X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המרכז למחקר ולמידע מארח את פרופ' חיים רבינוביץ, לשעבר דיקן הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה הצגנו לאורח שאלה אחת: עד כמה מבוססת הסברה כי ירקות אורגניים בריאים יותר? אנו מודים לפרופ' על אדיבותו ונכונותו לשתף איתנו פעולה, והרי הדברים
▪  ▪  ▪
טבעי אינו שווה בריא [צילום: נתי שוחט / פלאש 90]

ראשית הגדרות:
אוכל אינו בריא/חולה
בפשטות: אוכל מספק חומרי בניין, ווסתים/זרזים ואנרגיה לגופנו. הספקה של כל הדרוש (כלומר של כל מרכיבי המזון הדרושים לנו), תורמת לבריאותנו ואילו חסר או עודפים גדולים של אותם מרכיבי המזון או צריכה של מרכיבים מזיקים המצויים באוכל שאנו אוכלים (למשל: שומן רווי), עלולים להזיק לנו (לרוב, מדובר באותו מזון עצמו).
מלח בישול בכמות מדודה חיוני לפעילות החיים ובכמות רבה יפגע במערכות חיוניות; סוכר (חום/לבן או בכל צבע אחר) נדרש כמקור אנרגיה ומהווה פגע רע לבריאות (אם תרצה אספק לך רשימה ארוכה מאוד של נזקים הנגרמים לזוללי סוכר) וכך גם שומן (איננו יכולים בלעדיו ועלולים לסבול ממנו) ואפילו עודף ויטמינים עלול להזיק.
טבעי אינו שווה בריא
האֶבּוֹלָה והמלריה והאיידס והקיקיון וההרדוף, כולם טבעיים. למעשה, כל (למען הזהירות אומר מרבית) המאכלים מן הצומח (וגם מן החי) מכילים חומרים שנוצרים בגופם ועלולים לפגוע בבריאותנו (ועד למוות). כך גם חומרים שאיננו אוכלים, אך קולטים בדרכים אחרות (מעשנים, החל בסיגריה) טבעיים לגמרי אבל מזיקים; ויש כאלה שאנו שותים אותם ועלולים לפגוע במערכות חיוניות; והרבה מיני צמחים מייצרים אלרגנים (גלוטן בחיטה, לקטוז בחלב, וכך במזונות רבים) ויש פטריות המצויות במזונותינו ומפרישות רעלים לתוכם (למשל: אפלטקסין המסרטן החזק, המופרש על-ידי פטריית האספרגילוס), ויש פטריות רעילות, וכו'. כך שהמשוואה טבעי זה בריא, אין לה ידיים ורגליים.
טבעי אינו שווה למילה בריא. הרבה מוצרים שנמצאים בטבע עצמו ונוצרים בלי התערבות אדם, עלולים לפגוע בבריאותנו ואף למוות. כמובן שלאכול צריך והרבה מוצרים תורמים לבריאותנו (במגבלת המידה): טבעיים וגם מסונתזים (למשל: אספירין) וישנם חומרים שאינם מועילים ואינם פוגעים (סכרין למשל). בכל המקרים הנזכרים לגבי כל מזון ושתייה, מדובר בכמויות מדודות (כך שתייה מרובה של מים מינרליים (דלי נתרן) עלולה לגרום להרעלת מים).

מקורות מידע

אנו חיים בעידן של אוטוסטרדת מידע. כל מי שרוצה יכול לכתוב / לצייץ / להציג / להביא לידיעת הרבים / לפרסם איזשהו הגיג, אמונה, דעה, סיפור, תמונה, סרט, עיוות באמצעות פוטושופ או עריכה מכוונת שכולנו עדים להם כמה פעמים ביום, מעשה שהיה או לא היה. כל מאן דהו יכול לעשות זאת בנקל וכולנו חשופים לשטף הגואה הזה.
רבים מאיתנו ערים ועדים לעובדה שבנושאים המוכרים לנו, מרבית השטפון הזה אינו ראוי לפרסום, אך בהעדר מסננות מתאימות (השכלה מתאימה, מקצוענות בתחום, יכולת לבדוק את הדברים מקרוב), אנו נוטים לקבלם כתורה למשה מסיני (כתוב בעיתון, אמרו ברדיו, ראיתי בטלוויזיה).
מישהו לחץ על כפתור עצירת חרום ומאות נסו על נפשם, אחדים נחבלו ואחרים סבלו מחרדה, הגם שכְּלוּם היה שם.
שנית: בכל דברי להלן אתייחס אך ורק ליצרנים וספקי מזון מקצועיים, ישרים והגונים העושים את מלאכתם נאמנה ואינם סוטים מן החוקים והתקנות וההמלצות שקבעו המומחים וקובעי המדיניות (משרדי החקלאות והבריאות; גופים רשמיים של ארגוני מדינות כמו הקהילייה האירופית, ארצות הברית של אמריקה, ועוד). כל הדברים שאביא להלן מסתמכים על מקורות בדוקים ומהימנים (עיתונים מדעיים בהם כל מילה נבדקת ונשקלת בשבע עיניים על-ידי ברי סמכא; פרסומים של אגודות מקצועיות; פרסומים של ה-FA O ועוד, רבים רשמיים.
במקצוע בו אני עוסק מקובל שאם חיפשת משהו ומצאת והוכחת שהוא קיים או שאינו קיים, סביר שהוא קיים/לא קיים, בהתאמה (אלא אם או עד שמישהו יוכיח אחרת). אם חיפשת ולא מצאת ולא הוכחת שמשהו קיים, אין בכך הוכחה מספיקה לטענה שאינו קיים, אלא עובדה שלא הצלחת למצוא.
התשובה לשאלתך טמונה בבסיס העובדתי: אין הוכחה מבוססת שאני מכיר המעידה כי מזון הקרוי אורגני, תורם לבריאותנו במשהו יותר ממזון זהה שגדל בשיטה הקרויה קונבנציונלית (שהרי מרבית המזון שכולנו אוכלים הוא אורגני בהגדרה, אך כולנו צורכים גם מזון ומשקה שאינם אורגניים כמו מלחים ומים החיוניים כל-כך לפעילות החיים בגופנו).
לשאלתך: מספר גדול של חוקרים ברחבי העולם חפשו ומדדו והשוו בשיטות בדוקות וראויות את התרומה הייחודית של מזון שגודל בשיטה הקרויה אורגנית לזו הקונבנציונלית ולא מצאו (בשוליים נמצאו הבדלים קטנים ברמות הזרחן והחנקן האחד גבוה במזונות שגודלו בשיטה קונבנציונלית והאחר בשיטה הקרויה אורגנית).
ההבדלים שוליים ואין לממצא זה ערך תזונתי/בריאותי. כל הדברים הללו (העדר הבדלים) פורסמו בעיתונות המדעית הטובה ביותר; בדוח מיוחד שנכתב לעיונו של הפרלמנט הבריטי, בפרסומים של אגודות מקצועיות של תזונאים/תזונאיות, בפרסומים של FAO, ועוד.
בכל שיחה/עיון/דיון/ויכוח בנושא הזה, צפה תמיד ועולה שאלת חומרי הדישון וההדברה. לכך יש שני היבטים: סביבה ובריאות.
לגבי הסביבה, נהיר כי השימוש בשיטה הקרויה אורגנית גורמת לזיהום סביבתי רב מזו של השיטה הקונבנציונלית וזאת בשל הכלים ואחדים מן החומרים הטבעיים המשמשים את החקלאות הזו (חריש, זבל אורגני), ובגלל האיסור שאוסרת האמונה הזו להשתמש בכלים ובחומרים אחרים.
לגבי שאריות השפעתן על הסביבה ובריאות:
דשנים וזבלים - דוגמה אחת: שתן של פרה (ושל אדם ושל יצורים רבים אחרים) מכיל מלח מומס הקרוי שתנן (urea) המשמש לסילוק אמון מגופנו. חומר זה מתפרק בקרקע ומספק חנקן (אמון) לצמחים.
כבר ב-1828 פותח תהליך תעשייתי לייצור מעבדתי של שתנן על-ידי הכימאי הגרמני פרידריך ולר (שהפריך את התיאוריה ששררה וגרסה כי היסודות הכימיים המרכיבים אורגניזמים חיים שונים במהותם מאלה המרכיבים את החומר הדומם. ולר הניח בכך את היסוד לכימיה האורגנית). השתנן המיוצר בתעשיה (בשמו הלועזי אוריאה המגיע לידי החקלאי כמלח מוצק שצריך להמיס במים) משמש הרבה בחקלאות הקרויה קונבנציונלית ואינו שונה בהרכבו ובאיכותו משתן הנאגר ברפת (למעט העובדה שהשתן מגיע כנוזל המכיל את המלח) המשמש בחקלאות הקרויה אורגנית.
כמות החנקן הנדרשת על-ידי הצמח, תלויה בקצב התפתחותו, בגילו הפיסיולוגי ובתנאי הסביבה, בלי קשר לאידיאולוגיה של המגדל. לפיכך, כאשר שני מגדלים מספקים כמות מיטבית (זהה) של שתנן/אוריאה לאותו מין צמח באותם תנאי גידול - התוצאה דומה. הצמחים זקוקים גם ליסודות נוספים (זרחן, אשלגן ועוד יסודות קורט רבים). לכן מגדלים בשיטה האורגנית אינם מסתפקים בשתן, אלא מזבלים את שדותיהם בזבל (תוצרי ההפרשות המוצקות שנאספים ברפתות/לולים) ואילו המגדל בשיטה הקרויה קונבנציונלית מספק את אותם יסודות עצמם כמלחים.
המגדל בשיטה הקונבנציונלית יודע לסנכרן את כמות הדשן המפוזר בשדה על-פי הדרישה (קצב ההתפתחות) של הצמחים כפי שהיא מתקיימת בפועל (נמדדת על-ידי בדיקות שוטפות של דגימות עלים). המגדל הזה יפעל לסנכרון מלא בין צורכי הצמח הגדל לבין הספקת דשנים כך שלא יווצרו מחסורים, ומשתדל ככל יכולתו המקצועית שלא יוותרו עודפים (חבל על הכסף). המגדל בשיטה הקרויה אורגנית, מספק את צרכי הצמחים על-ידי זבל רפת/לול שנדרש להצניעו בקרקע לפני הזריעה/שתילה. אין אפשרות לסנכרן בין כמות הזבל (הניתנת בעודף מחשש למחסור), קצב פירוקו ותוצריו לבין דרישות הצמח. לכן נשארים בקרקע עודפים וכיוון שהזבל ממשיך להתפרק לאחר שהגידול סיים את חייו, יודחו אותם עודפים עם מי הגשמים ויחלחלו אל מי התהום.
שאריות חומרי הדברה במזון:
1. צריך לדעת, כי כל החקלאים, בלי הבדל באמונתם, משתמשים בחומרי הדברה.
2. כל האמור להלן מתבסס על ההנחה שמדובר אך ורק במגדלים מקצועיים ישרי דרך.
כל חקלאי משתמש בעבודתו בכל הכלים שעומדים לרשותו לייצור אופטימלי של היבול. החקלאי יפעל להשגת יעדיו בכל הכלים היעילים, המותרים לשימוש.
אישור השימוש של חומרי הדברה תעשייתיים, מותנה ברגולציה ופיקוח דומים מאוד לאלו של תרופות. לומדים את תכונותיו של החומר, את אופן פעולתו, את משך חייו, מה תוצרי הפירוק שלו (בסביבה ובתוך האורגניזם המטופל), מה השפעותיהם על הצרכן, מה דרך ותוצרי הפירוק שלהם עד להעלמם. אי-אפשר לטעון שקיים מצב של אפס טעויות [ראו מקרי תאלידומיד, ויוקס (VIOXX) ותרופות אחרות], אך מספרן בטל בששים בהשוואה לארסנל הטיפולי המצוי בידי הרופא.
כל החקלאים (קונבנציונליים ואורגניים כאחר) ישתמשו בכלים חקלאיים יעילים המותרים לשימוש בשיטה הקרויה אורגנית, למשל: זנים עמידים למחלות שאינם זקוקים לטיפולי הדברה, למשל: רשתות צפופות החוסמות פיסית את חדירתם חרקים מסוימים אל תוך בתי הגידול, למשל: מלכודות צבע, וכך גם חיטוי סולארי, ועוד), אין חקלאי קונבנציונלי מקצוען שיחליט לוותר על רשתות ויעדיף הדברה. כך שכאשר ישנם כלים יעילים הם משמשים את כולם.
כאשר חסר כלי כזה, יבחר החקלאי בחומר היעיל ביותר העומד לרשותו. הכלי היעיל מיוצר בדרך-כלל בדרך כימית ומותר לשימוש לאחר שעבר את כל שלבי הבדיקה בדומה לתרופות, שמשך חייו ידוע (ימים בודדים) ויקטוף את התוצרת החקלאית רק לאחר שהחומר התפרק ונעלם.
החקלאי הקרוי אורגני, משתמש בכלי היעיל ביותר העומד לרשותו, למשל: קילטור להדברת עשבים (הפוגע קשה בסביבה ומזהם אותה בשל השימוש החוזר בטרקטור) במקום שימוש בקוטלי עשבים. החקלאי הזה משתמש בעיקר (אך לא רק) בחומרי הדברה שמוצו מצמחים. רבים מחומרים אלה לא נבחנו ולא נבדקו ומשך חיים ומסלול פירוקם ותוצרי פירוקם אינם ידועים. כאשר בודקים לעומק, מוצאים לעיתים שיש בהם סכנה של ממש. אני חוזר ואומר, כי מדובר באנשים הגונים וישרי דרך שמשמשים בכלים שהתירו את השימוש בהם, אך הכלים הללו נבחרו בשל האמונה ורבים מהם ללא בדיקה מעמיקה כמו זו של מוצרים תעשייתיים.
צריך לאמר לזכותם של בעלי האמונה הזו הקרויה חקלאות אורגנית כי העלו לסדר היום והביאו את נושא הסביבה למודעות הציבור ואת הדרישה להפחתת השימוש בחומרים כימיים (החומרים המשמשים בחקלאות אורגנית גם הם חומרים כימים). אכן, מושקעים מאמצים רבים בפיתוח כלים פיסיקליים (צבעים, רשתות, חיטוי סולארי, הטעיה באמצעות ספקטרום האור, ועוד) וביולוגיים (עמידויות מורשות). למרבה האירוניה קיימת בקרב ציבור בעלי אמונות שונות והדיוטות התנגדות לצמחים שהחדירו בהם עמידות בכלים מולקולאריים. הכלים היעילים מתוך אלה (פיסיקליים, ביולוגיים) משמשים את כל החקלאים ללא הבדל באמונותיהם.
אחרון ולא חביב, היעילות של אותם חומרים המותרים לשימוש בחקלאות הקרויה אורגנית אינה מספיקה כדי להגן על התוצרת מפני כל גורמי המחלות והמזיקים, ויש בין השורדים שלא הוכחדו שורה של מיקרואורגניזמים כאלה המפרישים רעלנים (מיקוטוקסינים ואחרים) שכדאי להימנע מהם. הזכרתי את האפלטוקסין, אזכיר את פטולין ואת פיומוניזין, ולא אוסיף.
לסיכום, אדם באמונתו יחיה וכל אחד יבחר את סוגי מזונותיו על-פי אמונתו (טבעוני, צמחוני, רק דגים בימי ששי, כשר, אורגני, חלאל, וכד'), וזה בסדר. אך התשובה לשאלתך "עד כמה מבוססת הסברה כי ירקות אורגניים בריאים יותר?" היא שככל שאני מכיר את המקורות שציינתי (פרסומים מדעיים, פרסומים רשמיים, פרסומים על-ידי גופים אמינים ברי סמכא) הסברה הזו אינה מבוססת ואינה נכונה. אין בכך כדי לשלול את האפשרות שברבות הימים יעלה ויבוא מאן שהו ויוכיח כי כך הדבר. עד עתה, לא מוכרת לי הוכחה כזו.

לגיליון הפעילות האקדמית של פרופ' רבינוביץ ראה
תאריך:  09/11/2015   |   עודכן:  09/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
"מה הסיפור שלך, תמר?" - הצגה מוזיקלית מקסימה לילדים עם קריצה למבוגרים - תיאטרון חיפה
ליטל פיינגרץ
השימוש בסוכר או בתחליף לסוכר להמתקת המזון, הוא נושא שנוי במחלוקת    ישנם מחקרים רבים שעסקו בסוגיה    מצד אחד המקטרגים, שבודקים את הקשר בין שימוש בממתיקים להתעוררות מחלת הסרטן ומאידך-גיסא, הממליצים צריכה של תחליף סוכר, במקום סוכר, לאיזון רמות הסוכר אצל חולי סוכרת
שרה אהרונוביץ קרפנוס
"סמוקי קוורץ, אבן מרפא העוזרת להכיר בגבולות היכולת של כל אחד, להתחבר לרצונות האישיים ולא לבזבז אנרגיה על מה שחושבים שמצופה מאיתנו. עוזרת לעשות הפרדה בין הצרכים והרצונות האישיים לבין אלו של אחרים, ולפעול מתוך בחירה שטובה לנו"
צבי מגן, שרה פיינברג, בנדטה ברטי
לרוסיה היה עניין להעתיק את מוקד העימות בינה לבין המערב מאוקראינה למזה"ת ולהסתייע בהשפעתה בסוריה ע"מ להביא להקלה בסנקציות הכלכליות המעיקות, שהושתו עליה בגין מדיניותה באוקראינה, וליצור רקע לפתרון משולב-מקביל לשני הסכסוכים. בהקשר זה צפויה רוסיה להיתקל בקשיים לא מעטים בדרכה לגבש פתרון למשבר בסוריה, הן במישור הצבאי והן במישור המדיני
יוסף כהן-אלרן
שני ספרי רקוויאם, צלצול מאחותי של דוד ברבי, ואהבתך היא לנצח של שרית שמיר, הם שני קובצים של עצב, של געגועים לאנשים שאינם, פעם לאחות שנלקחה ופעם לאב שכבר איננו    לרוב הם שירה במבניהם הגרפיים, אך אלה גם קטעי פרוזה שנכתבו בידי משוררים, לפי כך שורה רוחם כך או כך על השורות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il