X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ברגע שנגמרה התועלת שניתן היה להפיק מהפעילים ומהפילנתרופים בארצות הברית למען המדינה שהם אוהבים - מדינת ישראל, הם הושלכו על-ידי הארגונים בהם פעלו ולהם תרמו ככלי אין חפץ בו
▪  ▪  ▪
הייתה חסידה נלהבת של מדינת היהודים, אבל מי זוכר? עטרה מונד ז"ל והכותב [צילום: באדיבות ארי בוסל]
נודה בשל דעותיו. תשבי סאאד [צילום: באדיבות קירן סאאד]

עברתי בחטף ליד בניין העירייה של בוורלי הילס וראיתי את אחד העובדים אותו הכרתי לפני שני עשורים. "איך שהוא התבגר", אמרתי לעצמי, ומיד עצרתי בעד עצמי, הסתכלתי בראי, והכרזתי ביני לבין עצמי (שכן רק אני הייתי במכונית), בגיחוך מהול בצער, "כנראה שכולנו מתבגרים". היה זה הלם, לראות שאדם אחר, בן גילי לערך, נראה כל כך הרבה יותר מבוגר ממה שאני מתאר לעצמי שאני נראה ("האם גם אני נראה כך")? ניחא, כנראה שאלו הם החיים, ואנחנו נשארים צעירים לנצח. אולי טוב שכך, שכן אנו רואים במראה את מה שאנחנו רוצים לראות, לא בהכרח (או בהכרח לא) מה שאחרים רואים כמובן מאליו.
עצרה אותי בבנק ידידה של הוריי, ישראלית הקוראת טור זה. רצים אחריה ואחרי בעלה כל הזמן שיתרמו לארגון זה ולארגון אחר, והיא חושבת ושוקלת ומגיעה למסקנה שכל עוד חושבים שהם יתרמו, ממשיכים לפנות אליהם, וזה כבר נהיה להם לזרא, וברגע שיתרמו, או שיודיעו שלא יתרמו, הם יישכחו באותו הרגע, כלא היו.
מעטים הארגונים שלא כך נוהגים. "דרך טבע" יגיד מאן דהוא. פסול גדול בדבר. מספר פעמים בעבר ציינתי זוג פילנתרופים אמריקני, משפחת מרקמן. הוא נפטר לפני מספר שנים, אך את אשתו - שיינדל בת לאה - אני רואה מדי שבת בשבתו, וזוכה להזכירה ב"מי שברך". זוכר אני ביקור בדירתם בבית אבות בלוס אנג'לס. על הקירות היו שמונה תמונות של "חלונות שאגאל", כל אחת ציון של תרומה מאוד נכבדה. כסף רב הם נתנו, בזמן שלכסף היה ערך, ובערוב ימיהם, אפילו כרטיס שנה טובה הם לא קיבלו מאותו ארגון. פשוט, כלה זמנם ונשתכחו, כאבן שאין לה הופכין.

"הכושים שעשו את שלהם"

מנסה אני לחשוב על ארגונים הנוהגים אחרת, על אנשים שנוהגים בזולת באותה צורה שהיו מצפים שינהגו כלפיהם. מעט מאוד דוגמאות כאלו מוצא אני. ברגע שנגמרה התועלת שניתן היה להפיק ממך, הושלכת כדבר שאין בו חפץ. "הכושי עשה את שלו". אך אצלי גוברים הרגשות, ובהם בייחוד שאט נפש, שכן דומה הדבר ליחס לסמרטוט רצפה או לרהיט, ואז נמהלים אלו בעצב, ואני בטלטלת רגשות, כספינה בלב ים בעת סופה עזה המאיימת לרסקה ולבולעה בעת ובעונה אחת.
לפני שנים רבות הייתה פעילה בלוס אנג'לס, שנותרה אלמנה - בעלה ידוע מאוד בהיסטוריה של העיר לוס אנג'לס - עטרה מונד ז"ל. עטרה הייתה חסידה נלהבת של מדינת היהודים, ואת שנותיה האחרונות היא הקדישה להתנדבות לארגונים פרו ישראלים. למעט משפחתה וקבוצה של חברים קרובים, עמיתים לקרב, מי זוכר אותה היום? אך הנה, כל שצריך לעשות הוא לפתוח את ספר ההוקרה השנתי של ארגון Stand With Us, בעמוד הראשון (כפי שקוראים מימין לשמאל), והנה שם ברשימה "אנחנו תמיד נזכור", מופיע שמה של עטרה.
מה המיוחד ומה יוצא דופן בכך? עטרה הייתה מתנדבת. שלא כמו אשתו של סטנלי בלק, היא לא הייתה חלק משמנה וסלתה של בוורלי הילס שחילקו מיליון פה וחמישה מיליונים שם ואירחו את כל המי ומי דרך קבע באחוזתם. שלא כמו ניוט בקר, היא לא הייתה משועי העולם.
שם, ברשימה של האנשים שכבר לא איתנו אך לא נשכחו, אפשר למצוא גם את תשבי סאאד, בעליו של העיתון "העולם המוסלמי היום", שנודה לחלוטין מקהילתו - המוסלמים של אורנג' קאונטי - בשל דעותיו ועמדותיו, ושבהלוויתו השתתפו כמעט כל ראשי הארגונים היהודים בלוס אנג'לס רבתי ואף מהחוף המזרחי. שמונה שנים לפטירתו, אשתו שנשארה לבד עזבה את קליפורניה, וכל ראשי אותם הארגונים היו עסוקים מדי מלבוא להיפרד. הזמן, כאמור, עושה את שלו, וכך הספיקו לשכוח.
באותה רשימה גם ניתן למצוא שם נוסף, "אן שלמוני", ואשאיר לקוראים לנסות למצוא מי היא הייתה. ארמוז שחינוך כה טוב היא נתנה לילדיה, עיצבה אותם כאופה שלש בצק ואת נשמתו הוא יוצק, שבתה היא אחת הנשים המוערכות ביותר בעולם היהודי והפרו-ישראלי היום.
קבוצה של אנשים שעצם הזכרתם, שנה אחר שנה, משקפת את עצם המהות של הארגון - שאכן יש מהות, אנושיות ואכפתיות מעבר לכסף, להתחככות ולסינוור הרב; סיבה נוספת להערכה הרבה שאני רוחש לארגון ולאלו העומדים בראשו.
תהא מנוחתם של חברי אותה קבוצה עדן.

גרי רטנר - Stand With Us
בתמונה: גרי רטנר ואשתו עם דוד בן-גוריון, 1969 [צילום: באדיבות גרי רטנר]
▪  ▪  ▪

אדם יוצא דופן, שבשעתו ניהל את הקונגרס היהודי אמריקני (להבדיל מארגון אחר עם אותם ראשי תיבות), והיום הוא מנהל בכיר בארגון Stand With Us, הוא גרי רטנר. עבור גרי, תומך או תורם קיים מעבר לעצם ה"אקט עצמו". ישנה מערכת יחסים, וזו נמשכת לאורך זמן, לאורך שנים רבות. עבורו התקשרות היא חתונה, וזו כאמור לא יכולה להסתיים אלא בהיפרדנו מהעולם. אין גירושים. יש זוגיות, תלות הדדית, הערכה והבנות לאורך זמן. זוהי גישה שונה ומשונה, ודאי לדור הצעיר, לו כל דבר ניתן לשינוי - רהיט, מכונית, בעל או אישה - ללא כל מחויבות.
וזהו ההבדל המהותי: מרבית הארגונים והאנשים הפועלים, עושים זאת עבור תועלת מיידית, עבור סיפוק של רגע, ודורשים הם סיפוק מתמיד, קרי הם משתמשים באחד ואחר כך בשני ובשלישי וברביעי. הם קופצים ממיטה למיטה, נזקקים לריגושים שכמו סם ממלאים את הוויתם ואת עצם היותם. לעומתם, מתי מעט מקפידים על מערכת יחסים, וזו חשובה להם לאין ערוך מאותו סטוץ בן-חלוף של רגע.
יגיד מי שיגיד שברי שבעל המאה הוא בעל הדעה, ושיש לכרכר סביבו, להשתחוות, לבטל את עצמך ולשכוח את כל האחרים. אכן, רבים חושבים כך. עד כמה עלובים חייהם, עד כמה נטולים כל ערך וכל משמעות. ולמי שעדיין לא מבין זאת, אחזור להשוואה היותר מתובלת בה נעזרתי. מי שקופץ ממיטה למיטה (ולעיתים אפילו לא מקפיד שבכלל תהיה מיטה, למען ריגוש נוסף), עלול למצוא עצמו (או עצמה) עם וירוס זה או אחר או תחלואה בלתי מוסברת. רק אז הוא (או היא) ישאלו את עצמם, בחרטה אמיתית וכנה, "מדוע עשינו זאת, מדוע לא התאפקנו, מדוע לא היינו נאמנים רק לאחת (או לאחד)?". כמה קל לשכוח את העבר, וכיון שההתייחסות היא לאנשים כאל זבל או כסמרטוט רצפה, הרי שאין פלא שההשוואה לקיום יחסי מין תקפה גם תקפה. שוכח האדם עם מי היה תמול ושלשום, כזו תחלופה גדולה קיימת שם.

דוריס וויס-מונטרוס - ההבטחה Never Again

אסיים דווקא בפעילה מקומית, דוריס וויס-מונטרוס, שהקימה ארגון ועמדה בראשו - ילדים של ניצולי שואה יהודים. הארגון אירח דוברים רבים, חלקם מהארץ וחלקם במסעות קידום ספרים. באמצע השבוע היו מגיעים לארועי הארגון מאה או מאתיים אנשים, ולאו-דווקא מצד אחד של המפה הפוליטית או מצידה האחר. לא רק שהיו מגיעים, הם גם היו משלמים דמי חניה ודמי כניסה. לא הריביתי להגיע לארועים אלו, למעט פעמים בודדות בהן חשתי צורך מיוחד לבוא, ותמיד התפעלתי מחדש מהנוכחות ומהיכולת למשוך את האנשים פעם אחר פעם.
בנקודת זמן מסוימת, אפילו עיתונאית הארץ יצאה ב"עליהום" על הארגון וסמלו - פסי הרכבת הידועים לדראון עולם, ואולי הייתי צריך להבין כבר אז שדוריס מצליחה במקום שאחרים נכשלים בו - היא חודרת מתחת לעורם של אויבינו מבפנים, ישראלים משומדים "יפי נפש".
לאחרונה, דממה. אין פעילות. אין אי-מיילים עם כתבות מעניינות. החלטתי לחקור, אולי אונה לדוריס רע?
הנה תשובתה:
"באירוע לאחר מותה של אמי, קמתי לקבל את פני הבאים והודעתי שזהו האירוע האחרון שאני מקיימת. אנשים צריכים לדעת כבר מה המצב - אמריקה, יהודים, ישראל, איסלאם, בתי ספר וחינוך, ממשלה וכו' וכו'. הרצאה נוספת לא תשנה, לא תוסיף ולא תגרע. הזמן להקשיב לדוברים, לשלוח אי-מיילים עם כתבות, לבוא לאירועי חתימה על ספרים חדשים וכו' עבר. האויב זוכה בצורה ניכרת, ואנחנו הולכים להרצאות.
"רוב האנשים כבר ידעו על קבוצה נוספת שהקמתי, 'יהודים יכולים לירות', ואמרתי להם שזה מה שנשאר לנו אם באמת התכוונו כשאמרנו 'אף פעם לא ניתן שתחזור השואה!'. זה מה שאני עושה עכשיו - מארגנת כיתות בהן אנשים לומדים איך לירות.
"העולם במצב רע. המצב לא ישתנה בשל בחירות אלו או אחרות. יהודים נרצחים מדי שבוע בישראל, ואנשים מוסיפים את שמם לרשימה הולכת וגדלה. אי-השפיות מתישה אותי.
"אני גרה בונטורה קאונטי, וכאן מרבית הכיתות שאני מעבירה. מאז מאי 2014, לפחות 250 אנשים באו לירות בפעם הראשונה. זהו הישג גדול בהרבה ממה שהצלחתי לעשות משך למעלה משמונה שנים של אירוח דוברים".
מי זוכר את שמונה השנים שדוריס הקדישה לפעילות ציבורית, כך שלא נשכח, שנדע ונהיה מוכנים?
דוריס הבטיחה לעצמה ולאמה, שנפטרה בת 98 פלוס, לא לשכוח. מי ייתן שלא נשכח את ההיסטוריה שלנו כעם, את האירועים בזמנים המודרניים (במאה השנים האחרונות) ואת הקורה סביבנו כעת. נפקח את העיניים ונסתכל סביב, אולי נשכיל להבין. אך החשוב מכל - נמלא את מעשינו במהות, גם אם למאן דהוא היא נראית שולית וחסרת חשיבות. מהות, עבורי, היא להיות אנשים טובים, להתייחס לזולת כפי שהיינו רוצים שיתייחסו אלינו וליהנות מהדברים הקטנים שהחיים מזמנים עבורנו. אולי לכך התכוון הנביא מיכה כשאמר (מיכה ו':8): "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך: כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוהיך".

תאריך:  11/02/2016   |   עודכן:  16/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החיים, בחטף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש פתרון לא קל אבל אפשרי
aerius  |  16/02/16 20:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
הגיע הזמן שנתבעים הנתבעים בתביעות אזרחיות, בבתי-משפט ובמסגרת תביעות בדיני עבודה ובתי-המשפט, בתי-הדין לעבודה, פוסקים נגדם, כמו-גם נאשמים בפלילים, המורשעים בפסקי-דין, יבינו ויפנימו - סוף-סוף - כי בתי-המשפט ובתי-הדין, אינם גורמים פוליטיים, שיש צורך "לפרש", כמו-גם "להסביר", פסקי-הדין שלהם ולהציג טיעונים נגדיים
חיים שטנגר
לא נראה לנו כי יש מקום לחייב בעל-דין להשתתף בניגוד לרצונו בהליך מהו"ת, כמו-גם לכפות עליו נוכחות חובה בהליך שכזה, אם הוא בחר להגיש תביעה לבית משפט ולא נקט בהליך בוררות
חיים שטנגר
המחוזי בחיפה קבע כי גרשון קניספל הינו בעל זכויות היוצרים בתבליט ועיריית חיפה פגעה בתבליט, שעה שהתנהלותה הייתה בלתי סבירה, בכך שלא הביאה מומחה למקום ולא פעלה לנטרל הסכנה המיידית, לה טענה היא, באופן זמני, כתוצאה מנפילת אריחים. כן נקבע שקניספל הינו בעל הזכות המוסרית בתבליט וככזה זכאי הוא, ששמו יקרא על יצירתו ושלא ייעשה בה כל סילוף ופגימה
חיים שטנגר
יהיו הדברים אשר יהיו, הרי לאור העובדה שמתפרסמים פרסומים, שאנשים הפרקליטות טרפדו לכאורה חקירתה של פרקליטת מחוז תל אביב (פלילי), לשעבר, רות דוד, בדרכים, בצורות ובאופנים שונים, שפורסמו בכלי התקשורת, הרי מן הראוי שתחודש חקירתה של רות דוד, בעניינים חדשים אלה
חיים שטנגר
עצם הכוונה להקים מרכז משפטי, באוניברסיטה הנושאת ומניפה דגל ונס החינוך הדתי-אורתודוכסי, במסגרת הפקולטה למשפטים של אוניברסיטה שיסודותיה דתיים-אורתודוכסיים הינה בגדר של אוקסימורון מובנה היכול, במקרה הטוב להוביל ולהביא לדיסוננס קוגניטיבי מאולץ - דבר אין לו עם רקמת החיים הצומחת בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il