X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התהליך שהתחולל באוקטובר 1929 זכה לכינוי "אוקטובר השחור". ב-29 באוקטובר נמכרו 16,000,000 מניות ביום אחד וההפסד הכולל לחודש אוקטובר הגיע ל-16 ביליון דולר
▪  ▪  ▪
פניקה [צילום: AP]

המשבר הכלכלי הנוכחי החל כמו זה של 1929, בארה"ב, והתפשט לעולם כולו. יש קווי דמיון בין שני האירועים, מכיוון שאמריקה תחת השלטון הרפובליקני שכחה את הלקחים של המשבר הקודם, והתעלמה מחקיקה שנעשתה בתקופת ה"ניו דיל, שנועדה להבטיח, בין השאר, פיקוח על הבנקים, הבורסה והמערכת הכלכלית בכללה.
המשבר הכלכלי ב-1929 החל בשל מדיניות הפנים והחוץ הרפובליקנית (על כך ידון המאמר השני). הנשיא הובר סירב להתערב משום שהשקפתו הכלכלית הייתה שהשוק החופשי יודע לפתור את בעיותיו ללא התערבות. כתוצאה ממדיניות אי-ההתערבות, בין 1929-1933 הפך המשבר למשבר עולמי והביא טרגדיה על מיליוני אנשים בארה"ב ובעולם.
ב-21.10.1929 הייתה ירידה דרמטית בבורסה של ניו-יורק וב-23 לאוקטובר החלה ההתמוטטות. מאמצי התאגידים הבנקאיים הגדולים ובראשם התאגיד הבנקאי של מורגן לעצור את המפולת, נכשלו. ב-29 באוקטובר הפכה התמוטטות הבורסה לעובדה מוגמרת.
התהליך שהתחולל באוקטובר 1929 זכה לכינוי "אוקטובר השחור". ב-29 באוקטובר נמכרו 16,000,000 מניות ביום אחד וההפסד הכולל לחודש אוקטובר הגיע ל-16 ביליון דולר. במשך שבועיים נוספים המשיכו המניות לרדת ועד אמצע נובמבר הן אבדו 40% מערכן. הבנקים, שמילאו תפקיד פעיל בשוק המניות, נפגעו מהתמוטטות הבורסה.
על-רקע אירועים אלה פרצה פניקה והציבור התנפל על הבנקים על-מנת להוציא את כספי חסכונותיו. חלק ניכר מהבנקים לא היו מסוגלים להחזיר לציבור את כספו מאחר שהם נהגו בחוסר אחריות ונתנו הלוואות לרכישת מניות כשהמניות עצמן שימשו ערבות להלוואות. כמו-כן, הם לא שמרו על רזרבות, כנידרש על-פי החוק, כדי לאפשר לחוסכים פדיון חסכונותיהם. התמוטטות המערכת הבנקאית כולה לא אחרה לבוא. מיליוני חוסכים בבנקים ומשקיעים בבורסה איבדו את כל כספם. למעלה מ-5,000 בנקים נסגרו בין השנים 1929-1932.
סכומי עתק
הבורסה והבנקים התמוטטו בשל העדר פיקוח נאות על פעילות הבורסה ועל המערכת הבנקאית, מצד הממשל הפדרלי הרפובליקני, שהתעלם מהחקיקה שנעשתה בנדון על-ידי הממשל הדמוקרטי של הנשיא וילסון. המשחק בבורסה הפך בשנות ה-1920 ל"ספורט לאומי". אמריקנים מכל שכבות הציבור שיחקו בבורסה. חברות מניות ניפחו את מספר המניות והעלו את ערכן הרבה מעבר לערכן הריאלי. קמו חברות מדומות שהנפיקו מניות מדומות. הבנקים לקחו חלק פעיל במשחק בבורסה, ובהעדר פיקוח פדרלי השקיעו סכומי עתק בבורסה ולא שמרו על רזרבות למקרה שהחוסכים יבקשו להוציא את כספם. הבנקים מכרו לאנשי שלומם ניירות ערך במחירים יותר נמוכים מאשר לציבור והשחיתות וחוסר האחריות חגגו. ההלוואות לרוכשי המניות ללא כיסוי של ממש הגבירו את הסכנה. כולם שיחקו בבורסה: האוכלוסייה, הבנקים, חברות הביטוח, והממשל הפדרלי הרפובליקני שהתנגד עקרונית למעורבות ממשלתית, התעלם מהסכנות.
התמוטטות הבורסה והמערכת הבנקאית הביאו לתגובות שרשרת בכל ענפי הכלכלה: החקלאות, שמצבה היה קשה עוד קודם לכן, החמיר עוד יותר. ההכנסה מחקלאות ירדה מ-15.5 ביליון דולר ל-5.5 ביליון דולר.
התעשיה, הייצור התעשייתי הצטמק ב-50% עקב ירידה בביקוש והעדר אשראי ושיעורי האבטלה עלו מ-8% ב-1929 ל-25.5% ב-1933. מספר המובטלים הגיע ל-15,000,000 מתוך 120,000,000 תושבים. למעלה מ-40,000,000 השתייכו למשפחות של מובטלים. שכר העבודה ירד לשפל שלא היה כמוהו ומצבם של השחורים היה הגרוע ביותר. ענף הבנייה שותק לחלוטין.
סחר החוץ ירד מ-9 ביליון דולר ב-1929 ל-3 ביליון דולר ב-1932. מסתיו 1930 חדלה אירופה להחזיר הלוואות לממשל האמריקני - חובות ממלחה"ע הראשונה - ולבנקים אמריקנים ומשקיעים אמריקנים חדלו להשקיע באירופה.
המשבר הכלכלי בארה"ב מוטט את כלכלת העולם כולו. בעקבות התמוטטות הבורסה בניו-יורק התמוטטו הבורסות באירופה ובעולם כולו. אירופה הגיבה בפיחות ובנטישת בסיס הזהב.

תאריך:  01/09/2015   |   עודכן:  03/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אגודה חדשה של מתנדבים תסייע לאלה שקצו בחייהם למצוא מוצא מן הסבך שאליו נקלעו במאבקם המר ותעשה כל שלאל-ידה כדי להחזירם לדרך המלך
דורון מצא
תוצאות הבחירות בישראל במרס 2015 הציבו את הרשימה הערבית במתח חריף בין שני קטבים. מצד אחד, מעמדם הפוליטי של הח"כים הערבים לא התחזק, למרות האיחוד בין הרשימות, ותת-הייצוג של המיעוט הערבי נותר בעינו. מצד שני, הציפיות שעוררה הרכבת הרשימה המשותפת נותרו בעינן בקרב הציבור הערבי ולא מומשו
יוני בן-מנחם
יכלול רק את החלפת הוועד הפועל של אש"ף לצרכיו הפוליטיים של יו"ר הרש"פ וללא השתתפות החמאס והג'יהאד האיסלאמי    אש"ף בהנהגת עבאס שאמור לייצג את כל הפלשתינים הפך לגוף ארכאי המייצג רק חלק מהם ואינו זוכה לפופולריות רבה בשטחים ובפזורה הפלשתינית
יפעת גדות
היא ניסתה לקחת אוויר אבל לא זכרה איך עושים זאת. נשימותיה השטוחות גרמו לה להרגיש שהיא צוללת אל מעמקי הים, הנשימה חומקת ממנה אל פני המים
שיה מלכין
הדממה ששררה במקום זעקה ממש ואפשר היה לשמוע כיצד היא חתכה את האוויר המחניק האופייני למנהרות ה-SUBWAY ואני בייאושי תהיתי אם יהיה זה נבון לרוץ לכיוון המדרגות העולות לרחוב ולקרוא לעזרה, אך ההיגיון עצר בעדי מחשש שהצ'חצ'ח יהיה מהיר ממני ויתנפל עלי    המשכתי לצעוד והוא אחריי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il