X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בטהרן יעקבו בעניין רב אחרי התגובה המערבית בכלל והאמריקנית בפרט לדיווחים על הניסוי הצפון-קוריאני בפצצת מימן. תגובה רופסת של ממשל אובמה תאותת לאירנים שגם הם יוכלו להפר את הסכם הגרעין
▪  ▪  ▪
יגיב? [צילום: AP]

ניסוי ותהייה

קוריאה הצפונית הודיעה (6.1.16) על ביצוע ניסוי מוצלח בפצצת מימן. לדבריה, ייצור הפצצה נועד להגן על המדינה מפני התוקפנות של ארה"ב. הכרזה זו הביאה לישיבת חרום של מועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, קוריאה הדרומית הטילה ספק בביצוע הניסוי, כאשר נטען שלא נקלטה קרינה רדיואקטיבית. נאמר גם, שרק בימים הבאים ניתן יהיה לדעת בוודאות האם בוצע ניסוי או לא.
בפצצת מימן עוברים גרעיני המימן תהליך של היתוך גרעיני, תהליך שמתקיים גם בשמש ובכוכבים. פצצת מימן חזקה פי מאה מפצצת אטום, והיא כה חזקה עד שדרושה פצצת אטום שתתחיל את תהליך ההיתוך בפצצת מימן. מאחר שמדובר באתגר טכנולוגי עצום, לא ידוע האם קוריאה הצפונית אכן הצליחה לייצר פצצת מימן. אם הנתונים יראו שהניסוי אכן התרחש, מדובר כעת במבחן לממשלת ארה"ב שייבחן מקרוב על-ידי אירן.
אם ארה"ב תפעל ביד חזקה ונחושה נגד קוריאה הצפונית, הדבר יביא לזהירות מצד אירן בנושא הסכם הגרעין איתה. אם הדבר לא יקרה, אירן תבין שהיא תוכל בעתיד להפר חלקים מההסכם והדבר לא יגרור תגובות משמעותיות מצד ארה"ב. לאור נסיון העבר של ממשל אובמה, לא סביר שארה"ב תפעל בנחישות והמסלול האירני לעבר הפצצה יישאר בעינו.

בעין משטרתית

כמעט שבוע עבר מאז הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ומשטרת ישראל ממשיכה לחפש אחר המחבל נשאת מלחם. החיפושים מביאים לא רק ללחץ ולחשש בקרב האזרחים שמא המחבל נמצא בקרבם, אלא גם לתסכול מפעילות המשטרה, שנראה, כי היא מתנהלת ללא קצה חוט ממשי.
אלו הדברים שרואים מהצד האזרחי של הסיפור. מה שהציבור לא רואה הוא הצד המשטרתי. המשטרה מקדישה את מירב המאמצים כדי לתפוס את המחבל וממשיכה לבצע במקביל את עבודתה, כאשר עצרה למשל את ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני. גורם ביטחוני אמר השבוע, שהקושי בחיפושים נובע מהעובדה שלנשאת יש אישיות מורכבת, ללא דפוסי התנהגות קבועים. הפעילות הקפדנית והשוטפת של המשטרה, היא שתביא בסופו של דבר ללכידתו של נשאת.

פיגוע גישוש

השבוע הופעל מטען חבלה בגבול לבנון נגד כוח צה"ל, פעולה שעליה חיזבאללה נטל אחריות. צה"ל ביצע בתגובה ירי ארטילרי לעבר הגבול. השאלה היא האם פיצוץ מטען זה הוא הנקמה על חיסולו של סמיר קונטאר, או שזוהי ההתחלה לקראת מתקפה גדולה יותר של חיזבאללה.
לאחר חיסולו של קונטאר פורסם, כי היחסים בינו לבין חיזבאללה התערערו, לאור העובדה שקונטאר קיבל את פקודותיו ישירות מאירן ולא דרך חיזבאללה אליו היה כפוף. לאור זאת נראה, כי פיצוץ המטען בגבול לבנון אינו מהווה נקמה על חיסולו של קונטאר.
גורמים במערכת הביטחון מעריכים, כי מדובר היה במבחן לצה"ל, כאשר חיזבאללה רוצה לראות כיצד תנוהל התגובה לאירוע ובכלל את הזמן עד שצה"ל יגיב, זמן הגעת הכוחות לאזור, מאיפה הגיעו כוחות תגבורת ואלו כבישים נסגרו. ההערכה היא שהכל חלק מתוכנית גדולה יותר של חיזבאללה לבצע מתקפה גדולה יותר באחד מיישובי הצפון.
אם זוהי אכן כוונת הארגון, מדובר בשלב נוסף בלחימה נגד חיזבאללה שהפך כבר מזמן לצבא ולא לארגון טרור רגיל. הדבר מחייב את צה"ל להיערך בהתאם לאיומים מצידו, בדגש על ההיערכות המודיעינית להבנת כוונות הארגון ודרך פעילותו העתידית.

פנייה מפתיעה

לאחר פיצוץ המטען בגבול הצפון, דיווחה רשת אל-ערבייה שרוסיה פנתה לחיזבאללה ודרשה מהארגון להרגיע את המצב. מדובר במהלך די מפתיע מצד רוסיה, לאור העובדה שרוסיה וחיזבאללה נלחמים צד לצד בהגנה על משטר אסד. פנייה זו אולי תצביע על התנהלות היחסים האזוריים בעתיד.
רוסיה רוצה לשמור על כוחה במזרח התיכון, וכעת היא עושה זאת דרך משטר אסד. אם בשאר אסד יפסיד במלחמת האזרחים, ישנה אפשרות שרוסיה תחזק את קשריה עם ישראל כדי להמשיך ולהחזיק בכוח זה. מה שבטוח במזרח התיכון הוא ששום דבר לא בטוח. כדי לראות כיצד רוסיה תתנהל בעתיד, צריך לחכות ולראות קודם כל שהלחימה בסוריה תיגמר ושאסד יפסיד.

שחרור על תנאי

בשבוע שעבר הצליח צבא עירק, בסיוע אווירי של כוחות ארה"ב והקואליציה, להשתלט על מרכז העיר רמאדי ולשחרר את מרבית שטחיה מידי דאעש. הדבר הוצג כהתקדמות המשמעותית ביותר של צבא עירק מאז כיבוש העיר מוסול על-ידי דאעש ביוני 2014. לפי הדיווחים, את עיקר הלחימה ביצעה יחידת הלוחמה בטרור של צבא עירק, תוך שימוש בטקטיקות שהונחלו לכוח על-ידי מדריכים אמריקנים. דבר זה מציג באור חיובי את התנהלות ארה"ב במערכה ואת האפקטיביות של הסיוע שהיא מעניקה.
לצד זאת, לא הכל ורוד. קודם כל, דאעש יכול לחזור. לדוגמה: העיר בייג'י שנמצאת במרכז עירק עברה מידי הצבא לידי דאעש מספר פעמים, וסביר להניח שהקרב על עיר אסטרטגית וחשובה כמו רמאדי עוד יימשך. כדי להקטין איום זה, צבא עירק צריך לוודא שהעיר ריקה לחלוטין מפעילי דאעש. כמו-כן, דאעש עדיין מחזיק ברוב שטחי מחוז אנבר (בו נמצאת העיר רמאדי) והוא אף זוכה לתמיכה מחלק מהשבטים הסונים במחוז, דבר שיקשה על סילוקו ממנו.
שחרור רוב רמאדי מביא לאופוריה בקרב בכירי צבא וממשל עירקים, דבר שיכול להביא לזחיחות דעת לגבי המשך הלחימה. תגובה חזקה של דאעש בזמן זה, תפגע במורל של הצבא העירקי - דבר שישפיע על המשך הלחימה בשאר המדינה.

תאריך:  07/01/2016   |   עודכן:  07/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן ומימן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ומהי תגובה ״תקיפה״?
אלטע קאקער  |  7/01/16 12:11
2
אנחנו האמריקני יש לנו חוק!
הגוי..  |  9/01/16 14:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אריאל י. לוין
ביצעה ניסוי בטיל בליסטי שישה ימים לפני שההסכם נכנס לתוקפו    ארה"ב שוקלת הטלת עיצומים כלכליים בשל הניסוי - אך נראה שאין בו הפרה של ההסכם
אמילי לנדאו, אפרים אסכולאי
מאמציה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לחקור את פעילות ההתחמשות הגרעינית של אירן (קרי, את 'הממדים הצבאיים האפשריים' (PMD) שבתוכנית הגרעין שלה) הגיעו לסוף דרכם בשתי התפתחויות שאירעו בתחילת דצמבר 2015
אריאל י. לוין
עמוס ידלין: אין לגיטימציה לתקיפה לאחר ההסכם בתחום הגרעין    יעקב עמידרור: ישראל צריכה להיערך לאפשרות שיהיה עליה לעצור לבדה את תוכנית הגרעין
אריאל י. לוין
המנכ"ל לשעבר של המשרד לעניינים אסטרטגיים: הסנקציות נועדו למנוע תקיפה ישראלית ערב הבחירות בארה"ב    מומחה לאירן: ארה"ב היא העוזרת הגדולה ביותר של אירן
אריאל י. לוין
עוזי ארד: ב-2003 ניסו גורמים ישראלים לשכנע את וושינגטון לתקוף את אירן ולא בעירק    "אם ישראל לא הייתה בוחרת לנהל ברוגז מופגן מול ההסכם, יכול להיות שהיו משיגים הסכם יותר טוב"
רשימות נוספות
"ישראל מסכלת פיגועים בהשראה אירנית"  /  אריאל י. לוין
מטוס ישראלי חדר לאירן וחזר בשלום  /  איציק וולף
אירן ביצעה ניסוי בטיל היכול לשאת נשק גרעיני  /  עופר וולפסון
אובמה וחשבון הנפש   /  אסתר שניאורסון גרי
חסידי הכיבוש  /  אביתר בן-צדף
בורות כסכנה קיומית  /  דן ארידור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il