X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ניתן לראות במדיניותו של אבו מאזן עדות לחתירה להקמת מדינה פלשתינית עצמאית על בסיס גבולות 1967, שבה לא ישכנו יהודים, ולצדה ישראל כמדינה דו-לאומית, יהודית-פלשתינית, שבה "המיעוט" הפלשתיני ילך ויתחזק
▪  ▪  ▪
הכותל המערבי [צילום: AP/Dusan Vranic]
לכובש יש הכל
בראיון פנה אבו מאזן לכאורה לנתניהו ואמר: "אני מקבץ נדבות כדי לשלם לפקידים, למגזרי הבריאות והחינוך, ואילו לכובש יש הכל. לא אמשיך כך. קח את כל השלטון הזה [של הרשות הפלשתינית], שאם לא כן בוא נדבר על השלום שאישר העולם, כלומר גבול בין שתי מדינות וירושלים בירתנו. בשאר הנושאים, כגון הפליטים הביטחון ועוד, נדון אחר כך..."

   רשימות קודמות
  ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?
  על ספורט ופוליטיקה
  סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה
  שנה אחת לדאעש בחצי האי סיני במצרים
  ומה עם הציבור הערבי?

בעוד שבשנת 1993 ישראל הכירה באש"ף כמייצגו של העם הפלשתיני, אבו מאזן אינו מכיר בישראל כמדינה יהודית. עמדה זו, הסותרת את העמדה הישראלית, בין היתר, כפי שנוסחה במגילת העצמאות, הובהרה לציבור הישראלי שנים רבות לאחר חתימת הסכמי אוסלו וספק רב אם אלה היו נחתמים אילו הצהירו הפלשתינים על כך בזמנו. לעמדה זו משמעות עמוקה לתוחלת המשא-ומתן על הסדר הקבע, משום שמדובר בחתירה פלשתינית לפתרון "שתי מדינות": מדינה פלשתינית עצמאית ובצידה ישראל, כמדינה דו-לאומית (יהודית-פלשתינית) בתחומי ה"קו הירוק; להבדיל מפתרון של "שתי מדינות לשני עמים", לשיטת ישראל.
"אי-אפשר להכיר במדינה יהודית" - כך אמר אבו מאזן, בראיון שנתן ל"אח'באר אל-יום" המצרי ב-30 בנובמבר 2014 (אתר ממר"י, 17 בדצמבר 2014). לדבריו: "נתייצב נגד המפעל הזה לא מתוך עקשנות בלבד, אלא משום שהדבר סותר את האינטרסים שלנו. הראשונים שיינזקו מהחוק הזה הם מיליון וחצי ערבים שיוצאו מישראל עקב החוק בשל דתם...יש [גם] סיבה אחרת - [ישראל] לא תאפשר חזרת פליטים. יש שישה מיליון פליטים המבקשים לחזור, ואגב אני אחד מהם. צריכים למצוא פתרונות יצירתיים משום שאי-אפשר לסגור את הדלת בפני מי שרוצה לשוב. ישראל שואפת למדינה יהודית, ודאעש חותר למדינה איסלאמית והנה אנו תלויים בין הקיצוניות היהודית לקיצוניות האיסלאמית. יהיה לאבו בכר אל-בגדדי תירוץ להקים מדינה איסלאמית לאחר שיאושר חוק המדינה היהודית".
עוד אמר אבו מאזן: "נתניהו אמר לי אז רעיון [שעלה בישראל] 'מהגיהינום' - מנקודת מבטו... שהוא ייתן לי את המשולש [בתחום הקו הירוק] כולל מה שבתוכו. הרי הוא נכבש ב-1949 ואז חיו בו 38 אלף תושבים, ואילו היום יש בו בוודאי 400 אלף תושבים. אמרתי: לא אקח איש. שכח את העניין, משום שבכנות, לא אתיר לאף ערבי לוותר ולא אכריחו לוותר על אזרחותו הישראלית... מבחינתי [הנושא] הוא קדוש. למשל בפעימה הרביעית בשחרור האסירים הפלשתינים שלנו - 15 מתוך 30 הם ערביי 1948 [ערביי ישראל]. אמרו לי: קח אותם לגדה המערבית והם יוותרו על אזרחותם. אמרתי להם: בלתי אפשרי, צריך להחזירם לבתיהם, ושיחזיקו באזרחותם".
עמדתו זו תואמת דברים שאמר אבו מאזן ב-2009, בשיחה סגורה עם צוות התמיכה הפלשתיני במשא-ומתן בראשות סאיב עריקאת (הפרוטוקול דלף ופורסם ב"גרדיאן" בינואר 2011). לאחר שאבו מאזן אמר, שפלשתינים בירדן, בלבנון וכו' יוכלו לקבל אזרחות במדינה הפלשתינית העתידית, שאל אחד מחברי הצוות, אזרח ישראלי פלשתיני מנצרת, "האם תינתן לי אזרחות של המדינה הפלשתינית?" אבו מאזן השיב: "התשובה האסטרטגית היא לא! אתם חייבים להישאר היכן שאתם, להגן על זכויותיכם ולשמור על קהילתכם, אינכם זקוקים לדרכון כדי להוכיח שאתם פלשתינים. ב-1948 מנו הפלשתינים בישראל 138 אלף ועתה למעלה ממיליון. המולדת הזו היא מולדתכם. אתם חייבים להישאר שם והדבר אינו מפחית כהוא-זה מן העובדה שאתם ערבים ופלשתינים... הניפו שני דגלים: דגל השוויון ודגל המדינה הפלשתינית למען אחיכם בשטח הכבוש" (הוא לא הזכיר את דגל ישראל).
בשיחה זו הודה אבו מאזן, שלא הגיוני לדרוש מישראל לקבל את כל "הפליטים", "או אפילו מיליון אחד מהם - משמעות הדבר היא קיצה של ישראל". ברם, הוא עומד על כך, שעל כל פלשתיני יהיה להחליט אם ברצונו "לשוב" לישראל, או לקבל פיצוי כספי; אבו מאזן הודיע בעבר, כי יישאר במדינה הפלשתינית ולא ישוב לעיר הולדתו צפת, ואילו בנו (יאסר עבאס) ונכדו הודיעו שבכוונתם "לשוב לצפת, בפלשתין".
בראיון ל"אח'באר אל-יום", בנובמבר 2014, הציע אבו מאזן "הסדר ביניים", שכולל בראייתו את סיום הכיבוש והקמת מדינה פלשתינית (הוא מתנגד לכל "הסדר ביניים", שאינו נסיגה על בסיס גבולות 1967). בראיון הוא פנה לכאורה לנתניהו ואמר: "אני מקבץ נדבות כדי לשלם לפקידים, למגזרי הבריאות והחינוך, ואילו לכובש יש הכל. לא אמשיך כך. קח את כל השלטון הזה [של הרשות הפלשתינית], שאם לא כן בוא נדבר על השלום שאישר העולם, כלומר גבול בין שתי מדינות וירושלים בירתנו. בשאר הנושאים, כגון הפליטים הביטחון ועוד, נדון אחר כך...".
אבו מאזן שולל השתתפות של פלשתינים ישראלים בהתקוממות; בשיחה שנערכה ב-2009 הוא הבהיר: "איננו רוצים שתיטלו חלק בשום אינתיפאדה". עמדה זו באה לידי ביטוי גם באירועים האלימים שהתפתחו בזירה הישראלית-פלשתינית בשבועות האחרונים. במהלך אוקטובר 2015 קרא אבו מאזן למתן את תגובותיהם של אזרחי ישראל הפלשתינים ופנה לחברי הכנסת מ"הרשימה המשותפת", שקיימו עמו קשר ישיר, לבל יעלו להר-הבית בעת המתיחות. קריאה זו שונה מהקריאות להיאבק בישראל, שהעביר לכלל הפלשתינים. למשל, בנובמבר 2014 התקיים ברמאללה כינוס של פתח בראשותו, תחת הכותרת: "מושב השאהידים של המולדת, השאהידים של ירושלים, השאהידים של אל-אקצה". בדברים שנשא אבו מאזן באירוע הזה, הוא קרא לכולם להקריב עצמם למען אל-אקצה, בציינו, כי ההגנה על אל-אקצה היא זכות מוסרית, לאומית ודתית. בהודעת הסיכום שיבחה המועצה את התעוררות הגבורה של הציבור בירושלים; הזהירה מפני הניסיון לטמא את אל-אקצה; המליצה להקצות כסף למשפחות השאהידים והביעה נחישות להמשיך במאבק. ב-14 אוקטובר 2015 הצהיר אבו-מאזן, כי ישראל פועלת "לתקוף את מסגד אל-אקצה - לייהד אותו ולחלק אותו". דברים שישראל שללה מכל וכל.

משמעויות אסטרטגיות

בעמדת אבו מאזן ניכרים יסודות מהעמדה הפלשתינית, המוכרת מאז שנת 1947 ואף קודם לכן, השוללת עקרונית מדינה יהודית בארץ ישראל, תוך התאמתה למציאות הנוכחית. ניתן לראות במדיניות זו עדות לחתירה להקמת מדינה פלשתינית עצמאית על בסיס גבולות 1967, שבה לא ישכנו יהודים, ולצדה ישראל כמדינה דו-לאומית, יהודית-פלשתינית, שבה "המיעוט" הפלשתיני ילך ויתחזק. כלומר, השלמה עם ישראל כמדינת רוב יהודי (דה פקטו) לפרק זמן היסטורי מוגבל בלבד. בצדה המזרחי של המדינה הפלשתינית תתקיים ירדן, שבה קיים רוב פלשתיני זה שנים רבות. כך תתקיים דומיננטיות פלשתינית, ברמות שונות, בשתי גדות הירדן.
נראה, כי אבו מאזן מייחס לאוכלוסיית הערבים-פלשתינים הישראלים, ובפרט לגידולה העתידי, תפקיד חשוב בעיצוב דמותה של ישראל כמדינה דו-לאומית, בהיבטים הדמוגרפיים ופוליטיים. הוא מצפה להגדיל את חלקם באוכלוסיית אזרחי ישראל במספר דרכים, שהמשותף להן, הוא שתנועת פלשתינים לתוך ישראל תהא חד-סטרית: מימוש זכות השיבה בהיקף ניכר; מדיניות פלשתינית לשימור ולהעלאת מספרן של תעודות הזהות הישראליות בידי פלשתינים, שתכלול אי-מתן דרכונים פלשתינים לאזרחים פלשתינים ישראלים שירצו בכך; ואי-הסכמה לקבל מישראל שטחים מתוך הקו הירוק, המאוכלסים באזרחים ישראלים-פלשתינים, במסגרת חילופי שטחים במשא-ומתן. ניתן להעריך, כי התנגדותו הנוכחית של אבו מאזן למאבק אלים מצד פלשתינים-ישראלים נובעת מחשש שהאלימות תוביל לתגובת נגד של ישראל, שתפגע במעמדם, ביכולתם לקדם אינטרסים פלשתינים במערכת הפוליטית הישראלית ובסיכוי למימוש "זכות השיבה". בראייתו, הוא נזקק עתה רק לעוצמתם הפוליטית בישראל (שלה הוא בוודאי ער, נוכח קשריו הישירים עם מנהיגים מקרב ערביי ישראל). עוצמתם של חברי הכנסת הערבים הומחשה למשל בספטמבר 1995, אז היטו את לשון המאזניים בכנסת לטובת אישור "הסכם הביניים" בין ישראל לפלשתינים (ברוב של 61 מחייבים לעומת 59 מתנגדים, כלומר: בלי רוב בקבוצת חברי הכנסת היהודים).
יש להניח, שאבו מאזן מבין שמימוש התביעה לזכות השיבה בהיקף ניכר אינה מעשית, בעוד הוא מתקשה להתפשר עליה, שכן גם כך מעמדו אינו איתן. הוא לבטח מבין שעמדה זו מעכבת את חידושו וקידמו של המשא-ומתן על הסכם הקבע, ולכן את סיום "הכיבוש" והקמת מדינה פלשתינית. על כן, הוא הציע את פתרון הביניים, שבמסגרתו תוקם מדינה פלשתינית על בסיס גבולות 1967 ובירתה בירושלים המזרחית, בלי הכרה פלשתינית בישראל כמדינה יהודית ותוך דחיית הדיון בסוגיות מחלוקות מהותיות אחרות. נראה שהוא מעדיף, שהסדר ביניים ברוח זו ייכפה על הצדדים על-ידי המערכת הבינלאומית.
מבחינת ישראל, ניתן לראות בהצעתו ניסיון לקבל את מרב הנכסים שיכלו הפלשתינים להשיג בהסדר הקבע, רק בלי הסכם שכזה, בלי הכרה מספקת בישראל ובלי סיום הסכסוך - מה שיותיר פתח לתביעות נוספות בעתיד. ברם, יש העשויים למצוא בהצעה כזו פתח לדיון בהיפרדות בהסכם, שהיא עדיפה על פני נסיגה חד-צדדית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 762 (3.11.15)
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, דוקטור למדעים מטעם הטכניון ואוניברסיטת חיפה בהשכלתו.
תאריך:  03/11/2015   |   עודכן:  04/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנגדות אבו מאזן: משמעויות אסטרטגיות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
לשלול את האזרחות מהערבים
מוחמד שרטופה  |  4/11/15 07:16
 
- גם זה יגיע, אל תדאג. ל"ת
אלטע קאקער  |  4/11/15 13:10
2
פתרון
שתי מדינות  |  4/11/15 08:53
 
- ואם הטרור הערבי יימשך מה אז ? ל"ת
שאול אבידור  |  4/11/15 09:10
 
- לא ישים
אחד שזוכר  |  4/11/15 09:21
3
שמואל אבן הנכבד,
שאול אבידור  |  4/11/15 09:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
יוצא להגנתו של פוגלמן בנושא הריסת בתי המחבלים: אם לא היה מעכב את צו ההריסה עד לקבלת תגובת המדינה והדיון, היינו כמו סדום - תחילה הורסים ואחר כך מבררים
רפאל בוכניק
עיתון הארץ מתיימר להציג "הדלפה" מישיבת הממשלה כמייצגת את הערכת אמ"ן בהקשר למניעי גל הטרור הנוכחי    בפועל המדובר בציטוט ממסמך בלתי מסווג של "המרכז למורשת המודיעין" המבוסס על מקורות גלויים    עובדה זו אינה מונעת מהארץ לעשות שימוש מניפולטיבי במידע כדי לנגח את ראש הממשלה
אליקים העצני
במדיניות ההקפאה שלו הפך נתניהו את ההתנחלות בא"י לסטייה מן הנורמה, לפרובוקציה בינלאומית
יהודה דרורי
החוקים שנועדו לאזרחי המדינה בעת שלום אינם בהכרח מתאימים לטיפול בטרוריסטים מתועבים הרוצחים נשים וילדים
יוני בן-מנחם
היחסים המתוחים בין מחמוד עבאס לג'בריל רג'וב והיריבות בין קטר לסעודיה הפכו למוקש פוליטי המסכן את יחסיה של הרש"פ עם סעודיה. מקורות ברש"פ מעריכים כי לא מן הנמנע שמחמוד עבאס יקצץ בקרוב את סמכויותיו של רג'וב
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?  /  מאיר אלרן, אלכס אלטשולר
על ספורט ופוליטיקה  /  אופיר וינטר, יואל גוז'נסקי
סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה  /  גלעד שר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il