ביום 30 ביולי 2015, פרסם ה-IASB הצעה לתיקון תקן דיווח כספי בינלאומי 15 הכנסות מחוזים עם לקוחות (להלן "התקן"). ההצעה כוללת התייחסויות, בין היתר, לנושאים הבאים:
שיקולי הכרה בהכנסה בברוטו או בנטו
ההצעה לתיקון מבהירה, כי המבחן העיקרי לדיווח הכנסה בברוטו הוא האם הישות שולטת במוצר או בשירות טרם העברתם. תפקידם של האינדיקטורים בהנחיות היישום בתקן הינו אך ורק לסייע בקביעה האם הישות שולטת באותם מוצרים או שירותים ואין הם יכולים לעקוף את עיקרון השליטה האמור.
זיהוי מחויבויות ביצוע
ה-IASB מציע להוסיף דוגמאות חדשות ולהבהיר דוגמאות קיימות בתקן באשר לזיהוי מחויבויות ביצוע נפרדות. זאת, לצורך הבהרה כי סחורות או שירותים משולבים למחויבות ביצוע אחת, אם הם מפיקים יחדיו תפוקה משולבת אחת ללקוח.
רישיונות
קצב ההכרה בהכנסה מרישיונות
על-פי התקן, ישות תכיר בהכנסה מרישיון על פני זמן, בין היתר אם החוזה דורש, או שהלקוח מצפה שהישות תיקח על עצמה פעילויות אשר משפיעות באופן משמעותי על הקניין הרוחני, שבו ללקוח יש זכויות. ההצעה לתיקון תבהיר, כי פעילויות הישות משפיעות על הקניין הרוחני באופן משמעותי, גם אם הן משפיעות על ערכו ולא רק על צורתו או הפונקציונאליות שלו (למשל: במקרה של מותגים וסימנים מסחריים).
פטור פרקטי להכרה בהכנסה מתמלוגים
התקן כולל הקלה פרקטית שמאפשרת לישות להכיר בהכנסה מתמלוגים מבוססי מכירות או מבוססי שימוש המשולמים בתמורה לרישיון לשימוש בקניין רוחני רק כאשר המכירה או השימוש מתרחשים בפועל. ההצעה לתיקון מבהירה, כי תזרימי התמלוגים יהיו כולם בתחולת ההקלה הפרקטית, כאשר הפריט הדומיננטי בהסדר הוא רישיון המתייחס לקניין רוחני, או שלא בתחולתה בכללותם. לא ניתן לפצלם לתמלוגים שעומדים בהקלה הפרקטית ולתמלוגים שיטופלו כתמורה משתנה.
הקלות פרקטיות בהוראות המעבר
ה- IASB מציע להוסיף להקלות המנויות בתקן הקיים שתי הקלות פרקטיות, אשר יצמצמו את מספר החוזים שיוצגו מחדש במועד המעבר לתקן החדש.
להרחבה, להלן
חוזר המסכם את עיקרי ההצעה לתיקון התקן.