X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ימים יגידו, אם לא כדאי לה למדינת ישראל, להניח לרגע אל צד שיקולי יוקרה ואגו של גאווה לאומית ולהמירן, בשיקולי טובות הנאה כלכליות וצבאיות, שיכולה מדינת ישראל להשיגן, אם במחיר של היותה מדינת חסות של ארה"ב ואם במחיר היותה מדינה, ממכלול כלל מדינות ארצות הברית של אמריקה
▪  ▪  ▪
המדינה ה-52 של ארה"ב? [צילום: AP]

הבחירות המקדימות (הפריימריז) המתקיימות, בימים אלה ממש, בארה"ב, אמורות לעניין כל אחד ואחד מאזרחי ותושבי מדינת ישראל, לאור הזיקה והתלות הכלכלית הכמעט מוחלטת, אם לא המוחלטת - שיש למדינת ישראל בארה"ב, התומכת בכלכלת ישראל, בין במענקים ובין בהסכמי סחר ואספקה צבאיים, במאות מיליארדי דולרים ארצות הברית, באופן שוטף ורצוף, משך שנים רבות.
עובדה זו של זיקה ותלות, כמעט מוחלטת, של כלכלתה של מדינת ישראל, כמו-גם היותה תלויה תלות מוחלטת באספקת ציוד צבאי ממחסני הצבא האמריקני, מושפעת - לא מעט - מזהותו של מי העומד בראש הפירמידה הפוליטית בארה"ב, הלא הוא נשיא ארה"ב, העומדת בראש הרשות המבצעת ומנהיג הממשל הפדראלי, כמו-גם הינו המפקד העליון של הכוחות המזוינים של ארצות הברית.
במצב דברים זה, לאור קשרי הגומלין ההדוקים בין מדינת ישראל לבין ארצות הברית של אמריקה, נשאלת השאלה, האם אין מקום להביא למצב דברים, לפיו תהפוך מדינת ישראל, למדינה ה-51 של ארה"ב, או אולי תהיה היא המדינה ה-52 של ארה"ב, ככל שתקדים אותה פוארטו ריקו ותהפוך, משטח חסות של ארה"ב, הנהנה ממשל עצמי נרחב, כאשר תושביו הינם אזרחים אמריקניים, לכל דבר ועניין. ניתן גם לבדוק אפשרות, לפיה תהפוך מדינת ישראל לשטח חסות של ארה"ב, כאשר יחולו עליה כל הזכויות - החלות כיום, על פוארטו ריקו - שהינה מדינת חסות של ארצות הברית של אמריקה.
הדברים אינם פשוטים, כלל וכלל, שכן קיימים קשרי גומלין הדוקים בין מדינת ישראל לארצות הברית של אמריקה, אולם חילוקי דעות חריפים קיימים כיום בין הממשל הפוליטי של מדינת ישראל לבין נשיא ארה"ב הנוכחי, ברק חוסין אובמה - פוגעים ופוגמים, ביחסי שתי המדינות, דבר המונע קשרי סחר ותמיכה כלכלית וצבאית, בלתי מותנית ובלתי מוגבלת, מצד ארצות הברית של אמריקה, בשל כך. אם תהיה מדינת ישראל, בגדר של מדינת חסות של ארה"ב, או אם תהפוך היא למדינה מן המניין, מכלל מדינות ארצות הברית של אמריקה, מובן הוא הדבר ונעלה מעל לכל ספיק ספיקא שהוא, כי לא ניתן יהיה להגביל התמיכה בה, לחלוטין, במצב דברים זה.
ערים אנו לכך, כי קיים הנושא של הגאווה הלאומית והרצון להישאר עם סגולה, הנבדל והמיוחד מקרב שאר עמי העולם, אולם אין לכחד ואין להתעלם מן העובדה, כי היות מדינת ישראל בגדר של מדינת חסות של ארצות הברית של אמריקה וגם/או מדינה, לכל דבר ועניין ממכלול מדינות ארצות הברית של אמריקה, טומנת בחובה ובגדרה שפע של הטבות פוליטיות וכלכליות, שמהן אין נהנית ולא בהכרח תיהנה בעתיד באופן וודאי, מדינת ישראל.
אם לשם משל, תהפוך מדינת ישראל לשטח חסות של ארצות הברית במעמד מיוחד - דוגמת האי, פוארטו ריקו - עם אוטונומיה מינהלית נרחבת, הרי "ראש המדינה" יהיה נשיא ארצות הברית וניתן יהיה לקבוע שהשפות הרשמיות בה תהיינה עברית, ערבית ואנגלית. במצב דברים זה, תוכל כנסת ישראל, סוף-סוף, לחוקק חוקה למדינת ישראל, אשר תאושר בידי הקונגרס האמריקני ותפעלנה בה שלוש רשויות שלטון, שתהיינה על-פי החוקה: הרשות המבצעת - בראשות המושל; הרשות המחוקקת הכוללת סנאט ובית נבחרים והרשות השופטת - מערכת בתי משפט עצמאית, המבוססת על המשפט הנוהג והקיים במדינת ישראל.
ניתן גם לקיים משאל עם ולראות אם רוב תושבי המדינה מעוניינים להצטרף כמדינה, במכלול המדינות המרכיבות את ארצות הברית של אמריקה, כפי שנהגו דברים, באשר לאי, פוארטו ריקו, כאשר במשאל עם שנערך בו - בשנת 2012 - תמכו, לראשונה, זה שנים, רוב המצביעים בשינוי המצב הקיים ובהצטרפות לארה"ב, כמדינה ה-51. במצב דברים זה, הודיע נשיא ארה"ב, ברק חוסין אובמה, כי הוא מכבד הכרעת המשאל, כאשר הקונגרס האמריקני החל בתהליכי חקיקה, כדי להסדיר הצטרפותה של פוארטו ריקו, כמדינה ה-51 במכלול כלל מדינות ארצות הברית של אמריקה.
כיום, במצב הדברים הקיים כאשר פוארטו ריקו, הינה מדינת חסות של ארה"ב, הרי תושבי פוארטו ריקו, אינם זכאים לבחור ולהיבחר לממשל הפדראלי של ארצות הברית, כמו-גם הם אינם משלמים מיסים פדראליים. עם זאת, למעט היעדר זכות בחירה לממשל הפדראלי של ארה"ב, הרי הם נהנים, כמעט מכל הזכויות של אזרח אמריקני ובכלל זה הזכות לגור ולעבוד, בכל אחת ממדינות ארה"ב, זכויות ביטוח לאומי וזכות לקבלת דרכון אמריקני.
ימים יגידו, אם לא כדאי לה למדינת ישראל, להניח לרגע אל צד שיקולי יוקרה ואגו של גאווה לאומית ולהמירן, בשיקולי טובות הנאה כלכליות וצבאיות, שיכולה מדינת ישראל להשיגן, אם במחיר של היותה מדינת חסות של ארה"ב ואם במחיר היותה מדינה, ממכלול כלל מדינות ארצות הברית של אמריקה, דבר הנמנע ממנה, נכון לעכשיו, בשל היותה מדינה נבדלת ונפרדת מארה"ב, אשר אף אינה מדינת חסות שלה, על כל המשתמע והכרוך בכך.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  21/02/2016   |   עודכן:  21/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
דברי הרהב של אהוד אולמרט שעות אחדות לפני כניסתו לכלא, מלמדים על אופיו האמיתי    ביחס לפרשות השוחד הרבות בהן היו מעורב, ושחלקן כלל לא נחקרו, עונשו קל למדי
חיים שטנגר
מה קרה לה, לחברה הישראלית, שהיא הפכה לחברה אטומה, אכזרית וכל כך אדישה לסבלו של הזולת? מה קרה למוטיב העזרה ההדדית והחמלה, שהיה עד כה חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית? למה מוטיב זה שב ומתגלה אצלנו, רק בעיתות מצוקה ומשבר?
חיים שטנגר
טוב שיש לנו אויבים מסוגו של מזכ"ל חיזבאללה, שייח' סייד חסן נסראללה, שיכולים לאצבע, באצבע גלויה, זקורה ובלתי חוששת, על פגמים גלויים, שמשום מה אנחנו עוברים עליהם, לסדר היום, תוך שאנחנו "מנחמים" עצמנו בפתגם הנחמה הידוע והמטופש, בכל הכבוד הראוי - לפיו "הכל יהיה בסדר"
חיים שטנגר
טוב שיש במחוזותינו שופט כשופט בית המשפט המחוזי מרכז וכסגן-נשיא של בית משפט נכבד זה, שלא גבה ליבו, והוא נהג ונוהג הוא הליכותיו השיפוטיות במתינות, וחשוב מכל - יש בו הכנות, האומץ והיושרה, להודות בכך, כי גם לציבור השופטים והשופטות, ישנן חולשות אנוש, כמו לכל בן אנוש אחר
חיים שטנגר
על-פי ההסכמות שהתגבשו בין שר האוצר, משה כחלון ונגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הרי הפיקוח על הבנקים יאפשר לבנקים להעניק לרוכשים הזכאים משכנתא, לפי שווי השוק של הדירה הנרכשת ולא על-פי שווי הרכישה של הדירה המוזלת. משמעותם של דברים הינה, כי קיימת אפשרות לזכאי מחיר למשתכן להפחית, באופן ממשי ומשמעותי כאחת, ההון העצמי שיידרשו הם להעמיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il