X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דומה כי ענף הפרסום הסמוי התופס בשנים האחרונות תאוצה ונפוץ בכלי תקשורת לא מעטים חדר או מנסה לחדור גם למוזאונים ואתרי מורשת ציבוריים. אם לא יקבעו כללים ברורים מחייבים ומחמירים, נראה כי לא ירחק היום והפרסום הסמוי יהיה נפוץ גם במוזאונים ואתרי מורשת
▪  ▪  ▪
אגף הטרקטורים במוזיאון ראשית העמק [צילום: אלי אלון]

אין זה סוד שענף הפרסום הסמוי בארץ בשנים האחרונות גדל והתרחב מאד, והוא נמצא בתאוצה גדולה. בחלק מכלי התקשורת והמדיה בארץ קיימת פרסומת מסחרית מוסוות בתוך חומר מערכתי "תמים" לכאורה. הגם שמדובר בהטעיית דעת הציבור והדבר למעשה אינו חוקי לפחות בחלק מהמקרים, איש כבר כמעט ואינו מתרגש מכך שפרסום סמוי רווח ונפוץ בכלי תקשורת רבים.
רבים אולי לא מודעים לכך, אבל פרסומת מסחרית סמויה קיימת לא רק בכלי התקשורת והמדיה השונים ולא רק באתרי מבקרים של חברות מזון, שתיה וכדומה, אלא חדרה בשנים האחרונות גם למוזאונים ולאתרי מורשת ציבוריים, הנהנים מסיוע ממשלתי וכספי ציבור. את אתרים אלה פוקדים אלפי ולעיתים עשרות אלפי מבקרים מדי שנה בהם אלפי תלמידי בתי ספר והם יעד אידיאלי לפרסומת מסחרית לסוגיה מבלי שהציבור ירגיש שמאחורי המוצגים והתכנים ההיסטוריים והערכיים וכן בסרטי הווידאו המוקרנים במוזאונים ואתרי המורשת מסתתר פרסום מסחרי סמוי.
מבקר אני לא מעט באתרים היסטוריים ואתרי מורשת ובעיניי החדות נתקלתי פה ושם בפרסומת סמויה או כזו החשודה כפרסומת סמויה. וזאת לדעת, קשה לאתר פרסומת סמויה במוזאונים ציבוריים, גם אם זו קיימת. היא נעשית לרוב ברמה מקצועית ובתחכום כזה שרק עיניים חדות יבחינו בה. גם קשה להוכיח שאכן מדובר בפרסומת סמויה מכוונת. שנעשתה תמורת תשלום או מה שקרוי מתן חסות. פרסומאים ומפרסמים לא מעטים מבינים, וגם מחקרים מוכיחים זאת, כי פרסום סמוי הוא אפקטיבי מאוד והוא סיפור של הצלחה. בחברות פרסום לא מעטות הקימו מחלקות מיוחדות שעוסקות בנושא "תכן שיווקי" שהוא במקרים רבים כולל בתוכו פרסומת סמויה. בטלוויזיה נחשפים מבוגרים וילדים לפרסומת בת 45 שניות ומשולמים עליה אלפי שקלים . במוזאוני ואתרי מורשת מבקרים יכולים להיחשף לפרסומת הסמויה זמן ממושך בהרבה יותר, לפעמים אף למשך עשרות דקות ואף למשך שעה.
פרסום סמוי -גניבת דעת ואחיזת עניים
פרסום סמוי על-פי הגדרתו הוא שיטת פרסום שבה מועברים מסרים פרסומיים, תמורת תשלום, בתכנים תוך הסתרה חלקית או מלאה של עובדת העברתם.
קשה לדעת ולהעריך במדויק מה היקף הפרסומת הסמויה במוזאונים ציבוריים ובאתרי מורשת?. אני מתרשם שבשלב זה היקף הפרסום הסמוי באתרים מסוג זה נמוך וקטן יחסית.
תישאלו ודאי מה רע בפרסום סמוי במוזאונים ואתרי מורשת? חשוב להדגיש כי בפרסום סמוי יש חשש לגניבת דעת המבקר במוזאון והשפעה בלתי הוגנת עליו. יש כאן חשש לחוסר הוגנות, רמייה ואחיזת עיניים. המבקרים התמימים בעיקר ילדים ובני נוער אינם מודעים ש"הושחלו" לתכני המוזאון פרסומות בתשלום. בנוסף פרסום סמוי במוזאונים ואתרי מורשת מהווה איום על חופש היצירה. כשנציג של חברת חטיפים אומר וקובע למנהל מוזאון איפה, ואיך ומה לשים במוזאון זו פגיעה בחופש היצירה.
האם קיים פרסום סמוי במוזאון העמק?
נדרש אני לנושא פרסום סמוי במוזאוניים ציבוריים ואתרי מורשת. לאחר שביקרתי לא מכבר עם משפחתי ב"מוזאון העמק"-ראשית ההתיישבות בעמק שבקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל. המוזאון מציג את ראשית תולדות ההתיישבות בעמק יזרעאל והתפתחותו. וכך נכתב בזו הלשון על מטרתו של המוזאון באתר הבית שלו: "מוזאון העמק בקיבוץ יפעת מתעד, מציג ומספר את סיפורם המופלא של מתיישבי העמק, החלוצים שהתיישבו בו בשנות העשרים של המאה העשרים, ועד הקמת המדינה". עד כאן ציטוט מאתר הבית של המוזאון.
בין השאר, מוצגים במוזאון זה, טרקטורים של מתיישבי העמק, אלא, שמשום מה, רובם הם טרקטורים שיוצרו על-ידי חברת "ג'ון דיר" ומדגמים משנות ה-80 וליד כל טרקטור מוצב שלט המציין כישוריו, תכונותיו וביצועיו של אותו דגם, ואפילו את המחיר שלו !!!. (צילמתי את הדברים) אגב בחלק מהדגמים שמוצגים במוזאון משתמשים וסוחרים אפילו כיד שנייה עד היום. קיבוצניק מהעמק מסב תשומת ליבי כי "ג'ון דיר" היא אחת מיצרניות המיכון שהייתה לה פחות נוכחות בעמק בתקופות עליהן מתיימר המוזאון לספר. יתרה מכך השלטים של "ג'ון דיר" וסמל החברה מקיפים את אולם תצוגת הטרקטורים במוזאון בכל פינותיו. ולרגע נדמה למבקר במקום שהוא מבקר באולם מכירות ותצוגה של טרקטורי "ג'ון דיר". במבט ראשון ואפילו שני נוצר הרושם שהדברים נעשו בצורה מכוונת כחלק מפרסומת סמויה באצטלה של מוזאון היסטורי מכובד המציג את ראשית ההתיישבות בעמק. אבל בהחלט ייתכן שאין כאן כוונה לפרסומת סמויה אלא מקריות וארעיות.
ל"מוזאון העמק"-ראשית ההתיישבות בעמק מגיעים מאות ואלפי בני נוער במסגרת בתי ספר, וכן משפחות רבות, הורים וילדיהם והוא מקבל סיוע כספי של משרדי ממשלה וגופים ציבוריים שונים. אסור למוזאון מסוג זה שהוא למעשה ממלכתי ציבורי במידה רבה, לשמש כלי פרסומת סמויה או גלויה לחברות מסחריות כלשהן.
פניתי למנהלת המוזאון ברקת כהן לברר את הנושא. ברקת מכחישה מכל וכל כי הצגת טרקטורי "ג'ון דיר" במוזאון ראשית העמק משנות ה-80 היא פרסומת סמויה או פרסומת כל שהיא. מה שקרה כאן הוא פשוט מאד, היא מסבירה." עד לא מכבר רוב הטרקטורים במוזאון "ראשית העמק" היו טרקטורים ישנים, מאובקים לא מושכים. רצינו למשוך את הילדים לבקר במוזאון. ולכן הבאנו טרקטורים חדשים יחסית כדי שהילדים ישחקו עליהם זו עבורם חוויה לא רגילה. אני שואל את ברקת כהן האם תרמה חברת "ג'ון-דיר" סכום כספי כלשהוא למוזאון? היא משיבה לי בחיוב אבל מציינת כי מדובר ב"סכום פעוט" של לא יותר מ-3000 שקלים. ברקת כהן מדגישה שוב ושוב כי אין כאן פרסומת סמויה או פרסומת מכל סוג שהיא לחברת "ג'ון דיר". אני יוצא מנקודת הנחה שדבריה אמת.
ראוי שכל הגורמים והמעורבים במוזאונים הציבוריים ואתרי מורשת יתכנסו ויקבעו נהלים ברורים מפורטים מחייבים ומחמירים לגבי פרסום סמוי וגם גלוי במוזאונים ואתרי מורשת. אם לא יעשה כן יגבר הפרסום הסמוי בהם, כי פרסום סמוי הוא מקור כספי נוסף לא מבוטל והנהלות מוזאונים ואתרי מורשת רבים לא יותרו עליו.

תאריך:  24/04/2016   |   עודכן:  24/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על פרסום סמוי במוזאונים ובאתרי מורשת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד סנדובסקי
תובנות מהשתתפות במשלחת האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית באזרבייג'ן ובירתה באקו, כאורחי עמותת "מרכז התפוצות הבינלאומי" של הרפובליקה הנשיאותית האזרית
יואב יצחק
התפטרותה של נציבת תלונות על פרקליטים, הילה גרסטל, יצרה שוב מציאות חדשה-ישנה: שום גורם רציני לא יוכל לטפל כדבעי בפרקליטים שפועלים תוך ניגוד עניינים    במיוחד כשאלה מקבלים גיבוי מלא מפרקליט המדינה שי ניצן    אחד מהם: עו"ד גיא גורן, בכיר בפרקליטות מחוז ת"א, חורג באין מפריע מהחוק ומהכללים
יוסי צור
בזמן שהמוני בית ישראל מסבים לשולחן הסדר, מוצגת בתיאטרון אל-מידאן בחיפה הצגה המהללת מחבל רוצח. כנראה שלא לחינם בחרו לילה בו אף יהודי לא יגיע להפגין
טובה ספרא
כל מהלך של מפלגת העבודה שיהיה בו תקווה, יתנפץ נוכח המציאות; כדאי לזכור שגסות רוח ואלימות מילולית אינן מעידות שיש לדובר משהו ערכי שעימו הוא יכול להשפיע על הכלל    הערב כמעט כולנו יושבים ליד שולחן החג; ריגושים רבים באוויר; כדאי לשבור את הסטאטוס קוו; שלבו שירה והומור לצד המסורת; העיקר להיות שמחים
איתמר לוין
ערב חג הפסח הוא הזמן המתאים להצביע על כמה תופעות של ניקיון מוגזם, מיותר ולעיתים מגוחך: החל מהכשר על פותח סתימות, דרך דרישות טהרניות-צדקניות וכלה ביחסו של השב"ס לאהוד אולמרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il