X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המציאות המשתנה והקיימת כיום, דורשת כי תקופת ההתמחות, כמו-גם הפיקוח עליה, יוצאו מידיה של הלשכה ויועברו לגוף מבקר ומפקח חיצוני, דוגמת משרד המשפטים. כך ורק כך יחד עם הארכת תקופת ההתמחות, לשנתיים ימים, ניתן יהיה לשאוף להעלאת רמת המתמחים בישראל
▪  ▪  ▪
טקס הסמכת עורכי דין. מתדפקים על דלתות המשרדים [צילום: יוסי זמיר]

אחת לכמה חודשים עולה על סדר היום הציבורי נושא רמתם הנמוכה של המתמחים, כאשר המענה המוצע לעניין זה, הינו הארכת תקופת ההתמחות של המתמחים, לתקופה של שנתיים ימים, במקום תקופה של שנת התמחות אחת, הנהוגה כיום. כפי שפרסמה העיתונאית, יסמין גואטה, הבוקר בהארץ, הרי בביקור שערכה שרת המשפטים, איילת שקד, במספר בתי-משפט בתל אביב, בשבוע החולף, הדגישו בפניה השופטים, כי איכות עורכי-הדין נמצאת בירידה. גם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בכירי הנהלת בתי-המשפט ולשכת עורכי-הדין, תומכים בהארכת תקופת ההתמחות לשנתיים ימים.
אין חולק על כך, כי רמתם של רוב המתמחים - בשנים האחרונות - ירודה היא, ירודה היא עד למאד מאד. אין חולק על כך, כי גם רמתם של עורכי-הדין "שיצאו אל השוק", אינה כרמתם של עורכי-הדין, שסיימו חוק לימודיהם, לפני עשור ומעלה. ייתכן שירידת רמת עורכי-הדין, נעוצה בעובדת ריבוי אוניברסיטאות, בהן קיימות פקולטות למשפטים וקיום שפע רב של מכללות, בהן ניתן ללמוד לימודי משפטים וייתכן שלא בכך יש לתלות הסיבה לירידת רמתם המקצועית של ציבור עורכי-הדין, בעשור האחרון ואף קודם לכן. תהיינה הסיבות לכך, אשר תהיינה, אבל עובדה ברורה ומוכחת אחת, זועקת לשמיים והיא - רמתם של מרבית עורכי-הדין "היוצאים אל השוק", בעשור האחרון ומעלה, ירודה היא - ירודה היא, עד למאד מאוד ואין להשוותה, מבחינה איכותית, עם רמת קודמיהם שבגרו, עשור ומעלה, לפניהם.
דומה, כי יש לתלות, הרעה החולה בכל הקשור לרמתם המקצועית הנמוכה של המתמחים, לא רק בתקופת ההתמחות הקצרה של מתמחים אלה, אלא גם בעובדה שהפיקוח על רמת ההתמחות בידי לשכת עורכי-הדין, אינו משביע רצון, לדעתנו אנו ונבהיר הדברים, הבהר היטב. חוק לשכת עורכי-הדין, תשכ"א-1961 קובע, כי תפקידיה של הלשכה הינם לרשום מתמחים, לפקח על התמחותם ובחינתם; להסמיך עורכי דין על-ידי קבלתם כחברי הלשכה ולנהל מרשם של עורכי דין זרים, בהתאם לחוק הלשכה, כמו-גם לקיים שיפוט משמעתי לחבריה, לעורכי דין זרים הרשומים במרשם אצלה ולמתמחים.
בהתאם לקבוע בחוק הלשכה, הותקנו כללי לשכת עורכי-הדין (רישום מתמחים ופיקוח על התמחות), תשכ"ב-1962, בהם נקבע, כי עורך-דין הרוצה לשמש מאמן, יגיש ללשכה בקשת אישור לצורך כך, תוך ציון את הפרטים המזכים אותו לשמש מאמן. הלשכה רשאית לדרוש מהמבקש להמציא פרטים ומסמכים נוספים ככל שתמצא לנכון ולדרוש מהמבקש לאמת בקשתו בתצהיר. היה ואישרה הלשכה הבקשה, יהא המבקש רשאי לאמן המתמחה, מיום אישור בקשתו בידי הלשכה, אולם הלשכה רשאית, מטעמים שיירשמו, לאשר תחילת רשות לאמן ממועד מוקדם יותר ובלבד שבאותו מועד היה המבקש כשיר לאמן.
עוד קובעים כללי ההתמחות, כי מאמן יכול לאמן מתמחה אחד בלבד, אולם חרף זאת, רשאי הועד המרכזי להתיר אימון שני מתמחים כאשר המאמן הוא - שופט בית המשפט העליון או נשיא בית משפט מחוזי או אם מדובר בחבר הלשכה שהינו בעל ותק יותר מעשר שנים ואחד המתמחים הוא עולה חדש או נכה או אם מדובר בחבר לשכה שהינו בעל ותק כחבר הלשכה או כחבר הלשכה וכשופט יחד, של לפחות עשר שנים ובלבד שחמש שנים מתוכן אימן בפועל מתמחים. כמו-כן, רשאי הועד המרכזי להתיר למאמן לאמן מתמחה נוסף לתקופה שלא תעלה על שלושה חדשים.
לשכת עורכי-הדין אומנם מפקחת על התמחות המתמחים ודואגת שהם יעסקו בעבודה משפטית נטו, בהתאם להוראות החוק וכלליו, בדרך של בדיקות תקופתיות. עם זאת, לא זכור לכותב שורות אלה, שאימן מתמחים, משך למעלה מ-30 שנה, כי לשכת עורכי-הדין יזמה בשנים האחרונות השתלמויות עומק לעורכי-דין, בכל הקשור למעמדם כמאמנים האמורים להכשיר דור חדש של עורכי-דין. זאת ועוד. אם רמתם של עורכי-הדין "היוצאים אל השוק", בעשור האחרון ומעלה, הינה כה ירודה, כיצד ניתן לצפות מהם, שהם יוכלו להכשיר מתמחים שיוכלו להפוך לעורכי-דין ראויים, שעה שנטען כלפיהם שרמתם הם, ירודה היא - ירודה היא, עד למאד מאד.
דומה, כי הפתרון לבעיית ההתמחות ולרמתם הנמוכה של המתמחים, הינה הוצאת הפיקוח על ההתמחות, מידיה של לשכת עורכי-הדין והעברתה לגוף חיצוני, דוגמת משרד המשפטים. משרד המשפטים יוכל להקים רשימה חדשה של עורכי-דין ותיקים וראויים, המסוגלים להכשיר דור חדש של מתמחים. משרד המשפטים גם ערוך ובנוי לכך, לבצע השתלמויות עומק תקופתיות לעורכי-דין המאמנים מתמחים, כפי שהדבר נעשה על-ידו, באשר להשתלמויות התקופתיות הניתנות לציבור עורכי-הדין, המשמשים גם כנוטריונים, בצד עיסוקם השוטף, כעורכי-דין.
כדי שיוכלו מתמחים להתמחות, יש גם צורך בעורכי-דין המעוניינים לקבל מתמחים, לצורך תקופת התמחות במשרדם. בשנים האחרונות, לאור ירידת רמת ההתמחות, הרי נוצרה מציאות דברים, לפיה הצטמצם, בהרבה, מספרם של עורכי-הדין המוכנים לאמן מתמחים, בשל העובדה שהם צריכים להשקיע זמן רב כדי להביא מתמחים אלה לרמה הראויה, כדי שיוכלו להתחיל ולאמן אותם - דבר שלא היה קיים, לפני עשור ומעלה, עת רמתם של המתמחים שהחלו תקופת ההתמחות, הייתה גבוהה, לאין ארוך ולאין שיעור, מהמתחמים המתחילים התמחותם, כיום.
לא מפתיע הוא הדבר, כי במצב דברים זה, נאלצים מתמחים להתדפק על דלתות משרדי עורכי-דין, כבר בתום שנת לימודיהם הראשונה, כל זאת כדי להבטיח מקום התמחות וודאי. במצב דברים זה, נאלצה לשכת עורכי-הדין להתקין הוראת שעה, בשנה זו, בה נקבע, שהמועד הראשון לקבלת התמחות, הינו 25 בחודש מרס לשנת הלימודים השלישית של המועמד להתמחות במוסד מוכר, בשעה 08:00 וכי מועד תחילת הראיונות הינו 15 לחודש מרס של שנת הלימודים השלישית של המועמד להתמחות במוסד מוכר.
עוד נקבע, כי קבלת מועמד להתמחות, תיעשה בתנאי שקוים עימו ראיון ונאסר על מאמן להודיע למועמד, כמו-גם לסכם עימו על פה, בכתב וגם/או בכל דרך אחרת - על קבלתו להתמחות, לפני המועד הראשון לקבלה להתמחות ולקבל תשובה חיובית מהמועמד לפני מועד זה ואף נאסר על המועמד להתמחות, ליתן תשובה חיובית למאמן העתידי, לפני המועד הראשון לקבלה להתמחות ושאר מגבלות שנקבעו בהוראת שעה זו.
הוא אשר כתבנו והדגשנו, בדברנו אלה. המציאות המשתנה והקיימת כיום, דורשת כי תקופת ההתמחות, כמו-גם הפיקוח עליה, יוצאו מידיה של הלשכה ויועברו לגוף מבקר ומפקח חיצוני, דוגמת משרד המשפטים. כך ורק כך יחד עם הארכת תקופת ההתמחות, לשנתיים ימים, ניתן יהיה לשאוף להעלאת רמת המתמחים בישראל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  08/07/2015   |   עודכן:  08/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להוציא הפיקוח על ההתמחות מידי הלשכה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
הגילויים על התנהלותו של ברכה שהלכו וצברו תאוצה וחומרה באתר News1 בחתימת עורך האתר יואב יצחק פורסמו על יסוד העקרונות המקודשים של חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. אני כותב זאת בתוקף תפקידי הקודמים כיו"ר אגוד עיתונאי ישראל, חבר נשיאת מועצת העיתונות ועיתונאי חוקר
חיים שטנגר
באי הסדרת רישוי מקצוע העיתונות בחוק - וכנגזרת מכך הסדרת ענייני האתיקה של עיתונאים בחוק וגם/או בחקיקת משנה, לא ניתן לאכוף על עיתונאי, מימוש וביצוע החלטות בענייני אתיקה. ענייני האתיקה שקבעה מועצת העיתונות, יש להם ערך מוסרי בלבד
פנחס (פיני) פישלר
אתם כל קציני המשטרה היוצאים כעת מהחורים ומצייצים ציוצים בעילום שם - פחדנים    גם את קרמשניט ואברבנאל זנחתם והפקרתם
חיים שטנגר
בג"ץ אמור להחיל בעתירת כותב שורות אלה, אם מי העוסק, בעיסוקים ועבודות אחרות, נוסף לעבודה עיתונאית ושלא בשכר, זכאי לקבל תעודת עיתונאי מלשכת העיתונות הממשלתית, אם לאו. לו היה בנמצא חוק עיתונאי המגדיר עיתון מהו ועיתונאי מיהו, לא הייתה שאלה זו מתעוררת בבג"ץ דנא, כלל וכלל
חיים שטנגר
בקיץ הקרוב אמור משרד החינוך לקיים השתלמות למורים בנושא, כל זאת על-מנת שהתוכנית תצא לדרך, כבר בפתיחת שנת הלימודים. יופי בנט, יופי. אחלה של רעיון הוא ללמד פילוסופיה בבתי-הספר היסודיים. אולי כך יגבר העניין במדעי הרוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il