X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תערוכה ייחודית, המתמקדת במתנות שהוענקו לכלות יהודיות בדורות הקודמים, תיפתח ב-24 בחודש זה (אפריל) במוזאון לתרבות הפלשתים באשדוד, וישולבו בה עבודות עכשוויות, שעוצבו בהשראת המוצגים המסורתיים
▪  ▪  ▪
ערכה לטיפוח [צילום: חיים יפים ברבלט]
כלה גיאורגית [צילום: באדיבות דר לילי מגל]

הזווית הנשית של שמחת הנישואין תיחשף לראשונה בתערוכה ייחודית שתיפתח ב-24 בחודש זה (אפריל) במוזאון לתרבות הפלשתים באשדוד.
התערוכה, שתימשך עד חודש אוקטובר השנה, תתמקד במתנות שנהגו לתת בעבר לכלות היהודיות שעמדו לבוא בברית הנישואין. אלה הוענקו להן בטקסים מסורתיים, כמו בעת קבלת הנדוניה, בכסף או ברכוש, מידי הוריהן, אם בטקס האירוסים ואם ביום הקידושים.
בתערוכה יוצגו תכשיטים, כלי-קוסמטיקה, מצעים ופריטים מיוחדים שניתנו לכלות בדורות הקודמים בקרב קהילות מגוונות. בד-בבד משולבות בתערוכה גם עבודות עכשוויות, שעוצבו בהשראת המוצגים המסורתיים.
הפריטים בתערוכה הושאלו ממוזאון חצר היישוב הישן, על-שם יצחק קפלן, שבירושלים, ממשפחות שהגיעו ארצה מתפוצות שונות ומהאוסף הפרטי של האספן ויליאם גרוס, ושבעזרתם נשפך אור על הדומה והשונה במנהגי הקהילות.
סעודת סבלנות
במרבית הקהילות היהודיות מן המאות הקודמות נהגה האישה להינשא בגיל צעיר מאוד, ומרגע הולדתה של בת במשפחה היהודית, כבר החלה הכנת הנדוניה לילדה שתגדל ושתהפוך ברבות הימים לכלה. לא אחת נחשבה הנדוניה לחלקה של הבת בירושת-הוריה, כשזו הופקדה בידיה בעת נישואיה.
בתום טקס האירוסין נהוג היה לערוך "סעודת-סבלנות" מכובדת בביתה של הכלה, שבמהלכה העניק החתן מתנות לכלה, כשבדרך כלל היו אלה כלים יקרי-ערך, סידורי-תפילה בכריכה מפוארת, קופסאות-כסף מעוטרות, פמוטים לשבת, תכשיטים, תמרוקים ובשמים.
גם בקהילות שבהן נהגו לערוך את טקס החינה לפני הנישואין, הוענקו מתנות יקרות-ערך. במיוחד רווח המנהג של הענקת תכשיטי-זהב בקהילת יוצאי צפון-אפריקה. התכשיטים עוצבו בשילוב של אלמנטים מעולם הקמעות, שיועדו להגן על הכלה ביום-נישואיה. לצורך המשימה נתלו שני עגילים משני צידי בד המטפחת, שבה נעטף ראשה של הכלה, כשמשולבים בהם דגים וחמסות, כדי להרחיק את הכלה מעין הרע וכדי לגרש מעליה שדים ורוחות.
גלגול מגהץ
להוריה של לילי כנפי, למשל, אחת מתושבות אשדוד, ניתן מגהץ-פחמים כמתנה משכן, שהיה חייט במקצועו. אלא שכל אימת שהשכן רצה לגהץ בגד שתפר במו ידיו, הוא היה נוהג להתדפק על דלתם של בני הזוג הצעיר ולבקש את רשותם האדיבה להשתמש בו.
אצל יוצאי גאורגיה, לעומת זאת, נהוג להעניק לכלה קופסת-תכשיטים מעץ. הציור על גבי הקופסה צוייר בידי הצייר טוטיקשווילי והוא מתאר את המלכה תמר, שהייתה מלכת-גאורגיה המאוחדת בימי הביניים ושנחשבה בשעתה למלכה מיטיבה.
את הזווית העכשווית של התערוכה מייצגת המעצבת אורן וקסלר, שעיצבה ערכת-נעליים מיוחדת ליום הנישואין. בולטת בתערוכה גם תצוגה של קבוצת צורפות, בהנחיית המעצבת שרה שחק, שהכינה אביזרים עדכניים לכלה בהשראת המוצגים בתערוכה. המעצבת ברוריה אבידן הכינה חופה עכשווית לחתונה יהודית, ואילו תרומתה של המעצבת על גייזלר לתערוכה היא שמלת-כלה עכשווית, שהוכנה בהשראת מתנות-נישואין שניתנו בשעתה לסבתה.

תאריך:  18/04/2016   |   עודכן:  18/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרך כלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לנו הצבריות נתנו קדחת בצלחת
מיכל מירושלים  |  18/04/16 10:01
 
- מיכל שלום
הכלה אינה קלה  |  19/04/16 15:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני גוטליב
רוב המחקרים הרפואיים מדווחים על כך שהימנעות מגלוטן כדרך חיים למי שאיננו רגיש באמת לחלבון, תוביל אולי לאכילה של פחות מאפים ויותר ירקות בטווח הקצר, ובטווח הארוך נבחר במאפים ללא גלוטן שהם עשירים בדרך-כלל ביותר סוגי שומן וסוכר ולכן ההרזיה לא תישמר לאורך זמן
אלי אלון
רות שפירא הייתה מראשוני קריינות הרדיו בארץ. קריינית אהודה ומוערכת שאלפי מאזינים "גדלו" בשנות ה-40 וה-50 על קולה ותוכניותיה. במלאת 50 שנה לפטירתה נערך בירושלים אירוע לזכרה - סיפורה של הקריינית המיתולוגית
צילה שיר-אל
נראה שאתם בתקופה שאתם בוחנים את עצמכם ואת רגשותיכם לזולת    אין כמו מערכת יחסים מעניינת כדי לגרום לכם להרגיש שאתם נהנים בחיים
תרצה הכטר
העם הוא אותו עם, וחג הפסח הוא אותו החג לכולם אבל ההומור על פסח שונה מאוד בין קבוצות המרכיבות את המכלול הנקרא עם    הומור יהדות התפוצות, בעיקר ארה"ב, שונה מזה שצמח באוהלי תורה, וההומור של "חילונים גמורים" שונה מן השניים הקודמים    ויש גם מי ש"דברי תורה"עם קריצה הומוריסטית, מקובלים עליו יותר
אדלינה קליין
המשורר שלמה גנאור בוחר לכתוב את האבסולוטי והאולטמטיבי. הנשען על תפיסה לוגית. לשון כתיבתו לרוב היא לירית, אך לא אחת נתפס לכתיבה אמירתית-סטירית.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il