X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בדומה לטקסי מעבר אחרים, הכניסה לכיתה א' מתרחשת במועד מוגדר והילד עובר את התהליך עם קבוצת גילו כדי שהילד יוכל להשתלב בבית-הספר, עליו להיות בשל למסגרת: להיות מסוגל לשבת, להקשיב ולהתרכז לפרקי זמן לא קצרים
▪  ▪  ▪
מהגן לכיתה א' [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

המעבר מגן הילדים לבית-הספר הוא ציון דרך משמעותי, הן עבור הילד והן עבור הוריו. הילד הצעיר עובר ממסגרת שבה הוא "רק משחק", למסגרת לימודית, שבה מצופה ממנו להפוך לבוגר ולהתמודד עם דרישות המערכת.
בדומה ל"טקסי מעבר" אחרים, הכניסה לכיתה א' מתרחשת במועד מוגדר והילד עובר את התהליך יחד עם קבוצת הגיל שלו. התינוק הופך לפעוט בקצב שלו, אבל ילד הגן הופך לתלמיד בית-ספר בתחילת שנת הלימודים שבה הוא עולה לכיתה א', יחד עם כל שכבת בני גילו. אומנם בשנים האחרונות מקובל במרבית גני החובה להכין את הילדים לכיתה א', אך עדיין המסגרת שונה, הדרישות תובעניות יותר וההתרגשות עם הכניסה לבית-הספר רבה.
כדי שהילד יוכל להשתלב היטב בבית-הספר, עליו להיות בשל למסגרת: להיות מסוגל לשבת, להקשיב ולהתרכז לפרקי זמן לא קצרים; לגלות אחריות אישית ומשמעת עצמית על-מנת להכין מטלות ושיעורי בית גם כשהוא לא נמצא במסגרת הכיתה ובפיקוח המורה; לדעת לקבל סמכות ולשמור על גבולות. על הילד להסתגל לחברה חדשה, שיש בה אלמנטים של תחרותיות והישגיות, הבאים לידי ביטוי במבחנים ובציונים. עליו להיות מספיק בטוח בעצמו כדי להשתלב בה ולהצליח להתמודד לעיתים גם עם תסכולים ואכזבות, דחיית סיפוקים וקביעת מטרות לטווח ארוך.
חשוב לדעת, שקצב ההבשלה של הילד בתחומים שונים אינו אחיד. ייתכן שהוא יהיה מסוגל לשבת בכיתה, להקשיב ולהכין שיעורים, אבל יתקשה יותר בתחום החברתי או בהתמודדות עם כישלון. אותו הילד גם יכול בתקופה מסוימת לגלות יותר בגרות ואחריות, ובתקופה אחרת פחות. זהו תהליך דינמי, שמושפע גם מגורמים משפחתיים וסביבתיים שונים.
הורים רבים מזדהים עם הילד וחווים את הצלחותיו וכישלונותיו כאילו היו שלהם. בכך הם עלולים להעמיס עליו מטען ציפיות כבד. בנוסף, הם חווים סוג של עצב על כך שהתינוק שלהם גדל, הפך לילד ובקרוב יהפוך למתבגר שבסופו של דבר יפרוש כנפיים ויעוף מהקן.
עצם המודעות למורכבות התהליך ולקשיים שעלולים להופיע, יכולה לאפשר להורים לעזור לילדם. כשהילד חרד, חשוב לדעת לקבל את הקושי כשלב חולף ולתמוך בו. בנוסף, ציפיות ההורים צריכות להיות מותאמות ליכולותיו של הילד. לסיכום, חשוב לזכור כי זהו שלב מעבר וקשיי ההסתגלות הם חלק טבעי ממנו.

10 צעדים בדרך לבית-הספר

  • תיק: כאשר קונים תיק לבית-הספר, רצוי לבחור בתיק בעל משקל קטן ככל האפשר. בדקו שהוא מותאם לגיל הילד ושהרצועות שלו נוחות ואינן מכבידות על הגב. רצוי לבחור בתיק עם גלגלים או לרכוש בנפרד עגלת נשיאה;
  • שולחן כתיבה: התאימו את גובה שולחן הכתיבה של הילד, שבו הוא מכין שיעורי בית, לגובה הכיסא. שימו לב שגם בכיתה גובה השולחן והכיסא תואמים. לעיתים מספיק להחליף את סדר הישיבה בין שני תלמידים כדי לפתור את הבעיה;
  • בדיקות ראייה: מומלץ לבצע בדיקות ראייה לפני הכניסה לכיתה א'. זאת על-מנת למנוע איתור מאוחר של הבעיה;
  • חיזוק מיומנויות: המסגרת הלימודית דורשת מהילד לאמץ הרגלים של סדר וארגון. אמנו אותו להתלבש לבד, לקשור שרוכים, לפתוח ולסגור את התיק והקלמר, ולשלוף את הספרים והמחברות הרצויים;
  • ארוחת בוקר: חשוב להרגיל את הילד לאכול כל יום ארוחת בוקר לפני היציאה לבית-הספר. מחקרים מראים, כי ארוחת בוקר, הכוללת מנת חלבון, תורמת לריכוז של הילדים ומסייעת להישגים טובים יותר בלימודים;
  • ארוחת 10: ארוחה לבית-הספר צריכה לכלול כריך בתוספת פרי או ירק. שתפו את הילד בהכנת הכריך והתחשבו בהעדפותיו. אפשר להחליט יחד, שבכל יום בשבוע הכריך יכלול ממרח אחר: יום א' גבינה, יום ב' ממרח טונה, יום ג' סלט ביצים וכדומה. קבעו תנאי מראש: ממרח שוקולד רק פעם בשבוע;
  • שיעורי בית: עם הכניסה לבית-הספר, מתרגל הילד לסדר יום חדש ובו זכויות וחובות. הרגילו אותו להתחיל במילוי החובות. קודם מסיימים שיעורי בית, ואחר-כך פעילויות פנאי;
  • טלוויזיה: הגבילו את שעות הצפייה של הילד בטלוויזיה והגבילו את "שעות המסך" של הילד. צפייה בטלוויזיה ומשחקים במחשב ובאייפד - לא יותר משעתיים ביום;
  • ארגון סדר יום: הרגילו את הילד לארגן ערב קודם את כל מה שהוא צריך ליום המחרת: לסדר את התיק על-פי מערכת הלימודים ולהכין מראש את הבגדים;
  • שעות שינה: ילד בגיל בית-ספר זקוק לכ-10-9 שעות שינה ביום. סכמו עם הילד מהי שעת כיבוי האורות והקפידו על כך שהוא יישן את מכסת השעות הרצויה.

הכותבת היא פסיכולוגית התפתחותית בקופת-חולים מאוחדת
תאריך:  21/07/2015   |   עודכן:  21/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד ערן
סוגיית הגרעין האירני, מטרידה ככל שתהיה, הינה רק אחת מן הסכנות מולן ניצבת ישראל בטווח הארוך. הצהרותיו הפומביות של אובמה לאחר ההכרזה על ה-JCPA בוינה, מצביעות על נכונות לפתוח בדיון רציני ביותר עם ממשלת ישראל על השלכותיו של ההסכם על ביטחון ישראל. דיאלוג זה חיוני עבור ישראל, ואין להגבילו להיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האירנית וליתרונה הצבאי האיכותי של ישראל בלבד
חיים נוי
"צורה לאהבה" - תעלומת מערכת היחסים המוזרה - היכן הקו בין אהבה ואמנות - תיאטרון הספרייה    הבמאי יוסי צברי הצליח ללהטט עם השחקנים המוכשרים וההצגה החביבה הזו הופכת לדו-קרב של יחסים בין זוגות, אהבות ובגידות
עמוס ידלין
"הסכם וינה" שהושג בשבוע שעבר בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין בעייתי מאוד, שכן גלומים בו סיכונים רבים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. חובה על ארצות הברית וישראל להיערך לתרחישים הבעייתיים
אלי אלון
אולפן רשת א' של קול ישראל בקריה בתל אביב (אולפן 9), ממנו שידר במשך שנים רבות איש הרדיו והחידונאי שמוליק רוזן את תוכנית החידונים שלו ייקרא מעתה על שמו
עליס בליטנטל
מחזהו זוכה פרס הפוליצר של ת'ורנטון ויילדר "העיירה שלנו" הופך תחת מגע הקסם של הבימאי הצעיר והמחונן עידו רוזנברג, למלאכת מחשבת של פיוט. כיצד חיי היומיום השקטים והבנאליים הופכים דרך סיפורם של האנשים הקטנים ליצירה יפהפייה ומענגת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il