X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מפגינים באלג'יר במחאה על פעולת צה"ל במבצע 'צוק איתן'. אלג'יריה, 25 ביולי 2014 [צילום: AP/Sidali Djarboub]
שיח זכויות כאסטרטגיה פלשתינית
שיח הזכויות, המתמקד במסגור מחדש של הסכסוך הלאומי עם ישראל כמאבק להגדרה עצמית של כלל הפלשתינים באשר הם, נועד ללחוץ על ישראל לשנות את מדיניותה ביחס לסוגיה הפלשתינית ולעגן את זכויותיהם של הפלשתינים במסגרת פתרון לאומי בשנתיים האחרונות החלו גם מכוני מחקר וקבוצות חשיבה פלשתיניות להדגיש את הצורך לגבש אסטרטגיה לאומית חדשה, שתתבסס על שיח זה

הרשות הפלשתינית ניצבת כיום בפני שוקת שבורה: ההנהגה הפלשתינית נתפסת בציבור כחלשה וכלא רלוונטית, המערכת הפוליטית סובלת מקיטוב פוליטי ואידיאולוגי עמוק וחריף, והחברה הפלשתינית מתנהלת בתחושה של היעדר יד מכוונת. ממצאים של סקר דעת קהל, שנערך בדצמבר 2015 על-ידי 'המרכז הפלשתיני למדיניות ולסקרים' בראשות חליל שקאקי, הראה כי 75 אחוזים מהנשאלים לא מאמינים עוד בכוחה של הרשות להקים בחמש השנים הקרובות מדינה פלשתינית, בהתאם לעיקרון שתי המדינות. מול המצב הקיים, המאופיין, בין היתר, באכזבה מהתהליך המדיני בהובלת מחמוד עבאס, יושב-ראש הרשות הפלשתינית, ובכישלון ההתנגדות האלימה בהובלת חמאס, גישת שיח הזכויות מוצגת כחלופה.
שיח הזכויות, המתמקד במסגור מחדש של הסכסוך הלאומי עם ישראל, כמאבק להגדרה עצמית של כלל הפלשתינים באשר הם, נועד ללחוץ על ישראל לשנות את מדיניותה ביחס לסוגיה הפלשתינית ולעגן את זכויותיהם של הפלשתינים במסגרת פתרון לאומי - כזה או אחר. מובילי קמפיין ה-BDS בזירה הפלשתינית מנסים לעשות לו נפשות זה למעלה מעשור. בשנתיים האחרונות החלו גם מכוני מחקר וקבוצות חשיבה פלשתיניות להדגיש את הצורך לגבש אסטרטגיה לאומית חדשה, שתתבסס על שיח זה. הטענה היא, ששיח הזכויות יעניק לפלשתינים יתרונות שאינם נמצאים ברשותם כיום. לאסטרטגיה זו, אם תתגבש, תאומץ ותיושם, עלולות להיות השלכות מהותיות על מדינת ישראל ועל הרשות הפלשתינית, כאחת.

ממאבק להסדר מדיני למאבק על זכויות

התמיכה באסטרטגיה מבוססת שיח זכויות הולכת ותופסת אחיזה בקרב מובילי דעה בארגון פתח ומחוצה לו. השימוש בשיח זכויות יכול להעניק לפלשתינים יתרונות משום שהוא מוכר ומקובל בקהלים ליברליים באירופה ובמקומות אחרים ברחבי העולם ואף בסיס לטיפוח תדמית שלילית לישראל בקהילה הבינלאומית.

שיח זכויות בהקשר הפלשתיני אינו חדש והיווה תמיד חלק מהצגת העמדה הפלשתינית על-ידי גורמים רשמיים ולא-רשמיים. מאז 2004, שיח זה שגור במסגרת קמפיין ה-BDS. מובילי הקמפיין דורשים במסגרתו מישראל להכיר בזכות ההגדרה העצמית הפלשתינית, לסיים את הכיבוש ולפרק את גדר הביטחון, להעניק שוויון זכויות מלא לערביי ישראל ולכבד את שיבת הפליטים הפלשתינים בהתאם להחלטה 194 של העצרת הכללית של האו"ם. הדוגלים בשיח הזכויות מציגים את ישראל כמדינת אפרטהייד מפירה זכויות, ומנגד את פעולתם כמאבק להענקת זכויות לכל הפלשתינים באשר הם - לא כמאבק לקידום פתרון מדיני כזה או אחר לסכסוך הישראלי-פלשתיני. מדובר למעשה בנטישת הרעיון שהנחה את הסכמי אוסלו ובחתירה להסדר של מדינה דו-לאומית, שבמסגרתה יזכו הפלשתינים בזכויות מלאות.
אמנם, במהלך השנים האסטרטגיה המתמקדת בהשגת הזכויות האינדיבידואליות והקולקטיביות של הפלשתינים כמעט שלא זכתה להתייחסות מצד מכוני מחקר וקבוצות חשיבה בזירה הפלשתינית. אולם, מאז שנת 2014 החלו שתיים מקבוצות החשיבה הגדולות בשטחי הרשות - 'הקבוצה הפלשתינית לחשיבה אסטרטגית' ומכון המחקר 'מסאראת' - לעסוק בקביעות בצורך לגבש מדיניות המבוססת על שיח זכויות, כדי לשנות את מאזן העוצמה מול מדינת ישראל באמצעות מסגור הסכסוך כמאבק נגד הכיבוש והקולוניאליזם, כלשונם. לשם כך הוצע, בין היתר, מעבר משיח של הסדר מדיני ובניית מוסדות, לשיח הזכויות, המקובל בעיקר על-ידי מובילי קמפיין ה-BDS נגד ישראל.
לטענת מוביליו של שיח הזכויות מקבוצות החשיבה הפלשתיניות, אימוצו נובע מההערכה שהתהליך המדיני לא יוביל לפתרון מדיני, אלא לשימור השליטה הישראלית בשטח ולהעמקת הפיצול בזירה הפלשתינית. לכן, התמקדות בהקמת מוסדות לאומיים פלשתינים והגעה להסדר באמצעות משא-ומתן על בסיס עיקרון שתי המדינות היא מוטעית ומטעה. במקום זאת, לדבריהם, יש להתמקד במדיניות החותרת להשיג את המטרות הבאות: א. הגשמת זכות ההגדרה העצמית של הפלשתינים באשר הם; ב. סיום הכיבוש, פירוק גדר הביטחון והגנה על הזכויות - הפרטיות והקולקטיביות - של כלל הפלשתינים ושל ערביי ישראל; ג. שיבת הפליטים בהתאם לנוסח החלטה 194 של העצרת הכללית. גישה זאת זונחת את הרעיון של הקמת מדינה פלשתינית לטובת מאבק להגשמת הזכויות. אמנם, התומכים בגישה אינם מתנגדים להמשך התהליך המדיני, אבל הם מעריכים שישראל לא תקבל את התנאים הפלשתינים מלכתחילה, ולכן הם מעדיפים להתמקד בהפעלת לחצים להשגת זכויות במקום להשגת הסדר מדיני כזה או אחר.
מדיניות המבוססת על שיח זכויות עשויה, לדעתם, לספק כמה יתרונות: א. הגדרת הסכסוך על בסיס קריטריון בלבדי של זכויות אדם, שיאפשר לפלשתינים להציג את המדיניות הישראלית כמערכת יחסים לא-צודקת ובלתי-לגיטימית בין כובש לנשלט. כך, ניתן לעקוף את הפערים הקיימים בין הצדדים ולאתגר את הטיעונים הישראלים המצדדים בפערים אלו; ב. שיח הזכויות יאפשר שימוש בחוק הבינלאומי ובכלים משפטיים נוספים, כדי להעמיד את ישראל לדין בגין הפגיעה בזכויות הפלשתיניות, ואף לייצר לחץ על מדינות אחרות להפסיק לקיים עמה קשרים בגין היותה מדינה מפרת חוק; ג. שיח הזכויות יתרום לחיזוק הלכידות הפנים-פלשתינית ולגיבוש קונצנזוס סביב עיקרון מקובל. בנוסף, אסטרטגיה המבוססת על שיח זכויות תאפשר לצמצם את ההבדלים בין הפלשתינים לבין ערביי ישראל, בשאיפה לשלבם במאבק הזכויות הפלשתיני.
אסטרטגיה לאומית פלשתינית, המתמקדת בקבלת מציאות של מדינה דו-לאומית סותרת את הרעיון שבבסיס קיומה של הרשות הפלשתינית וברעיון המדינה הפלשתינית. היא גם מתנגדת לעמדת הרשות, שמעוניינת, לדברי עבאס, בהסדר עם ישראל, ומתנגדת לסנקציות ולחרמות עליה (בניגוד לחרמות על ההתנחלויות), כפי שדורשת תנועת החרם. אמנם, נראה שהרחוב הפלשתיני עדיין לא בשל לאמץ אסטרטגיה כזאת. סקר של מרכז 'אווראד' ברמאללה מפברואר 2016 הראה כי מעל למחצית הציבור הפלשתיני תומך בהצהרותיו של עבאס, שלפיהן אין חלופה אמיתית לרשות הפלשתינית, ולכן פירוק הרשות מבחינתו אינו עומד על הפרק. לעומת זאת, התומכים בשיח הזכויות טוענים שיש לשלב את המאבק לזכויות עם גישת ההסדר כדי ללחוץ על ישראל ועל הקהילה הבינלאומית להגיע להסכם. לנוכח העובדה שמדובר בגישות שונות - במהות ובמטרות - ומנוגדות האחת לשנייה, לא ברור כיצד ניתן לשלבן לתפיסה סדורה אחת, שתייצר לחץ על ישראל בלי לפעול נגד האינטרס של ההנהגה הפלשתינית.
משום כך, שיח הזכויות בכללותו נתפס בעיני מחמוד עבאס וההנהגה הפלשתינית כאתגר שיש לנסות ולהכילו באמצעות צעדים מוגבלים, דוגמת אימוץ רטוריקה של דה-לגיטימציה של המדיניות הישראלית בגדה המערבית וכלפי רצועת עזה, או חרם על מוצרים ישראלים בשטחי הרשות בלבד. צעדים אלו, לגרסתם, עשויים לפייס את דעת הקהל מבית, המבקרת את גישת ההסדר, וזאת בלי לשנות את העמדה הפלשתינית הבסיסית באופן שיכרסם בתמיכה הבינלאומית הרחבה בהקמת מדינה פלשתינית בהתאם לעיקרון שתי המדינות. לפיכך, קיימת סבירות נמוכה שהרשות הפלשתינית תגבש בשלב זה מדיניות מבוססת על שיח הזכויות.
אולם, התמיכה באסטרטגיה מבוססת שיח זכויות הולכת ותופסת אחיזה בקרב מובילי דעה בארגון פתח ומחוצה לו. השימוש בשיח זכויות יכול להעניק לפלשתינים יתרונות משום שהוא מוכר ומקובל בקהלים ליברליים באירופה ובמקומות אחרים ברחבי העולם ואף בסיס לטיפוח תדמית שלילית לישראל בקהילה הבינלאומית. עם זאת, יש לזכור שהפנייה לשיח הזכויות מבטאת בראש ובראשונה אכזבה של המחנה הפלשתיני שתמך בהסדר מדיני עם ישראל על בסיס רעיון שתי המדינות, ולמעשה מהווה חזרה הדרגתית לתפיסה המסורתית של אש"ף, שדגל בפתרון 'המדינה הדמוקרטית האחת'. זאת, כשנוכח הקיפאון המדיני הנמשך מתרבים בקרב הציבור הפלשתיני אלה הרואים את פתרון שתי המדינות כלא-רלוונטי.
חשוב לעקוב אחר שיח הזכויות המתפתח בזירה הפלשתינית ואחר המלצות למדיניות ברוח זו, המגיעות באחרונה ממכוני מחקר פלשתינים. ניתוח רכיבי השיח הזה והשימוש, המוגבל אמנם, שעושה בהם הרשות, מעיד על תהליכי העומק בחברה, בפוליטיקה ובהנהגה הפלשתינית, ומחייב הידרשות לאפשרות, שישראל תימצא במצב שלא יהיה לה פרטנר למשא-ומתן - לא רק בפועל, אלא גם בכוח.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 807 (22.3.16)
הכותב הוא עוזר מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי. משמש עוזר המחקר של גלעד שר, ראש המרכז למשא-ומתן יישומי. בעל תואר שני מהתוכנית ללימודי ביטחון באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  23/03/2016   |   עודכן:  23/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח זכויות כאסטרטגיה פלשתינית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אנשים מתו מזה
באום  |  23/03/16 13:38
 
- נכון מאד ל"ת
לוגי  |  28/03/16 08:58
2
טעות סמנטית קריטית
עובד1  |  23/03/16 17:11
 
- ספר את זה לאורית סטרוק
אלטע קאקער  |  23/03/16 19:16
3
פתרון אחד ויחיד
נובל  |  24/03/16 06:20
4
אירופאים באירופה נחשבים בעיני
סניל  |  24/03/16 12:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
איתמר לוין
עובד דרוזי בסניף הרשת בצפת ספג הערות גזעניות ממנהל הסניף ולבסוף פוטר בשל מוצאו - והנהלת הרשת לא עשתה דבר    העובד יקבל פיצוי של 53,000 שקל
איתמר לוין
בית משפט השלום דחה על הסף תביעה בנוגע לשאלות המתייחסות ליחסי מין הומוסקסואליים ולשהות באפריקה: מדובר בנושא מינהלי המצוי בסמכות ביהמ"ש המחוזי
איתמר לוין
עובד בחברת מודגל ששלח מכתב מכפיש נגד המנכ"ל דרך סוכנות הדואר שמפעילה מנטה, יקבל פיצוי של 20,000 שקל על חשיפת זהותו תוך הפרת פרטיותו
עו"ד יוסף ויצמן
השופט עודד מאור קורא למשרד המשפטים להחליף את המילה "מפגר" ככינוי לבעלי מוגבלות שכלית
הרב חגי גרוס
הגישה המוסרית של התורה למושג העבד, העומדת בניגוד קוטבי כל כך למה שהתרחש בארה"ב רק לפני 150 שנה, מחייבת את עם ישראל לצאת נגד התופעות של העבדות המודרנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il