X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כנגד כל הערכות מצליח קומץ זעיר בגדול ומהר פחות משנתיים ממועד תחילת המערכה, מגיעים החשמונאים לניצחון מזהיר, שמרבחם לשזור לו הילה של נס
▪  ▪  ▪
קומץ זהיר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

חג החנוכה של ילדינו הוא חג הנס וחג פך השמן. עבורי זה החג בו ההרה עלינו לעמק ירדנו כדי לחשוף ולגלות אורות גנוזים. לדור הנינים אמשיך להעניק סביבונים עם המסר של נס גדול שהיה פה. עבורי זה חג של תמרורי אור ולקח היסטורי רב משמעות לימינו אנו.
ב-166 לפנה"ס מתחיל קומץ אנשים, שהתקבצו סביב הכהן מתתיהו החשמונאי, מנהיג דתי בעירה קטנה, מודיעין, בשיפולי מדרונות מערביים של הרי יהודה, היוצאים מהלא כלום המדיני והחברתי למלחמה ערכית ואידאית. כנגד כל הערכות מצליח קומץ זעיר בגדול ומהר. כבר ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס, פחות משנתיים ממועד תחילת המערכה, מגיעים החשמונאים לניצחון מזהיר, שמרבחם לשזור לו הילה של נס.
אני נמנה עם שוללי ההילה של הנס. מקובלת עלי יותר הילה הירואית של אותם מעטים, ש"נס לא קרה לנו פך שמן לא מצאנו, העמק ירדנו ההרה עלינו - מעינות האורות הגנוזים גילינו".
מצער, שאחרי הצלחה מסחררת ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס במאבק צודק להשתתת תכנים סוציאליים צודקים ומתן ביטוי לערכי דת מול גזירות פוגעניות של אנטיוכוס אפיפנס, בית החשמונאים עולה על שרטון, המאמץ נתיבים של כיבושים טריטוריאליים, שבינם ובין מלחמת קיום והגנה שהחלה בשנת 166 לפנה"ס אין מאומה.

מסע כואב
המרד לא פרץ בירושלים ולא בטבורן של ערים מרכזיות ראשיו לא היו מבכירי המנהיגות הארצית המרד החל בשיפולי המורדות המערביים של הרי יהודה
▪  ▪  ▪

מותו של יהודה המכבי ב-161 לפנה"ס, ארבע שנים אחרי טיהור בית המקדש, לא הייתה על הגנה קיומית, אלא בהסתבכות במלחמה לא לנו על מזבח אינטרס זר. חלק מהסתבכות של כמיהה בלתי מרוסנת להרחבת גבולות. מצער, שנפער פער מכאיב בין התחלה אידיאית ערכית ובין המשך שביטויי הסתאבויותיו הקשים נעוצים במידה רבה במלחמות לא לנו.
לפני שנעקוב אחרי מסע כואב במדרון מ-161 לפנה"ס ועד הסוף הטראגי, מן הראוי שנחזור אל נקודת ההתחלה. חובה לבחון את משמעות המקום ששם פרץ המרד ומדוע הוא פרץ? המרד לא פרץ בירושלים ולא בטבורן של ערים מרכזיות. ראשיו לא היו מבכירי המנהיגות הארצית. המרד החל בשיפולי המורדות המערביים של הרי יהודה. את אש המרד מצית מרכז דתי כפרי שולי רחוק מכל מוקדי הכוח העיקריים.
הקריאה "כל המקנא לתורה העומד בברית ילך אחרי" (ספר המקבים פרק ב פסוק 20 ), המוכרת לנו בלשונה העממית "מי ל-ה' אלי", מושמעת לראשונה במודיעין הקטנטונת. זו קריאה שיש בה שילוב של קבלת מונותאיזים יהודי עם מאבק להשתתת חברה צודקת.
מה שמצית אלפי לבבות איכרים במורדות הרי יהודה זו במידה רבה מחאה חברתית של מנושלים מאדמותיהם המואסים בקוטביות מעמדית ובכהונה מנוונת, המתמכרת להון ומתמכרת לתרבות ההלניסטית. מה שמצית את האש בלבבות המוני הכפריים זו כמיהה למיגור כהונה מנשלת, כהונת הממון, שגזלה מהמוני כפריים את מקורות הקיום, והותירה אותם ללא הדבר היקר להם ביותר - האדמה.
על בסיס מרי חברתי ודתי התעצם המרכיב של שלילת תופעות התייוונות. תהליך ההתייוונות דבק למעשה רק בקרב הכהונה השלטת ובקרב אצולת הממון. להתייוונות לא הייתה עדנה בקרב העם העובד, היא לא מצאה לה אחיזה בקרב ציבור האיכרים.
מובן, שאי-אפשר להתעלם מהמלט המאחד, שסחף ביותר את הארץ כולה, זו הייתה השנאה לשלטון הזר, שהגיע לשיאו בימי אנטיוכוס אפיפאנס. ועל כך מעידים הכתובים בספר המקבים פרק ב' 7-8:
"אוי לי למה יולדתי לחזות בשוד עמי ושוד עיר קודשי
לשבת בה בהנתנה בידי אויבים בית המקדש ביד-נכרים.
היה היכלה כבית איש נקלה כלי תפארת בשבי הובלו
ילדיה הורגו ברחובותיה בחוריה בחרב אויב."
המאבק לשחרור לאומי משתזר במאבק לשינוי סדר יום תרבותי דתי ולשינוי סדר יום חברתי.

העלמת המניע
מצער, שדווקא ניצחון צבאי מסחרר לא מימש את כל היעדים הדתיים והחברתיים
▪  ▪  ▪

ספרי הלימוד שלנו מצניעים, ולמעשה מעלימים את המניע החברתי והמעמדי, שהיה מניע משמעותי, ממריץ ומלהיט את המוני הכפריים לצאת מהלא כלום, שהיה מנת חלקם, לעבר תקווה ושינוי במישוריות הלאומית הדתית והמדינית.
המרד, שתחילתו מעידה ללא ספק על מימוש יעדים צבאיים-מדיניים, עורר תקווה למימוש היעדים הדתיים והחברתיים. במישוריות הדתית אפשר לקבוע ניצחון בעל משמעות רבה בחיי העם היהודי ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס - טיהור בית המקדש מעבודה זרה.
מצער, שדווקא ניצחון צבאי מסחרר לא מימש את כל היעדים הדתיים והחברתיים. בהמשך הדרך מעל בית החשמונאים מעיבה עננה כבדה של עוצמות דורסניות ומכבידות של אימפריה יוונית ולאחר מכן של אימפריה רומאית. אך אסור להתעלם גם מכשלים פנימיים, שמחייבים אותנו להתייחסות במיוחד במציאות חיינו כיום. על כשלים אלו עומד פרופסור הרב אפרים אלימלך אוורבוך: "בית החשמונאים התחיל את דרכו המדינית כלוחם לדת ישראל וזכה לתמיכתם של החסידים ושל נאמני התורה בעם. אולם משעלה על דרך הכיבושים לאחר שהושגה העצמאות המדינית, מתחילה ההתדרדרות המוסרית והפוליטית, התחיל להתבלט ניגוד בין השליטים, שהתקרבו לצדוקים ובין המוני העם הפשוט שהתקרבו לפרושים.... ".
אם נבחן מה קורה אחרי מותו הטראגי של יהודה המכבי בימי יהונתן 161-143, שמעון 142-135, יוחנן הורקנוס 135-104, אלכסנדר ינאי-104-76, שלום ציון המלכה 76-67, אריסטובלס 67-63, הורקנוס 63-40, מתתיהו אנטיגנוס 40-37 . הקו המאפיין זו התרחקות מהאש והלהבה שהצית מתתיהו ב-166 לפנ"ס. התרחקות מוחלטת מהיעדים החברתיים והדתיים של מרד החשמונאים, התרחקות מאור החנוכה. קיימת עוצמת פער בין התחלה אידיאית ערכית של החשמונאים בשנת 166 לפני הספירה ובין המשך הלניסטי ומונארכי שהשתלט על בית החשמונאים

תאריך:  06/12/2015   |   עודכן:  06/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה קרה לפך השמן של חג החנוכה
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
למען הדיוק ההיסטורי.
ה.א  |  6/12/15 11:04
2
תעמולה קומוניסטית מטופשת
מגיב ותיק  |  6/12/15 11:05
3
הם התיוונו, והתלמוד כתוב ארמית
אהוד פרלסמן  |  6/12/15 11:17
 
- תגובות לכותב ולמגיביםצ
תגובות לכותב   |  6/12/15 12:14
 
- תגובה שכולה קשקוש ובורות
מגיב ותיק  |  6/12/15 15:09
 
- אמת? כל האמת?
ה.א  |  6/12/15 16:10
 
- ה.א אתה מתווכח לשם ויכוח
למגיב ה.אנ  |  6/12/15 20:09
 
- המוציא מחברו עליו הראיה
ה.א  |  6/12/15 23:36
4
ועוד מילה על מתתיהו ובניו
זנחו את הדרך   |  6/12/15 12:39
5
ועוד מילה על מתתיהו ובניו
זנחו את הדרך   |  6/12/15 12:39
6
אני מקנא
באום  |  6/12/15 13:09
7
אבוי לילדים שלמדו ממך תנ"ך
ב.ל  |  6/12/15 19:28
8
יפה אז מה שצריך היום זה להלביש
איריס כהן  |  6/12/15 20:32
9
מה טוב מצא איתן במתיתיהו?
ואני תוהה   |  6/12/15 22:12
 
- לאני תוהה
איתן.  |  7/12/15 12:31
 
- יש ראיה אחרת על מתיתיהו ופעלו
תשובה לאיתן  |  7/12/15 14:26
 
- מר קלינסקי , בעיני מתתיהו אתה
איריס כהן  |  7/12/15 16:20
 
- תמיהה גדולה מה לקלינסקי הטוב,
הפעם את צודקת  |  7/12/15 17:54
10
ראשית-נס חנוכה אירע בשנת ג'
פלא יועץ   |  7/12/15 12:48
11
איתן, המכבים היא כת משיחית
עלי ר.  |  8/12/15 11:41
 
- המגיב עלי ר. אתה טועה וחבל.
איתן ק.  |  8/12/15 13:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
איך הגיבו העולים החדשים לסופגניות הראשונות שלהם בישראל
עידן יוסף
חלק משטחי האימונים יישארו סגורים    הציבור מתבקש לא להיכנס לשטחי מוקשים
חניאל פרבר
מדוע נר ה"שמש" גבוה משאר הנרות בחנוכייה?    אם כל נר, לא רק יאיר בסביבתו, אלא ידליק נרות אחרים, כמות האור בעולם תגדל יותר. ואכן, מי שגרם לנרות להתחיל להפיץ את האור שלהם בעולם הוא ה"שמש"
עידן יוסף
דינה זילבר: "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים אך מחמת היותן נשים הינה הפליה פסולה. נבקש לוודא כי טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים לקראת חג החנוכה יכללו השתתפות פעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה"
זכי הלר
במד"א מזהירים מהסכנות האורבות במהלך חג החנוכה ומגישים לכם את המדריך השלם להימנעות מסכנות החג וטיפול בהן במידת הצורך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il