X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"נעצר בחצות" - דרמה דוקומנטרית מרגשת על ראשית הנאציזם - משחק מרשים של גילה אלמגור - הבימה
▪  ▪  ▪
[צילום: ז'ראר אלון]
[צילום: ז'ראר אלון]

[צילום: ז'ראר אלון]

"נעצר בחצות" היא דרמה דוקומנטרית מרגשת על אירוע מראשית הנאציזם, העולה בתיאטרון הבימה ומאפשרת לגילה אלמגור להרשים את הצופים במפגן של משחק עצמתי ונוקב.
המחזאי האנגלי מארק הייהרסט כתב מחזה המהווה מעין רפורטאז'ה והמביא לצופים פרשיה אמיתית ולא ידועה בציבור הרחב אודות האנס ליטן, עורך דין יהודי מגרמניה ששם את היטלר ללעג ולקלס. ליטן העלה את אדולף היטלר לדוכן העדים במשפט שניהל נגד ארבעה חיילים מפלוגות הסער, במשפט שהתקיים בברלין בשנת 1931. ליטן לעג להיטלר כשניסה להוכיח את הקשר המובהק בינו לבין פלוגות הסער של האס.אס שהיו בריונים שחתרו למהפכה בכוח הזרוע. היטלר טען כי הם היו רק ספורטאים ואילו ליטן כינה אותו שילוב של הברון מינכהאוזן ואטילה ההוני.
שנתיים מאוחר יותר מונה היטלר לקאנצלר וניצל את שריפת הרייכסטאג, שהוא עצמו היה אחראי לה, לביצוע מעצרים של מתנגדי השלטון וביניהם הפרקליט ליטן.
שבר כלי
עלילת המחזה הדוקומנטרי עוסקת בסיפורו הטראגי של ליטן שהושלך ממחנה מעצר אחד למשנהו והגיע גם לדכאו ואת סיפורה האמיץ של אימו שנלחמה בכל כוחה כדי להביא לשחרורו.
אימו של ליטן עוררה את דעת הקהל בארצה ובאנגליה, נפגשה עם אישים וניהלה שיחות נוקבות עם קצין אס.אס שהיה אחראי למעצרים. הסיום של הטרגדיה היה כנראה צפוי מראש וליטן, שבר הכלי שלא כשל ולא נפל ברוחו, החליט לבסוף להצטרף לידידו במחנה ושם קץ לחייו.
הפרשיה הזו שאינה מוכרת כל כך לציבור מעידה על ראשית צמיחת הרוע והתהוות כוחות הרשע. היא מלמדת על החוסן האישי של המעורבים בפרשה ובראשם אימו של ליטן - אירמגארד.
אין זו הצגה במובן הרגיל של תיאטרון. זו דרמה המוגשת לצופים בתצורה ייחודית, המגוללת את האירועים מנקודת מבטם של ליטן וחבריו, הנאצים ובני משפחתו ובראשם האימא.
הבמאי משה קפטן הצליח להפיק מחזה מרגש מאוד ומרשים והעניק לגילה אלמגור תפקיד עצמתי ונוקב. ביחד עם להקת השחקנים המוכשרת. ההפקה היא מיוחדת מאוד ולמעשה הצגת חובה לקהל צעיר המבקש לדעת את ראשית ימי הרוע ולצופים בכלל, השואפים לחוות את התקופה שבה צמחו הנאצים לפסגת שטניותם.
אמין ומשובח
גילה אלמגור-אגמון ניצבת רוב הזמן על הבמה ומצליחה לעורר אמפטיה ולרגש את הצופים. זהו תפקיד תובעני ורב עצמה וגילה מצליחה להעניק לצופים חוויה תיאטרלית אמיתית. רן דנקר מגלם את הפרקליט שלא נפל ברוחו ומשחקו הוא אמין ומקצועי, נוקב ומעולה. עידו ברטל גונב לפרקים את ההצגה בדמות ד"ר קונראד, קצין הגסטאפו המנהל את השיחות עם אימו של ליטן. עידו מגיש משחק קולח, אמין ומפעים. משחקו מקצועי ונפלא.
שמיל בן ארי בתפקיד עציר פוליטי בשם אריך מוזהיים מפגין יכולות דרמטיות מעולות בתפקיד הצנוע ומוכיח שאין תפקידים קטנים לשחקנים בעלי שיעור קומה. אמנון וולף מוצלח מאוד בתפקיד האסיר קארל אוסייצקי. משחקו קולח ואמין ומשובח. מיכאל כורש מגלם את תפקיד פריץ ליטן, אביו של הפרקליט ומשחקו טוב מאוד. תומר שרון מגלם את הלורד האנגלי אלן שמגיע לפגישה עם היטלר ובמקביל מגלם את קולו של הצורר והוא עושה זאת באורח מצוין. שחר רז מתבלט כקצין פלוגות הסער ומשחקו יפה מאוד.
כמו-כן מפגינים יכולות נאות עמית דורון ונצר אלוני בתפקידי החיילים. דורי פרנס תרגם את המחזה לשפה קולחת ורהוטה. פרידה קלפהולץ-אברהמי עיצבה את התפאורה המעניינת שכולה כתלים של הכלא, משרדים ותאי כלא עם דלתות נפתחות. פולינה אדמוב עיצבה את התלבושות הנאותות והראויות. מאיר אלון עיצב תאורה נאה. יוסף ברנדנשוילי חיבר את המוזיקה המעולה.
עריכת הוידאו ארט והפקה מוזיקלית עוצבה בידי אריק אביגדור והיא הייתה מצוינת. שרון גל עיצב את התנועה המתבקשת מהחיילים על-רקע אופי המחזה.
המחזאי הייהרסט הגיע לפרמיירה שהייתה ביום ב בתיאטרון הבימה והודה לצופים, לשחקנים וליוצרים על הבמה.

הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  21/07/2015   |   עודכן:  21/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשליטן השפיל את היטלר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כנראה שלא צפינו באותה הצגה
אני11  |  22/07/15 00:18
2
עוד כונה מאוסה למתוח קו בינינו
בן הארץ  |  23/07/15 14:53
 
- אמרת גילה אלמגור - אמרת הכל
מגלן  |  25/07/15 13:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מחזהו הנוקב של מארק הייהרסט "נעצר בחצות" שמעלה תיאטרון הבימה בבימויו של משה קפטן, לוקח את הצופים לימים והשנים הראשונות בטרם שלטון היטלר, כשהנאציזם הופעל-כנגד מתנגדיו הפוליטיים. רק לאחר מכן - כנגד הומוסכסואלים ואח"כ כנגד העם היהודי
יעל עמית
בדומה לטקסי מעבר אחרים, הכניסה לכיתה א' מתרחשת במועד מוגדר והילד עובר את התהליך עם קבוצת גילו    כדי שהילד יוכל להשתלב בבית-הספר, עליו להיות בשל למסגרת: להיות מסוגל לשבת, להקשיב ולהתרכז לפרקי זמן לא קצרים
עודד ערן
סוגיית הגרעין האירני, מטרידה ככל שתהיה, הינה רק אחת מן הסכנות מולן ניצבת ישראל בטווח הארוך. הצהרותיו הפומביות של אובמה לאחר ההכרזה על ה-JCPA בוינה, מצביעות על נכונות לפתוח בדיון רציני ביותר עם ממשלת ישראל על השלכותיו של ההסכם על ביטחון ישראל. דיאלוג זה חיוני עבור ישראל, ואין להגבילו להיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האירנית וליתרונה הצבאי האיכותי של ישראל בלבד
חיים נוי
"צורה לאהבה" - תעלומת מערכת היחסים המוזרה - היכן הקו בין אהבה ואמנות - תיאטרון הספרייה    הבמאי יוסי צברי הצליח ללהטט עם השחקנים המוכשרים וההצגה החביבה הזו הופכת לדו-קרב של יחסים בין זוגות, אהבות ובגידות
עמוס ידלין
"הסכם וינה" שהושג בשבוע שעבר בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין בעייתי מאוד, שכן גלומים בו סיכונים רבים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. חובה על ארצות הברית וישראל להיערך לתרחישים הבעייתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il