X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קציני מודיעין אמריקניים טוענים כי מתבצע הליך מניפולטיבי שיטתי בהערכות הנוגעות למלחמה בדאעש ובאל-קאעידה באופן שיתאים לקו ההסברה הרשמי של ממשל אובמה. לטענתם הנגע פשה בקרב צמרת פיקוד המודיעין גם כדי להבטיח קידום אישי ע"י טיפוח תמונת מודיעין המייפה את המציאות
▪  ▪  ▪
הפנטגון. הערכות מודיעין מוטות [צילום: אתר הפנטגון]
פוליטיזציה של הערכות המודיעין
העיתון המקוון הנחשב, "דיילי ביסט", חושף כי לפחות 50 קציני מודיעין פנו במהלך חודש יולי האחרון, בתלונה בכתב אל המפקח הכללי של הפנטגון (Defense Department inspector general) בטענה של "פוליטיזציה של הערכות המודיעין". שניים מקציני המודיעין הבכירים של "סנטקום" אף טענו כי הערכות מודיעין שהונחו על שולחנו של הנשיא אובמה הציגו את דאעש כארגון הסופג מפלות ונחלש, זאת בשונה מההערכות האמת.

אחד מכללי היסוד המרכזיים בעולם המושגים של הערכות המודיעין הוא אוביקטיביות מחקרית נטולת פניות או הטיות. מקובל לחשוב כי כלל נקוט זה מייושם בקפידה בקהילות המודיעין במערב, תוך עידוד תרבות של פלורליזם מחקרי ולגיטימציה של "הדעה האחרת".
כך לפחות נהוג ב"מגרש" המודיעיני הישראלי, בפרט כדבר הנובע מיישום המלצות "ועדת אגרנט" שהוקמה כתולדה של מחדל המודיעין הקולוסאלי שקדם למלחמת יום הכיפורים.
מסתבר כי לא הכל חלק בהקשר זה ולאחרונה דלפו בארה"ב ידיעות מהן משתמעת תופעה מדאיגה של עיוות הערכות מודיעין, התאמתן למשאת הנפש של קברניטים וכתוצאה מכך, קבלת החלטות שאינן עולות בקנה אחד עם המציאות העובדתית.
בימים האחרונים פורסמה בתקשורת האמריקנית ידיעה בעלת משמעות מרחיקת לכת בדבר מה שכונה "מרד" בקרב קציני מחקר במודיעין של הפנטגון (ה-DIA) והמודיעין של פיקוד המרכז האמריקני, המופקד על על המזה"ת ומרכז אסיה (CENTCOM), נוכח העובדה כי פקידים בכירים בממסד הצבאי ובממשל אובמה "מבצעים שינויים בהערכות המודיעין שלהם" לגבי דאעש ואל-קאעידה, באופן המציג תמונה "ורודה" יותר של המציאות במזה"ת לעומת המצב לאשורו. לטענת קציני המודיעין, מתבצע הליך של מניפולציה בהערכות במגמה שיתאימו לנרטיב הרווח בציבור. כך למשל נטען כי בשעה שארגון דאעש השתלט על ערים מרכזיות בעירק דוגמת מוסול ו-פאלוג'ה התעקשו פקידים בכירים ב"בית הלבן" לטעון לשורת הישגים בלחימה נגד הג'יהאדיסטים.
העיתון המקוון הנחשב, "דיילי ביסט", חושף כי לפחות 50 קציני מודיעין פנו במהלך חודש יולי האחרון, בתלונה בכתב אל המפקח הכללי של הפנטגון (Defense Department inspector general) בטענה של "פוליטיזציה של הערכות המודיעין". שניים מקציני המודיעין הבכירים של "סנטקום" אף טענו כי הערכות מודיעין שהונחו על שולחנו של הנשיא אובמה הציגו את דאעש כארגון הסופג מפלות ונחלש, זאת בשונה מההערכות האמת. לטענתם, הדיווחים עוותו ע"י הדרגים הבכירים ב-סנטקום כך שיתאימו לקו ההסברה הפומבי של הממשל, לפיו ארה"ב נוחלת נצחונות בלחימה מול דאעש, ג'בהת אל-נוסרה והזרוע הבצעית של אל-קאעידה בסוריה. כותבי המכתב השתמשו במלים נוקבות דוגמת האמירה כי "הנגע פשה בקרב צמרת פיקוד המודיעין" ואף תיארו את האווירה שהיו נתונים לה כ"סטליניסטית", סוג של רודנות מחשבתית!.
מנתחי המודיעין של "סנטקום" טענו כי הם מקבלים שכר כדי להציג הערכות כנות המבוססות על עובדות, ללא חשיפה להשפעה של דרג פוליטי ברמה הלאומית. לפיכך הם מאשימים גורמים בכירים ובכללם ר' המודיעין של "סנטקום" וסגנו, במניפולציה שהייתה כרוכה בשינוי והתאמה של הערכותיהם באופן שיעלו בקנה אחד עם הרוח הנושבת ב-"בית הלבן". לטענתם, הם חשו כי נמנעת מהם האפשרות להציג הערכות אמת באשר למצב בסוריה ובעירק, ולהתרשמותם, מפקדיהם פעלו להבטיח את קידומם ע"י טיפוח תמונת מודיעין המייפה את המציאות. זאת ועוד, מידע מודיעיני איכותי ובעל משמעות חיונית הושמט או עוות בהערכות הרשמיות על כל המשתמע מכך.
דובר מטעם "סנטקום" קולונל פטריק ריידר, שהתייחס לסוגיה זו (ב-10 ספט'), טען בקצרה כי "קהילת המודיעין מספקת באופן שגרתי קשת רחבה של הערכות סובייקטיביות הנוגעות לסביבה הביטחונית. תוצרי המודיעין וההערכות הם בהחלט חיוניים ביותר למאמצינו, במיוחד בהתייחס למצב המורכב השורר בזירת סוריה ועירק. הצמרת האזרחית והביטחונית מביאות בחשבון הערכות אלה במסגרת הליך קבלת ההחלטות תוך התחשבות במידע המתקבל ממגוון מקורות ובכלל זה תשומות ממפקדים בשטח ומיועצים אחרים, איסוף מודיעין וניסיון קודם".
הגם שהסוגיה שתוארה לעיל מצויה בהליך בדיקה כזה או אחר במסדרונות הפנטגון בעקבות מכתב קציני המודיעין, נראה כי המדובר בסוג של תרבות ארגונית קלוקלת שהשתרשה בקהילת המודיעין האמריקנית בתקופת ממשלו של הנשיא אובמה. בעבר כבר דווח כי אנשי המועצה לביטחון לאומי (NSC) מטילים צל כבד על סוכנויות המודיעין בארה"ב, באופן שנועד לשרת אינטרסים של ה"בית הלבן", ובכך מעקרים את ממד החשיבה נטולת הפניות של מנתחי המודיעין.
בהנחה ש"אין עשן בלי אש" הרי שאין לשלול את ההתכנות כי ממשל אובמה עושה שימוש סלקטיבי שיטתי במידע ובהערכות מודיעין, באופן שנועד לשרת את האג'נדה של הנשיא, בפרט בהקשרים הנוגעים למזה"ת. אם אכן תאומת השערה זו הרי שיש בכך בבחינת "פסיחה על שתי הסעיפים" בכל הנוגע ליושרה המתבקשת מאנשי מודיעין בכלל ומקברניטי מודיעין בפרט, והמחשה בדבר היותו של הממשל מוטה ומגמתי בהתייחס להיבטים הנוגעים למוקדי משבר בעולם ובכלל זה גם סביב עניין הגרעין באירן. זוהי ללא ספק תופעה מסוכנת ובלתי לגיטימית בעליל, שמקומם במשטרים דמוקרטיים לא יכירנו.

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  17/09/2015   |   עודכן:  17/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאלת היושרה בהערכות המודיעין האמריקניות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד לכושי
אהרון שחר  |  17/09/15 10:20
2
אתה מתכוון כמו שקורה בישראל? ל"ת
אלטע קאקער  |  20/09/15 09:00
3
בישראל זה קורה
נאור '''''''  |  20/09/15 10:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
אביתר בן-צדף
הרוסים מתכוונים לבנות בלטאקיה בסיס אווירי קדמי לכוחותיהם, ויש חשש, שהכוחות האוויריים הרוסיים יתנגשו עם הכוחות האמריקניים ועם כוחות הקואליציה, הפועלים בסוריה נגד דאעש
רבקה שפק ליסק
ההצלה היחידה לסוריה מכל הבאים לכלותה היא התגייסות מלאה של אזרחיה להצלת ארצם. אירופה וארה"ב לא יושיעו את סוריה. גורמים אלה מוכנים להסתפק בהפצצות מעטות אשר אינן פותרות את הבעיה
עופר וולפסון
מחשש לקריסת הברית עם אסד, מוסקבה מתעלמת מחששות ארה"ב ונאטו וממשיכה לחמש צבאית את צבא סוריה    שר החוץ לברוב: "אנשי הצבא והמומחים לנו שם כדי לתחזק ולתת שירות"
אביתר בן-צדף
מטרות נוספת: מקומות מקודשים לאיסלאם וכוחות הביטחון הסעודיים במכה ובסביבתה    בפיגוע בתחילת אוגוסט נבחנו כנראה סידורי האבטחה הסעודיים, שתוגברו לקראת החאג'
אריאל י. לוין
מה שהחל ביידוי אבנים ועבר לבקבוקי תבערה, הגיע אתמול לפיגוע ירי נגד רכב ישראלי ביו"ש    מאיר דגן מציע כיצד לחסל את מנהיגי דאעש; האימונים של גדוד קרקל מול איום דאעש מסיני כנראה יישארו ללא מימוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il