X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רן דנקר, גילה אלמגור [צילום: ז'ראר אלון]
הנאציזם החל כבר אז
מחזהו הנוקב של מארק הייהרסט "נעצר בחצות" שמעלה תיאטרון הבימה בבימויו של משה קפטן, לוקח את הצופים לימים והשנים הראשונות בטרם שלטון היטלר, כשהנאציזם הופעל-כנגד מתנגדיו הפוליטיים. רק לאחר מכן - כנגד הומוסכסואלים ואח"כ כנגד העם היהודי
[צילום: ז'ראר אלון]

סיפורו של האנס ליטן (רן דנקר),עו"ד צעיר בן לאם נוצריה ואב יהודי שהתנצר כשנישא לאשתו, הוא אמיתי. המאבק ההרואי של אמו, אירמרמגרד, להציל את בנה מצפורני הנאצים עלה בתוהו, אך היא המשיכה בו כל מהלך מלחמת העולם בשידוריה ברדיו הלונדוני, ולכן הסיפור ידוע באנגליה והמחזה הזה שעלה שם זכה להוקרה. את המחזאי בן ה 53 מארק הייהרסט פגשנו בערב ההצגה בהבימה בה נכח. הוא היה נרגש ביותר וחרד לתגובות מצד היהודים, שגורלם היה המר מכל בשואה, וכעת הוא ניצב בפני צאצאיהם שצלחו לקום מהאפר ולהקים מדינה.
האנס גדל וחונך ע"י אמו לא לוותר על עקרונותיו, עקרונות הצדק. כך היה לחבר בקבוצה שהפגינה כנגד הרעיונות הנאצים עוד כשהיו באיבם. בליל שריפת הרייכסטאג, הייתה עילה לנאצים לאסור את כל מתנגדיהם, ואת ליטן בתוכם. את המנה שהוא זכה לה מאותו רגע - הבמה אינה ממחישה במלואה. הבימאי משה קפטן נהג בסופר-עדינות והתחשבות ברגשות הקהל, שעינויים כמו שהפעילו הנאצים על ליטן לא היו עוברים את סף יכולת הספיגה מבחינת הקהל. כך גם איננו רואים את כתונת הפסים הנודעת שלבשו אסירי מחנות הריכוז אז.(את רואה, אומר בציניות הקצין הנאצי לאם, לא לקחנו ממנו את בגדיו, ולא הלבשנו אותו מדי אסיר....) כשניתכות המכות הרצחניות להן זוכים האסירים - בעת שרואים את ליטן ועוד שני אסירים נזרקים לתא המעצר, שעוצב בצורה כה ריאליסטית ע"י פרידה קלפהולץ אברהמי, ואת הבעיטות והמכות שהוא חוטף, (שנשמעות בסאונד אך לא נעשות בפועל, רק בכאילו) הדם שניגר מפניו, וכל היתר - הכל ממותן כדי שהקהל האנין יוכל לקבל את המסר- די לנו כדי לקבל שמץ של מושג על התנהלות קלגסי האס.אה (S.A פלוגות הסער הרצחניות של הנאצים).
אמו של האנס ליטן (גילה אלמגור)במאבקה חסר הפשרות אך המתוחכם והנחוש כאחת, זוכה באור הזרקורים והופכת לגיבורת המחזה. פגישותיה עם הקצין הנאצי (עידו ברטל) בהן היא מנסה לפגוש את בנה, וכן להביא לשחרורו של מי שהעלה למשפט ב-1931 את היטלר כדי שיעיד נגד 4 חברי פלוגות הסער, ולכן נאסר, הם הליבה של המחזה. הדיאלוגים שלה עם הקצין, עמידתה האיתנה כנגד הקלגס, הטענות החכמות שלה, לעומת הציניות שלו ותשובותיו החוכמולוגיות שסותרות את בקשותיה, הם החלק המרכזי בהצגה.
אך המסר החשוב ביותר, והחלק החושפני על גלגוליו של ליטן בבתי הכלא ומחנות הריכוז הקורע את הלב, הם למעשה עיקר חשיבותו של המחזה. ורן דנקר באמת עושה כאן תפקיד מופלא, שכה מרשים בכנותו וחודר ללב הצופים ומחבר את הצופה לסיפור, כמו היה נוכח שם בה בעת. גם שמיל בן ארי כ"אריך" ואמנון וולף כ"קארל"- כאסירים הנוספים עמו בתא המעצר, מעשירים את התמונה בשיחות שביניהם. בן ארי בהומור שלו הבז לכוחניות והברוטליות של הנאצים, ו-וולף בקולו המיוחד ובאמפטיה שהקהל רוחש אליו, מרחיבים את הסצינות מבחינה דרמטית.
את דמות אביו של האנס -ממלא באנושיות רבה מיכאל כורש, כפרופסור היהודי פריץ ליטן, שהתנצר, אך דבר זה לא עזר לו, והוא הושלך מהאוניברסיטה כמו כל אחד שטיפת דם יהודי זרמה בעורקיו, למרות שניסה לשרוד כשהתכחש לבנו, וכתב להיטלר שהוא צדק כשאסר את האנס המתנגד למישטר. על-רקע חילוקי הדעות בין האם לאב בנושא היחס לבן - הם נפרדים. היא עוברת ללונדון ומשדרת משם ברדיו על הנושא, בעוד הוא נשאר בגרמניה ומת שם ב 1940.
את פירוט המאורעות ההיסטוריים העובדתיים הקשורים לסיפורו של ליטן, מתארת התכניה של ההצגה בצורה מופתית. המוזיקה של המלחין הנודע יוסף ברנדנשווילי מהווה חלק בלתי נפרד מהעלילה, ומהווה כאילו שחקן נוסף, ואינה נשמעת כמו "רקע" או תוספת המקובלת בסרטים ובהצגות, אלא "מדברת" כחלק חי מההתרחשויות. התלבושות של פולינה אדמוב מאוד ריאליסטיות ומעוצבות להפליא. כך גם עיצוב התנועה של שרון גל. רק בנושא התאורה של מאיר אלון יש נקודת תורפה: הזרקור העוקב (פולוספוט) אחר גילה אלמגור, וגורם לקהל ליהנות מהופעתה ולהתרשם ממנה במלואה, מקומו נפקד מפניו של רן דנקר. דווקא הגיבור של המחזה, זה שבעטיו קרה הכל - פניו בעלטה, וקשה להתרשם מעושר הבעותיו של השחקן הכה מוכשה ומחונן הזה. הסיבה לכאורה: הוא בכלא, ושם הכל חשוך. אך לא היא. בעוד פנסי התאורה לכלא קבועים, ורק מי שניצב מולם נראה, בצד הבימה - חושך. ושם מוטל ליטן. בהצגה שעלתה בלונדון היה ליטן מואר דיו, ולא כמו בהצגה בהבימה, וחבל.
עם זאת האיר את הבמה במשחקו תומר שרון כ-"לורד קליפורד אלן הבריטי" עמו נפגשה אירמגרד. הדיאלוג של אלמגור ותומאש היה מהמעולים שבהצגה. תומר שרון מפליא גם במשחקו בהצגה "פתאום הגיע סתיו" עם הדיווה ליה קניג, ומהווה נכס מעולה לתיאטרון הלאומי.
עוד נוטלים חלק בהצגה הם שחר רז בתפקיד כפול: כגוסטב המרמן, וכקצין אס.אס, ונצר אלוני ודורון עמית הן כחיילי אס.אס והן כקצינים.
לאחר הצגת "עד ראיה" בקאמרי, שחשפה לראשונה את תעלולי הנאצים בשנים שלפני מלחמת העולם ה-2, וכמו ההצגה "הכיתה שלנו" המשותפת לקאמרי ולהבימה - כך הצגת "נעצר בחצות" היא בבחינת רפורטז'ה מעולה מומחזת ומבוצעת בשלמות ובהקפדה תוך שימוש בתרגום הנפלא של דורי פרנס, ובבימוי המוקפד של משה קפטן.
הצגה שראוי שכל יהודי וישראלי יחזה בה, וילמד פרק שהיה עלום עד לא מכבר, וכה חשוב לתת עליו את הדעת: על הסכנה שבעליית מישטר של מטורפים המחסלים כל מתנגד במזרח התיכון בפרט, ועל מקומן של הדמוקרטיה ופתיחת הפיות כיום.

תאריך:  21/07/2015   |   עודכן:  21/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל עמית
בדומה לטקסי מעבר אחרים, הכניסה לכיתה א' מתרחשת במועד מוגדר והילד עובר את התהליך עם קבוצת גילו    כדי שהילד יוכל להשתלב בבית-הספר, עליו להיות בשל למסגרת: להיות מסוגל לשבת, להקשיב ולהתרכז לפרקי זמן לא קצרים
עודד ערן
סוגיית הגרעין האירני, מטרידה ככל שתהיה, הינה רק אחת מן הסכנות מולן ניצבת ישראל בטווח הארוך. הצהרותיו הפומביות של אובמה לאחר ההכרזה על ה-JCPA בוינה, מצביעות על נכונות לפתוח בדיון רציני ביותר עם ממשלת ישראל על השלכותיו של ההסכם על ביטחון ישראל. דיאלוג זה חיוני עבור ישראל, ואין להגבילו להיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האירנית וליתרונה הצבאי האיכותי של ישראל בלבד
חיים נוי
"צורה לאהבה" - תעלומת מערכת היחסים המוזרה - היכן הקו בין אהבה ואמנות - תיאטרון הספרייה    הבמאי יוסי צברי הצליח ללהטט עם השחקנים המוכשרים וההצגה החביבה הזו הופכת לדו-קרב של יחסים בין זוגות, אהבות ובגידות
עמוס ידלין
"הסכם וינה" שהושג בשבוע שעבר בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין בעייתי מאוד, שכן גלומים בו סיכונים רבים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. חובה על ארצות הברית וישראל להיערך לתרחישים הבעייתיים
אלי אלון
אולפן רשת א' של קול ישראל בקריה בתל אביב (אולפן 9), ממנו שידר במשך שנים רבות איש הרדיו והחידונאי שמוליק רוזן את תוכנית החידונים שלו ייקרא מעתה על שמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il