצא בישראל הוא מהווה דלק לגלגלי המשק.
כך גם, לאור הצלחת המבצע הקודם של מכתבי הדרישה, נשלחו מכתבים נוספים לעוד כ-100,000 נישומים, וכן נעשית בדיקה קפדנית של ההצהרות המוגשות, כולל הצלבת נתונים מול קרובי משפחה ובעלי קשרים עסקיים של הנישומים שמהם נדרש לדווח.
אגב כך, חשוב לציין כי לעתים הצלחות מצריכות התאמות. כוונתי היא לכך שאפקטיביות של מבצעי הגבייה הביאה לכך שנישומים שהיו מעוניינים לנקוט בדרך של גילוי מרצון לא יכלו לעשות כן מאחר שלא עמדו בכל תנאי הסף, וזאת לאור דיווחים שהתקבלו מידי נישומים אחרים. ישנה חשיבות לעודד את הגילוי מרצון, הן מטעמים של יעילות הגבייה וניצול כוח האדם והן מטעמים חינוכיים. יש לעודד את המגמה של תשלום מס יזום על-ידי הנישומים ולא רק בדרך הליכי גבייה, מאחר שהדברים משפיעים על האווירה הציבורית. לפיכך, יש לוודא כי נישום המתאים להליך של גילוי מרצון יוכל לעשות כן.
חשוב לציין כי הציבור בכללותו הראה בגרות במהלך המבצע של רשות המיסים, ומסר את הדיווחים הנדרשים כמעט ללא עיכובים או ניסיונות להכשיל את המהלך. הדבר מהווה תעודת כבוד לציבור הישראלי. יש לזכור שהמס הוא שלנו ובשבילנו, והוא בגדר באר המים הציבורית. ללא מים חיים אלו, ייפגעו בראש ובראשונה החלקים באוכלוסייה הנזקקים לשירותים הבסיסיים של המדינה - דהיינו השכבות החלשות.
מכובדיי, אני שב ופונה לשרת המשפטים לסייע לרשות המיסים בכל הנוגע לתיקוני החקיקה הנדרשים, על-מנת לחזק את יכולת הרשות לבצע אכיפה אקטיבית ואפקטיבית. כך גם, יש צורך לסייע לרשות גם בשינוי התפיסה הציבורית ביחס לתשלום המס. אדם המשלם מיסים צריך להיות גאה בכך, ואדם המעלים מיסים צריך להשפיל את מבטו ולשלם מחיר אישי וציבורי יקר. רק כך ניתן יהיה לעקור נגע זה מהשורש.
אני מאחל לכל משתתפי הכנס, כנס פורה ומהנה, מעמיק ומחכים.

תאריך:  08/06/2015   |   עודכן:  08/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת - אבן יסוד לשירות ציבורי נקי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כינוסים - ועידות
עופר וולפסון
נגידת בנק ישראל: "המשך ההתנהלות הנוכחית תסיג אותנו בסופו של דבר לאחור"    "פער התוצר בינינו לבין המדינות המפותחות איננו נסגר"
עופר וולפסון
יו"ר רשות ני"ע אומר כי 'תרבות האקזיט' בישראל היא אובדן דרך של המדינה    מציע שורה של הקלות ברגולציה, במיסוי ובהנפקות חדשות
עופר וולפסון
יו"ר ומנכ"ל רוביקון: "הרגולציה מנוסחת באופן שמאפשר לעשירים להתעשר יותר ומי שאין לו נשחק"    "הבורסה יבשה ונמצאת בשפל חסר תקדים, ומגזר העסקים בצמיחה לא באמת מעניין את הבנקים והמוסדיים"
יוסי הטוני
"לא מספיק לבנות חומות הגנה, יש לשלב בנוסף יכולות התקפה מתוחכמות", אמר ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי    ראש אגף התקשוב, האלוף עוזי מוסקוביץ': "הפערים במרחב הקיברנטי נובעים מהיעדר חקיקה וחוסר תאימות"
אמילי לנדאו, שמעון שטיין
עם כינוס ועידת המעקב השבוע עולות מס' שאלות: כיצד כל הנושאים הנדרשים יבואו לידי ביטוי בוועידה, במיוחד לנוכח העובדה שלישראל אין נציגים בשולחן הדיונים? כיצד מדינות ערב יציגו את הבעיה וכיצד תגיב ארה"ב? וכיצד תיראה ועידה עתידית כזו על-רקע ההתדרדרות החמורה במצב במזה"ת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il