X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
האביב הערבי - מקריאה להתאבדות נשים עד מנהרות מפלדה קיימת תהום עמוקה בין הציפיות לבין התוצאות, הואיל ו"האביב הערבי" הותיר מעט הישגים והרבה אכזבות
▪  ▪  ▪
"האביב הערבי" בתימן [צילום: AP]

חלפו כחמש שנים מתחילת "האביב הערבי" שפקד 5 מדינות. הזמן נוקף ומשאיר בחלל שאלות רבות: מהן תוצאותיו, מה הצליח להגשים, מי הצליח ומי נכשל. קיימת תהום עמוקה בין הציפיות לבין התוצאות, הואיל ו"האביב הערבי" הותיר מעט הישגים והרבה אכזבות:
  • המחאה הציבורית שינתה כיוון מן הנתיב האזרחי הבלתי אלים לנתיב הצבאי האלים. חמש מדינות האביב הפכו זירות של מאבק אלים, למלחמת אזרחים על-רקע עדתי, דתי, שבטי וכיתתי.
  • סיסמת "האביב הערבי" הייתה בהתחלה הפלת המשטר - דרישה שהשמיעו ההמונים, אך זו הפכה למעשה לדרישה להפיל את המדינה. אומר על כך ההיסטוריון עבד אלאילה בלפזיז מאיחוד האמירויות במאמר בעיתון "אלח'ליג' (23.11.15):
"בחלק ממדינות 'האביב הערבי' חל שינוי. יש בהן מלחמות פנימיות שמטרתן היא הפלת המדינה והרס מוסדותיה. פועלים נגד מוסדות הקיום הכלכלי, נגד מפעלים, בתי חולים, בתי ספר, אוניברסיטאות, מוסדות תיירות ובתי מגורים. מנסים להשתלט גם על דרכי התחבורה, שדות תעופה ונמלי ים.
"ש מעורבות של טרוריסטים זרים במדינות כמו תוניסיה, לוב, סוריה, תימן ומצרים".
  • "האביב הערבי" יצר מאות אלפי פליטים נרדפים, העוברים למדינות השכנות ולארצות אירופה. מאות אלפי ילדים מתנתקים ממסלול החינוך.
  • האביב יצר גם גל של בריחת מוחות שנמלטו בתקווה להשתקם ולמצוא מקורות פרנסה.
עם זאת, התמונה אינה שחורה כולה. כך, במצרים סולק מן הזירה משטרם של "האחים המוסלמים", והמדינה חוזרת לשפיות: היא נלחמת בטרור מלחמת חורמה, בונה את המוסדות, ממגרת את השחיתות, ומשפרת את היחסים עם מדינות ערב המתונות.
תהליך דומה קרה בתוניסיה. המפלגה האיסלאמית "אלנהדה" שינתה דרך, נטשה את הקנאות, ומתנהלת בדו-קיום עם מפלגות חילוניות. בית הנבחרים שנבחר בבחירות דמוקרטיות אף זכה בפרס נובל לשלום.
הנפט, הגיס והכיס
חבר פרלמנט טורקי מאיסטנבול ארין ארדם מן האופוזיציה מגלה במסיבת עיתונאים שזימן בפרלמנט ב-1.12.2015 מדוע הופל המטוס הרוסי. לדבריו, הסיבה לכך היא כי רוסיה הפציצה ב-19.11.15 בקרבת הגבול שבין רוסיה לטורקיה מיכליות נפט שהיו בדרכן לטורקיה, ושהובילו נפט שנקנה מדאעש. מדובר ב-500 מיכליות השייכות לשר האנרגיה הטורקי בראט אלביירק שהוא גיסו של הנשיא הטורקי טאיפ ארדואן. ארדם הוסיף כי טורקיה הפילה את המטוס הרוסי 5 ימים אחרי הפצצת המיכליות, וכי בשאילתה שהגיש בנדון לפרלמנט הוא שאל אם טורקיה מנהלת את אספקת הנפט שהגיס קונה מדאעש.
דובר ממשלת טורקיה דחה את טענותיו של חבר הפרלמנט בהאשימו את אנשי האופוזיציה בפגיעה במדינה בעת משבר.
מנהרות מפלדה
שלטונות מצרים גילו לאחרונה בגבול שבין רצועת עזה ורפיח המצרית מנהרה עשוייה מפלדה. אנשי הביטחון המצריים גילו את המנהרה כשהציפו במי ים שטח בקרבת הגבול וראו כי המים אינם חודרים לעומק האדמה, אלא זורמים לצדדים. הם החלו לחפור באותו קטע וגילו משטח פלדה בעובי של 40 ס"מ. מנהרת הפלדה השתרעה למרחק של 70 מ' בשטח מצרים. התופעה חזרה ונשנתה ב-12 קטעים לאורך הגבול.
המצרים הרסו עד כה 1,200 מנהרות. יש לציין כי העזתים חופרים מנהרות חדשות בגלל המצור שמטילה מצרים על הרצועה.
על מה חולמות המתאבדות
המתאבדים חולמים על 72 בתולות בגן העדן...אך על מה חולמות המתאבדות? שאלה זו מעסיקה מספר חוקרים בעולם הערבי.
אין סקרים שבהם נשאלו המתאבדות על ציפיותיהן אחרי ההתאבדות. העוסקים בנושא מציינים את העובדות, בלי להתייחס לרגשותיהן של המתאבדות:
  • הקוראן אוסר איסור מוחלט, הן על אישה והן על איש, את ההתאבדות, ממש כמו האיסור החל לפי ההלכה היהודית. מוסלמים מתאבדים אינם זוכים לקבר איסלאמי.
  • באפגניסטן ארגון טליבאן אוסר השתתפות של נשים במלחמות, ובכלל זה מתאבדות.
  • התאבדות נשים הותרה על-ידי אחד ממנהיגי "אל-קאעידה" בעירק אבו מוסעב אלזרקאווי הירדני שחוסל על-ידי כוחות ארצות-הברית במתקפה אווירית.
  • מרבית ההתאבדויות הן של משפחות קנאיות קיצוניות.
  • דאעש שוטף את מוחן של צעירות ומעודד אותן להתאבד.
  • עוני ומצוקה כלכלית משמשים סיבות להתאבדות, שכן משפחות המתאבדות זוכות לסיוע.
  • שליש מן המתגייסות לדאעש מושפעות מהרשתות החברתיות.
  • דאעש מגייס נשים לא רק להתאבד, אלא גם להשתתף בקרבות, ובמיוחד למען הצלת בני-משפחה. הארגון מתיר לאשה לעבוד 3 ימים בשבוע, ועיקר זמנה מוקדש לגידול ילדים. אלעילאני, איש דת קנאי סלפי, קובע כי אישה המתאבדת במלחמת קודש מצילה 50 מבני משפחתה. אך הוא אינו מבסס קביעה זו על מקורות כלשהם.
  • חוקרים העוסקים בנושא סבורים כי התרת התאבדות-נשים על-ידי טליבאן ואל-קאעידה בניגוד לפסקי ההלכה מעידה על קושי בגיוס גברים הדרושים לניהול המלחמה המתרחבת לזירות רבות.
מוות למשורר הכופר
בתי המשפט בסעודיה דנו את המשורר הפלשתיני אשרף פיאד למוות באשמה של כפירה וגידוף של הנביא ואלוהים.
המשורר בן ה-35 פרסם ב-2008 ספר שירה בשם "הוראות הפנים". ב-2011 עצרה אותו משטרת המוסר והוא הואשם בכפירה. ספרו שיצא לאור בביירות לא הופץ בסעודיה, אך מלשינים שהעידו נגדו הם שהביאו להגשת כתב אישום נגדו בשל כפירה.
בנימוקים לגזר הדין נכתב כי מוסד פסקי-ההלכה בסעודיה בדק את הספר ואישר כי יש בו כפירה וחזרה מדת האיסלאם. המשורר ממתין לתוצאות הערעור.
מסעדות בעננים
בוועידה הבינלאומית למזון שנערכה לאחרונה בדובי, יש חדש.
במדינות המפרץ יש מסעדות יוקרה בפסגות המגדלים הגבוהים ביותר עלי אדמות - 442 מטר - כמו מגדל "ח'ליפה". מסעדות ממוקמות גם על פסגות ההרים ועל פני המים בלב ים. הסועדים מגיעים אליהן במסוקים ובסירות.
בדובי נפתחה מסעדה חשוכה. הסועדים נכנסים בחושך גמור, והם מובלים לשולחנות על-ידי המלצרים כשהם שלובי ידיים כדי שלא יתנגשו בשולחנות ובאורחים אחרים. שם המסעדה הוא "אלנואר" - המאירה.
במסעדות הגבוהות על פסגות ההרים ובראשי המגדלים יכולים הסועדים לפתוח את החלונות ולמשש את העננים. התפריט במסעדות אלו הוא מזרח תיכוני, הודי וסיני, אך לא נאמר בפרסומי המסעדות מהי עלות הארוחות המוגשות בהן. כנראה גם המחירים בעננים.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  12/12/2015   |   עודכן:  12/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המוות שבקצה המנהרה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חובת ההוכחה על האיסלאם
אהרון שחר  |  13/12/15 11:21
2
מציע למנשה
אהרון שחר  |  15/12/15 10:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יצחק מאיר
כלל שהגרמנית היטיבה לנסח אותו - AUF DER LUNGE DASS AUF DIE ZUNGE - התר לשונך, אמור כל מה שעובר בליבך - תן פה למה שאחרים מתביישים לומר בקול
יוני בן-מנחם
המשבר בין רוסיה לטורקיה הוליד משבר נוסף ביחסיה של טורקיה עם עירק המתיחות בין רוסיה לטורקיה גוברת ולא נראה פתרון באופק
עודד ערן
ברור הקושי לגשר בין הצורך בשיפור היחסים בין טורקיה לסוריה מחד-גיסא, לבין הצורך לשמר ולפתח את היחסים בין ישראל ליוון, קפריסין ומצרים, המצויה בעימות מבוקר עם טורקיה, מאידך-גיסא. אך זה בדיוק מבחנה של מדיניות חוץ דינמית, שיעדה הוא יצירת המרחב האסטרטגי האופטימלי
יוני בן- מנחם
סעודיה מנסה לפגוע בשידורי התעמולה של אירן וחיזבאללה על-רקע המלחמה בתימן. המהלך הסעודי עלול להשיג תוצאה הפוכה של הגברת הפופולריות של השידורים האלה בעוולם הערבי
יהודה דרורי
הם רואים בקינאה האוכלת אותם איך אנחנו יוצרים ובונים ומצליחים לעומת אפסותם, וזה מוציא אותם מדעתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il