X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
האזור של צפון קווקז משמש קרקע פוריה לגיוסם של צעירים מקומיים לארגון "המדינה האיסלאמית" ול"אמירות הקווקזית" - בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות
▪  ▪  ▪
סכנת "המדינה האיסלאמית" היא עוד סיבה למעורבותה המעמיקה של רוסיה במזרח התיכון [צילום: AP]

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עקב השבוע מקרוב אחר ההתנהלות של כוחות צבא-רוסיה שערכו תמרון רב היקף בשם "צנטר 2015". התמרון נועד לבחון את הכוננות של 7000 יחידות צבא שכללו כמיליון חיילים וקצינים, ואת התיאום בין כוחות הרגלים וחיל-האוויר שנדרש להזניק בתרגיל 170 מטוסים.
לנספחים הצבאיים הזרים במוסקבה נמסר כי התמרון נועד לבחון את מהירות גיוס-הכוחות ואת יישומם של פתרונות מקוריים חדשים לפעילות הצבאית, ותיאום עם גורמי ההגנה האזרחית ומערכות הרפואה והחילוץ. אנדריי קרטופולוב, מפקד המבצעים במטה הכללי הרוסי, ציין כי אין קשר בין התמרון רב-ההיקף להתרחשויות בעולם ואף לא באזור מרכז-אסיה, אם כי נבחנו ההכנות ללחימה של כוחות רוסיה מול חיילי ברית-נאטו.
ב"צנטר 2015" עשה הצבא הרוסי שימוש במערכות חימוש אוויר חדישות מתוצרת מפעל "מיג" ובטילים לייצוא שמשווק קונצרן "רוסובון אקספורט" שנגדו טענו פקידי ממשל אמריקניים בוושינגטון כי הוא מפר אמנות בינלאומיות על-ידי מכירות לאירן, קוריאה הצפונית וסוריה. צבר ההזמנות של הקונצרן גדל בהתמדה, לשביעות רצונה של רוסיה ששומרת על מעמדה כיצרנית הנשק השנייה בהיקפה בעולם, אחרי ארצות-הברית.
הקונצרן הרוסי מזרים בימים אלה נשק לכוחות של נשיא סוריה בשאר אסד. מוסקבה חוזרת וטוענת כי מדובר בנשק לצורכי הגנה, וכי כוחות הצבא הרוסי המלווים את הנשק והממוקמים בסוריה הם מדריכים בלבד המבצעים את מלאכתם במסגרת המחויבות החוזית של רוסיה לסוריה, לפי הסכמים שנחתמו בעבר בין שתי המדינות. רוסיה שוללת שמועות שמפיצות מדינות המערב כי היא מעמיקה את מעורבותה הצבאית בסוריה ובכל מדינה הנותנת לה דריסת רגל במזרח התיכון הסוער.
המאה ה-7 חוזרת בלבוש של המאה ה-21
פוטין פועל כיום לבסס לרוסיה תפקיד מרכזי במתרחש במזרח התיכון ובייחוד בסוריה. הוא מתייצב לימינו של בשאר אסד הנדחק לרצועת החוף הסורי, אך במקביל הוא מקיים מגעים להשגת פיוס בין המשטר הסורי הרשמי המתפורר לבין כוחות האופוזיציה הסורית. פריסת הכוחות הרוסיים בסוריה מדאיגים את ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש בשבוע הבא עם נשיא רוסיה פוטין במוסקבה כדי להביע את חששותיו מתוצאות המעורבות של הצבא הרוסי בסוריה ובאזורי הגבול עם ישראל, ובכלל זה החשש להיתקלות בלתי מכוונת בין צה"ל לצבא רוסיה.
זרועות הדיפלומטיה הרוסית פונות בימים אלה למדינות ערב, לארה"ב ולאו"ם במגמה לסיים את המשבר הסורי בדרכי שלום. פוטין מעוניין לשמור על מעמדה הפוליטי של רוסיה, תהיינה תוצאות המאבקים אשר תהיינה. בשל כך, אין רוסיה שוללת את מעורבותה של אירן באזור הנתמכת מאחורי הקלעים על-ידי ארה"ב ואירופה במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית". רוסיה דוגלת ביצירת חזית-פעולה משותפת של כוחות סוריים, עירקיים וכורדים שיפעלו בסיועה של טורקיה, ערב הסעודית וירדן ובחסות האו"ם נגד ארגון הטרור הרצחני.
מקורות רשמיים של ממשלת רוסיה גילו כי לפי הערכות מומחים, כ-5000 צעירים רוסיים נלחמים בשורות ארגון "המדינה האיסלאמית" בעירק ובסוריה. הארגון מגייס בקצב הולך וגובר לוחמים מאזורים שונים, מצפון קווקז ועד לאזור הוולגה ואף במוסקבה. אמצעי הגיוס העיקרי שלו הוא האינטרנט. רוסיה ייחסה בעבר חשיבות משנית ל"מדינה האיסלאמית", אך לאחרונה נאלצה לשנות את עמדתה, נוכח הצטרפותה של "האמירות הקווקזית" לשורות הארגון הרצחני. דימיטרי פסקוב, דוברו של פוטין, כינה את הגיוס ל"מדינה האיסלאמית" כתהליך מסוכן המהווה בעיה חמורה לממשלת רוסיה. האזור של צפון קווקז משמש קרקע פוריה לגיוסם של צעירים מקומיים שהשתייכו עד לא מכבר לקבוצות קיצוניות שהובסו על-ידי הצבא הרוסי, בעיקר בבשקיריה ובטטרסטן שמחצית אוכלוסייתן היא מוסלמית, ומהווה ערש "האמירות הקווקזית" - ארגון טרור הפועל בדרום רוסיה, שכאמור נשבע נאמנות ל"מדינה האיסלאמית".
מקור גיוס נוסף ל"מדינה האיסלאמית" הוא אלפי הקהילות הפועלות במסגרת וי.קיי. - ויקונטקטה, מהחשובות שברשתות החברתיות ברוסיה. היכרויות באינטרנט המתנהלות ברוסית ובערבית מאפשרות למגייסים המקצועיים של "המדינה האיסלאמית" ליצור גם היכרויות בין לוחמים רווקים המציגים את עצמם כגיבורי קרב לבין נשים ג'יהאדיסטיות, ולרקום סיפורי אהבה באמצעות צילומי וידאו המובילים לנישואים בסוריה או בעירק, כשהמחיר שמשלמות על כך הנשים - ידוע.
על-פי המקורות הרוסיים, התרכזה עד כה ממשלת רוסיה בחסימת צירי התנועה של המתגייסים ובעריכות "קבלת פנים" הולמת לחוזרים מסוריה ומעירק, תוך התעלמות מדרכי הגיוס במרחב הסייבר. הפעם, כשהתנועה האיסלאמית נושאת הרעיון של ראשית האיסלאם עושה שימוש נרחב בתקשורת של המאה ה-21, הטיפול שונה וקשה.

אתר מגזין "מראה"
תאריך:  18/09/2015   |   עודכן:  18/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
רפאל בוכניק
קציני מודיעין אמריקניים טוענים כי מתבצע הליך מניפולטיבי שיטתי בהערכות הנוגעות למלחמה בדאעש ובאל-קאעידה באופן שיתאים לקו ההסברה הרשמי של ממשל אובמה. לטענתם הנגע פשה בקרב צמרת פיקוד המודיעין גם כדי להבטיח קידום אישי ע"י טיפוח תמונת מודיעין המייפה את המציאות
אביתר בן-צדף
הרוסים מתכוונים לבנות בלטאקיה בסיס אווירי קדמי לכוחותיהם, ויש חשש, שהכוחות האוויריים הרוסיים יתנגשו עם הכוחות האמריקניים ועם כוחות הקואליציה, הפועלים בסוריה נגד דאעש
רבקה שפק ליסק
ההצלה היחידה לסוריה מכל הבאים לכלותה היא התגייסות מלאה של אזרחיה להצלת ארצם. אירופה וארה"ב לא יושיעו את סוריה. גורמים אלה מוכנים להסתפק בהפצצות מעטות אשר אינן פותרות את הבעיה
עופר וולפסון
מחשש לקריסת הברית עם אסד, מוסקבה מתעלמת מחששות ארה"ב ונאטו וממשיכה לחמש צבאית את צבא סוריה    שר החוץ לברוב: "אנשי הצבא והמומחים לנו שם כדי לתחזק ולתת שירות"
אביתר בן-צדף
מטרות נוספת: מקומות מקודשים לאיסלאם וכוחות הביטחון הסעודיים במכה ובסביבתה    בפיגוע בתחילת אוגוסט נבחנו כנראה סידורי האבטחה הסעודיים, שתוגברו לקראת החאג'
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
כ"ץ: "נפעל נגד הפיכת חיזבאללה לאיום"   /  אריאל י. לוין
האם רוסיה מפעילה מטוסים בלב סוריה  /  אביתר בן-צדף
הגי'האד האיסלאמי מתווך בין מצרים לחמאס  /  יוני בן-מנחם
עוברים לאש חיה  /  אריאל י. לוין
הכיבוש המוסלמי של אירופה הנוצרית  /  חיים שטנגר
תפישות ומציאות  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il