X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
"חזק, נמרץ וחד יותר". קרלוס קואייר [צילום: AP/Scott Heppell]
עונת המלפפונים והנבטוטים
קרלוס קואייר אוכל את הדשא, ולא רק על מגרש הכדורגל. הבלם הספרדי עבר לפני כשנה לתזונה טבעונית ואומר שמאז הוא מרגיש חזק, אנרגטי וחד יותר. עכשיו רק נשאר לו להפיץ את הבשורה לחברים בחדר ההלבשה ולמצוא לעצמו קבוצה לקראת העונה הבאה
"רונאלדו טבעוני"
תארו לעצמכם את כריסטיאנו רונאלדו, למשל, מדבר על טבעונות, או לפחות על הפחתה בצריכת הבשר. האפקט יכול להיות עצום, אבל כך גם הסיכון לסופרסטאר, שעלול לאבד תקציבי פרסום של חברות מזון, או סתם להרגיז חלק גדול באוכלוסייה שאוהב לאכול את הסטייק שלו בלי תוספת של ייסורי מצפון

   רשימות קודמות
  טיסה נקייה
  עקוב אחר שינויים
  סיירת חולדה
  דבר המנכ"ל
  להחליף את התחליף?

קרלוס קואייר (Cuéllar) הוא כדורגלן ספרדי מדרג האיכות השני או השלישי בכדורגל האירופי שמחפש בקיץ הזה קבוצה שתקלוט אותו לשורותיה אחרי שסיים את החוזה שלו בנוריץ' האנגלית, שעלתה לפרמיירליג. הבלם הגבוה (1.90 מ') נולד במדריד לפני 34 שנים, החל את הקריירה המקצוענית שלו בליגה השנייה בספרד, בקבוצת קלאהורה הקטנה ממחוז לה ריוחה, והגיע לשיאו המקצועי עד כה דווקא באי הבריטי, כששיחק במדי גלזגו ריינג'רס הסקוטית ולאחר מכן באסטון וילה ובסנדרלנד מהפריימרליג האנגלית. קואייר הצליח לרשום שתי הופעות בינלאומיות במדים האדומים של נבחרת ספרד, אבל הוא בהחלט לא כוכב ממגנט, אמן שליטה בכדור או מקור להשראה על המגרש. עם זאת, למרות כל המגבלות שלו, יש מקום שבו הוא נחשב לפורץ דרך בעולם הכדורגל המקצועני: המטבח.
"אני טבעוני", סיפר קואייר לאחרונה בראיון לאתר החדשות הספרדי "אל קונפידנסייל", "זה התחיל לפני כשנה, כשראיתי סרט תיעודי בשם 'מזלגות במקום סכינים'. הסרט חשף אותי להשפעה השלילית על הגוף של מזון מן החי, ומאז עברתי לתזונה טבעונית מלאה. בתקופה הזאת אני מרגיש יותר חזק, נמרץ וחד, ואני יכול לעשות שני אימונים רצופים בחדר כושר לפני שאני מתעייף".
הוויתור על החמון הספרדי ועל הפיש-אנד-צ'יפס הבריטי לא היה עניין קל, גם מבחינה חברתית. "בהתחלה החברים שלי לקבוצה הסתכלו עלי קצת מוזר", סיפר קואייר. "הם אמרו לי שזה יפגע בי, שאני אהיה יותר חלש בלי חלבונים, אבל אחרי כמה זמן, כשהם ראו שאני מתחזק בחדר הכושר ועל הדשא, כמה מהם התחילו להתעניין בתזונה שלי. חלק מהם החליטו לוותר על מוצרי חלב ועל בשר אדום ושמו לב ליתרונות הבריאותיים בכך ושניים מהשחקנים אפילו עברו לקראת הקיץ לטבעונות מלאה, כמוני".
בשנים האחרונות הפכו את עצמם כמה כוכבים וכוכבות בתחום הבידור והתרבות לאייקונים טבעוניים של ממש. כך, למשל, אלן דג'נרס, חואקין פיניקס וראסל סימונס מקדמים כמעט בכל הזדמנות שנקרית בפניהם את האג'נדה הבריאותית, המוסרית והסביבתית שלהם בנוגע לצריכת מזון מן החי. תחום הספורט עדיין מחכה לכוכב-העל הראשון שידבר על השקפת עולמו המוסרית בנושא, או על הנזקים הסביבתיים הכבדים שיוצרת תעשיית הבשר. תארו לעצמכם את כריסטיאנו רונאלדו, למשל, מדבר על טבעונות, או לפחות על הפחתה בצריכת הבשר. האפקט יכול להיות עצום, אבל כך גם הסיכון לסופרסטאר, שעלול לאבד תקציבי פרסום של חברות מזון, או סתם להרגיז חלק גדול באוכלוסייה שאוהב לאכול את הסטייק שלו בלי תוספת של ייסורי מצפון.

בריאות ועוד בריאות [צילום: AP/Michael Stravato]

מסי עושה תשובה
כמו רבים מהטבעונים החדשים, גם קואייר רוצה להחזיר אחרים בתשובה תזונתית. "אני יודע שיותר ויותר שחקני כדורגל מתחילים לשנות את הרגלי התזונה שלהם", הוא אמר. "ליאו מסי וקון אגוארו, למשל, כבר לא צורכים חלב, בשר וקמח לבן - אבל הם עדיין אוכלים דגים ועוף. אני בטוח שבשנים הקרובות זה יהפוך לעניין רגיל, כי כולם יבינו כמה זה מועיל"

לעת עתה, פרט לקואייר אין עוד הרבה ספורטאים מקצוענים ברמות הגבוהות של ענפים פופולריים שלא רק מקפידים על תזונה טבעונית מלאה, אלא גם מקפידים לקדם את הבחירות האישיות שלהם בגלוי. בענפי הכדור, למשל, אפשר למצוא בקושי רב אי-אלו נציגים בודדים מה-NFL, קומץ שחקני קריקט ובייסבול, כמה כדורסלנים מוכרים למחצה ואת ונוס וויליאמס, שכחלק מתהליך ההתאוששות שלה מתסמונת שגרן (מחלה אוטואימונית ממנה סבלה) עברה לתזונה שמתבססת על אוכל נא וטבעוני בלבד. עם זאת, בקרב אתלטים שמתחרים בריצות ארוכות (מרתון, אולטרה-מרתון וטריאתלון) נוכחותם של הטבעונים משמעותית יותר. "בשנים האחרונות אני מזהה טרנד של ממש בתחום הזה", מספרת הגר מילר-אלמוג, דיאטנית קלינית ומומחית לתזונה צמחונית וטבעונית. "הספורטאים האלה מדווחים בדרך כלל על שיפור בהישגים שלהם לאורך זמן, ובעיקר על שיפור בהתאוששות מהירה יותר ממאמץ בין אימונים".
מילר-אלמוג מודה שכיום אין עדיין מספיק מחקרים מסודרים ומקיפים שעוסקים בספורטאים מקצוענים ששינו באופן קיצוני את תזונתם ונהפכו לטבעונים ולכן המידע מתבסס על עדויות אישיות של אתלטים ספציפיים, שמדווחים על שינוי חיובי ביכולות שלהם זמן קצר לאחר השינוי התזונתי. זה המקרה של קואייר, שאומר שהוא מרגיש שיש לו יותר אנרגיה ושהוא מתאושש מהר יותר מאימונים קשים ומעייפות. כמו רבים מהטבעונים החדשים, גם קואייר רוצה להחזיר אחרים בתשובה תזונתית. "אני יודע שיותר ויותר שחקני כדורגל מתחילים לשנות את הרגלי התזונה שלהם", הוא אמר. "ליאו מסי וקון אגוארו, למשל, כבר לא צורכים חלב, בשר וקמח לבן - אבל הם עדיין אוכלים דגים ועוף. אני בטוח שבשנים הקרובות זה יהפוך לעניין רגיל, כי כולם יבינו כמה זה מועיל".
"רוב הספורטאים שאני עובדת איתם ושעברו לתזונה טבעונית עשו זאת בגלל שילוב של סיבות ערכיות וגופניות", מספרת מילר-אלמוג. "המיתוס אומר שטבעונים חלשים יותר, אבל הדיאטה הטבעונית עשירה בפיטוכימיקלים, שעוזרים בהפחתת הסטרס החמצוני ומשפר את ההתאוששות ממאמץ. התזונה הזאת גם עשירה במגנזיום, ואם דואגים לצרוך הרבה קטניות, מוצרי סויה, אגוזים, זרעים ושלל פירות וירקות מכל הסוגים והצבעים אפשר גם להגיע לכמות חלבון מתאימה לאתלטים ברמה גבוהה, שחייבים אותה בשביל בניית שריר ותפקוד תקין של הגוף".
"ספורטאים טבעונים צריכים לשים לב במיוחד שהם צורכים מספיק ברזל, שאותו הם יכולים לקבל מקטניות, מירקות עליים כמו ברוקולי, רוקט וחסה, ומדגנים, והם גם חייבים לקחת תוספים של ויטמין בי-12, שאחראי לייצור כדוריות דם בגוף", אומרת מילר-אלמוג. "בכל מקרה, מי שחושב שאם מחר בבוקר הוא יוותר על בשר ומוצרי חלב זה יהפוך אותו לספורטאי-על, טועה בגדול", היא מסכמת. "ספורטאים מקצוענים הם אנשים מוכשרים מאוד מבחינה גופנית, שמאחוריהם שנים של אימונים ושהמעבר לתזונה הטבעונית יכול לעזור להם באופן מסוים להתאמן יותר ולסבול פחות מפציעות עומס".
קואייר והגוף החדש ומלא המרץ שלו מתאמנים בימים אלה במדריד בגפם, עד שהסוכן שלו ימצא לו קבוצה חדשה, שבה הוא יוכל לאכול את הדשא. סביר להניח שגם ביעד הבא שלו הוא לא ישבור שיאים על המגרש, אבל לפחות יהיו לו מתכונים מצוינים לפאייה טופו בחלב קוקוס בשביל החברים שלו בחדר ההלבשה.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  28/07/2015   |   עודכן:  28/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עונת המלפפונים והנבטוטים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאושר מי שיכול לבחור בטבעוני
מסעודה משדרות  |  28/07/15 13:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי מיכאל
ההתמודדות הישראלית עם האתגרים האסטרטגיים הלא-גרעיניים, שהוחרפו כתוצאה מהחתימה על הסכם הגרעין עם אירן, אמורה להיות מושתתת על "ריפוי" היחסים המיוחדים שבין ישראל לארצות הברית
בלפור חקק
מחווה לט"ו באב ולרגל 125 שנים להולדתה    חלק ניכר משיריה של רחל המשוררת נעים סביב ציר אחד: האהבה, האהוב    הניגודיות ביחס לאהבה או לאהוב נשקפת גם בזמנים שבהם שרה המשוררת - בוקר וערב
הרצל חקק
על ספרה של אסתר קל "קפה כזה", הוצאת צבעונים, 58 עמודים, 2015    "אי-אפשר למחוק את מה שהיה הכול נכתב בעט החיים לנצח נצחים, אפשר רק להפוך את הדף"
עליס בליטנטל
מחזהו של ניל לאביוט "צורה לאהבה" שעולה בתיאטרון הספריה בר"ג, מכיל בחובו את אלמנט האכזריות וההתעללות המתוחכמת של גברים בנשים, שחוזר שוב ושוב במחזותיו וסרטיו ולהיפך
צילה שיר-אל
אנשים מלאי עוצמה ומרשימים בנוכחותם, טובים בארגון וניהול, בוסים טבעיים, רחבי לב, גאים ובעלי אגו חזק ביותר
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
טיסה נקייה  /  אסף בן נריה
עקוב אחר שינויים  /  אתר זווית
סיירת חולדה  /  ליהי ברק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il