X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רוב המחקרים הרפואיים מדווחים על כך שהימנעות מגלוטן כדרך חיים למי שאיננו רגיש באמת לחלבון, תוביל אולי לאכילה של פחות מאפים ויותר ירקות בטווח הקצר, ובטווח הארוך נבחר במאפים ללא גלוטן שהם עשירים בדרך-כלל ביותר סוגי שומן וסוכר ולכן ההרזיה לא תישמר לאורך זמן
▪  ▪  ▪
הגלוטן תורם לבריאות? [צילום: פלאש 90]

רבות דיברו בעניין הגלוטן... מהו, מה מסוכן בו, למי שרגיש, מה המיתוסים לגביו ובמה תורם לבריאותנו אם בכלל... אך מה לגבי פסח? מהם ההנחיות לגביו? האם מצה מכילה גלוטן? קמח מצות? היכן נפגוש בו בשולחן החג?
גלוטן הינו חלבון עיקרי ומהווה בצורותיו השונות כ-90% מגרגר החיטה, המצוי בעיקר בדגנים כמו למשל חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. אופי החלבון יוצר למעשה את המרקם המיוחד, את הגמישות ואת הטעם הנעים במאפים שונים ובלחמים שונים. בעשורים האחרונים יותר ויותר מתעסקים בגלוטן ביתרונותיו ובחסרונותיו.
ישנם אנשים באוכלוסייה (כ-1%) הרגישים לגלוטן ולמעשה לוקים ב"צליאק" שהיא מחלת מעי הנגרמת בגלל גירוי של הגלוטן במערכת העיכול וגורמת לתופעות כמו גזים, שלשולים, אנמיה, חולשה, אי-ספיגת ויטמינים ומינרלים, כאבי בטן, נפיחות, בעיות פריון, הפרעות התפתחות וגדילה ועוד.
ישנם חולי צליאק אצלם המחלה "שקטה" ללא תסמינים נראים לעין. אנשים שאובחנו כרגישים לגלוטן, צריכים להימנע לעד ולעצור אכילה של חלבון זה, מאחר שהוא עלול לגרות את המעיים לאורך זמן, ליצור נזק כדלקת מתמשכת ואף לגרום לסוגי מחלות נלוות נוספות.
אצל אחוז קטן נוסף בקרב האוכלוסייה אין רגישות (צליאק לגלוטן) ממש, אך כן מתקבל דיווח על חוסר נוחות או רגישות קלה לאחר אכילת גלוטן. מצב כזה שלא אובחן כצליאק, עשוי להצביע רגישות אחרת, קלה יותר ללחם, לדגן או לחלבון הדגן. אנשים אלו יצטרכו להפחית את אכילת הדגן למספר ימים ולבחון האם חל שיפור בתחושתם, שכן לעיתים יש בלבול בין כאב בטן למשל הנגרם מהגלוטן עצמו לבין כאב בטן הנגרם בגלל אכילה מופרזת של מאפים עם חמאה / מרגרינה, ביצים, שיבולת שועל, דגן או רכיבים משמרים הנמצאים בהרבה מקרים במאפים.
האם הימנעות מגלוטן תגרום להרזיה? לא!
רוב המחקרים הרפואיים מדווחים על כך שהימנעות מגלוטן כדרך חיים למי שאיננו רגיש באמת לחלבון, תוביל אולי לאכילה של פחות מאפים ויותר ירקות בטווח הקצר, ובטווח הארוך נבחר במאפים ללא גלוטן שהם עשירים בדרך-כלל ביותר סוגי שומן וסוכר ולכן ההרזיה לא תישמר לאורך זמן.
מה קורה בפסח? האם גלוטן נמצא על שולחן החג?
כן. לחלוטין. אומנם פסח מהווה "חגיגה" לחולי הצליאק כי בחג זה הם נהנים ממאפים רבים שנאפו מקמח תפוחי אדמה או מקמח תירס, ואוהבים לאגור את המוצרים לכל השנה, אבל יש לזכור שהרבה מהמאכלים לפסח נאפים באמצעות קמח מצות שהוא קמח שכן מכיל גלוטן.
מצה למעשה היא מאפה מבצק שלא החמיץ, תסס, תפח על שמריו של אחד מחמשת סוגי הדגן. חלבון הגלוטן כן נמצא במצה, אולם קיימים היום לחולי הצליאק מצות ללא גלוטן עבורם.
מבלי להיכנס להלכות השונות ולעדות השונות שלהן הרגלים שונים בחג, בשולחן החג נוטים לבחור בפסח מאכלים על בסיס תפוחי אדמה ותחליפי חיטה אחרים ולכן בדרך-כלל, פרט למצות, לא יהיה גלוטן. בפסח נוהגים לבשל ארוחות שלמות "רגילות" אך כשרות. שימוש בלמשל שקדי מרק כשרים או עוגיות כשרות או שניצל עוף עם ציפוי פירורי מצה, כל אלו, אומנם כשרים לפסח, אך עם זאת כן מכילים את חלבון הגלוטן. גם למשל קניידלך, קמח מצות, פשטידות ועוגות, כן יכילו חלבון גלוטן זה, אלא אם כן המבשל והאופה, יבחר בקמח תפוחי אדמה או קמח תירס (קורנפלור) שהם פופולריים לבישול ואפייה בחג, ונטולי גלוטן.
הימנעות מגלוטן כדרך חיים בשנים האחרונות תופסת תאוצה רבה. התאוצה נובעת מסיבות בריאותיות, סביבתיות ואידיאולוגיות ברוב המקרים, אולם יש המייחסים להימנעות זו סגולות בריאותיות רבות שלא בהכרח בצדק ובהתאמה לכולם. חשוב לזכור, שכאשר מדובר בילדים שלנו ובנו - יש להתייעץ עם גורם מקצועי (דיאטן / רוקח / רופא) לפני ויתור על הגלוטן באופן גורף ללא סיבה רפואית אבחנתית כדי להימנע מחסרים תזונתיים או מטעויות נפוצות מוכרות.
טיפים להפחתת כאבי בטן
בגלל גלוטן בפרט או בגלל מאכלי החג בכלל:
  • חיידקים טובים: "פרוביוטיים" עשויים להקל על כאבי בטן, גזים, נפיחות בבטן ועל תופעות גסטרואינטסטינליות נוספות. התייעצו עם רוקח / רופא / דיאטנית והקפידו לבחור בתכשיר ללא גלוטן וללא לקטוז. עדיף לבחור בתכשיר עם שילוב סימביוטי של פרה ביוטיקה עם פרוביוטיקה;
  • הקפידו לאכול את ארוחות החג באופן מסודר: אל תגיעו לארוחה מורעבים כי הרעב יוצר איבוד שליטה ואכילה מופרזת;
  • הקפידו לצרוך גם בחג ארוחות על בסיס ירקות ופירות טריים. הם כשרים לחג, לא מכילים גלוטן כלל, עשירים בסיבים תזונתיים בויטמינים ובמינרליים;
  • נסו לבחור במהלך החופשה בבילוי משפחתי הכולל הליכה ותנועה. אפשר וכדאי טיול בטבע, אבל גם טיול ברחוב הסמוך יכול לתרום להרגשת הקלילות ולהפחתה בנפיחות אחר ארוחות כבדות;
  • בחרו בשתייה של מים והעדיפו אותם על שתייה ממותקת או מוגזת. שתייה מוגזת או שתייה ממותקת בממתיקים מלאכותיים גורמת בהרבה מקרים להצטברות גזים, לנפיחות ולכאבי בטן המלווים תחושת מלאות.

הכותבת היא דיאטנית קלינית Bs.c Nutrition ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברת פלוריש הדס
תאריך:  17/04/2016   |   עודכן:  17/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המנעות מגלוטן - על שום מה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הפתרון הוא פשוט להיגמל מגלוטן
רן123  |  18/04/16 12:30
 
- הצחקת את מר' גוטליב
מסעודה משדרות  |  18/04/16 14:05
 
- מסכימה לגבי אברהמסון
גלי גל  |  19/04/16 13:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
רות שפירא הייתה מראשוני קריינות הרדיו בארץ. קריינית אהודה ומוערכת שאלפי מאזינים "גדלו" בשנות ה-40 וה-50 על קולה ותוכניותיה. במלאת 50 שנה לפטירתה נערך בירושלים אירוע לזכרה - סיפורה של הקריינית המיתולוגית
צילה שיר-אל
נראה שאתם בתקופה שאתם בוחנים את עצמכם ואת רגשותיכם לזולת    אין כמו מערכת יחסים מעניינת כדי לגרום לכם להרגיש שאתם נהנים בחיים
תרצה הכטר
העם הוא אותו עם, וחג הפסח הוא אותו החג לכולם אבל ההומור על פסח שונה מאוד בין קבוצות המרכיבות את המכלול הנקרא עם    הומור יהדות התפוצות, בעיקר ארה"ב, שונה מזה שצמח באוהלי תורה, וההומור של "חילונים גמורים" שונה מן השניים הקודמים    ויש גם מי ש"דברי תורה"עם קריצה הומוריסטית, מקובלים עליו יותר
אדלינה קליין
המשורר שלמה גנאור בוחר לכתוב את האבסולוטי והאולטמטיבי. הנשען על תפיסה לוגית. לשון כתיבתו לרוב היא לירית, אך לא אחת נתפס לכתיבה אמירתית-סטירית.
שושנה ויג
רעיה מאיר בוגרת הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית שמהם שלוש שנים תלמידה של לאה גולדברג. שנים רבות פעלה למען יהדות ברית המועצות וכעת פועלת למען השירה העברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il