X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רעידת האדמה המלאכותית שתועדה ב-6 בינואר באזור הצפון-מזרחי של קוריאה הצפונית נגרמה עקב פיצוץ פצצת "מימן", כך לפחות נטען בהצהרה הרשמית שהוציאה קוריאה הצפונית המקרה של קוריאה הצפונית אינו מעורר תקווה בכל הקשור ליכולת של אסטרטגית המשא-ומתן והדיפלומטיה לעצור מדינה הנחושה להפוך לגרעינית. האם נותר דבר מה שניתן לעשות?
▪  ▪  ▪
נציגי יפן, קוריאה הדרומית וארצות הברית (הסגנים של שרי החוץ) בפגישתם המיוחדת לאחר הניסוי הגרעיני שביצעה קוריאה הצפונית ב-6 בינואר 2016. טוקיו, 16 בינואר 2016 [צילום: Kazuhiro Nogi/AP]
קוריאה הצפונית היא שחקנית מרכזית באספקת ידע, טכנולוגיות ורכיבים בתחום הבלתי קונבנציונלי למספר מדינות באזור. מדובר בטכנולוגיות של טילים וגרעין וכנראה גם במאגר לא-מבוטל בהיקפו של נשק כימי, הנמצא ברשותה של קוריאה הצפונית, שחולקת את הידע שלה בתמורה לכסף מזומן, ולא מטעמי קירבה אידיאולוגית או אינטרסים משותפים

   רשימות קודמות
  סבב נוסף בעימות האירני-סעודי
  האם יש (סוף-סוף) סיכוי לשלום בסוריה?
  ספינה על פני ים שאיננו
  ישראל, המערב ואתגר ההגירה
  עד כמה עמוקים הסדקים?

רעידת האדמה המלאכותית שתועדה ב-6 בינואר 2016 באזור הצפון-מזרחי של קוריאה הצפונית נגרמה עקב פיצוץ פצצת "מימן", כך לפחות נטען בהצהרה הרשמית שהוציאה קוריאה הצפונית. עד שהמאמצים הבינלאומיים לאיסוף דגימות של שיירי הפיצוץ מהאטמוספירה יספקו אינדיקציה ברורה יותר לנכונות ההצהרה, מתחזקת ההסכמה הבינלאומית שהפיצוץ הנוכחי היה דומה בעוצמתו לשלושת הפיצוצים הקודמים שביצעה המדינה. במילים אחרות, הפיצוץ היה לכל היותר פיצוץ גרעיני מתוגבר (boosted) ולא ניסוי בפצצת מימן, שכן העוצמה של פצצת מימן מלאה הייתה צפויה להיות גדולה הרבה יותר. בדצמבר 2015 טען שליט קוריאה הצפונית שארצו הצליחה לפתח את הטכנולוגיה לפצצת מימן. לאור זאת, וללא קשר לתוצאת הפיצוץ הנוכחי, סביר שקים ז'ונג און יתקשה לחזור בו מהצהרתו הנוכחית.
לא ברור מה הניע את קוריאה הצפונית להוציא לפועל את הניסוי הזה - אולי היו אלה סיבות פנימיות ואולי רצון למשוך את תשומת הלב הבינלאומית, אולם כמו במקרים קודמים, קוריאה הצפונית שבה והצדיקה את הניסוי כנחוץ על-מנת להדוף את התוקפנות האמריקנית והאיומים הגרעיניים מצדה. קוריאה הצפונית גם ציינה, כי זהו "נשק של יציבות", שיהווה הרתעה מפני פלישה, כדי שהיא לא תמצא עצמה נתונה לגורל דומה לזה של לוב או עירק. העיתוי של הניסוי קשה להסבר, שכן דומה שקוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית ניסו לאחרונה להתקרב אחת לשנייה, וכן לאור העובדה שהניסוי עורר את כעסה של סין - צינור החמצן הכלכלי המרכזי של קוריאה הצפונית.
ברמה העולמית, התגובה הראשונית לחדשות הייתה עד כה דומה למדי לתגובות שראינו לאחר שלושת הניסויים הגרעיניים הקודמים של קוריאה הצפונית. הושמעו גינויים חריפים בשילוב עם ביטויי כעס ודאגה מצד המדינות השכנות, ובמיוחד מכיוון יפן וקוריאה הדרומית. מועצת הביטחון של האו"ם הזדרזה לצאת בהודעה בדבר כוונתה לאכוף צעדי עונשין. בהמשך להצהרותיה מ-2013 להגן על קוריאה הדרומית, בחרה ארצות הברית הפעם במפגן כוח מהיר, כאשר הטיסה מפציץ B-52 מעל קוריאה הצפונית להמחשת המחויבות שלה להגנתן וביטחונן של בנות בריתה באזור. אבל יותר מכל, התעסקו כולם בשאלה האם טענות קוריאה הצפונית נכונות - ובמקרה זה האם היה זה ניסוי בפצצת מימן, או פיצוץ מתוגבר שמתבסס על ביקוע. קוריאה הדרומית וארצות הברית מובילות את מחנה הספקנים, אולם מימן או לא - אין חולק על כך שמדובר בניסוי גרעיני רביעי במספר של קוריאה הצפונית, ויש לשער שהתרחשות זו חמורה כשלעצמה.
ההשלכות של הניסוי הן היחלשות נוספת במשטר למניעת תפוצת נשק גרעיני, שממילא כבר מעורער למדי. בנוסף לאיום הישיר שקוריאה הצפונית מציבה בפני שכנותיה, פעילותה להפצת יכולות בלתי קונבנציונליות מציבה איום חמור על המזרח התיכון ומעבר לו. קוריאה הצפונית היא שחקנית מרכזית באספקת ידע, טכנולוגיות ורכיבים בתחום הבלתי קונבנציונלי למספר מדינות באזור. מדובר בטכנולוגיות של טילים וגרעין וכנראה גם במאגר לא-מבוטל בהיקפו של נשק כימי, הנמצא ברשותה של קוריאה הצפונית, שחולקת את הידע שלה בתמורה לכסף מזומן, ולא מטעמי קירבה אידיאולוגית או אינטרסים משותפים.
לא רואים שש-שש
המקרה של קוריאה הצפונית אינו מעורר תקווה בכל הקשור ליכולת של אסטרטגיית המשא-ומתן והדיפלומטיה לעצור מדינה הנחושה להפוך לגרעינית. המשא-ומתן עם קוריאה הצפונית שהתנהל במסגרת "שיחות שש המדינות" בניסיון לאלץ אותה לפרק את יכולתה הגרעינית הצבאית - כשל, וכיום קוריאה הצפונית, היא מדינה גרעינית לכל דבר. הסכם המסגרת שחתמה קוריאה הצפונית עם ארצות הברית באוקטובר 1994, וכן ההסכם שהגיעו אליו בספטמבר 2005 במסגרת שיחות השש, נחגגו שניהם בשעתו כהישג שהצליח לרסן את קוריאה הצפונית, אולם בשני המקרים התברר שאין זה כך. ההסכם של 1994 לכל היותר עיכב את תוכניתה של קוריאה הצפונית, וקים ז'ונג איל המשיך להפיק הן פלוטוניום והן אורניום מועשר בדרגה גבוהה (HEU) - חומרים שלכל אחד מהם פוטנציאל להפיק נשק גרעיני. ההערכה הייתה שאם המחיר שתיאלץ קוריאה הצפונית לשלם עבור המשך פיתוחה של התוכנית יהיה גבוה, ואם גם יוצע לה סיוע כלכלי תמורת הפסקה, היא תהיה מוכנה לזנוח את שאיפות הגרעין שלה. ייתכן שהמחיר לא היה מספיק גבוה, או שקוריאה הצפונית פיתחה התמחות ב"מכירת" תוכניתה הגרעינית שוב ושוב, מבלי שתהיה לה כל כוונה לוותר עליה.
תמונת המצב לגבי תפוצת נשק גרעיני בזירה העולמית מגלה תמונה עגומה: אירן לא ויתרה על שאיפותיה לנשק גרעיני, אלא רק מעכבת את מימושן באי-אלו שנים. על-פי דיווחים מסוימים, ייתכן שסוריה משקמת את תוכנית הגרעין שלה, ומדינות מזרח תיכוניות נוספות שוקלות להצטרף למועדון. במקביל, מעמדה הרשמי של הודו כמדינה גרעינית אינו עוצר אותה מלפתח תוכנית גרעין לצרכים אזרחיים, ופקיסטן מקווה לעסקה דומה. למרות שלחצים מדיניים עדיין עשויים להניב פה ושם פתרונות, הסיכוי למזרח תיכון מפורז מנשק להשמדה המונית כמעט אפסי. חוסר האמון השורר באזור רק הוחמר בעקבות ההסכם עם אירן.
האם נותר דבר מה שניתן לעשות? לסין יש את הכוח הפוטנציאלי להשפיע על צמצום האיום של קוריאה הצפונית וכך להשפיע על המצב העולמי של מניעת תפוצה גרעינית, אבל למרות שהניסוי האחרון עורר את זעמה של סין, ספק אם היא תנקוט צעדים חמורים בתגובה. סין עדיין נרתעת בשל החשש שלחץ מוגזם יוביל להתמוטטותה של קוריאה הצפונית, ולזרם של פליטים שיחצו את הגבול אליה. תרחיש כזה עלול גם להביא את בעלת-בריתה של ארצות הברית, קוריאה הדרומית, קרוב יותר לגבולה של סין, ולמעשה להפוך אותה לשכנה של ממש.
ומה לגבי הקהילה הבינלאומית הרחבה? בהנחה שיוטלו סנקציות שונות, איזו השפעה תהיה לכך על התמונה הכוללת? וכמה זמן יעבור עד שכולם יחזרו למצב של "עסקים כרגיל"? המציאות המצערת היא, שברגע שמדינה חוצה את הסף הגרעיני, לא נותר הרבה מה לעשות כדי להחזיר את הגלגל לאחור. המשך ההתעקשות האמריקנית על פירוקה של קוריאה הצפונית מגרעין - ללא התוויית מדיניות מסודרת שמתייחסת לאיום בפועל - נראית יותר ויותר כמנותקת מהמציאות בשטח. המסר שעולה מכך לתוכנית הגרעין של אירן ולהסכם הגרעין שנחגג בקיץ האחרון הוא חד וברור. המאמצים צריכים להתמקד עתה בניסיון להבטיח, כי בעוד עשר עד חמש-עשרה שנים (או פחות, אם אירן תחזור בה מהבטחותיה) לא נתעורר לניסוי דומה בגרעין אירני.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 788 (21.1.16)
אפרים אסכולאי הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, עבד בוועדה לאנרגיה האטומית של ישראל (IAEC) במשך יותר מ-40 שנה ועסק בעיקר בסוגיות של בטיחות גרעינית וסביבתית.
אמילי לנדאו היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, מנהלת את פרויקט בקרת הנשק וביטחון אזורי במכון ומובילה את תוכנית המחקר, הכנסים והכשרת חוקרים צעירים בתחום זה במכון.
תאריך:  24/01/2016   |   עודכן:  24/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מימן או לא, קוריאה הצפונית בניסוי מס' 4
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר קוריאה
איציק וולף
מצג כוח משותף לארצות הברית ולקוריאה הדרומית בעקבות הניסוי הגרעיני שביצעה קוריאה הצפונית בשבוע שעבר
איציק וולף
קוריאה הצפונית הודיעה כי ביצעה ניסוי מוצלח וראשון בפצצת מימן    באזור הורגשה רעידת אדמה בעוצמה של 5.1    חשש גדול בקרב שכנותיה של קוריאה הצפונית
אביתר בן-צדף
הצוללות נעלמו בשיאה של המתיחות הגואה בין שתי הקוריאות    היעלמות הצוללות הנה מקור לדאגה, אמר דובר משרד ההגנה הדרומי, שהדגיש, כי אין לארצו מושג על כוונות שכנתה, והיא חוששת, שהצוללות יתקפו בהפתעה כלי-שיט צבאיים, או מסחריים
אביתר בן-צדף
מסוגל לירות ראשי-קרב גרעיניים אל חופי ארצות-הברית
אביתר בן-צדף
פיונג-יאנג הודיעה, כי ניסתה טילי-שיוט חדשים נגד ספינות    לדברי דובר של הממשלה, נכח קים ג'ונג און, מנהיג המדינה, בניסוי הירי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il