X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לרגל היום הקצר בשנה: בני אדם ובעלי חיים רבים נפגעים היום כתוצאה מעודף תאורה מלאכותית ועדת מומחים שתתכנס ב-5 בינואר, תנסה לגבש המלצות לתוכנית פעולה בנושא
▪  ▪  ▪
21 בדצמבר. היום הקצר בשנה [צילום: חן לאופולד / פלאש 90]

21 בדצמבר הוא היום הקצר בשנה או על-פי ההגדרה האסטרונומית - יום ההיפוך החורפי. ביום זה שעות האור הן הקצרות ביותר בשנה, ובהתאם גם שעות החושך הן הארוכות ביותר. דרך אגב, זה נכון רק לחצי הכדור הצפוני, שכן באוסטרליה מציינים היום את היום הארוך בשנה.
אלא שגם הלילה הארוך בשנה הופך בשנים האחרונות לסוג של יום. השימוש הנרחב בתאורה מלאכותית משנה את רמת החשיפה של בני אדם ושל בעלי חיים לאור, בצורה שהופכת את החלוקה ליום ולילה למלאכותית בעצמה.
בשנים האחרונות גוברת המודעות למונח זיהום אור, לרוב בהקשר של הילת האור שמקיפה אזורים עירוניים ומנטרלת את האפשרות לצפות בכוכבים. ועדת מומחים שתתכנס ב-5 בינואר 2016, תנסה לגבש המלצות כיצד להתמודד עם ההשפעות החמורות של זיהום האור לא רק על חובבי האסטרונומיה, אלא גם על בריאות האדם ובעלי החיים.

לא רואים את שביל החלב

האדם התפתח במשך מיליוני שנות אבולוציה בסביבה של יום ולילה. עד המצאת הנורה החשמלית, האור המלאכותי היחידי שהורגל אליו היה אורן של מדורה או של עששית. כיום, פחות מ-150 שנה לאחר המצאת הנורה החשמלית, אנחנו מוצפים בתאורה מלאכותית מרגע ההתעוררות עד שאנחנו הולכים לישון.
השימוש באור הפך נרחב כל-כך, עד שרמת האור באזורים מסוימים, גורמת לפגיעה ולנזק. זיהום האור המלאכותי בעולם כה גדול, עד שהערכות מדברות על כך ששני שלישים מאוכלוסיית ארה"ב וחמישית מאוכלוסיית העולם, לא יכולים לחזות בשביל החלב, הגלקסיה שבה אנחנו חיים. גם המצב בארץ לא מזהיר, ובעשור האחרון הלכו וגדלו עוצמות התאורה בשטחים הפתוחים ובשמורות הטבע בישראל.
בין מקורות זיהום האור אפשר למנות את התאורה המלאכותית לסוגיה - החל בתאורה הביתית ופנסי הרחוב, המשך בתאורת כבישים, מבני ציבור ומכוניות וכלה בתאורה לצורכי ביטחון, מחקר ופרסום. לצד כל אלה, אנו נחשפים לתאורה מהמסכים שמקיפים אותנו לאורך רוב שעות היממה.
הבעיה היא לא רק עוצמת התאורה: גם התגברות השימוש באור הלבן-כחול (כמו בנורות LED) על חשבון האור הצהוב-כתום, והעלייה בשימוש בתאורה מרצדת שכמעט לא הייתה מוכרת בטבע לפני הופעת האדם, הופכים את האור ברחובות למזיק.

פוגע באדם ובבעלי החיים

חוסר אור ועודף אור, גורמים לבעלי חיים, ובכללם האדם, בעיות פיזיולוגיות והתנהגותיות. חשיפה לאור לפני השינה מפריעה למנגנון ייצור המלטונין, החומר שמסנכרן את השעון הביולוגי. ההשפעות המיידיות של פגיעה בייצור המלטונין, הן קושי להירדם, והשינה איכותית פחות וקצרה יותר. בטווח הארוך, מחקרים אפידמיולוגיים (שחוקרים את השפעת מחלות על אוכלוסיות שונות) מראים שחשיפה מוגברת לאור קשורה בתחלואה בסרטן.
עודף האור משפיע גם על בעלי החיים, בעיקר על אלו שנעים בלילה וצדים בלילה. בתנאי זיהום אור, למשל, יש חיות שיכולות לצוד בקלות רבה יותר מפני שהתאורה מאירה את הטרף שלהן; לעומת זאת, יש בעלי חיים שמתקשים לצוד כי הטרף רואה אותם טוב יותר. התופעות הללו משנות את אופן ההתנהגות של בעלי החיים בסביבת המחייה שלהם, ויש לכך השפעה על כלל המערכת האקולוגית. גם עצים וצמחים פועלים לפי שעון ביולוגי של יום ולילה. עץ שגדל ליד פנס רחוב, למשל, צומח אחרת בצד הפונה אל הפנס.
הפגיעה האקולוגית לא נגמרת ביבשה. אלמוגים, למשל, מסנכרנים את הרבייה שלהם באמצעות אור הירח, ולכן תאורה מלאכותית מהחוף ומתחבורה ימית פוגעת במאמצי הרבייה שלהם. צבות ים נמנעות מלהטיל ביצים בחופים שיש בהם אור, וכך מתמעטים האזורים הפוטנציאליים לרבייה. כאשר צבוני הים הקטנים בוקעים הם מכוונים את עצמם לים, אך כאשר סביבת החוף מוארת, הם נמשכים לאור ולא לקצף הגלים.

פחות נזק, פחות כסף

כיום נעשים בישראל כמה צעדים להפחתת ההשפעה של זיהום אור. קיימות הסכמות לגבי שימוש באור ממוקד בתאורת דרכים, ושימוש באור בגוון צהוב או הסרת תאורה ליד מקומות רגישים. עם זאת, במסגרת תהליכים של התייעלות אנרגטית, מתגבר היום מאוד השימוש בתאורת לד - שהיא חסכונית יותר, אבל בהירה מאוד. בתחום זה נחוץ מאוד תקן אחיד לצבע ורמת האור המותרים באזורים שונים.
שלולית החורף בנתניה, הידועה בשם בריכת דורה, היא דוגמה נהדרת למקום שבו מתאמצים לטפל בבעיית זיהום האור. הבריכה היא ביתם של עשרות מיני צמחים ובעלי חיים, חלקם ייחודיים למקום. אלא שהעיור המואץ מסביבה פוגע בהיקוות המים, במגוון הביולוגי וגם באפשרות של בעלי החיים ליהנות מלילות חשוכים. באחרונה, בפרויקט משותף עם עמותת "אור מכוון", תוכננו מחדש הזרקורים במגרש ספורט הסמוך לבריכה כדי שלא יגרמו מפגעי אור. על הדרך נרשמה גם התייעלות אנרגטית שחסכה לעירייה בהוצאות התאורה.
חוסר המודעות להשפעות זיהום האור ניכר בעיקר בערים, שם קיים אתגר אמיתי של מציאת איזון בין הצורך לתת לתושבים תחושת ביטחון במרחב הציבורי, ובין הצורך לספק לאדם ולבעלי החיים מרחבים חשוכים. פעמים רבות, תאורת הרחוב בעיר חזקה ובהירה עד כדי כך שהיא מאירה גם את קירות הבניינים הסמוכים וחודרת לחדרי המגורים. אור ממוקד יותר ובהיר פחות יפחית את השפעות זיהום האור, ויביא גם לחיסכון כלכלי.
במסגרת ועדת המומחים שתתכנס בחסות האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, ישבו יחד רגולטורים (משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה, נציגים של מועצות אזוריות וערים, נציגי רשות שמורות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, חברת החשמל, אקולוגים ומתכננים) - וינסו להבין את פערי הידע בתחום ולגבש שורה של צעדים להפחתת זיהום האור. את הצעדים האלה, כך הם מקווים, יוכלו ליישם ברמה הלאומית על-ידי חקיקה או תקינה, ובמקביל גם ברמה המקומית. אם התוכניות ייושמו, עוד הפרעה של האדם לטבע תצטמצם משמעותית.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  24/12/2015   |   עודכן:  24/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רואים את האור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישנה נקודה חשובה מאד שדניאלי
האדריכלות בישראל  |  25/12/15 06:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל נוילנדר
קיבלתם הודעה על חוב שלא שולם לתיבת הדואר האלקטרוני שלכם? שימו לב למקרה הבא, כי זה עלול לקרות גם לכם
איתמר לוין
הדיבורים על בעיות נפשיות מהן סובלת שרה נתניהו, מחייבים להעלות את השאלה האם בנימין נתניהו יכול להמשיך לשמש כראש הממשלה. התשובה תלויה במהות המדויקת של הבעיות ובמידת התערבותה של רעייתו בענייני מדינה
איילת נדיב
התותים הראשונים בשדות התותים כבר זוקרים עלים, וכבר מוכרים את התוצרת החדשה של העונה    למראה בפרי האדום והמתוק, הלב מתמלא אופטימיות, חום ואהבה בימי החורף הסגריריים
יניב הלפרין
התאגדויות עובדים, נשים בהיי-טק, שילוב ערבים וחרדים וקהילת הלהט"ב    סיכום מצב זכויות האדם בענף בישראל ב-2015
עליס בליטנטל
כולם מכירים את שמות גדולי הרנסנס - דה וינצ'י, מיכלאנג'לו ועוד. אך מעטים מכירים את יצירותיו ואת תרומתו למהפכת הרנסנס של אנדריאה דל סארטו. תערוכה מקפת שערך לו מוזאון Frick Collection בניו-יורק, היא הגדולה שנערכה לו באמריקה אי-פעם. היא תוצג עד ה-10.1.16
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
חקלאות במבחן  /  ד"ר דניאל מדר
זיתים נגד זיתים  /  יוני וייץ
פריז של תקווה  /  מאיה פלח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il