X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הסרת הסנקציות מעל אירן ודברי הרמטכ"ל בנושא מדגישים את גודל הכישלון של נתניהו בטיפול בנושא האירני. יש להפיק לקחים מהשגיאות בטיפול בנושא האירני אך ספק רב אם נתניהו יסכים לכך
▪  ▪  ▪
נתניהו נואם באו"ם [צילום: מן הטלוויזיה]

עכשיו לאחר שנחתם הסכם הגרעין והוחלט על הסרת הסנקציות שהוטלו על אירן ניתן לקבוע באופן ברור שראש הממשלה בנימין נתניהו נכשל במדיניות שהוביל בנושא אירן.
דבריו של הרמטכ"ל גדי אייזינקוט שקבע שבהסכם הגרעין יש גם הזדמנויות ולא רק סכנות מעמידים את בנימין נתניהו באור מגוחך, רב אלוף אייזינקוט איננו פוליטיקאי, אין לו אג'נדות נסתרות והוא אומר את הדברים כהוויתם בהסתמך על ניתוחים והערכות של בכירי מערכת הביטחון וקהילית המודיעין.
הרמטכ"ל לא פירט מהן ההזדמנויות שהוא רואה בהסכם הגרעין שאותו תיאר כ-"תפנית אסטרטגית", אולי התכוון לסכום העתק של כמה עשרות מיליארדי שקלים שהוקצב, עד כה, להכנות לתקיפת מתקני הגרעין באירן ונחסך עתה, ייתכן גם שרמז לאפשרות של התמתנות במשטר האירני אחרי הבחירות למג'לס ובחירה של מנהיג חדש במקומו של עלי ח'מינאי על-ידי "מועצת המומחים" או לאפשרות להקים ברית מדינית של ישראל עם סעודיה ומדינות במפרץ נגד התפשטותה של אירן במזרח התיכון, בכל מקרה ברור כי במבחן התוצאה ראש הממשלה נתניהו נכשל.
הנשיא אובמה ניצח את בנימין נתניהו בקרב על הסכם הגרעין שהיה ברור מראש כי לישראל אין סיכוי לנצח בו. הרושם בעולם בעצם ימים אלה, שבהם חוגגת אירן את הסרת הסנקציות מעליה, הוא שישראל הובסה, האירנים הובילו מהלך של משא-ומתן מבריק עם המעצמות ודחקו את ישראל מכל אפשרות להשפיע על ההסכם, נתניהו תרם לתהליך הזה, העימות המיותר שלו עם הנשיא אובמה הביא לכך שישראל איבדה לקראת סוף המשא-ומתן על ההסכם כל אפשרות להשפיע על תוכנו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהל עימות מסוכן עם הנשיא אובמה בקונגרס האמריקני דבר שנתפס כהתערבות ישראלית חסרת תקדים בעימות הפנימי בין המפלגה הרפובליקנית למפלגה הדמוקרטית, הברית שנתניהו כרת עם הרפובליקנים התבררה כטעות גדולה שרק הזיקה לישראל.
על-פי מקורות מדיניים בכירים ויודעי דבר, בערך לפני כחצי שנה פנו נציגים בכירים של ממשל אובמה אל ישראל והציעו לה להנמיך את פרופיל ההתערבות בנושא הסכם הגרעין בתמורה לכך שהיא תקבל פיצוי ביטחוני חסר תקדים במקרה של חתימה על הסכם הגרעין.
ראש הממשלה נתניהו דחה את ההצעה, השיקול שלו היה מוטעה מכיוון שהוא העריך כי בכל מקרה ישראל תקבל את הפיצוי הזה אולם מה שקרה בפועל הוא שבדיעבד התברר ההפך, לאחר החתימה על הסכם הגרעין, ממשל אובמה איננו מוכן לתת את הסיוע הזה לישראל בגלל סירובה להגיע להבנות עמו לפני חצי שנה.
התחושה במערכת המדינית והביטחונית היא שהנשיא אובמה מתנקם עכשיו במדינת ישראל ומטרטר אותה, בגלל הגחמות של בנימין נתניהו. הרושם הוא שהוא רוצה "להוציא לנו את המיץ" אומר גורם מדיני בכיר, מה שנפגע הוא האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל ואזרחי המדינה הם שעלולים לשלם את המחיר.
בשורה התחתונה, ראש הממשלה נתניהו גרם במדיניותו, שהייתה כנראה מונעת ברובה מאיבה אישית לנשיא אובמה, לכך שישראל איבדה הזדמנות פז להשפיע על מרכיבי הסכם הגרעין, האירנים ניצחו את ישראל ובגדול.
ראש הממשלה נתניהו הוא מסבירן מעולה, פרזנטור על ובעל כישרון רטורי ושליטה מצויינת בשפה האנגלית אבל מה באשר למדינאות ולמנהיגות? האם התכונות האלה מספיקות כדי לנהל קרב אדיר מול המערכת הבינלאומית שרצתה כל כך את הסכם הגרעין עם אירן?
ובכלל מי מייעץ לנתניהו בנושאים המדיניים, האם בכלל הוא מוכן להקשיב לדעתם של אחרים שכן הוא מחשיב את עצמו למומחה מספר אחד בכל הקשור לממשל האמריקני והפוליטיקה האמריקנית, נראה שנתניהו חטא במקרה הזה בחטא היוהרה כדרכו.
מה יעשה נתניהו עכשיו, האם יודה בטעותו וינסה לתקן את המצב תוך כדי תנועה? נתניהו לא יודה בטעותו כפי שלא יודה בטעות שעשה כשתמך במועמד הרפובליקני מיט רומני במרוץ לנשיאות נגד הנשיא אובמה. ראש הממשלה ייבחן שוב על-ידי הציבור הישראלי ביכולת האישית שלו להתגבר על כישלונו, להתעשת ולהפיק לקחים מהטעויות שעשה במדיניותו בנושא האירני וביחס שלו לממשל אובמה.
הנשיא אובמה יסיים את כהונתו בעוד כשנה ובאופן תיאורטי עדיין קיים סיכוי שישראל תוכל לקבל ממנו את הפיצוי הביטחוני הנאות על הסכם הגרעין אם נתניהו ישכיל להתנהל באופן הנכון. לא צריך להיות רק צודק, צריך להיות גם חכם.
בכל מקרה, הסיכוי שתקום ועדת חקירה שתבדוק את התנהלות הדרג המדיני שואף לאפס, זה לא פוטר את המערכת המדינית ביטחונית מלעשות תהליך של הפקת לקחים יסודית ולאתר את השגיאות שנעשו על ציר הזמן ובצמתים השונים של קבלת ההחלטות באופן שבו התנהלה ישראל בנושא האירני.
מי שצריך להוביל את התהליך הזה הוא ראש הממשלה עצמו והשאלה היא האם הוא מסוגל להוביל תהליך כזה של ביקורת על התנהלות מדינית שבה הוא היה הכוכב הראשי.
המסגרת לכך יכולה להיות באמצעות הקמת צוות מיוחד להפקת לקחים שיגיש את המלצותיו לקבינט הביטחוני או באמצעות אחת מועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. העיקר שהתהליך ייעשה ולא פחות חשוב הוא שראש הממשלה יפיק את הלקחים האישיים שלו מהטעויות שעשה בנושא האירני.

תאריך:  20/01/2016   |   עודכן:  20/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכישלון של נתניהו בנושא אירן
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
איך היה יכול להצליח כשכולם נגד ל"ת
שאלה לחמור  |  20/01/16 09:11
2
הבלים
מגיב ותיק  |  20/01/16 13:18
3
היסטרי משהו
באום   |  21/01/16 20:37
 
- בן מנחם לא רק טיפש. הוא מטומטם
בבר  |  22/01/16 16:38
4
התנהלות נתניהו בנושא האיראני
אלטע קאקער  |  21/01/16 23:44
5
איפה נעלם ביבי הקשקשן והגרעין ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  22/01/16 00:37
6
קישקוש
נובל  |  22/01/16 08:05
7
עיתונאי כתב תקשורתן אצלכם
....  |  12/02/16 16:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אריאל י. לוין
צופה שהצלחות הארגון ופעילותו בסוריה מגבירות את הסיכון שיפנה נגד ישראל וירדן    מזהיר מפני עלייה באיומי הטרור והפעולות הקיברנטיות, לצד ירידה באיום הקונבנציונלי
עידן יוסף
אובמה הדגיש כי יעמוד איתן מול האיומים הנשקפים מאירן לישראל ולמדינות אחרות באזור
איציק וולף
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה רשמית כי אירן עמדה בכל ההתחיבויות שהיו לה בהסכם הגרעין    מדינות העולם הסירו את העיצומים הכלכליים מעליה
איציק וולף
אירן שיחררה ארבעה אסירים בעלי אזרחות כפולה - אירנית ואמריקנית - ובהם גם את כתב הוושינגטון פוסט שהורשע בריגול    שר החוץ האירני: היום יוסרו העיצומים מעל אירן, זה יום טוב לאירן ולאזור כולו
איציק וולף
מחלקת המדינה האמריקנית והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העריכו שקרוב מאוד היום שבו אירן תקבל את ההקלות בעיצומים הכלכליים שהוטלו עליה
רשימות נוספות
אירן התחכמה להסכם הגרעין  /  אריאל י. לוין
האם ישראל יכולה לתקוף את אירן?  /  אריאל י. לוין
"אירן קיבלה כל מה שרצתה"  /  אריאל י. לוין
אירן ומימן  /  אריאל י. לוין
מדוע נסגר תיק הממדים הצבאיים של אירן?  /  אמילי לנדאו, אפרים אסכולאי
אובמה וחשבון הנפש   /  אסתר שניאורסון גרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il