X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוחאני. דחיפה כלכלית [צילום: AP]
המבחן הראשון של הסכם הגרעין
הסכם הגרעין עם אירן יעמוד למבחן בחודש הבא בעת הבחירות לפרלמנט ול"מועצת המומחים". רק אז יתברר אם הזרם הרפורמיסטי המתון שהוביל את ההסכם מתחזק או שהקיצוניות הדתית תמשיך להנהיג את אירן

אירן חוגגת את הסרת הסנקציות מעליה לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבעה כי היא עמדה בכל התחייבויותיה על-פי הסכם הגרעין עד כה.
אירן נכנסת עכשיו לתקופה של עשר שנים שבה ייבחנו כוונותיה האמיתיות בנושא הגרעיני וכוונות המשך התפשטותה במזרח התיכון והפצת רעיונות המהפיכה הח'ומיינסיטית.
הסימנים כיום, גם לאחר החתימה על הסכם הגרעין בקיץ שעבר, אינם מבשרים טובות נוכח מה שקורה בתימן, סוריה, כווית ובחריין והעימות המתמשך עם סעודיה, מנהיגת העולם הסוני.
הסרת הסנקציות הבינלאומיות מעל אירן יתנו לה דחיפה כלכלית עצומה, הכספים האירנים המוקפאים בחשבונות הבנקים בחו"ל בהיקף של כמאה מיליארד דולר יופשרו, לראשונה מאז עשר שנים אירן תוכל לייצא נפט גולמי לארה"ב ואירופה ולהתחרות עם יריבתה המרה סעודיה ועשרות או מאות חברות בינלאומיות יוכלו לשוב ולפתוח משרדים בטהרן ולסחור עמה ללא שום מגבלות.
אולם לא כולם באירן מרוצים מההסכם, למנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי יש השגות עליו ו"משמרות המהפכה האירנים" מתנגדים לו, בטווח הזמן הקצר מבקרי הסכם הגרעין אולי מרוצים מעצם הסרת הסנקציות מעל אירן אולם בטווח הזמן הרחוק יותר הם סבורים שהעסקה עם המעצמות הייתה מקח טעות.
סוכנות הידיעות האירנית "תסנים" דיווחה ב-16 בינואר מפי הגנרל מחמד עלי ג'עפרי, מפקד "משמרות המהפכה" האירניים, כי "חלקים מהסכם (הגרעין) חרגו בבירור מהקוים האדומים של הרפובליקה האיסלאמית במיוחד בכל הקשור ליכולות הצבאיות של אירן, דבר שלא נקבל לעולם".
הזרם בצמרת האירנית המתנגד להסכם הגרעין איננו בוטח במערב, הוא משוכנע שברגע שאירן תגדיל את יכולותיה כתוצאה מהסכם הגרעין עלול המערב לשוב ולהטיל עליה סנקציות בתואנות שונות כמו למשל הפרת זכויות האדם ופגיעה במיעוטים.
על-פי פרשנים אמריקנים,אחת מהנחות היסוד של הנשיא אובמה שדחפה אותו בכל כוחה לחתימה על הסכם הגרעין עם אירן הייתה שההסכם ימתן את המשטר באירן ושעד שהוא יסתיים בעוד עשר שנים יחולו באירן שינויים פוליטיים וחברתיים שיחוללו שינוי ויצמיחו הנהגה חדשה מתונה ונוחה יותר למערב. אולם, ההנחה הזו היא בגדר נבואה בלבד שכלל לא בטוח שאכן היא תגשים את עצמה.
נראה כי המבחן הראשון להנחה הזו יהיה בחודש הבא בבחירות לפרלמנט האירני ול "מועצת המומחים" שאמורה לבחור את יורשו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי.
האמריקנים מקווים שהסרת הסנקציות מעל אירן תסייע למחנה הרפורמיסטי המתון להתחזק באמצעות הבחירות לפרלמנט ובהמשך אף לסייע לנשיא חסן רוחאני להיבחר לקדנציה נוספת כנשיא בשנה הבאה. אולם במקביל, הזרם הקיצוני איננו מתכוון לטמון ידו בצלחת והוא אמור לפעול כדי לשכנע את דעת הקהל האירנית כי ההסכם עם המעצמות הוא גרוע.
המאבק בין הרפורמיסטים לשמרנים צפוי להימשך ביתר שאת, כזכור, הסנקציות החריפות שהטיל המערב על אירן הביאו לכך שהעם האירני בחר בחסן רוחאני, נציג הזרם הרפורמיסטי, כנשיא הרפובליקה כדי שהדבר ישחרר אותו מהעול הכלכלי הכבד שכתוצאה ממנו שיעור האינפלציה השנתי באירן הגיע ל40 אחוזים בשנה.
הציפיה באירן היא שהכספים שיגיעו לממשלה כתוצאה מהסרת הסנקציות יבריאו את הכלכלה האירנית, יסייעו לסגור את החובות ויביאו לפריחה כלכלית. שר התרבות האירני, עלי ג'נאתי, העריך בסוף השבוע כי להסרת הסנקציות תהייה השלכה על התשתית התרבותית באירן והיא תביא גם ל"פתיחות תרבותית".
לכן, יש חשיבות רבה לתוצאות הבחירות לפרלמנט ול "מועצת המומחים" בחודש הבא מכיוון שהן אמורות להוות אינדיקטור ראשוני להשלכות החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות על החברה האירנית.
האם יתחזק הזרם הרפורמיסטי שבראשו עמדו בזמנו האשם רפסנג'אני ומחמד ח'אתמי, ושאותו מובילים כעת הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ ג'וואד ט'ריף, או שהמנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי, ההאייתולות ו"משמרות המהפכה" ימשיכו להכתיב את הקו השמרני הקיצוני גם בבחירות למוסדות החשובים במדינה?
אין כרגע תשובה על השאלה הזו, המאבק בין שני המחנות אמור להיות מאבק קשה אך תוצאותיו יתנו סימנים ברורים יותר למה שצפוי באירן בשנים הקרובות.

תאריך:  18/01/2016   |   עודכן:  18/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
המחאה של סרטי טרנטינו, היא מחאתם של הסרטים האפלים כולם, כנגד האדישות, האטימות, והתרדמה העמוקה בה החברה האנושית נמצאת, במיוחד לנוכח המוטיבים העיקריים: אלימות, גזענות, נקמה
רון בריימן
ישראל אינה מקפידה על כבודה כפי שהייתה עושה כל מדינה נורמלית, ועיתון חשוב בה רואה בחרבון על הדגל הלאומי "ביקורת אמנותית לגיטימית, שהיא לא רק מותרת, אלא אף נדרשת בחברה דמוקרטית"
ראובן לייב
למרות שמאמן הקראטה שנוא על כל משתתפי תוכנית הריאליטי הטלוויזיונית - לא יכולה ההפקה להרשות לעצמה להדיח אותו. בלעדיו פשוט אין לה תקומה
יצחק מאיר
אכן הציבור רשאי לדעת וצריך לדעת מי עומד כספית מאחורי מאמץ חברתי, מאמץ של אכיפת זכויות הילד, או האישה, או זכויות האדם בכלל, בוודאי מאחורי פעילות שיש לה היבטי פעילות שנויים במחלוקת, קרי פוליטיים. הציבור הוא שותף בכיר בפיענוח מכלול האינטרסים המותרים והאסורים
איתמר לוין
מי אחראי באמת לנפילת מגה? מי צודק - הספקים או הרשת? מי מנסה לגזור קופון? למי אסור להתערב? ומי יקנה רשת כזו? תשע הערות בבוקר שאחרי הקריסה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il