X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
תהליך ההזדקנות של המוח מסתיים בתסמונת גריאטרית, המוכרת כדמנציה מחלה זו ידועה גם בשם שיטיון, כיוון שפעם היה נהוג לחשוב שהיא משטה ומהתלת בחולה אותה מחלה מכונה גם קיהיון על-פי הגדרת האקדמיה ללשון העברית
▪  ▪  ▪
החשיבות בהערכה קוגניטיבית [צילום: יח"צ]

אוכלוסיית העולם מזדקנת, כאשר העולם המערבי ויפן צועדים בראש. בארה"ב אחד מכל שמונה חצה את גיל 65 נכון לשנת 2010, בישראל אחד ל-10. תוך כ-40 שנה בארה"ב אחד מכל חמישה יחצה את גיל 65, בגרמניה ובאיטליה אחד מכל שלושה ובארץ אחד מכל שמונה.
אחד האיברים החיוניים והרגישים העובר תהליך הזדקנות "שקט" הוא מוח האדם. הביטוי להזדקנות אצל כל אחד מאיתנו שונה במידה כזו או אחרת ועל כן קיימת וריאציה בהופעת הסימפטומים. מגוון התלונות עצום ומבוסס על קווי האישיות כמו גם מבנה אופי האדם.
תהליך ההזדקנות של המוח מסתיים בתסמונת גריאטרית, המוכרת כדמנציה. מחלה זו ידועה גם בשם שיטיון, כיוון שפעם היה נהוג לחשוב שהיא משטה ומהתלת בחולה. אותה מחלה מכונה גם קיהיון על-פי הגדרת האקדמיה ללשון העברית.
דמנציה היא ביטוי לירידה תפקודית המלווה בירידה מנטלית וקוגניטיבית. ישנן סיבות רבות אשר עלולות לגרום לדמנציה להופיע ודירוג המחלה הוא על-פי התקדמות התהליך על ציר הזמן. הביטוי הקליני השונה מאדם לאדם, דורש אבחון קליני מוקדם ומעקב על-מנת לתכנן בצורה טובה יותר את העתיד של הפרט והמשפחה ולמנוע עומס סוציאלי.
אבחון בשלבים הראשונים הוא חיוני וחשוב, מכיוון שהתרופות בהן נעשה שימוש לטיפול במחלה, מעכבות את התדרדרות המחלה ומאפשרות לחולים תקופות זמן משמעותיות נוספות בהן הם יכולים לתפקד ולחיות באופן סביר. בנוסף, אבחון מוקדם מאפשר לחולה לתכנן את המשך הדרך הרצויה לו, כל עוד הוא צלול ומחשבתו בהירה. למרות שאבחון מוקדם של דמנציה מסייע בהפחתת עלויות ומאריך את שהותו של המטופל בקהילה ובבית, מרבית המבוגרים לא זוכים לקבל הערכה קוגניטיבית קלינית.
בארץ כ-140-180,000 ישראלים ידועים כסובלים מדמנציה. בצפון אמריקה כ-10 מיליון איש ידועים כסובלים מתהליך דימנטיבי, כ-50% מהם אובחנו כסובלים ממחלת אלצהיימר, הסוג השכיח ביותר של דמנציה. בקרב אמריקנים מעל גיל 65 מחלת אלצהיימר פוגעת באחד מכל תשעה אמריקנים, וסיבה חמישית הקשורה בתמותה.
מרבית האמריקנים המבוגרים מעולם לא קיבלו הערכה קלינית קוגניטיבית על-ידי צוות רפואי לאבחון ירידה קוגניטיבית / הפרעות בזיכרון. חוסר אבחון או אבחון מאוחר של דמנציה, הוא בעיה בבריאות הציבור בארצות הברית.
קיימת משמעות לאבחון סקירה ומעקב, שכן קיים מרכיב הפיך לירידה קוגניטיבית, מצד אחד ומרכיב של "שגיאה סטטיסטית" ( POSITIVE FALSE) למבחני סקר. שגיאה סטטיסטית חיובית עשויה להתרחש בכל בירור ואבחון רפואיים, ועשוי לגבות השלכות פסיכולוגיות מרחיקות לכת. במקרה זה רצוי ואף מומלץ לתת טיפול זמין לדימנציות נוירו-דגנראטיביות שכיחות כגון מחלת אלצהיימר.
ארגון אמריקני לשרות מונע (=USPSTF) פרסם לאחרונה שקיים חוסר פרסום של הוכחה רפואית לנחיצות של סקירה אוניברסלית לאבחון דמנציה בכל מבוגר שהגיע לגיל 65 ובמיוחד לאותם שעברו את הגיל גם ללא תלונות קוגניטיביות או תפקודיות או הפרעה בהליכה. ההשלכה של אבחון קליני מוקדם למבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי סובייקטיבי (תלונה מפורשת) עשוי להיות בעל השפעה אף גדולה יותר. חסרה סטנדרטיזציה בביצוע הערכה קלינית לתפקוד קוגניטיבי.
בארץ לעומת זאת, האיגוד הגריאטרי ישראלי, האיגוד לרפואת המשפחה והאיגוד הנוירולוגי, פיתחו בשנת 2012 הנחיות קליניות לרופא המשפחה באבחון מחלת אלצהיימר. נקבעו קריטריונים לאבחנה וטיפול, המקובלים בכל קופות-החולים ומרפאות בתי-החולים ובקליניקות פרטיות.
היתרונות למטופל ולבני משפחתו באבחון והערכה מוקדמים ככל האפשר:
  • תכנון לטווח רחוק - אישי ומשפחתי;
  • עיתוי וגישה טיפולית רלוונטית (תרופתית ושאינה-תרופתית). הטיפול המוקדם עשוי להפחית את חומרת הסימפטומים ולשפר את איכות החיים בחלק מהמטופלים והתומכים העיקריים;
  • הארכת השהות בבית / קהילה ביחס למיסוד גריאטרי;
  • הקלה בנטל משפחתי וחברתי. אבחון מוקדם עשוי לעזור בהפחתת חלק מהעלויות הקשורות במחלה, כולל אשפוז חריף בבית-חולים בתלונה לא ספיציפית, הקשורה במחלה ולאוו דווקא במצב גופני חריף. הורדת ימי אשפוז במוסד גריאטרי (מחלקה לתשושי נפש / סיעודית). הפחתת העלות של השגחה ועזרה יומיומית על-ידי בן משפחה, ההופך בעל-כורחו למטפל העיקרי. לעיתים יעברו חודשים עד שנים בהם בני המשפחה הגרעינית לוקחים חלק בטיפול / השגחה של מטופל המצוי בשלבים שונים של בירור ואבחון של בעיה, הנחשבת כגופנית, תחילה. המעמסה והנטל של בני המשפחה מתבטאים בהפסד ימי עבודה ומתח במשפחה על חלוקת המשאבים, בעיקר של זמן ותשומת לב.

הכותב הוא מומחה בגריאטריה ופסיכו-גריאטר, המנהל הרפואי של מרכז בשיבה בריאה המציע מגוון שירותים רפואיים ופרה-רפואיים למבוגרים
תאריך:  27/07/2015   |   עודכן:  27/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבחון מוקדם של אלצהיימר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גריאטרים לא מומחים שהשתלטו  ל"ת
הביזיון האנרכיה ב  |  28/07/15 10:36
2
נראה לי שכדאי להמליץ על
אהרון שחר  |  28/07/15 12:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף בן נריה
הנה נתון מנחם לסובלים מחרדת טיסה: יש לכם סיכוי גבוה יותר למות מזיהום אוויר שמקורו במטוסים מאשר בהתרסקות מטוס    אז מה עושות יצרניות המטוסים וחברות התעופה כדי להפחית את ההשפעות הסביבתיות השליליות שלהן?
יבשם עזגד
כל הסכם שקשור לנשק גרעיני יופר    אבל האם פצצה שנראית בתחילת המחזה בהכרח מתפוצצת בסופו?    כל יבשה היא ספינה שטובעת כשחופרים מקלטים
ד"ר רונן זיידל
העדה היהודית היא העדה העירקית הראשונה שנכחדה בעירק הערבית ובכורדיסטן. האם יהיו הצוענים העדה העירקית השנייה שתיכחד כליל?
יונתן שם-אור
העיתונים לא גילו מעולם מה תפוצת האמת שלהם. הם לא דיווחו על היקף הרווחים או חשפו את מחירוני הפרסום האמיתיים. נתוני התפוצה, כמו ההכנסה ממודעות, הם אומדנים    פורסם בגיליון יוני של מגזין ליברל
חיים נוי
מטופלות - מחזמר-כיס מקורי - הפתעות בסדנא הטיפולית - בועט ומקסים - (סוזן דלאל)    אנו מכירים את המשתתפות בסדנא, לומדים על חייהן האישיים ולבסוף מופתעים מהתפנית החדה בעלילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il