X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצרים נקלעה למשבר פנימי ובינלאומי בגלל אירוע התרסקות המטוס הרוסי בסיני והאופוזיציה מנסה לערער את שלטונו של א-סיסי. למרת הכרסום במעמדו ממשיך הנשיא א-סיסי להינות מתמיכה איתנה של הצבא והוא נחוש להילחם בדאעש
▪  ▪  ▪
מימין לשמאל: שר החוץ של מצרים, סאמח שוקרי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ומזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי [צילום: Brendan Smialowski/Pool Photo via AP]

מצרים ניצבת בימים אלה בפני משבר פנימי ובינלאומי שמאיים לערער את מעמדו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ולמחוק את הישגיו בתחום הכלכלי ובתחום המלחמה בטרור, את המשבר הזה הצליח לגרום ארגון דאעש שאחראי כנראה, על-פי נתונים מודיעיניים, להפלת המטוס הרוסי בשמי חצי האי סיני למרות שעדיין אין ממצאים חקירתיים רשמיים על נסיבות התרסקות המטוס.
בעקבות אירוע התרסקות המטוס הפסיקו כמה מדינות חשובות כמו רוסיה, בריטניה, גרמניה וצרפת את הטיסות לשרם א-שיח' מחשש לפעולות טרור ובמקביל החלו רוסיה ובריטניה בפינוי כמאה אלף תיירים ממצרים באמצעות רכבת אווירית.
מצרים נכשלה בניסיונותיה לשכנע את מדינות העולם שלא לעצור את תנועת התיירים לשטחה, חקירת התרסקות המטוס תארך עוד כמה חודשים ואת מצרים כבר פוקד משבר תיירותי שיגרום נזק כבד לכלכלה המצרית.
נשיא מצרים א-סיסי מנסה להכיל את המשבר ולצמצם את הנזקים המדיניים והכלכליים, בדיונים שערך נבחנה האפשרות לעודד את התיירות הפנימית במצרים, במיוחד לשרם א-שיח', אך המצב הכלכלי במצרים קשה ואינו מאפשר תיירות פנימית עניפה, נראה גם שאם החקירה הרשמית אכן תעלה ממצאים כי היה פיגוע חבלני במטוס הרוסי עלולה מצרים להיקלע למשבר תירותי ארוך.
היחסים בין מצרים לארצות הברית ובריטניה מתוחים לאור ההתבטאויות של הנשיא אובמה וראש הממשלה קמרון על אפשרות סבירה של הטמנת פצצה במטוס הרוסי לפני שהסתיימה החקירה הרשמית, מצרים זועמת על התגובה המוגזמת, לדעתה, של מדינות המערב שפגעה קשות בענף התיירות המצרי.
ההנהגה המצרית חשה כי היא נפלה קורבן לקונספירציה אמריקנית-בריטית שמטרתה לנגח את הנשיא הרוסי פוטין על המעורבות הצבאית של רוסיה בסוריה וכי היא משלמת את המחיר, להערכתה יש גם ניסיון של המערב לחבל בהתקרבות שהייתה באחרונה ביחסים בין רוסיה למצרים.
המלחמה בטרור נמשכת
למרות שהתרסקות המטוס הרוסי נחשבת לכישלון מצרי גדול במלחמה בטרור של דאעש, ממשיכים כוחות הביטחון המצרים בימים האחרונים במלחמה בדאעש ואף רשמו הצלחה.
משרד הפנים המצרי הודיע ב-9 בנובמבר על חיסול מחבל בכיר של ארגון "אנצאר בית אלמקדס" שהינו השלוחה של דאעש בסיני, בשם אשרף עלי חסנין אלע'רבאלי שנהרג בקרבות יריות עם כוחות הביטחון של מצרים.
על-פי ההודעה, אשרף אלע'רבאלי היה אחראי לניסיון ההתנקשות בגנרל מחמד אברהים, שר הפנים לשעבר, ברצח כמה קציני משטרה בכירים ובפגיעה בתיירים ובאנשי ביטחון מצרים.
העיתונות המצרית הבליטה את דבר חיסולו של אלע'רבאלי כדי להראות כי למשטר א-סיסי יש הצלחות במלחמה בטרור.
האופוזיציה מנסה לערער את יציבות המשטר
האופוזיציה המצרית שאותה מובילה תנועת "האחים המוסלמים", שהוצאה מחוץ לחוק, מנסה לנצל את אירוע התרסקות המטוס הרוסי בסיני כדי לערער את יציבות שלטונו של הנשיא א-סיסי הנחשב ללוחם נחוש באיסלאם הקיצוני.
תנועת "האחים המוסלמים" פתחה במסע הסתה נרחב באמצעי התקשורת שלה וברשתות החברתיות, בשיתוף עם מפלגת "אל-נור" הסלפית, בנסיון להתסיס את הרחוב המצרי.
המסר החדש של הקמפיין נגד הנשיא א-סיסי הוא שהמצב במצרים יצא מכלל שליטה ומדינות העולם כמו ארה"ב,רוסיה,בריטניה וגרמניה אינן סומכות על מצב הביטחון במצרים ולכן הפסיקו את הטיסות אליה והחלו לפנות עשרות אלפי תיירים משטחה.
ג'מאל חשמת, אחד ממנהיגי "האחים המוסלמים" הגולה בטורקיה הודיע בסוף השבוע שעבר כי הצעד הזה הוא רק צעד מכין לקראת התערבות צבאית של מדינות המערב בחצי האי סיני.
המטרה של האופוזיציה המצרית היא לערער את יציבות שלטונו של א-סיסי, לפגוע בכלכלה המצרית ולהבריח את המשקיעים הזרים ממנה. גורמי הביטחון המצרים מעריכים כי פעילות ההסתה של "האחים המוסלמים" מתואמת עם טורקיה וקטר.
העיתון המצרי "אליום אלסאבע" דיווח ה-9 בנובמבר מפי גורמי ביטחון מצרים כי בשבוע שעבר נערך בטורקיה מפגש של גורמים טורקים עם גורמים במנהיגות הגולה של תנועת "האחים המוסלמים", כדי לתכנן התססה של הרחוב המצרי בשיתוף עם מפלגת "אלנור" הסלפית, שנכשלה בשלב השני של הבחירות לפרלמנט, על-רקע עדתי ופגיעה כביכול בבני העדה הקופטית במצרים.
על-פי הדיווח המטרה היא להכשיל את הבחירות לפרלמנט המצרי ולעורר את הרחוב לקראת יום השנה למהפכה ב-25 בינואר 2016. הקמפיין המתוכנן יטען שמשטרו של הנשיא א-סיסי מתנכל לבני העדה הקופטית שנהנו מביטחון דווקא בתקופתו של הנשיא המודח מחמד מורסי.
לסיכום
משטרו של הנשיא א-סיסי נמצא במשבר קשה דווקא לאחר שהיו לו הישגים בתחום המלחמה בטרור האיסלאמי הקיצוני, השלמת פרויקט תעלת סואץ החדשה, כינוס הוועידה הכלכלית הגדולה בשרם א-שיח', התחלת תהליך הבחירות לפרלמנט שמהווה את השלב האחרון ב"מפת הדרכים" שלו וההכרה הבינלאומית במנהיגותו של א-סיסי כנשיא מצרים שלה הוא זכה בחודשים האחרונים.
יש סימנים לכרסום במעמדו של הנשיא א-סיסי וירידה בפופולריות שלו, בעיקר בגלל הצעדים שעשה להגביל את חופש העיתונות באמצעות החוק החדש למלחמה בטרור, אולם הוא עדיין נהנה מתמיכה איתנה של הצבא בו ונראה כי שלטונו נותר יציב למרות המשבר הקשה הפוקד את מצרים.
האתגר של א-סיסי יהיה עכשיו לשקם את האמון של מדינות המערב במצב הביטחוני במצרים,לסיים בהקדם את החקירה בנסיבות התרסקות המטוס הרוסי, להסיק את המסקנות הדרושות וליישמן במהירות גם אם הן יעידו על מחדל ביטחוני מצרי.
סביר להניח שבמקביל הוא יגביר את המאמצים להילחם בטרור ובמיוחד בשלוחה של ארגון דאעש באזור סיני המכונה "ווילאיאת סינאא" (מחוז סיני- בערבית).

תאריך:  11/11/2015   |   עודכן:  11/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים במשבר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בן מנחם:והשמש תזרח וגם תשקע
בבר  |  11/11/15 15:56
2
הלאאאווו יוני?
כבש 44  |  12/11/15 07:35
3
ניסיון להרוג 2 ציפורים במכה 1
הגוי..  |  12/11/15 10:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אהרון שחר
להיות דעתן זה חשוב, אך עד כמה כל אחד מאיתנו הוסיף משהו לאנושות, משהו שבלעדיו היא לא הייתה יודעת? אז מה אתה עשית בשביל אנושות?
עופר וולפסון
עשרות אלפי תיירים ומדינות רבות השעו את הטיסות למצרים בעקבות פיגוע הטרור האפשרי שאירע בטיסת מטרוג'ט שהתרסקה    מצרים השעתה קמפיין בינלאומי של 68 מיליון דולר לקידום התיירות במדינה
יוני בן-מנחם
יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס גיבש הצעה להחזרת מעבר רפיח לשליטת הרש"פ שאותה הוא יציג לנשיא מצרים בפגישתם בשבוע הבא    מצרים לא תסכים לשום נוכחות של חמאס במעבר רפיח בגלל הקשר שלה לדאעש ותנועת "האחים המוסלמים"
ד"ר עמרי ניר
שלושה אירועים בולטים בעת האחרונה מסוגלים להשפיע מאוד על מעמדה והחלטותיה של תנועת חיזבאללה בלבנון    בחינת השפעתם האפשרית של אירועים אלו על התנועה
אריאל י. לוין
בעוד אנו שקועים בגל הטרור, מתרחשות במדינות הסובבות אותנו התפתחויות בעלות משמעות אסטרטגית ארוכת טווח: מאירן ועד מצרים, מעירק ועד לבנון, מירדן ועד טורקיה
רשימות נוספות
תימן ניתקה את יחסיה הדיפלומטים עם אירן  /  עופר וולפסון
יותר מ-700 נרמסו למוות בעלייה לרגל למכה  /  עופר וולפסון
חיזבאללה פורש מלחימה במורדים בסוריה  /  עופר וולפסון
המסגד אינו בסכנה  /  מנשה שאול
אין גבול  /  יובל ברנדשטטר
אל-בגדדי איננו בן-לאדן   /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il