X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא הוד ולא הדר לה, למסעדת "סנדר", חוצה לה זר כי יהלוך ברחוב הראשי של לוינסקי, לאחר שיחצה רחוב העלייה, בדרכו אל עומק רחוב לוינסקי ולא יביט הבט היטב דרך חלונות הזכוכית, אל עומק, לא בהכרח יבחין כי עניין לנו במסעדה
▪  ▪  ▪
הכי טעים [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

בימים אלה של חולו של מועד בין שני חגי ניסן, קשה, קשה עד למאוד מאוד, למצוא מסעדה כשרה בעיר הקודש תל אביב, ועוד למצוא מסעד שלא רק שהיא כשרה בדרך כלל בכל ימות השנה, אלא למצוא מסעדה הכשרה - באופן מיוחד ודווקני והכשרה לפסח - כזו הפועלת לפי עקרונות הכשרות - ובכללם, דיני הכשרות לפסח, כדת משה וישראל.
לכן, מה רבה הייתה השמחה לגלות, שבניגוד לעבר (לפני שנתיים ימים, כמדומני), החליטו בעלי המסעדה, יעל וזמי שרייבר, להשאיר את מסעדת "סנדר" פתוחה השנה, במהלך חולו של מועד, תוך שהם הכשירו אותה, בכשרות פסח למהדרין, דבר שהצריך הצבת משגיח כשרות צמוד במסעדה זו, משך כל שעות פעילותה.
שנים רבות מכיר ומוקיר אני את מסעדת "סנדר" ובעליה הנלבבים, בני הזוג יעל וזמי שרייבר, כמו-גם שניים מילדיהם, ירדן ודניאל, העוזרים, על ידם, בניהול המקום, מקטנות. לא זכיתי לחנוך מסעדה זו בגלגולה הקודם עם פתיחתה בשנת 1948 בידי סנדר ושותפו דוד שרייבר, המנוחים, בשדרות ירושלים, מהסיבה הפשוטה שאז לא הרשו לי לצאת מהבית בלי ליווי. ואמא? אימא אמרה, שלאכול - אוכלים, בבית. רק פושטקים וכמה סוגים של אנשים, שלא נעים לי להזכיר עכשיו תיאורם בדפוס, שהזכירה ופירטה היא במלים חד-משמעיות - אוכלים ברחוב, במסעדות, כמו הומלסים.
מאז חלפו כמה שנים. המים בירקון אינם שוצפים עוד כבמקודם ולכן, למרות שבשלטי הרחוב קרוי אחד מרחובות העיר בשם "הירקון", ובהסבר נכתב שהכוונה הינה לנהר המצוי בעיר תל אביב, הרי במציאותם הנוכחית והעכשווית של דברים, הירקון הינו נחל או נחלון המתחבר אל הים. דומני, כי אלמלא מימי הים ועוד כמה מים רזרביים, היה נחל הירקון מתייבש לגמרי. גם מסעדת "סנדר" שוב אינה ממוקמת בשדרות ירושלים. היא ממוקמת כיום בשולי מה שהיה פעם שוק לוינסקי. תשאלו את זמי, הבן של שרייבר המנוח, מהמסעדה שהתנהלה במיקומה הקודם.
אחרונות הנפילים
על טעמה וטיבה של מסעדת "סנדר", במיקומה החדש, יכול אני כבר להעיד מידיעה אישית ולאשר בחותמת נוטריון עם שעווה אדומה, רותחת ונוזלית, כי מסעדה ייחודית ומיתולוגית זו בנוף המסעדות הכשרות המגישות אוכל של המטבח המזרח-אירופי (חסרי ידע קולינרי מעמיק קוראים אותו בשם: "מטבח פולני"), ש"זכה", משום-מה לשם הכוללני והבלתי מדויק "אוכל יהודי", שומרת על רמתה הגבוהה ועל צביונה הייחודי משך שנים הרבה. שמחתי - ושמח אני גם כיום, לגלות, כי טעם וזכר מאכלים שטעמתי במסעדה זו לפני שנים הרבה, נשמר - ואפילו נשתבח בה - עם חלוף שנים הרבה, עד כה טעמם הנוכחי של מאכליה מאפיל אפילו על טעמם המשובח של מאכלי האתמול.
לא הוד ולא הדר לה, למסעדת "סנדר", חוצה לה. זר כי יהלוך ברחוב הראשי של לוינסקי, לאחר שיחצה רחוב העלייה, בדרכו אל עומק רחוב לוינסקי ולא יביט הבט היטב דרך חלונות הזכוכית, אל עומק, לא בהכרח יבחין כי עניין לנו במסעדה ולא סתם בעוד חנות הממוקמת ליד חנות האופטיקה הסמוכה לה. ולמי שעוד לא הבין, נבהיר - בשנית - מדובר במסעדה ולא סתם במסעדה שגרתית, אלא במסעדה הנחשבת לכמה מבין אחרונות הנפילים, מטעמן ומסוגן, בשטח ובתחום האוכל המזרח-אירופי, שאיני בטוח, כלל וכלל, אם ניתן להשיגו עוד, במקומות בהם "נוצר" הוא.
אבל בואו ניגש לעיקר - לאוכל ממש. בפסח מגישים ב"סנדר" מרק עוף עם קנידעלך. איזה טעם אלוקי. חארם על הצדיקים האלה; שלושת האבות; משה רבנו; אהרן הכהן ודוד המלך, שבימות המשיח יאכלו ארוחה מבשר השור והלוויתן ולא יטעמו מהקנידעלך של סנדר. לא חארם? אחר כך התחלנו "לטפל" בחתיכת דג קרפיון עם "גפילטע פיש" וחריין, הקרויה חזרת בלשון, סתם בני אדם. עד עכשיו אין אנו יודעים אם הדמעות שדמענו בזמן אכילת ה"געפילטע פיש" היו דמעות עונג ואושר או דמעות, מחמת חריפות החזרת. אבל דבר אחד היה בטוח, היה טעים - טעים פצצות.
והמנה העיקרית? כן. כן. איך יכולנו לשכוח טעמה. יעל הגישה, ביד אמונה, בשר שנאפה בתנור - מה שהפלצנים האלה באירופה, במלחמה שלהם נגד ה"ג'אנק פוד" והאוכל המהיר, קוראים לו "אוכל שבושל בבישול איטי". ליד הבשר הגישה היא פירה (פירה אני אומר לכם, לא מחית. אתם לא מאמינים? אני אכלתי את הפירה הזה לא אתם - מחיתי סטים שכמותם!) עם גבץ' ירקות, וחזרתי פתאום, בבת אחת וללא כל הודעה מוקדמת, לימי ילדותי ולארוחות הצהרים של ימי ששי, כשהכל חזרו מהעבודה, מהקניות והסידורים ו"נפלו" על האוכל הנהדר של אימא המנוחה.
לא רע בכלל
למנה אחרונה לקחנו קומפוט. קומפוט אני אומר לכם - ק-ו-מ-פ-ו-ט - לא לפתן! לפתן זה משהו פלצני וקומפוט זה תפוחי עץ, מבושלים עם צימוקים, שזיפים עם גרעינים (תיזהרו, לא לבלוע), הרבה הרבה סוכר ומיץ לימון. משהו שמביא טעם בית ולא קינוח א-לה פוזה מפוזה. יש גם רולדת תמרים, הכוללת אגוזי בונדוק, פיסטוקים, שקדים, אגוזי מלך ומה לא. לא רע בכלל - בכלל.
וואוו. וואוו. איך שכחנו ת'כבד קצוץ האגדי של סנדר. על פחות מזה השופט מכניס מאסר עולם, בלי יכולת לקצוב ת'עונש! אז בעניין הכבוד קצוץ הזה, תשמעו מה יש לנו להגיד לכם. צ'מעו טוב ותנקו האוזניים טוב טוב מהדונג, כי אלה דברים חשובים. היום כשכל זב חוטם הוא שף וכל גורר רגלים הוא סו-שף ולכולם יש דיפלומות מבתי ספר באירופה וארה"ב, באותיות לטיניות ומוזהבות, תקשיבו וצ'מעו מה נגיד לכם. יעל ביקשה להזכיר שגם השבוע - ביום חמישי - אפשר להזמין טשולנט (חמין). פסח או לא פסח ובכל הכבוד לחול המועד, הקיבה דורשת ת'שלה ויש חמין.
תשכחו מכל המוס כבד הזה, הפטה כבד עם תפוזים או בלי תפוזים וטוסט ליד או שלא ליד. כבד קצוץ, או כמו שקראו לו אצלנו בבית - "גהקטר לייבער" - הוא כבד קצוץ ולא משהוא שהכיר מיקסר. מוס אוכלים אצלנו מתוק משוקולד ומנה אחרונה ובטח לא מבשר.
קרררררררר.. נעשה לי קר. קרררררר..... קר לי. לכן, או שתאכלו כבד קצוץ עם בצל ושאר דברים טוב, מפוצץ בכולסטרול, כמו שעושים ב"סנדר", או שלא תאכלו. וחלאס עם הדיבורים על "מרקם". מחיר למה עיקרית המורכבת משני סוגי בשר - 50 שקל (כולל תוספות -.60 שקל). מנה עירית בסיסית -.44 שקל (כולל תוספות -.57 שקל). חצי מנה -.30 שקל (כולל תוספות -.43 שקל). מסעדת "סנדר"; לוינסקי 54, תל אביב; שעות פתיחה: 09:30-22:00. מקבלים הזמנות טלפוניות, בטלפון מס' 03-5371872

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  26/04/2016   |   עודכן:  28/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין על הכבד הקצוץ במסעדת "סנדר"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
באמת מסעדה מעולה. אכלתי שם  ל"ת
ונהנייתי מאד  |  27/04/16 00:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ציפורה חלפון
מעבר לחרות האמיתית שאנו מחפשים ממתינה לה האנרכיה שלא תוביל אותנו לשום חרות שדיברו עליה אבותינו אלא תוביל אותנו לעבדות שתסתיים בחר(א)    ואולי הסדר הזה צריך לתקן בהגדה ו"להגיד" שהוציאנו מעבדות לעבדות ולהמשיך ולחלום על אותו חלום שאולי בלתי ניתן להשגה    אותו חלום תחת הכותרת חרות וחופש אמיתי מכל הגזירות שפוקדות אותנו
מעיין כפיר
רוצים לדעת איך היו נראים חיינו לולא הוציא אותנו הקב"ה ממצרים? הציצו לחייהם של עבדים בני זמננו
יובל לובנשטיין
דבר שבלט בליל סדר זה, היה הבישול המיוחד לטבעונים שבחבורה, אשר להם הוכנו מאכלים ללא ביצים וללא מוצרי חלב, אשר גם צריכתם הולכת ויורדת
אברהם הללי
הטמאים היום אינם טמאים במשמעות המלה שבַמִּלּוֹן, אלא לפי הסגנון. הטמאים הם אלה, אשר בחרו להיות "ָאֲטֻמִים", חליפי אותיות של המלה "טמאים". הם מקיפים אותנו, מבקשים להטמע בו ויחד עם זה בוחרים להשמידנו.
משה חסדאי
כניעה פירושה קבלה פנימית של הקיים    האדם נעשה פתוח לחיים    התנגדות היא התכווצות פנימית, התקשות קליפת האגו, הסתגרות    אם התריסים סגורים האור אינו יכול לחדור פנימה    כאשר ניכנע בתוכנו, כאשר אנו מוותרים, ממד חדש של מודעות נפתח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il