X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
רוצים לדעת איך היו נראים חיינו לולא הוציא אותנו הקב"ה ממצרים? הציצו לחייהם של עבדים בני זמננו
▪  ▪  ▪
עבדות בדורנו [צילום: AP/Felipe Dana]
בנג'מין סקינר על ממדי העבדות:
"יש היום יותר עבדים מאי פעם. 27 מיליון אנשים בעולם מוחזקים בניגוד לרצונם, נאלצים לעבוד בכפייה, מוחזקים תחת איומים, אלימות או מעשי זיוף, ולא מקבלים שכר על עבודתם. זו הגדרה מאוד ספציפית שלכל הדעות מגדירה עבדים. ממשלות בעולם מודות בקיומם של רק 12.3 מיליון עבדים ושפחות, אבל עמותות שפעילות בשטח מתעקשות שהמספר 27 מיליון קרוב הרבה יותר למציאות".

   רשימות קודמות
  האם היהדות מתאימה לאוהבי חופש?
  טראמפ לא טוב ליהודים
  באבא נולד
  כולם אוהבים את אורי - ויש להם סיבה טובה
  "לא חוגג סילבסטר, חוגג שנה חדשה" - האמנם?

עבדים היינו לפרעה במצרים. לא פעם, בליל הסדר, קשה לנו להתחבר לתחושת העבדות: נראה לנו שעבדות שייכת לימי ההיסטוריה הרחוקים, ואינה רלוונטית לחיינו. אם נתבקש להיזכר מתי נעלמה העבדות מהעולם, נאמץ את זיכרוננו ונמלמל משהו על מלחמת האזרחים בארצות הברית. מאז שחרר לינקולן את העבדים השחורים, לא היו עוד עבדים בעולם, נכון?
למרבה הצער, זה לא נכון. בימינו אנו, תאמינו או לא, חיים בעולם למעלה מעשרים מיליון עבדים ושפחות. רוצים לדעת מה פירוש: "ואילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים, הרי עדיין אנו, ובנינו, ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים"? תנו הצצה לחייהם של עבדים מודרניים, בני זמננו.
בנג'מין סקינר הוא אחד מהחוקרים הידועים של העבדות המודרנית. במשך ארבע שנים הוא התהלך בקצוות המרוחקים ביותר של כדור-הארץ, התחזה לסוחר עבדים, ראיין סוחרי עבדים וסוחרי נשים שנשלחו לכלא, וסבל מחלות טרופיות ותאונות בדרכו לכמה מהפינות האפלות ביותר של האנושות. המסקנה שלו? העבדים של ימינו זוכים ליחס גרוע יותר מאי פעם. אלה שמשתמשים בהם שואפים לרווחים גדולים ומזלזלים בחייהם - העבד, עבורם, הוא כמו כלי חד-פעמי שאפשר להשתמש בו, לזרוק, ולהוציא אחד אחר מהארון. סקינר, שנבחר על-ידי נשיונל ג'יאוגרפיק ל'אחד ההרפתקנים הגדולים של 2008' הוציא ספר רב-מכר על מחקריו: 'פנים אל פנים עם עבדות מודרנית'.
סקינר ירש את העניין בעבדות מאבות אבותיו, אמריקנים שהשתייכו לדת הקוואקרית שוחרת השלום שנאבקה בעבדות בארה"ב עד לחיסולה המוצלח. "סבא של הסבא רבא שלי נלחם בחיל התותחנים של קונטיקט למען חיסול עבדות, שהוא האמין שהיא תועבה שיש להעביר מהעולם גם במחיר חיי אדם", הוא מספר. אבל על-אף כל הקרבנות הללו, הוא אומר, "יש היום יותר עבדים מאי פעם. 27 מיליון אנשים בעולם מוחזקים בניגוד לרצונם, נאלצים לעבוד בכפייה, מוחזקים תחת איומים, אלימות או מעשי זיוף, ולא מקבלים שכר על עבודתם. זו הגדרה מאוד ספציפית שלכל הדעות מגדירה עבדים. ממשלות בעולם מודות בקיומם של רק 12.3 מיליון עבדים ושפחות, אבל עמותות שפעילות בשטח מתעקשות שהמספר 27 מיליון קרוב הרבה יותר למציאות".
כעדות לערך הפחות בו מוחזקים העבדים בימינו, סקינר מציין שבימי העבדות האמריקנית עבד צעיר ובריא היה עולה סכום שווה ערך לארבעים אלף דולר של ימינו. בבוקרשט, לעומת זאת, הוצעה לו למכירה שפחה צעירה במחיר של חמישים דולר. סוחרי העבדים של ימינו מתייחסים לעבדים ולשפחות שהם מחזיקים לא כהון אנושי יקר (כמו סוחרי העבדים של פעם) אלא כמו מוצר זול וזמין - משהו כמו מטאטא פלסטיק סטנדרטי.

רוב העבדים - בהודו
והודו מכחישה... [צילום: AP/Anupam Nath]

הארצות שבהן נגע העבדות מצוי במיוחד הן בדרום מזרח אסיה, אפריקה, וחלקים מדרום אמריקה. הודו מחזיקה יותר עבדים מכל מדינה אחרת, ובעקבותיה הולכות פקיסטן, נפאל ובוטן.
בהודו, אומר סקינר, יש כנראה יותר עבדים מאשר בכל שאר ארצות העולם גם יחד. הממשלה ההודית, אגב, מתמחה בהכחשת הבעיה מכל וכל. כאשר גורמים בינלאומיים מעמתים אותה עם המספרים, הפקידים מושכים בכתף, מזכירים את גודל האוכלוסייה של הודו והעוני הרב במדינה, ואומרים כי מדובר באנשים עניים שעובדים אצל מעסיקים נצלניים - ולא מעבר לכך.
"וזה פשוט לא נכון", אומר סקינר. "אני מדבר על אנשים שלא יכולים לעזוב, שחייבים להמשיך לעבוד בפרך אצל אותו אדם. פגשתי בצפון הודו עבד שהיה משועבד כל חייו, מלידתו! לסבא שלו היה חוב של 62 סנטים, אז הוא וכל צאצאיו שועבדו לבעל החוב. שלושה דורות לאחר מכן, החוב טרם שולם - מבחינת בעל החוב, העבודה בפרך של שלושה דורות שילמה רק את הריבית. אם מישהו מהעבדים מרים ראש, מאיימים עליו באלימות. זו משפחה ענייה ואנאלפביתית. הם לא מכירים את הזכויות שלהם. הם לא יודעים שמגיעים להם חיים אחרים".
במה מועסקים העבדים ההודיים הללו? במקרה של המשפחה מצפון הודו, סקינר מספר שהם גורסים סלעים ענקיים לחצץ כדי לשדרג את התשתיות בהודו, ואז גורסים את החצץ לחול זכוכית. פרי ידיהם מניב רווחים גדולים לבעליהם - שכמובן לא חולם לחלוק את הרווחים עם העבדים.

העבדות המודרנית תיעלם?

העבדות, כפי שמוכיחים סיפוריהם של המשועבדים-מלידה, אינה סיכון למבוגרים בלבד. בעולם חיים ילדים רבים בתנאי עבדות. בהאיטי לבדה, שכנה קרובה של ארצות הברית, חיים 300,000 ילדים עבדים.

בברזיל מוחזקים עבדים רבים דרך מעשה הונאה. סוכנים של בעלי מכרות מופיעים בכפרים עניים במדינה ומציעים עבודה במכרות לכל דורש. הכפריים האביונים, משוועים לפרנסה, מתאספים בהמוניהם. כשהם מגיעים למכרה, עם זאת, הם מגלים שהתחבורה למכרה - אותה ארגנה חברת המכרות - עלתה הון רב, ועכשיו הם חייבים לחברה סכום שלעולם לא יצליחו לשלם. הם נאלצים להישאר ולעבוד בחינם, כביכול 'תמורת החוב'. אם ינסו לברוח - שומרים חמושים יירו בהם למוות.
באפריקה, רבות מארצות הסהרה מעלימות עין מעבדות. מאוריטניה הייתה המדינה האחרונה בעולם שהוציאה את העבדות מחוץ לחוק לפני 35 שנים. אבל העבדות ממשיכה שם: מתוך אוכלוסייה של 3.5 מיליון בני אדם, 800,000 חיים כעבדים ושפחות. רק לעיתים רחוקות מעז אחד מהם לברוח או לתבוע את מי שמחזיק אותו בניגוד לרצונו: הקהילה כולה תקום נגדו, והממשלה תעדיף, ברוב המקרים, לפטור את טענותיו כמצוצות מהאצבע. וכמו במקומות רבים אחרים, עבדים המשועבדים מלידה חוששים לא פעם משינוי סטאטוס. עבד בן 28 בשם מאלקה, רועה עזים מאז ילדותו, הסביר לעיתונאי ה'גארדיאן': "לא רציתי לעזוב את האדון שלי כי פחדתי להשאיר מאחור את המשפחה שלי. חוץ מזה, פחדתי כי שמעתי שכדי לחיות צריך כסף, ובחיים שלי לא ראיתי כסף ולא ידעתי מה זה".
העבדות, כפי שמוכיחים סיפוריהם של המשועבדים-מלידה, אינה סיכון למבוגרים בלבד. בעולם חיים ילדים רבים בתנאי עבדות. בהאיטי לבדה, שכנה קרובה של ארצות הברית, חיים 300,000 ילדים עבדים. "כשציטטתי את הנתון הזה לעיתונאי דן הריס מרשת ABC, הוא גילה ספקנות", אומר סקינר, "אז הצעתי לו לבוא איתי למסע להאיטי. תוך עשר שעות הוא יצא וחזר מהמשרד שלו במנהטן - אבל במשך עשר השעות האלה הוא הספיק לפגוש לא פחות משלושה סוחרי עבדים שונים שהציעו למכירה שלוש ילדות שונות. במחיר של פחות מחמישים דולר לראש. העוני שם כה גדול שאתה יכול להיכנס לכפר ולהשיג ילד תמורת בגד משומש, תמורת קצת מזון, או אפילו בחינם".
בעולם המערבי, מוסיף סקינר, עבדות קיימת בעיקר בתור סחר בנשים (כולל ילדות ונערות). ועל אף שמדינות המערב מודעות לבעיה ומנסות להיאבק בה, הן טרם הצליחו לחסל אפילו את העבדות שבין גבולותיהן.
האם יש סיכוי לחסל את העבדות המודרנית? מומחים אומרים שכן, אבל רק דרך שיתוף פעולה בינלאומי, הידוק פיקוח של האו"ם על כל החברות בו, וסנקציות על מדינות שלא אוכפות את החוקים נגד עבדות. ניסיון לפדות את כל עבדי העולם, למשל, לא רק שלא יצלח אלא רק יגדיל את מספר העבדים בעולם. כמו במקרים של בני ערובה, אם יקומו גורמים המוכנים לשלם כסף מזומן על מספר גדול של עבדים ושפחות, סוחרי העבדים רק יגבירו את פעילותם - ויעלו את המחירים.
עד שהעבדות תעבור באמת מן העולם, עם זאת, אפשר אולי להפנים יותר את החסד ביציאת מצרים. עבדים היינו לפרעה במצרים. ומאחר שעבדים קיימים עדיין - קל יותר להבין איך, לולי נס הגאולה, עדיין היינו גם אנו משועבדים.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  24/04/2016   |   עודכן:  24/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דן דנאי / Dan Danai
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יובל לובנשטיין
דבר שבלט בליל סדר זה, היה הבישול המיוחד לטבעונים שבחבורה, אשר להם הוכנו מאכלים ללא ביצים וללא מוצרי חלב, אשר גם צריכתם הולכת ויורדת
אברהם הללי
הטמאים היום אינם טמאים במשמעות המלה שבַמִּלּוֹן, אלא לפי הסגנון. הטמאים הם אלה, אשר בחרו להיות "ָאֲטֻמִים", חליפי אותיות של המלה "טמאים". הם מקיפים אותנו, מבקשים להטמע בו ויחד עם זה בוחרים להשמידנו.
משה חסדאי
כניעה פירושה קבלה פנימית של הקיים    האדם נעשה פתוח לחיים    התנגדות היא התכווצות פנימית, התקשות קליפת האגו, הסתגרות    אם התריסים סגורים האור אינו יכול לחדור פנימה    כאשר ניכנע בתוכנו, כאשר אנו מוותרים, ממד חדש של מודעות נפתח
איתן קלינסקי
ייטיב לעשות שר הפנים אם ייענה לבקשה, שערב חג החרות, ערב קריאת מגילת ייסורי עם ישראל, שפסע בנתיבי הרעב לחיות בארץ לא לו, שימתיק את הגלולה לעשרים המשפחות, שקיבלו הודעות גרוש
חיים שטנגר
האנוסים אומנם יצאו מן הבית, בבטן מלאה לאחר שאכלו ארוחת בוקר, כשרה לפסח, בביתם הם, אבל אין הוא יודעים היכן יאכלו הם ארוחת צהריים, כשרה לפסח, כדת משה וישראל. מדובר בכאלה שאינם מוכנים להסתפק באכילת מזונם במסעדות שיש להן יעני, "תפריט לפסח"
רשימות נוספות
הידברות  / מי ומי    | 
השמות הפופולריים בניו-יורק - שמות יהודיים  /  שיפי חריטן
האם היהדות מתאימה לאוהבי חופש?  /  מעיין כפיר
טראמפ לא טוב ליהודים  /  מעיין כפיר
באבא נולד  /  דודו כהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il