X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
כוחות הצלה מפנים פצועה ליד בניין הבטקלאן במרכז פריס לאחר התקפה משולבת של טרוריסטים, 14.11.2015 [צילום: AP/Thibault Camus]
פיגועי התאבדות ברחבי העולם - 2015
פיגועי ההתאבדות ממשיכים להוות אמצעי לחימה פונקציונלי וסמלי כאחד בידי ארגוני טרור רבים וגדולים מהזרם הסלפי-ג'יהאדיסטי, הפועלים ברחבי העולם, ומסתמנת מגמה של התפשטותו למדינות חדשות במוקד הפעלת המתאבדים: הארגונים המזדהים עם רעיון הג'יהאד העולמי, שברובם הזדהו בעבר עם אל-קאעידה וכיום הם מזדהים עם דאעש

בשני העשורים האחרונים הפכו פיגועי התאבדות לדפוס פעולה בולט ברפרטואר של ארגוני טרור בכלל ושל ארגונים סלפים-ג'יהאדיסטים בפרט. במהלך 2015 בוצעו כל פיגועי ההתאבדות, למעט בודדים, בידי ארגוני טרור המזוהים עם זרם זה. למרות שפיגועי התאבדות מהווים אחוז קטן בלבד מכלל פעולותיהם של ארגוני הטרור, מספרם ופיזורם הגאוגרפי גדל במהלך השנים. השימוש הגובר בפיגועי התאבדות נובע מקטלניותם הגבוהה, וכן מיתרונם בביסוס ההרתעה ודימוי העוצמה של הארגונים המבצעים, המפגינים כך לעיני כל את נכונותם של פעיליהם להקרבה עצמית אולטימטיבית, למען הגשמת המטרות שבשמן הם פועלים.
פיגועי התאבדות נכללים בספירה המתבצעת במכון למחקרי ביטחון לאומי באורח שוטף על סמך שני מקורות בלתי תלויים, תוך מודעות לכך שדיווחים לא-מעטים מופצים על-ידי ארגונים, המבקשים להאדיר את נפח פעילותם, ולכן דיווחים לא מאומתים אינם נכללים בסטטיסטיקה. בנוסף, יצוין שמתקפה משולבת על מספר יעדים במקביל נספרת כאירוע אחד. עקרונות אלה הנחו את ספירת פיגועי ההתאבדות שהתרחשו במהלך 2015 ברחבי העולם - כ-452, שבוצעו על-ידי כ-735 מחבלים ומחבלות ב-22 מדינות. בפיגועים אלה נגרם מותם של כ-4,370 בני אדם.
נתון זה מצביע אומנם על ירידה של כ-24 אחוזים לעומת נתוני 2014, שהייתה שנה עמוסה בתחום זה - 592 פיגועים, שבוצעו בידי 937 מחבלים ב-16 מדינות, וגרמו למותם של כ-4,400 בני אדם - אך הוא מלמד, כי פיגועי ההתאבדות בשנת 2015 היו קטלניים יותר מאלה שבוצעו בשנה הקודמת. אשר לירידה המספרית בשנת 2015, מקורה בעיקר בהפחתה הניכרת שחלה בפעילות בתחום זה בעירק ובאפגניסטן - שתי המדינות העיקריות, שבהן בוצעו רוב הפיגועים בשנים קודמות. מנגד, ב-2015 חלה עלייה בולטת בפיגועי ההתאבדות שבוצעו באפריקה, בעיקר בניגריה, וכן בכמה משכנותיה.
מגמות עיקריות
  • המזרח התיכון נותר זירת הפעילות המרכזית לפעילות טרור המתאבדים. ב-2015 בוצעו במדינות האזור כ-207 פיגועי התאבדות בידי 452 מחבלים מתאבדים. הירידה במספר הפיגועים בשנה הנסקרת - כ-44 אחוזים לעומת השנה הקודמת, שבה נרשמו באזור 370 פיגועים - נבעה בעיקר מירידה במספר הפיגועים בעירק (115 ב-2015 לעומת 271 ב-2014), בתימן (13 לעומת 29, בהתאמה) ובלבנון (3 לעומת 13, בהתאמה). בסוריה, לעומת זאת, המגמה נותרה יציבה (39 לעומת 41). עלייה במספר הפיגועים נרשמה במצרים (12 לעומת 4) ובלוב (13 לעומת 11).
  • ביבשת אפריקה חלה במהלך 2015 עלייה של כ-157 אחוזים בהיקף פיגועי ההתאבדות, מרביתם בוצעו בניגריה על-ידי ארגון 'וליאת מערב אפריקה' (שילוב של 'בוקו חראם' ו'אנצארו'), שהיה אחראי ל-122 פיגועים, שבוצעו על-ידי 213 מחבלים. 96 מהפיגועים בוצעו בניגריה (לעומת 32 פיגועים ב-2014) והשאר בקמרון (13), בצ'אד (8) ובניז'ר (5). ניתן להסביר עלייה זו כתגובת-נגד של הארגון למתקפת הקואליציה של המדינות האפריקניות נגדו, אשר הביאה לצמצום ניכר בשטחים שבשליטתו, וכן כתגובה להכרזת המלחמה מצד הנשיא החדש מוחמדו בוחארי (פברואר 2015) ששם לו למטרה את הבסת הארגון. במקביל פעל השנה באפריקה גם ארגון 'א-שבאב' הסומלי, המשתייך למערכת הבריתות של אל-קאעידה, אשר היה אחראי ל-18 פיגועי התאבדות (לעומת 19 בשנה הקודמת).
  • ב-2015 חלה עלייה ניכרת בפיגועים שבוצעו על-ידי נשים: כ-70 פיגועים בוצעו על-ידי 124 נשים, מתוכם כ-66 מטעם ארגון 'וליאת אפריקה' (בוקו חראם' ו'אנצארו') על-ידי 120 נשים, מתוכן 35 ילדות-נערות (בהשוואה ל-2014, אז בוצעו 13 פיגועי נשים בלבד). נתון זה שיקף במיוחד את העלייה הדרמטית בפיגועי נשים בניגריה (50) ובקמרון (11). בצ'אד בוצעו שלושה פיגועים, בניז'ר שניים, וארבעה פיגועים נוספים בוצעו בידי מתאבדות בסומליה, בטורקיה, באפגניסטן ובהודו.
  • שחקנית בולטת בתחום הטרור בכלל וטרור המתאבדים בפרט במהלך 2015, הייתה 'המדינה האיסלאמית' (דאעש), שהייתה אחראית ישירות ובעקיפין לכ-174 פיגועים. מתוכם, היא נטלה אחריות ל-75 פיגועים ו-74 נוספים, שהתרחשו בעיקר בעירק ובסוריה, מיוחסים לה למרות שלא הצהירה על אחריות לביצועם. יצוין, כי 134 פיגועי התאבדות נוספים בוצעו על-ידי שותפיה של 'המדינה האיסלאמית' בניגריה ('וליאת מערב אפריקה') ובמצרים ('וליאת סיני').
  • ירידה חלה במספר פיגועי ההתאבדות בשתי זירות מרכזיות בדרום אסיה - אפגניסטן ופקיסטן. באפגניסטן בוצעו ב-2015 69 פיגועים על-ידי 96 מתאבדים, לעומת 124 בשנה הקודמת (ירידה של 44 אחוזים). נראה, כי נסיגת רוב הכוחות האמריקנים מאפגניסטן הובילה את ארגון הטליבאן האפגני למקד מאמצים בכיבוש שטחים באזורים אסטרטגיים, על חשבון התקפות טרור, ובכללן פיגועי התאבדות בערים. גם בפקיסטן חלה ירידה במספר פיגועי ההתאבדות: ב-2015 בוצעו במדינה זו 24 פיגועים על-ידי 31 מתאבדים, לעומת 36 פיגועים ב-2014 (ירידה של 33 אחוזים).
התרחשות בולטת בהקשר זה, שנרשמה ב-2015, הייתה ביצוע מספר פיגועי התאבדות באירופה. הדרמטי שבהם, היה מתקפת הטרור שבוצעה בפריס ב-13 בנובמבר, בידי שבעה מתאבדים שרצחו 130 בני אדם ופצעו מאות. המתקפה בוצעה בידי 'המדינה האיסלאמית', בעיקר באמצעות אזרחים צרפתים ובלגים ממוצא מוסלמי, ששבו לאירופה לאחר שהתגייסו לשורותיה והוכשרו על ידה. בנוסף, 'המדינה האיסלאמית' ביצעה בטורקיה שלושה פיגועי התאבדות (מתוך סך כל החמישה שבוצעו במדינה זו ב-2015). הקטלני שבהם - 103 אזרחים הרוגים - כוון נגד פעילים פרו-כורדיים.
לסיכום, ניתן לקבוע כי פיגועי ההתאבדות ממשיכים להוות אמצעי לחימה פונקציונלי וסמלי כאחד, בידי ארגוני טרור רבים וגדולים מהזרם הסלפי-ג'יהאדיסטי, הפועלים ברחבי העולם, ומסתמנת מגמה של התפשטותו למדינות חדשות. במוקד הפעלת המתאבדים ניצבים הארגונים, המזדהים עם רעיון הג'יהאד העולמי, ואשר ברובם הזדהו בעבר עם אל-קאעידה וכיום הם מזדהים עם 'המדינה האיסלאמית'.
משום שהמערכה המתנהלת מול גורמי ג'יהאד בתוך מדינות במזרח התיכון, באפריקה וגם באירופה, היא בעיצומה ומתגברת, במזרח התיכון ניצבת מול גורמים אלה קואליציה בינלאומית רחבה, ועימותים בין-עדתיים ובין סיעות איסלאמיות, בעיקר במזרח התיכון, מחריפים אף הם, ניתן להעריך (בזהירות המתבקשת), כי טרור המתאבדים ימשיך להיות חלק משמעותי מבין שיטות הפעולה הנקוטות במסגרת המאבקים הללו. מספר המתאבדים ופיגועי ההתאבדות ייקבע על-פי תוצאת המשוואה, שמצדה האחד יכולותיהם של הארגונים השונים, הנוקטים בשיטת לוחמה זו, ומצדה האחר נחישותם ויכולתם של כוחות הביטחון והמודיעין של המדינות המותקפות לסכלם.
אשר לישראל - גם בשנת 2015, היא לא היוותה מטרה בולטת לניסיונות לביצוע פיגועי התאבדות. עיקר מתקפות הטרור נגד אזרחיה בוצע בידי סכינאים, נהגים דורסים וחוליות יורים. גם ניסיונות בודדים וספורדיים לבצע פיגועי התאבדות נבלמו באיבם. אולם, בין אם יימשך העימות האלים בין ישראל לפלשתינים, אשר הוצת בסתיו 2015, ובין אם ייחלש, ניסיונות להסלים את המאבק או לעוררו מחדש באמצעות פיגועי התאבדות ראוותניים, עלולים להתרחש. לצד זאת, קיים איום ברור ומפורש מצד גורמי ג'יהאד סלפי, המזוהים עם 'המדינה האיסלאמית' ועם אל-קאעידה לבצע פיגועי טרור נגד ישראל - ובכלל זה גם פיגועי התאבדות מגבולותיה וברחבי העולם.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 789 (26.1.16)
תודה לטלי רוטשילד, סמדר שאול, נועה זלצמן, אב ברא"ס, אביעד מנדלבאום, קרן אברויה ואפיק ברק, מתמחים בתוכנית לטרור ומלחמה בעצימות נמוכה, על תרומתם לאיסוף הנתונים.
עינב יוגב היא חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי בתוכנית המחקר לטרור ומלחמה בעצימות נמוכה, וכן חוקרת בתוכנית העוסקת במעמדה של ישראל בעולם לנוכח איום הטלת החרם והסנקציות על ישראל.
יורם שוייצר הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי וראש התוכנית טרור ומלחמה בעצימות נמוכה.
תאריך:  03/02/2016   |   עודכן:  03/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיגועי התאבדות ברחבי העולם - 2015
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית כהנא
ספר חדש חושף גילויים על קו התפר שבין המשטר הנאצי לשחרור בנות הברית בעיר קטנה בגרמניה
עליס בליטנטל
הצגה שחובה על משרד התרבות להציגה בפני תלמידי ובעיקר תלמידות חטיבה ותיכון; משום החשיפה והירידה לעומק הבעיה של הריון בלתי רצוי בגיל העשרה. מה שהאימהות לא השכילו לעשות והחינוך בבתיה"ס מתעלם ממנו - רצוי שהידע הזה ייראה בצורה הנוקבת והרגישה גם יחד מהצגת "בי מיי בייבי"
יובל לובנשטיין
מהפכת המזון הבריא מיקמה את הלחם הלבן בתחתית הסולם ומנגד עלה קרנו של הלחם המלא ובעקבותיו לחם מלא בטעמים וגם לחם שאור
אלי אלון
מרדכי נבון היה מראשי תעשיית הסרטים בארץ בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל    הוא ייסד וניהל את אולפני חברת סרטי "גבע" והיה ממקימי התשתיות לתעשיית הקולנוע בישראל - סיפורו של המפיק המיתולוגי שבימים אלה מלאו 50 שנה למותו
איתמר לוין
יום פלילי טיפוסי: שופט יעיל צריך להתמודד עם צדדים שלא תמיד מסייעים לקדם את התיקים    ויליאם חאמד עושה כמיטב יכולתו, אבל מפגין סלחנות יתר כלפי סניגור חצוף
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי  
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מימן או לא, קוריאה הצפונית בניסוי מס' 4  /  אפרים אסכולאי, אמילי לנדאו
סבב נוסף בעימות האירני-סעודי  /  עמוס ידלין
האם יש (סוף-סוף) סיכוי לשלום בסוריה?  /  בנדטה ברטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il