X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
באי הסדרת רישוי מקצוע העיתונות בחוק - וכנגזרת מכך הסדרת ענייני האתיקה של עיתונאים בחוק וגם/או בחקיקת משנה, לא ניתן לאכוף על עיתונאי, מימוש וביצוע החלטות בענייני אתיקה. ענייני האתיקה שקבעה מועצת העיתונות, יש להם ערך מוסרי בלבד
▪  ▪  ▪
דליה דורנר. מבקשת להגיש תלונה רשמית [צילום: פלאש 90]

מתברר ומסתבר כי לחיים יש פעילות משתנה משל עצמם. אתמול (יום ב', 6.7.15) פורסמה, במקום זה, רשימתנו שקראה להפוך מקצוע העיתונות למקצוע הדורש רישוי בחוק, ממש כפי שהדבר קיים באשר למקצועות המחויבים רישוי, על-פי חוק, דוגמת: ראיית-חשבון, עריכת-דין, שמאות מקרקעין, רפואה ועוד. בהקשר ובהדבק דברים זה התייחסנו אף לסוגיית החיסיון העיתונאי והפרתה בידי עיתונאי, תוך שציינו והדגשנו, כי לא ניתן לאכוף ענישה על עיתונאי בשל הפרת חיסיון עיתונאי.
בהקשר ובהדבק דברים זה, נכתבו על-ידינו, ברשימה זו, דברים, בזו הלשון:
"בכל הכבוד הראוי להתפתחות ההלכה המשפטית בשאלת החיסיון העיתונאי, הרי דומה כי משנה לשנה חלה נסיגה ברעיון להסדיר מקצוע העיתונות, כמקצוע הדורש רישוי בחוק. נושא זה אינו עולה עוד על סדר היום הציבורי, כבעבר. עיתונאי המפר חובותיו האתיות, המוכרות כנורמה חברתית - הגם שאינם נורמה משפטית הקבועה בחוק - לא בהכרח צפוי ליתן הדין על מעשיו. עיתונאי המפר חיסיון עיתונאי, שהוא נשמת אפו של מקצוע העיתונות, לא ניתן להענישו על כך, הגם שתקנון מועצת העיתונות אוסר זאת, במפורש. מועצת העיתונות הינה גוף וולנטרי שאינו מעוגן בחוק ולפסקי-הדין שלו ולהחלטותיו יש, אך ורק ערך מוסרי ולא משפטי-מחייב. לא ניתן לאכוף פסקי-דין של מועצת העיתונות על עיתונאי "המצפצף" על פסקי-דין של מועצת העיתונות ומסרב לקיימם".
והנה פורסם, אתמול ברבים כי נשיאת מועצת העיתונות, שופטת בית המשפט העליון, בדימוס, דליה דורנר, ביקשה מעיתונאים שמכירים עניין חשיפת מקור מידע, לכאורה, בידי העיתונאי, אבירם זינו מ"ממעריב" להגיש תלונה רשמית למועצת העיתונות בגין כך. למי שאינו מצוי בפרטי הדברים נציין, כי נגד זינו הועלו טענות, לפיהן - לכאורה - הגיע ביוזמתו למחלקה לחקירות שוטרים ומסר התכתבות שלו עם תנ"צ אפרים ברכה ז"ל בווטסאפ, בה מסר לו ברכה המנוח, לכאורה, מידע על פרשת מעונות ראש-הממשלה ועל חקירה פלילית נגד רעייתו, שרה נתניהו. יודגש, כי בתכתובת שהתנהלה - אתמול - בין העיתונאי, רביב דרוקר לאבירם זינו, באמצעות חשבון טוויטר, הכחיש זינו הסגרת מקור מידע.
יהיו הדברים אשר יהיו. אין ענייננו בהתנצחות בין דרוקר לזינו ובשאלת אמיתות הסגרת מקור מידע, בידי אבירם זינו, לכאורה, אם לאו. ענייננו מתמקד בעובדה, כי באי הסדרת רישוי מקצוע העיתונות בחוק - וכנגזרת מכך הסדרת ענייני האתיקה של עיתונאים בחוק וגם/או בחקיקת משנה (כפי שהדבר קיים ומתבצע לגבי עורכי ועורכות-דין), לא ניתן לאכוף על עיתונאי, מימוש וביצוע החלטות בענייני אתיקה. יודגש ויצוין, כי ענייני האתיקה שקבעה מועצת העיתונות, יש להם בכל הכבוד הראוי ערך מוסרי בלבד, שכן אין הם מחייבים חוקית ולא ניתן לאוכפם על עיתונאים המפרים אותם.
בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות נכתב, כי: "מועצת העיתונות בישראל מופקדת על שמירת ערכי עיתונות חופשית וטובה. ובכללם חופש המידע, חופש הביטוי וחופש הבעת הדעה בישראל, ומייצגת את העיתונות ואת הציבור במאבק למען ערכים אלה. מועצת העיתונות בישראל תפעל להבטחת נאמנות לעקרונות האתיקה העיתונאית מצד כל העוסקים בעיתונות ותשקוד על קביעתן ואכיפתן של אמות מידה מקצועיות המושתתות על מחויבות מוחלטת לאמת, לדיוק, להגינות, להגנה על כבוד האדם ויצירתו ולכיבוד צנעת הפרט". הדברים נשגבים ומרוממי נפש, אולם יכולת יישומם מתבטלת, כאשר נזכרים אנו שמועצת העיתונות הינה - לכל היותר ובכל הכבוד הראוי - עמותה שלא כוננה בחוק מדינה.
לעניין זה נכתב בתקנון האתיקה, כי: "כלל גופי התקשורת בישראל ו/או נציג ציבור ו/או מו"ל ו/או עורך ו/או עיתונאי אשר בקשו להתקבל כחברים בעמותה, רשאים להתקבל כחברים בעמותה, בכפוף לדרישות חוק העמותות ולהחלטת הנשיאות כהגדרתה בתקנון זה, אשר רשאית לעגן נוהל נפרד שיבהיר מי רשאי להימנות על חברי מועצת העיתונות בישראל ואת תנאי החברות ופקיעתה". מכאן עולה, כי אין קיים, בענייננו, מצב דברים של חברות חובה, מכוח חוק במועצת העיתונות, החל על כל כלל העיתונאים והעיתונאיות ותשלום חובה של דמי חבר בידי כלל עיתונאי ועיתונאיות ישראל,למועצת עיתונות, כפי שהדבר נהוג למשל באשר לציבור עורכי ועורכות-הדין בישראל.
נניח גם לצורך העניין, כי בקשתה של נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, תתקבל ויימצא העיתונאים וגם/או העיתונאית שיגיש תלונה למועצת העיתונות נגד העיתונאי, אבירם זינו, בגין הפרת חובתו העיתונאית, לכאורה, בכך שגילה, לכאורה, שם מקור וזהות הפרטים שמסר לו ובכך הפר, לכאורה, חובת החיסיון המוטלת עליו, כעיתונאי. נניח גם תוגש נגדו קובלנה לבית-הדין למשמעת. מי מבטיח נוכחותו בדיון שכזה, שעה שלא ניתן לכפותו - מכוח חוק - להגיע ולהתייצב בדיון שכזה? נניח עוד שהדיון יתקיים, בהיעדר העיתונאי ויינתן פסק-דין בידי בית הדין למשמעת של אגודת העיתונאים. מה ייעשו בפסק-דין שכזה? לאכוף אותו, הרי לא ניתן. אם כלי התקשורת בו מועסק אותו עיתונאי אינו חבר במועצת העיתונות, הרי ממילא לא יתייחס הוא אליו, כלל וכלל. לכל היותר ניתן יהיה לפרסם קיום פסק-דין זה ומשמעותו, באחד מכלי התקשורת החברים במועצת העיתונות. זה הכל ולא יותר!
הוא אשר אמרנו וכתבנו יום אתמול. בהיעדר עיגון ענייני עיתונות, עיתונאים וענייני אתיקה שלהם בחוק, יוצאים הם, כמו-גם הציבור כולו, נפסדים.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  07/07/2015   |   עודכן:  07/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מועצת העיתונות: חסרת יכולת אכיפה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מועצת העתונות היא זיבול שכל
מלין  |  7/07/15 13:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פנחס (פיני) פישלר
אתם כל קציני המשטרה היוצאים כעת מהחורים ומצייצים ציוצים בעילום שם - פחדנים    גם את קרמשניט ואברבנאל זנחתם והפקרתם
חיים שטנגר
בקיץ הקרוב אמור משרד החינוך לקיים השתלמות למורים בנושא, כל זאת על-מנת שהתוכנית תצא לדרך, כבר בפתיחת שנת הלימודים. יופי בנט, יופי. אחלה של רעיון הוא ללמד פילוסופיה בבתי-הספר היסודיים. אולי כך יגבר העניין במדעי הרוח
פנחס (פיני) פישלר
אני כואב, אני עצוב. אני גם יכול להבין את תת ניצב אפרים ברכה ששם קץ לחייו, ואני גם מחפש מוסר השכל
חיים שטנגר
הכשרות הכפולה הניתנת למוצרי מזון רבים אינה משרתת איש. מי שאינו סומך על כשרותה של הרבנות הראשית, אינו נזקק לכשרות זו על מוצרי מזון שהוא צורך. בוודאי ובוודאי שאין כל מקום וצורך להטיל על הציבור מעמסה של מימון מערכת כשרויות כפולה זו, בדרך של ייקור מוצרי המזון
אריה אבנרי
ליברמן - הפעילות הפרלמנטרית של ליברמן נועדה בעיקרה לקצר את ימיה של הממשלה הצרה של נתניהו    דנינו הנהנתן – מסיבת הפרישה הבזבזנית עלתה מאות אלפי שקלים לקופה הציבורית והלמה את מידותיו של דנינו שידוע כחובב מסיבות    אללוף תאב הכסף - במרוצת 18 השנים האחרונות ניהל את קרן רש"י שהתברר כי רוב פעילותה מתבססת על תקציבי משרדי הממשלה. תמורת פעילותו קיבל אללוף שכר חודשי של 85 אלף ש"ח ועוד הוצאות והפרשה נדיבה לפנסיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il